Klimsport

10-01-2024 08:43 37 berichten
Wij denken erover een klim beginnerscursus te gaan doen .
Ik heb al navraag gedaan of ik dit mocht doen met mijn reuma vorm ,dat kan gewoon
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit doen ? En is het zwaar of valt het mee ?
En goede onmisbaar tips ?.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is leuk om te doen, je doet het op je eigen niveau en je bent vooral je eigen tegenstander.

Goed klimmen lukt het beste met een goede romp balans. Dus buikspieren en rugspieren. Sterke vingers komen pas als je wat beter wordt. Reken wel op enorme spierpijn in het begin, vooral in je armen. Komt omdat je als beginneling waarschijnlijk te hard knijpt en teveel aan je armen hangt (ipv op je benen staat).

Klimmen is trouwens altijd met touw, en dus met een zekeraar. Je kunt voor de laagdrempeligheid ook een proefles boulderen volgen. Maar uiteindelijk zijn het wel twee verschillende sporten.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Zoccellia schreef:
10-01-2024 08:53
Het is leuk om te doen, je doet het op je eigen niveau en je bent vooral je eigen tegenstander.

Goed klimmen lukt het beste met een goede romp balans. Dus buikspieren en rugspieren. Sterke vingers komen pas als je wat beter wordt. Reken wel op enorme spierpijn in het begin, vooral in je armen. Komt omdat je als beginneling waarschijnlijk te hard knijpt en teveel aan je armen hangt (ipv op je benen staat).

Klimmen is trouwens altijd met touw, en dus met een zekeraar. Je kunt voor de laagdrempeligheid ook een proefles boulderen volgen. Maar uiteindelijk zijn het wel twee verschillende sporten.
Dank je wel voor je uitleg .
Ik sport zeif al 3 keer per week
Dus heb wel wat uithoudingsvermogen
Wat mij nog beetje tegenhoudt is de hoogte :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer het dan eens met boulderen! Dan ga je niet zo hoog (geen touw en zekering) en je bent nog veel meer op de juiste techniek aangewezen. Is echt leuk.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bulbul schreef:
10-01-2024 09:20
Probeer het dan eens met boulderen! Dan ga je niet zo hoog (geen touw en zekering) en je bent nog veel meer op de juiste techniek aangewezen. Is echt leuk.
Ja dat kan inderdaad
Bedankt ga eens kijken 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Of het zwaar is, hangt vooral van je bouw en fysiek af. Ik vind klimmen een drama, ik ben er niet voor gebouwd. Ik heb geen berggeitenbloed. Mijn nicht is er super goed, vanaf dag 1, zowel boulderen als klimmen als in de bergen klimmen.

Gewoon proberen, dan merk je het vanzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bulbul schreef:
10-01-2024 09:20
Probeer het dan eens met boulderen! Dan ga je niet zo hoog (geen touw en zekering) en je bent nog veel meer op de juiste techniek aangewezen. Is echt leuk.
ik vind zelf boulderen dus spannender, haha.
Heb in beide gevallen hoogtevrees, maar met klimmen haal ik toch vertrouwen uit dat touw en durf ik meer. Boulderen moet ik echt vertrouwen opbouwen in een route.

Vind bij boulderen de puzzel wel heel erg leuk, en meestal is de eerste helft van de route ook al leuk om te doen. Dus dat ik niet altijd tot boven kom doet voor mij niet zoveel af aan het plezier. Maar zweethandjes heb ik eigenlijk altijd als ik bovenaan kom
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha ik vind het ook allebei eng hoor!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Mischien een domme vraag
Maar wat is fijne kleding voor het klimmen ?.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Ik klim nu zo'n 8 jaar. Begonnen met boulderen, maar later overgestapt op klimmen. Ook buiten.

Of het zwaar is is afhankelijk van heel veel verschillende factoren, waaronder je uithoudingsvermogen, of je de techniek goed beheerst, de type route (overhang of juist een neigende wand), maar vooral je mentaliteit. Je bent niet in competitie met anderen en ik zie best vaak mensen die te hoge verwachtingen van zichzelf hebben en dan blessures oplopen omdat ze te hoog inzetten, gefrustreerd raken en dan te lang doorgaan. Daar was ik zeker het eerste jaar ook het schoolvoorbeeld van :P

Maar dat zal bij veel andere sporten niet anders zijn.

Ik vind boulderen ook spannender dan klimmen, omdat valtechniek daar veel belangrijker is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
10-01-2024 09:48
Mischien een domme vraag
Maar wat is fijne kleding voor het klimmen ?.
Ik heb een speciale klimbroek en een t-shirt, maar ik heb jarenlang gewoon een yogabroek aangehad. Wel fijn als je knieën bedekt zijn, tegen mogelijke schrammen.
O goeie thanks
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
10-01-2024 09:48
Mischien een domme vraag
Maar wat is fijne kleding voor het klimmen ?.
Ik vind een beetje aansluitende kleding wel prettig, zeker om mijn benen. Dus een normale sportlegging is ideaal. En dan een sporthemd of zo, of een shirt.
Oh, hier twijfel ik ook al jaren over. Maar ik heb echt spaghetti-armen en nul kracht, dus ik durf niet goed.

Lijkt me zo leuk om te kunnen, en dan kun je op den duur ook eens in het buitenland ergens met een groep klimmen ofzo.

Maar ik durf niet (ben ook niet de jongste). En inderdaad heb ik al hoogtevrees als ik op een krant sta.

Ik lees even mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon proberen. Je hebt niet zoveel nodig; comfortabele broek tot over de knie + t-shirt.
Schoenen en klimgordel huur je en gaan.

Of het zwaar is volledig afhankelijk van hoe moeilijk je het jezelf maakt. De makkelijkste routes zijn bijna vergelijkbaar met een ladder.

Met reuma kan denk ik niet per se kwaad, maar als het sterk in je handen zit is zal echt een hoger niveau moeilijk worden.

Voordelen die ik ervaarde:
- omdat je je hele lijf in gekke standen gebruikt had ik na het klimmen weer altijd het gevoel dat al mijn gewrichten weer 'gesmeerd' waren oid.
- veel natuurlijker dan oefeningen in de sportschool
- klimlocaties een waar ik was hebben een hele relaxte insteek.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Dragen jullie ook een helm ?
Ik ben vergeten te vragen of je die zelf moet kopen ?
Kleinezon schreef:
10-01-2024 11:57
Gewoon proberen. Je hebt niet zoveel nodig; comfortabele broek tot over de knie + t-shirt.
Schoenen en klimgordel huur je en gaan.

Of het zwaar is volledig afhankelijk van hoe moeilijk je het jezelf maakt. De makkelijkste routes zijn bijna vergelijkbaar met een ladder.

Met reuma kan denk ik niet per se kwaad, maar als het sterk in je handen zit is zal echt een hoger niveau moeilijk worden.

Voordelen die ik ervaarde:
- omdat je je hele lijf in gekke standen gebruikt had ik na het klimmen weer altijd het gevoel dat al mijn gewrichten weer 'gesmeerd' waren oid.
- veel natuurlijker dan oefeningen in de sportschool
- klimlocaties een waar ik was hebben een hele relaxte insteek.
Mijn reuma zit nog niet in mijn handen
Wel soms minder kracht in de handen
Huisarts zei dat het gewoon kan ,ik wel even moet uitkijken wat lukt en wat niet ..
Bedank voor je tips ik denk erover mijn partner een proefles kado te doen ,we gaan binnen klimmen
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
10-01-2024 11:14
Oh, hier twijfel ik ook al jaren over. Maar ik heb echt spaghetti-armen en nul kracht, dus ik durf niet goed.

Lijkt me zo leuk om te kunnen, en dan kun je op den duur ook eens in het buitenland ergens met een groep klimmen ofzo.

Maar ik durf niet (ben ook niet de jongste). En inderdaad heb ik al hoogtevrees als ik op een krant sta.

Ik lees even mee!
Maar het mooie is juist dat je die kracht vanzelf opbouwt. Ik ben begonnen met een beginnerscursus, dan zit je met z'n allen in hetzelfde schuitje ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
10-01-2024 13:43
Dragen jullie ook een helm ?
Ik ben vergeten te vragen of je die zelf moet kopen ?
Ik niet, was toen ik klom (5-10 jaar geleden ) ook niet gebruikelijk binnen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
10-01-2024 15:28
Ik niet, was toen ik klom (5-10 jaar geleden ) ook niet gebruikelijk binnen.
Ik ook niet, dat is nog steeds niet gebruikelijk binnen.

Ik heb wel een helm voor buiten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
10-01-2024 09:40
ik vind zelf boulderen dus spannender, haha.
Heb in beide gevallen hoogtevrees, maar met klimmen haal ik toch vertrouwen uit dat touw en durf ik meer. Boulderen moet ik echt vertrouwen opbouwen in een route.

Vind bij boulderen de puzzel wel heel erg leuk, en meestal is de eerste helft van de route ook al leuk om te doen. Dus dat ik niet altijd tot boven kom doet voor mij niet zoveel af aan het plezier. Maar zweethandjes heb ik eigenlijk altijd als ik bovenaan kom
Haha ik wilde hetzelfde schrijven! Hoewel klimmen hoger is vind ik dat veel fijner (en kan ik ook beter) dan boulderen.

TO, ik vond de proeflessen erg fijn, dan leer je zekeren en wat basistips voor de techniek waardoor het iets makkelijker wordt. Verder genoeg beginners routes en je hoeft natuurlijk ook niet helemaal tot boven als je het niet fijn vindt.

Een helm heb ik (binnen) nooit gedragen en de schoenen + riem heb ik in het begin gehuurd. Later wel gekocht toen ik het regelmatig ging doen.
Mariannatuin schreef:
10-01-2024 19:09
Haha ik wilde hetzelfde schrijven! Hoewel klimmen hoger is vind ik dat veel fijner (en kan ik ook beter) dan boulderen.

TO, ik vond de proeflessen erg fijn, dan leer je zekeren en wat basistips voor de techniek waardoor het iets makkelijker wordt. Verder genoeg beginners routes en je hoeft natuurlijk ook niet helemaal tot boven als je het niet fijn vindt.

Een helm heb ik (binnen) nooit gedragen en de schoenen + riem heb ik in het begin gehuurd. Later wel gekocht toen ik het regelmatig ging doen.
Dank je Ja ik denk ook dat het eerst proefles word
Mijn man is doof en ik had gevraagd of dat een probleem was , geen enkel probleem

en gaven zij aan dat het geen probleem was en zei er zeker rekening mee konden houden .
Ik vind het wel spannend maar denk inderdaad gewoon eens proberen.
Zo ver ik begreep kun je niet echt vallen op de grond ? Omdat je op een touw hangt?
Of zie ik het fout ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg me al af of doofheid een probleem is. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan aanleren qua zekeren. Ik heb wel eens gehad dat het zo lawaaiig was dat ik dan maar met een duim opsteken communiceerde, maar dan zat ik ook niet in een hoge wand.

Als je gaat leren is de eerste stap leren zekeren. Je valt inderdaad niet op de grond. Alleen onderin met het instappen van een route kan het wel dat je weer op de vloer landt, maar dat is ook wel logisch; je wilt toch zelf de route beginnen in plaats van opgehesen te worden. Maar dat leer kr dan allemaal wel. Net als oefenen met een stukje vallen (bijv halverwege de wand en dat je dan een paar passen doorklimt zonder dat de zekeraar meezekert, dan val je een klein stukje tot je weer in het touw hangt.

Een helm ken ik binnen ook niet. Buiten draag je hem vooral om je hoofd te beschermen tegen stenen die uit een rots vallen enzo. Ik ben zelf onhandig, dus was ook wel blij dat ik hem op had, haha.

Ik vind boulderen ook spannender vanwege de valtechniek en ik heb mensen ook juist daarbij vervelende blessures zien oplopen door een ongelukkige val of verkeerde klimtechniek. Het is - bij zowel klimmen als boulderen - wel goed om te proberen je vingers niet te snel te veel te belasten met rare of kleine greepjes, vooral rustig opbouwen.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
canis-felis schreef:
12-01-2024 19:49
Ik vroeg me al af of doofheid een probleem is. Ben wel benieuwd hoe ze dat dan aanleren qua zekeren. Ik heb wel eens gehad dat het zo lawaaiig was dat ik dan maar met een duim opsteken communiceerde, maar dan zat ik ook niet in een hoge wand.

Als je gaat leren is de eerste stap leren zekeren. Je valt inderdaad niet op de grond. Alleen onderin met het instappen van een route kan het wel dat je weer op de vloer landt, maar dat is ook wel logisch; je wilt toch zelf de route beginnen in plaats van opgehesen te worden. Maar dat leer kr dan allemaal wel. Net als oefenen met een stukje vallen (bijv halverwege de wand en dat je dan een paar passen doorklimt zonder dat de zekeraar meezekert, dan val je een klein stukje tot je weer in het touw hangt.

Een helm ken ik binnen ook niet. Buiten draag je hem vooral om je hoofd te beschermen tegen stenen die uit een rots vallen enzo. Ik ben zelf onhandig, dus was ook wel blij dat ik hem op had, haha.

Ik vind boulderen ook spannender vanwege de valtechniek en ik heb mensen ook juist daarbij vervelende blessures zien oplopen door een ongelukkige val of verkeerde klimtechniek. Het is - bij zowel klimmen als boulderen - wel goed om te proberen je vingers niet te snel te veel te belasten met rare of kleine greepjes, vooral rustig opbouwen.
We zijn ondertussen eens wezen kijken
Alleen kijken nog , en zij gaven aan dat ze dan gebaren af kunnen spreken .
Dank je voor de tips voor het vallen
De hoogte en het eventueel vallen vind ik nog wat eng ,maar dat is gewoon overwinnen denk ik .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, zoiets zal het inderdaad zijn.
Ik vond het ook eng, maar wel leuk. En inderdaad soms een kwestie van even doorbijten. Het oefenen met zo'n kleine val is op zich juist goed en het werd gewoon verwacht.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven