Puber mag mee op vakantie, hoe hoog bijdrage?

20-05-2024 21:53 488 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Zouden jullie eens met mij mee willen denken? Ons kind van 17 is uitgenodigd om mee te gaan op vakantie. Het gaat om een reis in Europa, 17 dagen, in een mooi huis met zwembad.

Omdat kind en nog een extra puber meegaan (naast het eigen gezin met 2 eigen pubers en de ouders dus) moeten ze een groter huisje huren en een busje ipv eigen auto. Komt nog bij overnachtingen bij de reis heen en terug, uitstapjes, terrasjes, eten.

Krijg nu de open vraag wat we zouden willen bijdragen. Ik heb een overzicht gekregen van de kosten van huur busje, huis , en overnachtingen onderweg. Dat zou al op minstens 1000 pp. komen. dus nog zonder eten, uitstapjes. Ik vind het best veel geld al begrijp ik dat vakanties duur zijn. Wat zouden jullie een redelijk bedrag vinden?
snuisterijtje wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:01
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
pff, wat een sociaal mijnenveld dit.

Ik heb een op dit forum onpopulaire mening hierover: je moet alleen iemand uitnodigen als jij de kosten kunt dragen. Nu levert het jou stress op, want het is echt best veel geld, ze geven je geen richtbedrag, je wilt je kind niet teleurstellen. Superstom allemaal.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens is puber al gevraagd voordat er overleg met ons was we kennen het stel niet goed. Ik vind het uiteraard normaal om bij te dragen, het gaat niet om 2 dagen in een huisje in Nederland. Maar 1000 en dan nog de overige kosten...best een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou daar ben ik het mee eens hoor. Of meteen bij de uitnodiging het prijskaartje duidelijk, dan weet je waar je ja op zegt. Maar daar heb je nu niks meer aan natuurlijk. Succes, lastig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-05-2024 21:55
pff, wat een sociaal mijnenveld dit.

Ik heb een op dit forum onpopulaire mening hierover: je moet alleen iemand uitnodigen als jij de kosten kunt dragen. Nu levert het jou stress op, want het is echt best veel geld, ze geven je geen richtbedrag, je wilt je kind niet teleurstellen. Superstom allemaal.
Ik zou het ook nooit zo hebben aangepakt. Wel goed om even te vermelden dat we niet superrijk zijn, maar wel dit kunnen betalen. Ik ga zelf niet op vakantie deze zomer dus het zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-05-2024 21:55
pff, wat een sociaal mijnenveld dit.

Ik heb een op dit forum onpopulaire mening hierover: je moet alleen iemand uitnodigen als jij de kosten kunt dragen. Nu levert het jou stress op, want het is echt best veel geld, ze geven je geen richtbedrag, je wilt je kind niet teleurstellen. Superstom allemaal.
Eens. Echt niet handig aangepakt van die ouders…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net zo'n onpopulaire mening als Nana, niet meevragen als je het niet betalen wil/kunt.

Maar goed, hier zit je dus mooi mee. Ik zou de bal dus terugkaatsen naar de lieve mensen: "Ik heb echt geen idee, wat zouden jullie billijk vinden?"
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-05-2024 21:55
pff, wat een sociaal mijnenveld dit.

Ik heb een op dit forum onpopulaire mening hierover: je moet alleen iemand uitnodigen als jij de kosten kunt dragen. Nu levert het jou stress op, want het is echt best veel geld, ze geven je geen richtbedrag, je wilt je kind niet teleurstellen. Superstom allemaal.

Dit!
Of je geeft als uitnodigende partij direct aan hoeveel je wilt hebben/wat voor eigen rekening is.

Met onze kinderen altijd zo gedaan. Wie mee ging naar het zwembad, een dagje uit of een weekje vakantie wist bij de uitnodiging direct de voorwaarden. Meestal dus 0 euro.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:00
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er mij dus niet zozeer om of het wel of niet stom is dat we mee moeten betalen/overleg van te voren. Al baal.ik wel beetje (ik had eigenlijk gedacht aan alleen de verblijfskosten en had een bedrag van 750 euro in mijn hoofd)

Maar wat is een redelijk bedrag denken jullie
?
snuisterijtje wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:01
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt uitgenodigd worden en vragen of iemand meegaat en de kosten worden dan gedeeld.
Verwachten die mensen dat jij voor je kind precies betaald wat zij aan kosten kwijt zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:59
Het gaat er mij dus niet zozeer om of het wel of niet stom is dat we mee moeten betalen/overleg van te voren. Al baal.ik wel beetje (ik had eigenlijk gedacht aan allen de verblijfskosten en had ën bedrag van 750 euro in mijn hoofd)

Maar wat is een redelijk bedrag denken jullie
?

Redelijk is als de uitnodigende partij zegt wat het zou moeten kosten. Als jij te weinig aanbiedt kan dat je (indirect je kind) misschien nog heel lang kwalijk worden genomen.

Dus redelijk is de bal terug leggen.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:05
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:59
Het gaat er mij dus niet zozeer om of het wel of niet stom is dat we mee moeten betalen/overleg van te voren. Al baal.ik wel beetje (ik had eigenlijk gedacht aan alleen de verblijfskosten en had een bedrag van 750 euro in mijn hoofd)

Maar wat is een redelijk bedrag denken jullie
?
Ik had mijn kind een bedrag meegegeven waarmee ze het hele gezelschap op een diner bij een pizzeria ofzo had kunnen trakteren en dan ook nog na afloop een mooie plant gebracht. Maar dat is duidelijk niet waar deze mensen vanuit gaan. Ik vind 750 euro echt een heel net bedrag, maar als zij jou een hele excel-tabel met uitgaven sturen, verwachten ze dan niet gewoon 1/6 e van de kosten?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus kind wordt uitgenodigd en daarna komen ze met een open vraag wat je wil bijdragen? Dit zou voor mij meteen een nee zijn. Hier krijg je echt scheve gezichten van en voel je je zeker als ze een prijsopgave sturen genoodzaakt het hele deel van kind jncl zakgeld en eetgelegenheden mee te geven.

Ik heb er niks optegen om iets bij te dragen maar dan moet dat direct besproken worden en niet zo open zijn. Zelf ben ik van mening dat als je iemand meevraagt je dit moet doen zonder er vanuit te gaan dat er geld voor terug komt.

Wij nemen voor puberdochter ookal een aantal jaren vriendje of een vriendin mee, kostenloos. Nu vriendin meegaat wel aangegeven dat voor de vakantie niets betaald hoeft te worden ook niet voor eten of uiteten maar ze wel zelf zakgeld mee miet nemen voor als ze er samen opuit trekken of savonds een drankje gaan doen aan de bar oid.
Meestal betalen ouders een keer uiteten en dat vind ik een lief gebaar maar niet nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
En het overzicht van de normale kosten, zonder het grotere huisje en het busje? Want eigenlijk ben je behalve de kosten voor de uitstapjes en eten alleen verantwoordelijk voor de helft van de extra kosten (en de andere helft zou dan voor de ouders van de andere puber zijn)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-05-2024 21:55
pff, wat een sociaal mijnenveld dit.

Ik heb een op dit forum onpopulaire mening hierover: je moet alleen iemand uitnodigen als jij de kosten kunt dragen. Nu levert het jou stress op, want het is echt best veel geld, ze geven je geen richtbedrag, je wilt je kind niet teleurstellen. Superstom allemaal.
Nou met jou eens hoor. Het zou niet in me opkomen om een kind uit te nodigen en vervolgens een claim voor de kosten bij de ouders neer te leggen.

Gaan jullie wel zelf nog op vakantie ook met je puber?

Dan zou de tweede vakantie nog gezien kunnen worden als tijdverdrijf omdat de grote vakantie lang duurt maar lastig hoor, dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dag, zo werkt dat toch niet? Wat een vervelende situatie voor jou! Want je kind verheugt zich waarschijnlijk al op deze vakantie. Is het een optie om hem/haar een symbolisch bedrag te laten betalen vanuit zakgeld/geld uit bijbaan zodat hij/zij weet dat het voor jullie ook niet gratis is? 50 of 100 euro ofzo?

Zelf zou ik het redelijk vinden om puber geld mee te geven zodat die een keertje uiteten kan trakteren tijdens de vakantie. Maar als die ouders al met zo’n hele begroting aan komen zetten krijg ik het idee dat ze veel meer verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:55
Overigens is puber al gevraagd voordat er overleg met ons was we kennen het stel niet goed. Ik vind het uiteraard normaal om bij te dragen, het gaat niet om 2 dagen in een huisje in Nederland. Maar 1000 en dan nog de overige kosten...best een hoop geld.
En niet sjiek: niet eerst met jou in contact.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:57
Ik zou het ook nooit zo hebben aangepakt. Wel goed om even te vermelden dat we niet superrijk zijn, maar wel dit kunnen betalen. Ik ga zelf niet op vakantie deze zomer dus het zou kunnen.
Nou, van dat geld zou je dus zelf wel op vakantie kunnen…. Dat zou ik er mee gaan doen, met die centen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou puber laten betalen voor zijn vakantie. Hoezo is de rekening voor jullie?
En dan 200 euro meegeven voor uitgaven onderweg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:59
Maar wat is een redelijk bedrag denken jullie
?
Je verwacht dat wij je probleem even oplossen?

Kaats de bal terug en vraag wat zij verwachten, spreek evt met de ouders van die andere puber die meegaat af wat jullie gaan bijdragen.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
20-05-2024 21:59
Het gaat er mij dus niet zozeer om of het wel of niet stom is dat we mee moeten betalen/overleg van te voren. Al baal.ik wel beetje (ik had eigenlijk gedacht aan alleen de verblijfskosten en had een bedrag van 750 euro in mijn hoofd)

Maar wat is een redelijk bedrag denken jullie
?
Op de manier hoe ouders dit nu hebben gedaan denk ik dat ze verwachten dat je het deel van kind betaald en dan komen de kosten voor eten en zakgeld er ook nog bovenop.
Leuk dat ze een groter huis moeten huren maar daar hebben zij ook profijt van, net als dat jouw kind meegaat zodat het hun kind kan vermaken.
Ik vraag me ook af wat was er eerst? De website km vriendjes mee te nemen of geen kleiner huis waardoor ze groter moeten huren en er dus opvulling gewenst is.

Ik debk dat er 3 opties zijn
Of bedanken voor de eer
Of vragen wat hun aan bijdrage in hun hoofd hadden
Of gewoon het deel betalen, boodschappen en zakgeld meegeven en ervan leren voor de volgende keer.

Mijn keuze zou optie 1 zijn. Op deze manier afspraken maken vind ik niet netjes en het bedrag is wat kij betreft echt veel te hoog voor even een vakantiegrapje
nanouk wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:13
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Magick88 schreef:
20-05-2024 22:10
Ik zou puber laten betalen voor zijn vakantie. Hoezo is de rekening voor jullie?
En dan 200 euro meegeven voor uitgaven onderweg.
Hoe komt iemand van 17 zomaar aan 1000 euro?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ontzettend lomp en inhalig van die mensen. Zelfs met een overzicht te komen! Dat is geen uitnodiging, dat is gewoon je eigen kosten willen drukken. Je kind is oud genoeg om aan uit te leggen dat dit te ver gaat en dat het reisje helaas niet door kan gaan. Beter de boeman dan je laten gebruiken. Kun je van dat geld beter met zijn tweetjes iets leuks gaan doen. Het zou toch te gek zijn als je kind voor 1000 euro aan de rivièra zit op jouw kosten met een stel mensen die je niet eens goed kent en jij in de pissende regen. En dan zeker ook nog dankbaar moeten zijn dat kind mee mocht. Dikke doei.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja het is wat lastig allemaal. Wij gaan zelf deze vakantie niet weg ivm mantelzorg voor ouders. Dus ik ben wel echt blij voor kind en gun het kind van harte. Maar ik vind het wel ongemakkelijk zo. Ik had nl al een appje gestuurd paar weken geleden met de vraag wat ze verwachten qua meebetalen en aangegeven aan 750 euro te denken.. Maar nu met dit bericht heb denk ik dat ze meer verwachten. Balen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hen vragen wat zij redelijk vinden.

Als mensen om een bijdrage vragen zou ik dat prima vinden maar als ze een overzicht van de kosten sturen dan zou ik wel geïrriteerd zijn.
Het is ook nogal een bedrag om zomaar even naast een eigen vakantie erbij te leggen. Ze hadden ook met de tent kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven