Weinig vrienden hebben

28-04-2024 21:00 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Op dit moment ben ik 35 jaar oud, heb 2 kinderen van 3 en 4 jaar oud en ben getrouwd met mijn man (40 jaar). Als jongvolwassene had ik altijd wel redelijk wat vrienden om me heen, maar heb altijd wel gemerkt dat me dat op de een of andere manier ook veel moeite kostte; de contacten onderhouden. Was stiekem toch vaak liever alleen. Sinds ik mijn man en kinderen heb, is het bergafwaarts gegaan met mijn vriendschappen. Dit komt denk ik doordat ik de behoefte niet erg heb, mijn man ook totaal geen behoefte heeft aan vrienden (nog erger dan ik) en ons leven vooral in het teken staat van de kinderen. Ik ben savonds en in het weekend vooral moe en de energie die ik dan nog heb, spendeer ik het liefst met mijn gezin of mijn zussen/ouders/schoonfamilie (mijn man en ik zijn vooral familiegericht). Vrienden komen pas daarna. Heb nu 3 goede vriendinnen met wie ik alles kan bespreken, die ik om de zoveel weken/maanden eens zie, maar thats it. We spreken bv ook nooit af met partners erbij, gewoon vaak 1 op 1 of met de kinderen erbij. Mijn man heeft geen vrienden meer (vroeger wel grote vriendengroep gehad maar nu geen behoefte meer aan, hij ziet zijn broer nu vooral veel).

Ik merk dat vrijwel alle mensen om mij heen nog steeds veel vrienden hebben en zien, ze tijd voor elkaar vrijmaken in de weekenden, met elkaar eten etc. Ik begin nu te denken dat ik iets toch niet "goed" doe. Moet ik er dan toch meer in investeren? Of is dit gewoon prima zo? Ik heb het idee dat het ergens van je wordt verwacht meer te investeren in vriendschappen. Ook komt dit door social media waar ik al die sociale levens voorbij zie komen.

Hoe hebben anderen dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb alleen Facebook (ik las dat je 2 social media accounts hebt verwijderd en vroeg me af, hoeveel soorten zijn er dan wel niet?) en onder mijn 400+ kennissen zijn helemaal geen mensen die iedere keer van alles doen met vriend(inn)en. Ik kan wel bedenken wie redelijk veel met familie doet, maar met vrienden? Nee. Daar is me nooit iets van opgevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-04-2024 21:31
En mensen die echt (of bijna) dagelijks hun vrienden spreken, dat kan hoor, maar ik ken ze niet.

Ik moet er niet aan denken om dagelijks contact te houden. Zo heel veel belangrijks heb ik niet te melden en van pietpraat houd ik niet.

TO, 3 vrienden is prima, toch? Waarom laat jij je zo onzeker maken?

Onbewust laten we ons opjutten door social media maar het is totale onzin. Je geeft aan dat je tevreden bent, en dat je niet meer te bieden hebt, je vrienden staan ergens onderaan. Dan heb ik niet de indruk dat je nog meer vrienden wil hebben, want daar heb je op dit moment geen tijd voor. Prima toch?
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 23:28
Ik heb ook maar een paar goede vrienden. Inderdaad een stuk of 3. En mijn beste vriendin die ik al meer dan 25 jaar ken, spreek ik ook echt niet dagelijks. Beide geen behoefte aan, druk met werk, kinderen etc. Maar we weten wat we aan elkaar hebben en dat is het belangrijkst. Verder heb ik 1 goede vriendin die ik wel wekelijks spreek en vaak zie, maar die woont dan ook om de hoek. Dan kom je elkaar ook al gewoon in de supermarkt tegen enz :)
Ik ken mensen met heel veel vrienden. Tenminste, zo noemen ze het. Maar dat zijn dan mensen die ze een keer of wat zien per jaar, dat zie ik meer als kennissen. En als ik hun agenda zie, dan heb ik echt liever 3 goede vriendinnen dan tig “vrienden” die er niet voor je zijn als het echt nodig is. Echte vriendschap is waardevol, koester dat.
Hoe weet jij dat die mensen er niet echt voor hen zijn? Ik heb drie goede vriendinnen die ik maar een paar keer per jaar zie, want allemaal drukke levens en we wonen niet om de hoek, maar ze zijn er altijd voor me.

TO, ik heb er dus ook drie en ben heel blij met ze. Maar ik zie ze niet zo vaak. Als ik ze zie, is het altijd fijn en ik kan ze ook altijd bellen/appen - soms met een kletspraatje, andere keren als ik of zij het moeilijk heb(ben). You do you!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb (nog) 1 vriendin (over).

Ik maak niet makkelijk vrienden, maar had op een zeker moment een mooie groep om mij heen.

De afgelopen jaren waren echter moeilijk voor me, waarin ik weinig ruimte had voor het onderhouden van vriendschappen.

Die groep was voor die tijd al uitgedund en nu dus gereduceerd tot nog 1 vriendin.

Mensen zijn afgehaakt door mijn niet beschikbaar zijn, versterkt door de covid periode.

Soms ben ik daar verdrietig over, maar meestal vind ik het wel goed zo. Ik kan goed alleen zijn, altijd al.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je familie ook je vrienden zijn en je hebt 3 goede vriendinnen: dan is dat toch prima?

Ik trek ook meer met familie op en ik heb ook een stuk of 3 goede vrienden uit het verleden. Naast een eigen bedrijf en een netwerk zou ik echt niet weten hoe ik ook nog een grote vriendenkrig zou moeten onderhouden. Dat lijkt mij ook wel vergelijkbaar met een gezin met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 vriendinnen vind ik niet weinig. Ik heb ze niet. Ik heb maar 1 vriendin en man eigenlijk ook maar 1 en verder een groep vage vrienden waar hij wel bij kan aansluiten als zij een feestje organiseren ofzo, maar waar hij verder 1 op 1 niet echt mee omgaat.
Ik mis het zelf niet. Ik heb een baan waar ik de hele dag tussen de mensen zit. Daar ook 2 naaste collega's die ik bijna als vriendin ga zien (lees: ook buitenom het werk hebben we contact). Verder heb ik 2x per week sport waar ik onder de mensen ben. En grote familie waar we dingen mee ondernemen. Dus geen gebrek aan mensen om me heen. Heel soms missen we wel een leuke vriendengroep om iets mee te ondernemen. Vooral man mist dat soms. dan wordt er ergens een feest/festival georganiseerd en is het niet leuk daar met zn 2 heen te gaan. Dan komen we toch vaak uit bij familie of bij mijn vriendin of zijn vriend. Iets meer keuze uit vrienden zou dan leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bijzonder, een topic openen dat je weinig vrienden hebt en vervolgens zeggen dat je er 3 hebt en het eigenlijk wel genoeg vind :-D

Jobinterviewer: What is your talent?
Me: I'm a creator
Jobinterviewer: What do you create?
Me: Problems
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja ik heb wel een mening over mensen die zich helemaal richten op het 'gezin' en hun vrienden vergeten.

En dan weer op de stoep staan als dat heilige gezin opbreekt en ze ineens toch wel heel erg alleen zijn.

Ook ongezellig voor die kinderen, dat je dan nooit wat met andere gezinnen of losse mensen doet. Alles maar familie.

Ik moet er niet aan denken. En ik vind het onverstandig. Maar ieder z'n ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf goed in mensen leren kennen, maar slecht in het houden van contact. Dus echt langdurige vriendschappen heb ik niet meer. Twee vriendinnen over van de middelbare school, maar omdat ik nu in het buitenland woon zie ik die maar heel zelden en we zijn dan ook niet meer echt close. De vrienden van mijn man zijn allemaal van zijn leeftijd, dus daar heb ik niet echt aansluiting mee.

Maar ik mis het niet. Ik heb genoeg vermaak buiten de deur. Ik heb overal direct aanspraak en hoef mijzelf dus geen minuut te vervelen. Het is oppervlakkig, maar dat is ok. Zo kan ik ook niet meer teleurgesteld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog maar 2 echte vriendinnen. En ik vind het echt genoeg. Ik geniet van een beetje rust in mijn leven. Mijj gezin, familie en die 2 vriendinnen kosten echt energie genoeg. Ik heb geen behoefte aan meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
29-04-2024 09:55
Tja ik heb wel een mening over mensen die zich helemaal richten op het 'gezin' en hun vrienden vergeten.

En dan weer op de stoep staan als dat heilige gezin opbreekt en ze ineens toch wel heel erg alleen zijn.

Ook ongezellig voor die kinderen, dat je dan nooit wat met andere gezinnen of losse mensen doet. Alles maar familie.

Ik moet er niet aan denken. En ik vind het onverstandig. Maar ieder z'n ding.

Want?
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
29-04-2024 14:06
Want?
Omdat 40% van de huwelijken klapt. De meeste ouders gaan daarna voor co-ouderschap. En dan zit je dus ineens hele of halve weken zonder je gezinnetje. En dan....

Vriendschappen zorgen voor een support-systeem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
29-04-2024 14:31
Omdat 40% van de huwelijken klapt. De meeste ouders gaan daarna voor co-ouderschap. En dan zit je dus ineens hele of halve weken zonder je gezinnetje. En dan....
....en dan heb je tijd om nieuwe contacten op te doen.

Contacten die je per se moet aanhouden omdat ze je anders meteen laten vallen als je er weer meer tijd voor hebt, zijn ook niet veel waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
29-04-2024 14:31
Omdat 40% van de huwelijken klapt. De meeste ouders gaan daarna voor co-ouderschap. En dan zit je dus ineens hele of halve weken zonder je gezinnetje. En dan....

Vriendschappen zorgen voor een support-systeem.
Dan heb je weer tijd om nieuwe mensen te leren kennen als je daar behoefte aan hebt.

Zorgen dat je financieel onafhankelijk bent is een prima support systeem lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd een beetje vreemd als een vriendschap wordt bekeken als iets waarin je investeert. Dat doe je alleen als je er iets voor terug verwacht. Volgens mij werken dat soort vriendschappen niet. Vroeg of laat vindt iemand dat er niet genoeg geleverd wordt en dan is het over.

Je moet geen vrienden willen hebben maar vrienden willen zijn. Dat is iets heel anders. Als dat moeite kost, is dat misschien niet zo je ding. Dat is toch prima?
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
29-04-2024 14:31
Omdat 40% van de huwelijken klapt. De meeste ouders gaan daarna voor co-ouderschap. En dan zit je dus ineens hele of halve weken zonder je gezinnetje. En dan....

Vriendschappen zorgen voor een support-systeem.
Sommige mensen hoeven geen groot support systeem. Mijn familie en paar vrienden was genoeg.

Een potentiële relatie breuk is voor mij geen reden (geweest) om als een doldwaze mijn vriendenclub uit te breiden.
Taskmaster schreef:
29-04-2024 14:31
Omdat 40% van de huwelijken klapt. De meeste ouders gaan daarna voor co-ouderschap. En dan zit je dus ineens hele of halve weken zonder je gezinnetje. En dan....
Of je investeert in het goed houden van je huwelijk in plaats van in het opbouwen van nieuwe vriendschappen? Er nu al vanuit gaan dat je niet bij de 60% van de huwelijken hoort die standhouden, lijkt me een behoorlijk negatieve kijk op je huwelijksleven.
anoniem_66548a7645522 wijzigde dit bericht op 07-05-2024 14:00
33.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
29-04-2024 18:52
Sommige mensen hoeven geen groot support systeem. Mijn familie en paar vrienden was genoeg.

Een potentiële relatie breuk is voor mij geen reden (geweest) om als een doldwaze mijn vriendenclub uit te breiden.

Ieder z'n ding. Ik vind het dus een beetje sociale armoede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het hebben van goede vrienden dus heel belangrijk. Hoeveel dat er zijn is per persoon heel verschillend. En het kan prima naast je activiteiten met het gezin of de familie bestaan.

Bedenk dat relaties helaas niet meer voor eeuwig zijn. Veel mensen komen toch in eenzaamheid te staan na een relatiebreuk maar een partner kan ook ziek worden en overlijden. En ook kinderen worden ouder en gaan hun eigen weg.

Vrienden kunnen interesses hebben die je niet met je partner of familie kunt delen (van winkelen tot de bioscoop tot bepaalde hobby's of sporten).

Ik vind het prettig om imput van andere mensen te hebben die ik kan vertrouwen over zaken waar ik tegenaan loop. Of te horen hoe anderen hiermee omgaan.

Een paar goede vrienden zijn wat mij betreft een verrijking van mijn leven. Mensen die mij aan het denken zetten en waarmee je uit de bubbel van de relatie komt. Ik vind het ook prettig een partner te hebben die dat heeft en die meer meemaakt. Het maakt mijn leven interessanter. En ik heb gemerkt dat je er veel steun aan kunt hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
30-04-2024 09:37
Ieder z'n ding. Ik vind het dus een beetje sociale armoede.
Zo berekenend en onoprecht vind ik dan weer sociale armoede :-)

En ja, ik vind in principe ook dat je zelf iets moet ondernemen om mensen te leren kennen, maar ik lees in de voorbeelden niet over mensen die niemand willen leren kennen en desondanks klagen dat ze niemand hebben. Ik lees alleen maar mensen die een kleinere kring prima vinden, niet dat ze nooit een grotere kring zouden kunnen vinden. Als je altijd met je broer en zijn gezin naar de Efteling gaat, bijvoorbeeld, wil dat niet zeggen dat je nooit of nooit meer met een ander gezin datzelfde zou kunnen doen. Alleen op dit moment spreek je dat niet af. Als je maar de hele tijd op stap moet met andere mensen, omdat je denkt dat je ze later misschien een keer nodig hebt, en niet omdat het zo gezellig is, dan vind ik dat best wel sneu eigenlijk.

Ik ben in mijn leven best vaak verhuisd. Komt allemaal goed met die nieuwe kennissen hoor! Plus dat ik blijkbaar helemaal nooit een suppertsysteem nodig heb. Of ik heb geen problemen, of ik los het zelf op. En als je een beetje normaal bent, bieden mensen ook gewoon zelf hun hulp aan als dat nodig is (en andersom). Echt niemand die dan even haar mentale excelsheet raadpleegt en de balans opmaakt. Gelukkig ken ik dat soort mensen niet.
Quincy2 schreef:
30-04-2024 11:11
Zo berekenend en onoprecht vind ik dan weer sociale armoede :-)
...
Precies! Wat is zo'n vriendschap dan waard? Ik vind dat echt zo'n onzin, dat je je vriendenkring zou moeten afstemmen op de kans dat je relatie misschien ooit stuk zal lopen. Daar deal je toch dan wel weer mee?
En ik denk dat het ook van je definitie van vrienden afhangt. Kennissen heb ik genoeg, echte vrienden maar een paar.
anoniem_66548a7645522 wijzigde dit bericht op 07-05-2024 13:58
11.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er een groot verschil is tussen geen vrienden hebben en een paar vrienden hebben. Dus mensen die volledig opgaan in hun eigen bubbel (huis/gezin) en daarbuiten niets hebben.

Niet iedereen wil een grote groep en dat is prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat social media een grote rol speelt, iemand benoemde het al ja. Grote vriendengroepen voorbij zien komen op feestdagen/festivals enz.
Maar ook gewoon bij mijn eigen vriendinnen. Als we het hebben over wat we gedaan hebben in het weekend zitten zij altijd vrij vol met allerlei sociale activiteiten en ikzelf heb vaak aan 1 activiteit in het weekend al genoeg. Vandaar dat ik op den duur ook daarover ging nadenken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven