Moeten wandelaars links of rechts lopen?

01-10-2023 17:46 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren stoor ik me eraan dat de helft van de voetgangers op het rode fietspad (waar geen stoep is) aan de linkerkant lopen. Waardoor ik als fietser constant tegen het probleem aan loop dat ik, als ik een andere fietser in haal, er voetgangers aankomen op de linker weghelft, en ik keihard op de rem moet.
Als ik zelf voetganger ben en rechts loop, moet ik ook steeds uitwijken voor voetgangers die links lopen en mij tegemoet komen.
Voetgangers die links gaan lopen, zeggen dat zij dit doen omdat ze dan al het verkeer aan zien komen en niet van achter worden aangereden. Maar als fietser ga je toch ook niet links fietsen omdat je bang bent dat je van achter wordt aangereden?
Ik snap het probleem als je op een drukke autoweg gaat wandelen als voetganger dat je dan misschien van achteren wordt aangereden. Dat is ook helemaal niet veilig en daar kun je dan ook beter helemaal niet gaan wandelen. Maar op het fietspad levert het alleen maar irritante en gevaarlijke situaties op.
Ik zou graag willen weten of jullie dit ook zo ervaren. Er zal vast een reden zijn dat steeds meer mensen dit doen, maar persoonlijk denk ik: "de plek op de weg is toch rechts"?

Voetgangers moeten net als de rest van het verkeer rechts houden.

Totaal aantal stemmen: 183

Eens (13%)
Oneens (87%)
Groetjes!
libe schreef:
01-10-2023 17:46
Waardoor ik als fietser constant tegen het probleem aan loop dat ik, als ik een andere fietser in haal, er voetgangers aankomen op de linker weghelft, en ik keihard op de rem moet.

Maar als die voetgangers wel dezelfde kant oplopen als jij, dan moet je er toch nog steeds langs?
rosanna08 schreef:
01-10-2023 18:33
als je rechts loopt, rijdt het je achteropkomende verkeer aan dezelfde kant en gaat dus vlak langs je heen. Als je links loopt, zie je het verkeer wat dichtbij langsgaat, aan komen
Ik zie een polderweg voor me, waar beide auto’s een eind de berm in moeten om elkaar te kunnen passeren. De weg is dusdanig smal dat een auto niet eens echt rechts kan rijden. Dan maakt het niks uit toch?
Coolbest schreef:
01-10-2023 18:35
Ik zie een polderweg voor me, waar beide auto’s een eind de berm in moeten om elkaar te kunnen passeren. De weg is dusdanig smal dat een auto niet eens echt rechts kan rijden. Dan maakt het niks uit toch?

Op zulke wegen maakt het niet uit, maar op 99,9% van de wegen in Nederland heeft het wel zin.
nerdopviva schreef:
01-10-2023 18:37
Op zulke wegen maakt het niet uit, maar op 99,9% van de wegen in Nederland heeft het wel zin.
Waar ik woon zijn het overwegend zulke wegen, dat zal het wel zijn. En langs bijv. een 80-km weg liggen toch vrijliggende fietspaden? Dan wandel je toch niet op de weg?
Morgan-Salander schreef:
01-10-2023 17:59
Ah, ben dus niet de enige met een déjà vu?

En toen was de TO nogal volhardend in haar mening, dus ik ben benieuwd.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 01-10-2023 18:47
1.51% gewijzigd
Coolbest schreef:
01-10-2023 18:39
Waar ik woon zijn het overwegend zulke wegen, dat zal het wel zijn. En langs bijv. een 80-km weg liggen toch vrijliggende fietspaden? Dan wandel je toch niet op de weg?
nee, maar wel op het fietspad
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Coolbest schreef:
01-10-2023 18:39

Het gaat om wegen zonder stoep, dat kunnen ook fietspaden zijn. En dan is het ook fijn om aan de linkerkant te lopen omdat fietsers en scooters niet altijd even goed opletten (eigen snelheid verkeerd inschatten, op de telefoon kijken).
Ghe, ik zie nu pas dat dit topic op de sportpijler staat.

TO is dus zo'n gemankeerde wielrenner die niet goed genoeg was voor de Toer De Frans en daar zo boos over is dat iedere andere weggebruiker moet boeten.
Links, dat is het veiligst.
Ik denk dat als TO zelf al aangeeft met een noodgang aan te komen sjezen en dan vol op de rem moet, dat TO dan meteen het antwoord heeft waarom voetgangers dat liever niet van achteren hebben.
-Dushi- schreef:
01-10-2023 17:53
Volgens mij is daar geen wetgeving over en moet ik dus helemaal niks.
Wel, leer je tijdens theorielessen voor je rijles.
yoshe schreef:
01-10-2023 19:21
Wel, leer je tijdens theorielessen voor je rijles.
Tig decennia geleden theorie gehad zeker?
Maar laat me raden TO, elektrische fiets zeker?
Hier heeft een bejaarde man eens op een zeer akelige manier ruzie over getrapt met mij & mijn zus. Hij vond dat wij niet links mochten lopen (op een vrij druk maar breed pad, waar van beide kanten fietsers komen aan sjezen op elektrische fietsen & race fietsen etc). Dus liep hij -vanaf de verte al- in een rechte lijn op ons af en ging vlak voor ons stilstaan. Hij ging tegen ons tekeer en wilde niet opzij gaan. Probeerde ons te commanderen want wij móesten van hem aan de rechter kant gaan lopen. Heel erg dwingend deed hij. Omdat wij ons niet lieten rond commanderen, is hij ons vervolgens gaan filmen, alsof wij hém aan het lastig vallen waren in plaats van andersom. We hadden tijd, dus we hebben net zolang gewacht tot hij het zat werd en toch maar om ons heen liep om zijn weg te vervolgen. Dan denk je gezellig te gaan wandelen. :@@:
Star⁴ schreef:
01-10-2023 19:23
:hihi:
Star⁴ schreef:
01-10-2023 19:23
Nee zo'n wielrenfiets, zonder bel want een bel is de dood voor je luchtweerstand. Dus als je er dan langs moet met 60 kilometer per uur moet je gewoon iets roepen van OPZIJ HOERRRRR!!!!
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2023 19:37
Nee zo'n wielrenfiets, zonder bel want een bel is de dood voor je luchtweerstand. Dus als je er dan langs moet met 60 kilometer per uur moet je gewoon iets roepen van OPZIJ HOERRRRR!!!!
:rofl:
Coolbest schreef:
01-10-2023 18:31
Ik zal wel heel dom zijn, maar ik snap dit nooit zo goed. Op een weg kan het verkeer je toch zowel tegemoet als achterop komen? Wat maakt het dan uit of je links of rechts loopt? In beide gevallen zie je tegemoetkomend verkeer aankomen en in beide gevallen kun je verrast worden door achteropkomend verkeer toch? :$
En in beide gevallen kan er iets op de ander weghelft zitten als jij wil inhalen. Het maakt dan niet zoveel uit welke kant dat iets op beweegt. Lijkt mij. Het kan ook een fietser zijn die je tegemoet komt en daar kun je ook niet dwars doorheen.

Maar sowieso snap ik niet hoe je niet kunt zien dat er iets op die andere weghelft loopt of rijdt. Als het een bochtig bospad is, ga je dan dus te hard. Als het een gewoon rechte weg is moet je een nieuwe bril met diepte.
Ik heb vroeger geleerd dat je links moest lopen, maar dan wel opzij moest gaan voor het tegemoetkomend verkeer (dus de berm in). Dat doet niemand meer en is ook geen regel meer (als het het ooit al was?), maar daarom vind ik linkslopers irritant. Zij zien mij namelijk wel aankomen, maar niet dat er op de andere weghelft bijv een auto aankomt en ik dus niet opzij kan en zij gaan ook niet opzij/in de berm. Als ze rechts lopen, kan ik er even achter blijven hangen tot de tegenligger weg is en dan inhalen. Dat vind ik prettiger.
Nee, ik heb een gewone fiets en rijd nooit erg hard. Dat keihard op de rem moeten gebeurt al vrij snel als je 15 km per uur rijdt met een gewone fiets achter mensen die je wilt inhalen en je ziet plotseling voetgangers opdoemen op een plek waar je ze niet verwacht. (Links dus). Maargoed, wel fijn om hier wat meningen over te horen!
Groetjes!
libe schreef:
01-10-2023 19:52
Nee, ik heb een gewone fiets en rijd nooit erg hard.
Waarom zet je dit malle topic op de sportpijler dan?
Loop altijd links. Om het simpele feit dat ik dan meer overzicht heb en beter kan anticiperen.
Carpe That f***ing Diem
Ik verwacht vooral niet dat andere mensen links geen voetgangers verwachten... En ik verwacht wel dat mensen vooruit kijken, zeker als ze gaan inhalen!
Springen die voetgangers dan ineens achter een boom vandaan?
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2023 19:55
Waarom zet je dit malle topic op de sportpijler dan?
Wandelen en fietsen is toch sport?

Ik heb nooit aanrijdingen of stress met andere weggebruikers. Ik vind het alleen verwarrend en onhandig dat voetgangers zo nodig links moeten lopen.
Groetjes!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven