Moeten wandelaars links of rechts lopen?

01-10-2023 17:46 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren stoor ik me eraan dat de helft van de voetgangers op het rode fietspad (waar geen stoep is) aan de linkerkant lopen. Waardoor ik als fietser constant tegen het probleem aan loop dat ik, als ik een andere fietser in haal, er voetgangers aankomen op de linker weghelft, en ik keihard op de rem moet.
Als ik zelf voetganger ben en rechts loop, moet ik ook steeds uitwijken voor voetgangers die links lopen en mij tegemoet komen.
Voetgangers die links gaan lopen, zeggen dat zij dit doen omdat ze dan al het verkeer aan zien komen en niet van achter worden aangereden. Maar als fietser ga je toch ook niet links fietsen omdat je bang bent dat je van achter wordt aangereden?
Ik snap het probleem als je op een drukke autoweg gaat wandelen als voetganger dat je dan misschien van achteren wordt aangereden. Dat is ook helemaal niet veilig en daar kun je dan ook beter helemaal niet gaan wandelen. Maar op het fietspad levert het alleen maar irritante en gevaarlijke situaties op.
Ik zou graag willen weten of jullie dit ook zo ervaren. Er zal vast een reden zijn dat steeds meer mensen dit doen, maar persoonlijk denk ik: "de plek op de weg is toch rechts"?

Voetgangers moeten net als de rest van het verkeer rechts houden.

Totaal aantal stemmen: 182

Eens (13%)
Oneens (87%)
Groetjes!
Volgens mij moet/mag je links lopen buiten de bebouwde kom om aankomend verkeer goed te kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is daar geen wetgeving over en moet ik dus helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar dat zo hard moet remmen voor die voetgangers! Volgende keer wat meer anticiperen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot 1993 was het verplicht om links te lopen. Dat is niet meer zo, nu mag je het als voetganger zelf bepalen. Maar in de meeste gevallen wordt links geadviseerd. Als je zelf inschat dat rechts (op een bepaalde weg) veiliger is, loop je rechts
liv8 wijzigde dit bericht op 01-10-2023 17:56
1.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
01-10-2023 17:51
Volgens mij moet/mag je links lopen buiten de bebouwde kom om aankomend verkeer goed te kunnen zien.
Dit en zoals TO zelf al tussen de regels door schreef: geen trek in een fietser in mijn knieholtes. Veel te veel jeugd met mobieltjes die niet uitkijken en een dronkenmansgang hebben. In mijn jeugd was de verplichte plek als voetganger op de weg links, tegenwoordig mag je kiezen. Ik kies dus voor links en dat wordt nog steeds aangeraden.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag het als voetganger zelf weten.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 0Nederland.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als voetganger loop je het verkeer tegemoet zodat je elkaar goed ziet. Dat schijnt het veiligst te zijn.
Alweer deze vraag...?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wandelvrouw heeft er ook een blog over geschreven. Zelf kiezen dus.

https://www.wandelvrouw.nl/aan-welke-kant-wandelen/
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop hard, als er geen aparte voetpad is loop ik links. Sommige voetpaden zijn ook niet geschikt voor hardlopen, en dan loop ik ook links.

Wel wijk ik zoveel mogelijk uit voor tegemoetkomend verkeer. Je wordt als wandelaar echt van de sokken gereden als je rechts loopt.

Vroeger raadde veilig verkeer Nederland dit ook aan, met campagnes. Tot 1993 was dat ook de regel, dus niet gek dat mensen dat doen. Nu is het niet meer volgens regels vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wandelaar schreef:
01-10-2023 17:58
Alweer deze vraag...?
Ah, ben dus niet de enige met een déjà vu?
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, laatst een uitgebreid topic over, de TO had hetzelfde standpunt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waardoor ik als fietser constant tegen het probleem aan loop dat ik, als ik een andere fietser in haal, er voetgangers aankomen op de linker weghelft, en ik keihard op de rem moet.
Gewoon een paar minuten eerder van huis gaan, dan hoef je niet als een gek te fietsen en andere fietsers in te halen. Ik zal het je nog gekker vertellen: als al die elektrische fietsers nou simpelweg weer normaal zouden gaan rijden in plaats van als een gek zouden die voetgangers zich vast weer veilig genoeg voelen om gewoon rechts te lopen op een fietspad.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waardoor ik als fietser constant tegen het probleem aan loop dat ik, als ik een andere fietser in haal, er voetgangers aankomen op de linker weghelft, en ik keihard op de rem moet.

Volgens mij is het probleem vooral dat je niet vooruit kijkt. Als deze mensen rechts zouden lopen, is er per saldo net zoveel weghelft nodig hoor. Alleen dan is t voetganger, die ingehaald wordt door fietser 1, die jij dan weer inhaalt. Neemt echt net zoveel ruimte in hoor.

Buiten de bebouwde kom loop je links. Althans, zo heb ik het altijd geleerd.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
01-10-2023 18:09

Buiten de bebouwde kom loop je rechts. Althans, zo heb ik het altijd geleerd.
En toch loop ik lekker links. Ik heb liever een gek voor me dan achter me.

En aangezien verreweg de meeste fietsers zich tegenwoordig ook gedragen als gekken loop ik op een fietspad ook lekker links.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2023 18:12
En toch loop ik lekker links. Ik heb liever een gek voor me dan achter me.

En aangezien verreweg de meeste fietsers zich tegenwoordig ook gedragen als gekken loop ik op een fietspad ook lekker links.
Typfout. Ik bedoelde links
student201 wijzigde dit bericht op 01-10-2023 18:14
1.60% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2023 18:12
En toch loop ik lekker links. Ik heb liever een gek voor me dan achter me.

En aangezien verreweg de meeste fietsers zich tegenwoordig ook gedragen als gekken loop ik op een fietspad ook lekker links.
Zo is het maar net.

Ben ook vaak genoeg in de positie van de fietser; nooit een probleem ervaren met links lopende wandelaars.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet verplicht maar zelf loop ik toch liever tegen het verkeer in. Ik zie liever wat er voor me gebeurt. Ik had laatst een hardloper voor me. Aan de rechterkant, dus hij zag niets wat er achter hem gebeurde en dan ook nog met een koptelefoon op, dus hij hoorde ook niks. Je zal maar moeten uitwijken ofzo, dan heeft zo iemand niks in de gaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
01-10-2023 18:13
Zo is het maar net.

Ben ook vaak genoeg in de positie van de fietser; nooit een probleem ervaren met links lopende wandelaars.
Ik wel, als ze drie breed lopen of zo. Maar goed, dat is een ander probleem!
Het is nou eenmaal zo dat er meer mensen dan jij op deze wereld zijn en dat er niet altijd onbeperkt ruimte is. Dus houd je rekening met elkaar. Als zowel fietser zelf, tegemoetkomende fietser en wandelaar een beetje vooruitkijken, dan zal het allemaal wel loslopen. Ik krijg uit de OP het gevoel dat TO graag het hele fietspad voor zich heeft en dat anderen er gebruik van mogen maken als zij er niet is. Het gevoel he, ik vul een hoop in hier!
Alle reacties Link kopieren Quote
als je nou gewoon een beetje vooruit kijkt, zie je die wandelaar al voordat je in gaat halen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik rechts loop heb ik regelmatig fietsers die zich er zo langs wurmen of in het algemeen zo kort langs je fietsen dat je hun mouw langs die van jou hoort schuren, als je dan toevallig aan je neus wil krabben rammen ze vol tegen je elleboog aan. Toch fijner als je dit aan ziet komen. Als er een geparkeerde auto staat moet je ook even uitwijken, en zo moeilijk is het toch niet om even af te remmen? Verkeren met elkaar is het he. Je bent niet alleen op de wereld.
Daantje1970 schreef:
01-10-2023 18:16
Het is niet verplicht maar zelf loop ik toch liever tegen het verkeer in. Ik zie liever wat er voor me gebeurt. Ik had laatst een hardloper voor me. Aan de rechterkant, dus hij zag niets wat er achter hem gebeurde en dan ook nog met een koptelefoon op, dus hij hoorde ook niks. Je zal maar moeten uitwijken ofzo, dan heeft zo iemand niks in de gaten.
Ik vind dat echt link om met koptelefoon op deel te nemen aan het verkeer
Monica1973 schreef:
01-10-2023 17:57
Als voetganger loop je het verkeer tegemoet zodat je elkaar goed ziet. Dat schijnt het veiligst te zijn.
Ik zal wel heel dom zijn, maar ik snap dit nooit zo goed. Op een weg kan het verkeer je toch zowel tegemoet als achterop komen? Wat maakt het dan uit of je links of rechts loopt? In beide gevallen zie je tegemoetkomend verkeer aankomen en in beide gevallen kun je verrast worden door achteropkomend verkeer toch? :$
Alle reacties Link kopieren Quote
als je rechts loopt, rijdt het je achteropkomende verkeer aan dezelfde kant en gaat dus vlak langs je heen. Als je links loopt, zie je het verkeer wat dichtbij langsgaat, aan komen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven