Puber mag mee op vakantie, hoe hoog bijdrage?

20-05-2024 21:53 489 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Zouden jullie eens met mij mee willen denken? Ons kind van 17 is uitgenodigd om mee te gaan op vakantie. Het gaat om een reis in Europa, 17 dagen, in een mooi huis met zwembad.

Omdat kind en nog een extra puber meegaan (naast het eigen gezin met 2 eigen pubers en de ouders dus) moeten ze een groter huisje huren en een busje ipv eigen auto. Komt nog bij overnachtingen bij de reis heen en terug, uitstapjes, terrasjes, eten.

Krijg nu de open vraag wat we zouden willen bijdragen. Ik heb een overzicht gekregen van de kosten van huur busje, huis , en overnachtingen onderweg. Dat zou al op minstens 1000 pp. komen. dus nog zonder eten, uitstapjes. Ik vind het best veel geld al begrijp ik dat vakanties duur zijn. Wat zouden jullie een redelijk bedrag vinden?
snuisterijtje wijzigde dit bericht op 20-05-2024 22:01
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou mijn kind niet mee laten gaan. Dit soort dure keuzes (duur huis, huurauto) maak ik zelf ook niet en heb het geld er niet voor (over). No way dat ik aan de dure fratsen van een ander gezin ga meebetalen. Als ik een ander kind mee zou nemen dan alleen als het in de auto past en in de reeds gehuurde accomodatie. De extra kosten zijn dan hooguit een persoon extra bij een uitje of het eten. Zou het ook niet in mijn hoofd halen andere ouders met dit soort kosten op te zadelen. Als ik een ander kind meeneem verwacht ik dat ie zakgeld meeneemt.
purplepeanut wijzigde dit bericht op 21-05-2024 00:15
10.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga nog wel uit van aardige , normale mensen. Maar zeer onhandig met dit geldgedoe. Ik ben blij dat ik nu even nagevraagd heb (of eigenlijk de bal bij hen heb gelegd) over de hoogte van het bedrag. Zonder dit topic had ikmss qel zinder verder nadenken gezegd ok ik betaal wel 1500 euro ofzo. Maar nu denk ik, nee, zij hebben mij niet gepolst en willen sowieso deze vakantie.

Ik zag overigens een ander topic over wat geef je uit aan vakantie. Daar zie ik wel enorme bedragen voorbij komen. En dit gaat natuurlijk niet over een zwempartijtje of een weekendje weg. Wel echt mooie vakantie in warm land, mooie streek, prachtig huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
TheReigningCat schreef:
21-05-2024 00:02
, en dankbaar zijn dat deze ouders ruim twee weken lang voor kind verantwoordelijk willen zijn en met kind opgescheept willen zitten. Maar ik ben gul van aard, en misschien naief.
Zo, lekker complimenteus ben jij, over je eigen kind.
:|
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
21-05-2024 00:04
Ik ga nog wel uit van aardige , normale mensen. Maar zeer onhandig met dit geldgedoe. Ik ben blij dat ik nu even nagevraagd heb (of eigenlijk de bal bij hen heb gelegd) over de hoogte van het bedrag. Zonder dit topic had ikmss qel zinder verder nadenken gezegd ok ik betaal wel 1500 euro ofzo. Maar nu denk ik, nee, zij hebben mij niet gepolst en willen sowieso deze vakantie.

Ik zag overigens een ander topic over wat geef je uit aan vakantie. Daar zie ik wel enorme bedragen voorbij komen. En dit gaat natuurlijk niet over een zwempartijtje of een weekendje weg. Wel echt mooie vakantie in warm land, mooie streek, prachtig huis.
In dat topic beslist iedereen wel zelf waar hij naartoe trekt, hoe lang hij gaat en hoeveel hij uitgeeft of kan uitgeven.
Daar zou ik me dus écht niet op blindstaren.

Kind wordt meegevraagd. Er is van tevoren niet bij vermeld "betaal dan ook maar ineens een hele vakantie".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Er gaat nog een andere puber mee van een ander gezin, weet je wat die ouders bijdragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mensen die 7000 euro uitgeven aan een vakantiehuis, voor 2 weken, verwacht je toch geen knieperigheid. Of zouden ze het erom gedaan hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
TheReigningCat schreef:
21-05-2024 00:02
Ik lees veel aannames over de motieven van de ouders, maar het kan ook anders gegaan zijn. Bijvoorbeeld kind en vriendje van kind hebben bij ouders gepolst of kind mee mag want "kind kan niet op vakantie want ouders moeten mantelzorgen, zielig he?" En ouders van vriendje zijn toen overstag gegaan, maar toen mocht broer/zus ook een vriendje uitnodigen, anders niet eerlijk. En dan vind ik het alweer een hele andere situatie.

TO, ik zou zelf ook alleen een kind uitnodigen als ik de kosten zelf kan dekken. Echter in deze situatie, zou ik wss gewoon het hele verblijf betalen (1.000,- plus extra zakgeld en 200,- om een keer lekker te trakteren), en dankbaar zijn dat kind de kans krijgt om er lekker tussenuit te gaan, en dankbaar zijn dat deze ouders ruim twee weken lang voor kind verantwoordelijk willen zijn en met kind opgescheept willen zitten. Maar ik ben gul van aard, en misschien naief.
Dit zou natuurlijk best kunnen maar als jij die andere partij geweest was zou je dan niet eerst met ouders bespreken dat je hun kind tegen betaling mee zou willen nemen en een bedrag afspreken? Of zou je alles boeken, betalen en vervolgens een best wel hoge rekening sturen waar ouders geen invloed meer op hebben geen nee durven zeggen omdat het allemaal al geregeld is. Nog even los van of de kosten wel netjes zijn aangezien een vakantie van 4 er sowieso in zou zitten en je dan naar mijn mening de extra kosten in rekening ING zou moeten brengen ipv er zelf op te verdienen.

Want eerlijk die 1000 euro is alleen voor huis, autohuur en overnachtingen. Die 17 dagen moet kind ook nog eten, uiteten, uitjes. Daar komt zo nog even naast wat zakgeld echt nog wel 500 euro op, als het niet meer is.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-05-2024 00:14
Van mensen die 7000 euro uitgeven aan een vakantiehuis, voor 2 weken, verwacht je toch geen knieperigheid. Of zouden ze het erom gedaan hebben?
Ik ben misschien in een heel misantropische bui vandaag maar mij bekruipt het gevoel dat ze te laat waren met boeken voor 4 personen en toen maar een groter huisje hebben genomen. En nu proberen een deel van die meerkosten er weer uit te halen.

Algemeen:
Ik vind het zelf niet kunnen om zomaar een kind voor twee weken naar het buitenland mee te vragen zonder eerst een vorm van overleg met de ouders. En als ik andermans kinderen/pubers uitnodig, dan is dat op mijn kosten.

Ik zou mijn zoon niet meer laten meegaan na die specificatie op jouw aanbod van 750,-. En al helemaal niet als melkkoe voor 1000,- om straks op zo’n afgeragde ‘slaapbank’ twee weken te liggen in een of ander Italiaans/Spaans/Portugees Belvilla huisje. Dan ben ik maar de ‘bitch’ in huis die zoon dit door de neus boort. Ik zou die mensen niet echt vertrouwen. Straks sloopt een puber daar per ongeluk een douche en dan mag jij ervoor opdraaien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Of elke avond duur uit eten en dan achteraf nog een rekening van meer dan duizend euro krijgen.
Ik zou de gok niet nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voel je je er eigenlijk nog wel lekker bij om kind met deze mensen mee te laten gaan? Ik vind dat er bij minderjarigen toch echt eerst bij ouders gevraagd hoort te worden of ze mee mogen en hoe het dan precies geregeld gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik een kind meeneem dan betaal ik alles. Als ik deze vraag zou krijgen zou ik vriendelijk bedanken. Ik vind het echt super raar van die ouders dat ze dat durven vragen joh.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-05-2024 00:52
Als ik een kind meeneem dan betaal ik alles. Als ik deze vraag zou krijgen zou ik vriendelijk bedanken. Ik vind het echt super raar van die ouders dat ze dat durven vragen joh.
Ik vind die 750,- die TO uit eigen beweging heeft aangeboden al riant. Maar het lef om dan een specificatie te sturen met als onderliggende boodschap ‘nou die 750,- dekt het niet helemaal’. Je moet het maar durven. Ik zou mij doodschamen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag me af of er nog gauw een ander vriendje (ofwel: andere melkkoe) gezocht wordt als jouw kind niet meegaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
20-05-2024 23:31
Ik ben zo iemand die een genodigde nooit een rekening presenteert en zwaar allergisch is voor rekeningen splitten. Heel ongemakkelijk allemaal.
Ik ga jaarlijks met een groep vrienden en aanhang op vakantie. Soms wordt iemand uitgenodigd ook mee te gaan. Maar dat betekent niet dat de vakantie voor diegene dan ook door de rest betaald wordt.

Niet elke uitnodiging is hetzelfde. Niet in alle gevallen is er sprake van een gastheer die alles moet verzorgen en betalen.

Uitnodigen is een breed begrip. Iemand die wordt uitgenodigd om een huis te mogen bezichtigen krijgt dit ook zelden gratis.

Als we met vrienden op vakantie gaan splitten we de rekeningen overigens ook. Daar is niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou misschien zeggen dat je je niet had gerealiseerd dat ze eigenlijk niet voldoende plek hadden om je kind uit te nodigen, en dat je de kosten wel wat hoger vindt dan je had gedacht. En dan vriendelijk bedanken voor het aanbod.

Ik zou eigenlijk denken dat het voor kind misschien niet eens zo fijn is om met deze mensen mee te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
21-05-2024 03:24
Ik ga jaarlijks met een groep vrienden en aanhang op vakantie. Soms wordt iemand uitgenodigd ook mee te gaan. Maar dat betekent niet dat de vakantie voor diegene dan ook door de rest betaald wordt.

Niet elke uitnodiging is hetzelfde. Niet in alle gevallen is er sprake van een gastheer die alles moet verzorgen en betalen.

Uitnodigen is een breed begrip. Iemand die wordt uitgenodigd om een huis te mogen bezichtigen krijgt dit ook zelden gratis.

Als we met vrienden op vakantie gaan splitten we de rekeningen overigens ook. Daar is niets mis mee.
Dit is een kind meevragen en laten we eerlijk zijn, dat doen de meeste ouders uit eigenbelang.
Het geeft je gewoon meer me time als ouders als je voor die leeftijd een vriend meeneemt.
Ik heb kinderen die geen vakantievrienden willen maken en bij vakantie denken 'ha gezellig! Alles met zijn vieren!' dus wij moeten mee zwemmen, alles meelopen want 'spannend' of niet willen overkomen als 'koos vriendloos' bij de andere kinderen, spelletjesschema's worden er voor ons opgesteld en alle activiteiten zijn met zijn allen.
Iedereen die ik ken neemt dus een vriend mee om zelf een wat relaxter vakantie te hebben.
Precies daarom spreken ouders van school ook af op dezelfde camping. Niet voor henzelf maar om ervoor te zorgen dat je zelf niet als animatie wordt gezien of dat kind met een handdoek over het hoofd alleen op een scherm zit te turen naast je tent.
Beproefde methode hier en daarom betaal je zelf.

To has the power. Want als zij afzegt is er 1 kind met wel een vriend en een ander niet.
Maar ik zou kind sowieso niet zo meegeven, ik vertrouw deze mensen al niet meer. Ik wil kind daar niet hebben rondlopen met gesneer, straks betaalden die andere ouders veel meer ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou even polsen als het kan bij de andere ouders.

Maar eerst bied je 750, wat imo een prima zelfs riant bedrag is, waar mijn puber een deel van mee zou moeten betalen ( ik ga zelf niet weg en heb nog andere kinderen ook)
Deze ouders lijken de kosten bijna of geheel een op een te willen dekken, neem dan geen ander kind mee.

En dan dat overzicht, op mij komt dat heel berekenend over, en dat is het natuurlijk ook.
Jij bood 750,= en zij stuurden een overzicht waaruit blijkt " nou nou dat denkt uhuh uiteraard de kosten niet " ze willen je puber mee, maar dan wel geheel kostendekkend.

Dat kan, maar zeg dan meteen " je kan mee, maar wel kostendekkend " dat is overigens imo geen uitnodiging.

Overigens zou mijn puber het geheel begrijpen als ik zou zeggen dat ik in deze grap niet trap.

Mijn eigen vakanties zijn pp qua kosten ook in die richting, maar dan ga ik met mijn eigen gezin.
Het is niet zo dat wanneer ik zelf niet ga om welke reden dan ook, dat ik dat bedrag dan aan mijn kinderen kan/wil geven zodat zij met een ander mee kunnen gaan.
Ik moet ook sparen om met vakantie te kunnen gaan.

Uitnodigen is 75% betalen, anders is het geen uitnodiging.
Daarnaast mis het deel dat die ouders voor dat ze dit bedacht hebben niet eerst met jou in contact zijn gegaan. Lijkt me, zeker omdat ze een behoorlijke bijdrage verwachten heel logisch. Anders ook hoor, maar dan zou het luchtiger zijn geweest " Hoi wij zouden het leuk vinden als jullie puber meegaat, we vragen een kleine bijdrage, en verder wat zakgeld, de rest van de kosten zijn voor ons " Maar nee joh deze mensen vragen gewoon het leeuwendeel.

To, hoe staat je puber hierin?
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
21-05-2024 05:33
Dit is een kind meevragen en laten we eerlijk zijn, dat doen de meeste ouders uit eigenbelang.
Het geeft je gewoon meer me time als ouders als je voor die leeftijd een vriend meeneemt.
Ik heb kinderen die geen vakantievrienden willen maken en bij vakantie denken 'ha gezellig! Alles met zijn vieren!' dus wij moeten mee zwemmen, alles meelopen want 'spannend' of niet willen overkomen als 'koos vriendloos' bij de andere kinderen, spelletjesschema's worden er voor ons opgesteld en alle activiteiten zijn met zijn allen.
Iedereen die ik ken neemt dus een vriend mee om zelf een wat relaxter vakantie te hebben.
Precies daarom spreken ouders van school ook af op dezelfde camping. Niet voor henzelf maar om ervoor te zorgen dat je zelf niet als animatie wordt gezien of dat kind met een handdoek over het hoofd alleen op een scherm zit te turen naast je tent.
Beproefde methode hier en daarom betaal je zelf.

To has the power. Want als zij afzegt is er 1 kind met wel een vriend en een ander niet.
Maar ik zou kind sowieso niet zo meegeven, ik vertrouw deze mensen al niet meer. Ik wil kind daar niet hebben rondlopen met gesneer, straks betaalden die andere ouders veel meer ofzo.
Eens met deze post, voor mij zou het ook klaar zijn. En inderdaad, hoe gaan ze het doen, als een van hun kinderen geen vriend mee kan nemen. Op stel en sprong een ander zoeken?

Beter hadden zij met de ouders overlegd over deze plannen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
21-05-2024 03:24
Ik ga jaarlijks met een groep vrienden en aanhang op vakantie. Soms wordt iemand uitgenodigd ook mee te gaan. Maar dat betekent niet dat de vakantie voor diegene dan ook door de rest betaald wordt.

Niet elke uitnodiging is hetzelfde. Niet in alle gevallen is er sprake van een gastheer die alles moet verzorgen en betalen.

Uitnodigen is een breed begrip. Iemand die wordt uitgenodigd om een huis te mogen bezichtigen krijgt dit ook zelden gratis.

Als we met vrienden op vakantie gaan splitten we de rekeningen overigens ook. Daar is niets mis mee.

Maar Dan vraag je dus een volwassene mee, met een inkomen (of niet). Die volwassene moet dan zelf de keus maken om aan te sluiten, of niet.

Nu wordt een kind mee gevraagd dat zelf niet genoeg inkomen heeft om dit te betalen.

Is echt iets anders toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
21-05-2024 05:32

Ik zou eigenlijk denken dat het voor kind misschien niet eens zo fijn is om met deze mensen mee te gaan.
Ik vind ook dat 17 dagen op vakantie met een ander gezin heel heftig is. Iets met visite en vis...

Gewone heimwee speelt dan al, maar je 17 dagen als gast moeten gedragen is echt heel vermoeiend.

Ik zou max een week ok vinden. Dat is net leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
20-05-2024 23:18
Een middagje zwembad kost een tientje voor entree en friet.Een vakantie kost honderden euro's en vergt ook een totaal andere voorbereiding en verantwoordelijkheid. Niet te vergelijken, vind ik, ook niet qua principe. Of ga jij ook bijvoorbeeld de reisverzekering voor het uitgenodigde kind betalen?

De keer dat wij een puber mee maken maar het buitenland heb ik geïnformeerd naar hun reisverzekering. Ze hadden doorlopend en wij ook dus was dat geregeld. In geval ze dat niet hadden gehad had ik daarover overlegd en was dat misschien nog door de pubers ouders betaald.

Puber ging mee op onze kosten. Dochter en hij reden heen met mijn ouders mee. Daarna ging vriend met trein naar huis en dochter met ons mee voor de rest van de vakantie. (Vriend kon niet in de auto mee want geen ruimte voor zesde persoon) Het ticket voor de trein was op eigen kosten. (Dochter en vriend hadden dit zelf bedacht en daarna had dochter ons gevraagd of hij mee mocht de eerste week)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze een mooi huis met eigen zwembad wilden huren, is het aanbod van huizen voor 6 personen heel wat groter dan voor 4 personen. En de eigen pubers wilden wss toch geen 2 weken met elkaar op de kamer, dus komt echt over alsof ze een deel van hun eigen kosten willen recupereren. Ik snap echt niet dat ze die meerkost (autohuur en huis) vastleggen zonder eerst af te stemmen met de andere ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alles gelezen.
250 euro en klaar.

Je bood blijkbaar al 750 euro aan, dat vind ik riant voor een uitnodiging. Als die ouders dat niet 'genoeg' vinden, dan maar niet.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
21-05-2024 01:00
Ik vind die 750,- die TO uit eigen beweging heeft aangeboden al riant. Maar het lef om dan een specificatie te sturen met als onderliggende boodschap ‘nou die 750,- dekt het niet helemaal’. Je moet het maar durven. Ik zou mij doodschamen.
Ja dat bedoelde ik. Echt schandalig vind ik het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
20-05-2024 22:16
Uitgenodigd = op hun kosten. Groter huis en busje is hun keuze.

Kort maar krachtig!
Ik ben het hier helemaal mee eens.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven