Effectieve krachttraining/workout voor thuis

29-09-2025 19:21 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet gaan sporten omdat ik door de overgang snel zwaarder wordt. En mijn opties zijn beperkt. Ik kamp al een half jaar met een peesplaatontsteking/hielspoor waardoor ik niet meer kan wandelen. En ook niet kan springen of lang kan staan.

In het verleden heb ik veel gezwommen maar dat gaat niet met mijn schouder (ook peesontsteking gehad daar). En nu fiets ik veel (elke dag 30-60min) maar dat vindt mijn rug niet leuk.

Ik zal dus mijn core, mijn schouders en mijn benen sterker moeten gaan maken. Sportschool is een optie maar heel duur en ik kan niet zo vaak omdat ik wat meer gebonden aan huis ben. Dus een thuis workout lijkt me een goede start.

Wie kan me de goede kant op wijzen op YouTube? Het aanbod is zo enorm dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dank!
Houd je van hoepelen? Ik vind bodyhoop-workouts leuk. En je kunt het ook helemaal uitbouwen met squats en lunges en zo tijdens het hoepelen.
Met al jouw klachten zou ik eerder naar een fysio gaan. In de stad waar ik woon is een fysiopraktijk met sportschool. Misschien is er zoiets bij jou ook.
Afvallen doe je in de keuken. Daarbij is sporten natuurlijk heel goed voor je. Bij de meeste grote fysiotherapiepraktijken hebben ze ook wel een begeleid sporten clubje. Of je kunt daar om oefeningen vragen voor thuis.
Misschien dat de dagelijkse 10-15 minuten thuistrainingen van Jacqueline van Dijk iets voor je. Heb zelf paar keer een maand meegedaan (kost ca 10 euro per maand), maar inmiddels lid van sportschool.

Ze is via Google en op FB te vinden.
KamilleT schreef:
29-09-2025 19:41
Afvallen doe je in de keuken. Daarbij is sporten natuurlijk heel goed voor je. Bij de meeste grote fysiotherapiepraktijken hebben ze ook wel een begeleid sporten clubje. Of je kunt daar om oefeningen vragen voor thuis.
Zeker waar. In dat kader: bodyhoop heeft regelmatig challenges met een combi van workouts en dieetadviezen.

Bij echt chronische klachten lijkt een fysio me overigens zeker een goed plan. Of een personal trainer met verstand van zaken, dat heb ik ook een tijdje gedaan. Iemand die na verloop van tijd precies je blessureplekken kent en weet hoe je moet bewegen.
Je valt niet af van een paar keer in de week een thuisworkout zonder goede begeleiding. Afvallen doe je door een calorietekort. Krachttraining is wel erg goed tegen alle pijntjes die je hebt maar ik zou zeker in het begin daar goede begeleiding bij zoeken.
Je kunt prima thuis wat aan krachttraining doen, hoor. Koop wat lichte dumbbells of een verstelbare dumbbell (bij Decathlon heb je ze tot 12 kg per stuk en je kunt ze lichter maken tot 10-8-6-4-2 kg).

Zoek op bijvoorbeeld Fitnessblender (een site die ook gratis workouts aanbiedt, naast betaalde) op workouts voor de spiergroepen die je wilt trainen; ze hebben ook low impact trainingen en speciale rehab-trainingen voor bijvoorbeeld een betere houding, rugklachten etc. Ook heel fijn zijn hun (gratis) yoga- en stretch-workouts, zeker als je blessures hebt.

Je moet even zoeken op de site naar het keuzemenu, dan kun je aangeven hoe lang en op welk niveau je wilt trainen (level 1 is zeer relaxed, level 4-5 is serieus zwaar) en ik doe zelf uitsluitend workouts met Kelly, dat kun je ook aangeven in het menu; dat zijn doorgaans wat oudere filmpjes die zijn opgenomen in een cleane studio met duidelijke instructies. Door de populariteit van de site zijn er veel nieuwe trainers bijgekomen en die vind ik irritant (rommelig, moeilijk te volgen en vaak gefilmd voor een openhaard of in een chaotische zitkamer), maar als je zoekt op Kelly (of Daniel) kom je heel basic workouts tegen die je prima thuis kunt doen en die echt effectief (en leuk en afwisselend) zijn. Succes!
Krachttraining heeft eigenlijk als doel dat je het steeds verder opbouwt qua gewicht. Das eigenlijk heel moeilijk thuis. Of je moet een heel arsenaal aan gewichten thuis hebben die steeds wat zwaarder worden.

Bewegen is natuurlijk sowieso altijd goed maar echt goede krachttraining thuis is eigenlijk best moeilijk.
Ik loop bij de fysio hoor. Die heeft me geadviseerd om mijn core, mijn kuiten en schouders sterker te maken. Ik kan heel eerlijk gezegd momenteel de kosten van de sportfaciliteiten bij de fysio niet betalen. Kost niet alleen bij mijn fysio maar bij alle fysio's die ik heb gecheckt meer dan 60 euro per maand om er te mogen sporten. Dat kan ik momenteel niet missen.

En ik weet dat voeding ook belangrijk is hoor. Probleem is een beetje dat ik tot de voet mis ging elke dag 5-10km ging wandelen in een stevig tempo en daarmee bleef ik op gewicht. Toen dat niet meer kon ben ik niet minder gaan eten en dan kom ik aan.
Harderwijk2021 schreef:
29-09-2025 21:49
Krachttraining heeft eigenlijk als doel dat je het steeds verder opbouwt qua gewicht. Das eigenlijk heel moeilijk thuis. Of je moet een heel arsenaal aan gewichten thuis hebben die steeds wat zwaarder worden.

Bewegen is natuurlijk sowieso altijd goed maar echt goede krachttraining thuis is eigenlijk best moeilijk.
Maar voor schouders (mét blessure), core en kuiten heb je echt geen mega-gewichten nodig; core kan vrijwel alleen met lichaamsgewicht of eventueel wat lichte gewichten en schouders kun je prima trainen met 6-8 kilo, zeker met een blessure. Kuiten ook. De zware gewichten gaan een rol spelen bij squats, deadlifts, hipthrusts en ja, schouders (OH press) maar TO heeft een blessure en kan dus niet te zwaar trainen met haar bovenlichaam. Dus met een setje verstelbare dumbbells (2-12 kg) komt ze een heel eind denk ik. Buikspieren kan ze heel goed trainen met enklelgewichten en een lichte dumbbell. Een beetje creatief zijn help al heel veel, en gewoon leuke workouts opzoeken, muziekje erbij en niet te moeilijk doen.
Calisthenics is trainen met je eigen lichaamsgewicht, je zou daar ook eens op kunnen zoeken.
Claire45 schreef:
29-09-2025 22:33
Maar voor schouders (mét blessure), core en kuiten heb je echt geen mega-gewichten nodig; core kan vrijwel alleen met lichaamsgewicht of eventueel wat lichte gewichten en schouders kun je prima trainen met 6-8 kilo, zeker met een blessure. Kuiten ook. De zware gewichten gaan een rol spelen bij squats, deadlifts, hipthrusts en ja, schouders (OH press) maar TO heeft een blessure en kan dus niet te zwaar trainen met haar bovenlichaam. Dus met een setje verstelbare dumbbells (2-12 kg) komt ze een heel eind denk ik. Buikspieren kan ze heel goed trainen met enklelgewichten en een lichte dumbbell. Een beetje creatief zijn help al heel veel, en gewoon leuke workouts opzoeken, muziekje erbij en niet te moeilijk doen.
Klopt, dat wilde ik ook schrijven. Ik gebruik zelden dumbells zwaarder dan 8 kilo. Wat ook kan is een goedkoop sportschoolabonnement (Basic Fit € 25 per vier weken) in combinatie met thuis workout. In de Basic Fit app staan daar heel goede programma’s voor.
Qua verbranding zet dat echter geen zoden aan de dijk. Daar moet je echt cardio voor doen, en dat kan ook op die sportschool.
Google ook eens op laaggradige ontsteking.

Door de overgang kan je ook allerlei klachten van het bewegingsapparaat krijgen.

Je kan beginnen met yoga, daar zitten ook oefeningen bij met lichaamsgewicht
ik doe aquafitness en aquarobics. dooor de weerstand van het water doe je echt iets en tegelijkertijd "draagt" het water je waardoor je minder last hebt van "stomme lijfonderdelen". je gaat zo hard als je zelf wil.

daarnaast aquatrim ik, maar dat is echt zwemmen dus minder geschikt voor jou als ik je zo hoor. ik zou je adviseren toch eens naar die aquasporten te kijken.
En doooooor!
Los van wat al gezegd is over fysio en dieet:
Pilates.
Ik volg Move With Nicole op youtube. Ik vind het een irritante tuttebel maar ik ben wel kapot na een sessie
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven