Sporten met hoge hartslag

20-08-2024 09:32 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat ik vooropstellen dat ik geen medische advies vraag, ik heb al een uitgebreide sportmedische keuring gehad.

Sinds 2 jaar sport ik redelijk intensief, bij voorkeur zit ik op de racefiets, maar ook hardlopen doe ik zo nu en dan. Maar laat ik het fietsen als voorbeeld nemen. Mijn hartslag gaat razendsnel omhoog en blijft ook hoog. Gisteren bijvoorbeeld, ik was nog geen 3 minuten onderweg, of ik zat al op de 145. En dat stijgt tot rond de 170, waarmee ik uitkwam op een gemiddelde van 158. Nu gaf de sportarts aan geen bewijs te zien van een eerder infarct en gaf aan dat iedereen anders is en ik me geen zorgen hoefde te maken. Mijn hartslag daalt namelijk wel zoals het hoort. Maar toch zou ik graag willen sporten met een lagere hartslag. Ik word eigenlijk niet moe, dus dat is het probleem niet, maar gevoelsmatig zit het me gewoon niet lekker.

Maar als ik ga fietsen op een lagere hartslag, sta ik nog net niet stil. Herkent iemand dit en is het jou misschien wel gelukt om uiteindelijk je hartslag omlaag te krijgen? Ik hoor graag tips. Als die er zijn.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sport ook intensief. Mijn hartslag is in zo'n training met gemak 190-195. Binnen 2 min zit ik wel weer op 130-140. Dat laat zien dat de conditie goed is. Ik ben met een hartslag van 190 ook niet compleet buiten adem. Volgens mijn trainers heb ik gewoon een hoge hartslag van nature en niet zorgelijk omdat de hartslag zich snel hersteld.
Ik vind jouw hartslag dus ook niet zo hoog? Zeker gemiddeld 158. Dat is helemaal niet hoog tijdens een cardiotraining? Ik train regelmatig een cardio training bijna volledig in zone 5. Misschien dat je nog beter conditie moet opbouwen en advies in kunnen winnen bij een trainer?
zwembad84 wijzigde dit bericht op 20-08-2024 09:41
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het probleem niet. Je hartslag gaat snel omhoog, blijft hoog en zakt na de inspanning. Dat is precies zoals het hoort. De getallen die je noemt zeggen niet, iedereen heeft een ander maximum. Hoe jonger je bent, hoe hoger je hartslag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet sporten op je gevoel en niet op cijfers. Als jij je goed voelt tijdens het fietsen en het gaat makkelijk en je wordt niet moe, dan zit je nog lang niet in de buurt van je maximale hartslag.
Alle reacties Link kopieren Quote
zwembad84 schreef:
20-08-2024 09:40
Ik sport ook intensief. Mijn hartslag is in zo'n training met gemak 190-195. Binnen 2 min zit ik wel weer op 130-140. Dat laat zien dat de conditie goed is. Ik ben met een hartslag van 190 ook niet compleet buiten adem. Volgens mijn trainers heb ik gewoon een hoge hartslag van nature en niet zorgelijk omdat de hartslag zich snel hersteld.
Ik vind jouw hartslag dus ook niet zo hoog? Zeker gemiddeld 158. Dat is helemaal niet hoog tijdens een cardiotraining? Ik train regelmatig een cardio training bijna volledig in zone 5. Misschien dat je nog beter conditie moet opbouwen en advies in kunnen winnen bij een trainer?
Ik zat gisteren uiteindelijk 1,5 uur in zone 5. Ben al bij een trainer geweest en die zei dat ik rustige duurtraining kon gaan doen. Alleen wat ik al aangaf, dan wordt de training zo rustig, dat ik nog net niet stilsta.

De sportarts gaf ook alles aan wat iedereen nu zegt, alleen ik was benieuwd of ik het toch op een of andere manier voor elkaar zou kunnen krijgen om mijn hartslag wat lager te houden.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook snel een hoge hartslag bij het sporten, ook als het niet intensief voelt. Rusthartslag is juist laag, op een goede manier.
Dus als ik wil trainen in zones doe ik dat op gevoel.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-08-2024 09:40
Ik snap het probleem niet. Je hartslag gaat snel omhoog, blijft hoog en zakt na de inspanning. Dat is precies zoals het hoort. De getallen die je noemt zeggen niet, iedereen heeft een ander maximum. Hoe jonger je bent, hoe hoger je hartslag.
Ik ben alleen niet meer zo jong... ook heus niet stokoud, maar zeker niet meer jong.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb snel een hoge hartslag, maar ik loop voornamelijk hard, dus dan is deze sowieso hoger dan wanneer ik ga fietsen. Maar als ik hardloop kan ik al snel ergens op de 170-175 slagen per minuut zitten. Als ik heel goed loop, dan is 165 gemiddeld mogelijk. Maar mijn hartslag schiet altijd omhoog en daalt ook vrij snel na het beëindigen van de activiteit.

Ik kan nu lopen op een lagere hartslag, maar dat is nu, nadat ik ongeveer 10 jaar serieuzer loop. Nadat ik veel kilometers heb gemaakt en schema's heb gevolgd. Want voor je hart op een lage hartslag kan presteren, moet je het eerst goed trainen.

Dus om dit te verbeteren, is het verstandig om gerichter te trainen. Dus een schema te volgen met een goede opbouw. Maar als je nog een beginner bent, dan is het bijna onmogelijk om te trainen op hartslag.

Waarom dacht je trouwens gelijk aan een infarct? Zit het in de familie?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
20-08-2024 09:50
Ik heb ook snel een hoge hartslag bij het sporten, ook als het niet intensief voelt. Rusthartslag is juist laag, op een goede manier.
Dus als ik wil trainen in zones doe ik dat op gevoel.
Dus misschien moet ik minder op de fietscomputer kijken en me niet zo focussen op die hartslag.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
20-08-2024 09:51
Ik heb snel een hoge hartslag, maar ik loop voornamelijk hard, dus dan is deze sowieso hoger dan wanneer ik ga fietsen. Maar als ik hardloop kan ik al snel ergens op de 170-175 slagen per minuut zitten. Als ik heel goed loop, dan is 165 gemiddeld mogelijk. Maar mijn hartslag schiet altijd omhoog en daalt ook vrij snel na het beëindigen van de activiteit.

Ik kan nu lopen op een lagere hartslag, maar dat is nu, nadat ik ongeveer 10 jaar serieuzer loop. Nadat ik veel kilometers heb gemaakt en schema's heb gevolgd. Want voor je hart op een lage hartslag kan presteren, moet je het eerst goed trainen.

Dus om dit te verbeteren, is het verstandig om gerichter te trainen. Dus een schema te volgen met een goede opbouw. Maar als je nog een beginner bent, dan is het bijna onmogelijk om te trainen op hartslag.

Waarom dacht je trouwens gelijk aan een infarct? Zit het in de familie?
Met hardlopen schiet ie helemaal door het dak.

Daar kwam de sportarts zelf mee. Had wel aangegeven dat mijn zusje op 25-jarige leeftijd een hartinfarct heeft gehad (inmiddels 20 jaar geleden en gelukkig weer kerngezond). En ik heb zelf last van hartritmestoornissen en te hoog cholesterol. Wij zijn na mijn zusje allemaal door de medische molen gegaan.

Dus ondanks dat de sportarts aangaf dat mijn conditie goed is en ik me geen zorgen hoef te maken, is dat onbewust misschien toch wel het geval.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minder hard fietsen dus.

Bij een hoge hartslag zit je vooral in je suikerverbranding, en bloedsuikers raken op. En dan komt de man met de hamer. Bij een lagere hartslag ga je steeds meer richting vetverbranding. En kan je veel langer volhouden.

Wil je conditie / duurvermogen trainen dan is het verstandig om dit in een lagere hartslag te doen.

Welke hartslag past bij jouw hartslagzones hangt af van je leeftijd.

Je zal zien dat je in een lagere hartslagzone gaat trainen, dat in eerste instantie je snelheid een stuk lager ligt, Door te blijven trainen zal je zien dat je snelheid steeds hoger wordt bij dezelfde hartslag.

Bij trainingsprogramma's zie je steeds vaker dat er op hartslag getraind wordt en niet op snelheid. En dat natuurlijk niet alleen relatief lage hartstal trainen, dit ook afwisselen met trainingen met een hoge hartslag. Wil je verbetering zien in conditie en snelheid dat moet je in verschillende hartslagzones gaan trainen.

Heet klopt dat hoe sneller je weer terug bent in je rusthartslag hoe beter je conditie is. Door te trainen op een lage hartslag zie je vaak ook dat de rust hartslag om laag gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
20-08-2024 09:49
Ik zat gisteren uiteindelijk 1,5 uur in zone 5. Ben al bij een trainer geweest en die zei dat ik rustige duurtraining kon gaan doen. Alleen wat ik al aangaf, dan wordt de training zo rustig, dat ik nog net niet stilsta.

De sportarts gaf ook alles aan wat iedereen nu zegt, alleen ik was benieuwd of ik het toch op een of andere manier voor elkaar zou kunnen krijgen om mijn hartslag wat lager te houden.
Je zat 1,5 uur in zone 5? Dan ben je 1,5 uur aan het sprinten/maximale inspanning aan het leveren? Heb je bij de sportarts ook een inspanningstest gedaan? Want dan denk ik eerder dat je zones niet goed staan.

Mijn maximale hartslag was vastgesteld op (ongeveer) 200 bpm. De berekende hardslag was 220 min 32 = 188. (Al lees ik nu dat je bij een vrouw uit moet gaan van 226, dus 194) De standaard zones op mijn horloge waren dus niet geschikt voor mij en ik heb ze aangepast op de waarden die door de sportarts aangegeven waren. Dus als ik in een rustigere zone loop, bijvoorbeeld zone 3, dan zit een vriend van mij met diezelfde hartslag al tegen zone 5 aan. Dus zones zijn heel persoonlijk.

Maar 1,5 uur in zone 5, dus sprinten?? Niet waarschijnlijk. Het is echt nuttig om je maximale hartslag vast te laten stellen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
20-08-2024 09:49
Ik zat gisteren uiteindelijk 1,5 uur in zone 5. Ben al bij een trainer geweest en die zei dat ik rustige duurtraining kon gaan doen. Alleen wat ik al aangaf, dan wordt de training zo rustig, dat ik nog net niet stilsta.

De sportarts gaf ook alles aan wat iedereen nu zegt, alleen ik was benieuwd of ik het toch op een of andere manier voor elkaar zou kunnen krijgen om mijn hartslag wat lager te houden.
Het meest waarschijnlijke is dat je nog heel veel winst kunt behalen op trainen met lage hartslag (en dat je duurvermogen nog niet goed getraind is). En dan moet je dus inderdaad "trainen alsof je stilstaat". Veel mensen hebben het gevoel dat ze dan niet trainen ("Ik fiets dan zo langzaam dat ik bijna omval"), maar het is wel heel effectief.

Laat je adviseren door een goede trainer, die kan je dat uitleggen. Dit is echt een fout die ontzettend veel sporters maken. Uiteraard doe je niet alle trainingen op heel lage hartslag. Je wisselt af.
Je geeft zelf aan dat je intensief traint op de fiets, dus je geeft zelf het antwoord al op je vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad, je kunt helemaal geen anderhalf uur in zone vijf zitten.

Als je hier graag mee wil werken en niet genoeg hebt aan je eigen gevoel zou ik je aanraden om een sporttest te doen om je eigen zones vast te stellen. Want die liggen waarschijnlijk gewoon hoger dan gemiddeld.

En ikzelf ben nogal een duursporter, zonder enig sprintvermogen. Mijn bovenste zone is heel smal: mijn sprinthartslag is ~190, maar mijn zone vier eindigt pas bij ~185 - ik kan dus uren op 180 presteren.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
En bij trainen op die lage hartslag word je niet moe, althans zo voelt het. Het is een training voor je lichaam om tijdens sporten je hartslag omlaag te krijgen, maar het voelt niet aan als trainen (maar het is wel trainen. Snap je hem nog?).
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
20-08-2024 10:00
Je zat 1,5 uur in zone 5? Dan ben je 1,5 uur aan het sprinten/maximale inspanning aan het leveren? Heb je bij de sportarts ook een inspanningstest gedaan? Want dan denk ik eerder dat je zones niet goed staan.

Mijn maximale hartslag was vastgesteld op (ongeveer) 200 bpm. De berekende hardslag was 220 min 32 = 188. (Al lees ik nu dat je bij een vrouw uit moet gaan van 226, dus 194) De standaard zones op mijn horloge waren dus niet geschikt voor mij en ik heb ze aangepast op de waarden die door de sportarts aangegeven waren. Dus als ik in een rustigere zone loop, bijvoorbeeld zone 3, dan zit een vriend van mij met diezelfde hartslag al tegen zone 5 aan. Dus zones zijn heel persoonlijk.

Maar 1,5 uur in zone 5, dus sprinten?? Niet waarschijnlijk. Het is echt nuttig om je maximale hartslag vast te laten stellen.
Ja, ik heb een inspanningstest gedaan. Met zo'n kap op trappen als een malle.

Ik zie nu dat de zones uit mijn uitslag van de sporttest verschillen met de zones die mijn fietscomputer aangeeft. Volgens mijn uitslag is het dan zone 4 geweest en niet 5.

De fietscomputer geeft aan dat 159+ zone 5 is, de uitslag 179+. Dat is nogal een wezenlijk verschil. Dat ik dit niet eerder heb bedacht!
mockturtle wijzigde dit bericht op 20-08-2024 10:23
6.43% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
20-08-2024 10:09
En bij trainen op die lage hartslag word je niet moe, althans zo voelt het. Het is een training voor je lichaam om tijdens sporten je hartslag omlaag te krijgen, maar het voelt niet aan als trainen (maar het is wel trainen. Snap je hem nog?).
Haha, ik snap 'm, dank je!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
De hartslagzones op horloges kloppen vaak niet. Gevoel is dat beter. Ben je aan het hijgen? Of kun je in zinnen spreken? Bij zone 5 beperkt praten zich meestal tot lettergrepen ;-D. Bij een rustige duurtraining moet je moeiteloos hele gesprekken kunnen voeren op de fiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
20-08-2024 10:15
De hartslagzones op horloges kloppen vaak niet. Gevoel is dat beter. Ben je aan het hijgen? Of kun je in zinnen spreken? Bij zone 5 beperkt praten zich meestal tot lettergrepen ;-D.
Geen horloge, maar hartslagband en fietscomputer. Ik kan nog praten, maar ik fiets alleen 😉. Kon gisteren nog wel vloeken, omdat het weer eens veel harder waaide dan gedacht en ik het werkelijk overal tegen had. Leuk man, fietsen in de polder.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
20-08-2024 09:58

Welke hartslag past bij jouw hartslagzones hangt af van je leeftijd.
Van je leeftijd, je conditie, genetisch...

De hartslagzones die doorgaans worden opgegeven zijn gemiddelden. Maar dat werkt dus niet voor iedereen zo. In een ver verleden mijn hartslagzones moeten laten berekenen op basis van hartslag en lactaat - dus je melkzuur-aanmaak. En mijn zones waren ook gemiddeld hoger, terwijl mijn hartslag in rust erg laag is. Zone 2 begint op 150, en vanaf daar gaat het per zone met 15 omhoog ongeveer. Mijn max zit boven de 200, en zo jong ben ik ook echt niet.

Mijn punt is een beetje: je kunt wel op een lagere hartslag willen trainen, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou iets doet. Misschien is jouw lage hartslagzone ook gewoon 150. Als je verder fit bent,is dat niets om je zorgen om te maken. Hoe snel je hartslag weer daalt, is een veel belangrijkere indicatie van gezondheid en conditie.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
20-08-2024 10:17
Geen horloge, maar hartslagband en fietscomputer. Ik kan nog praten, maar ik fiets alleen 😉. Kon gisteren nog wel vloeken, omdat het weer eens veel harder waaide dan gedacht en ik het werkelijk overal tegen had. Leuk man, fietsen in de polder.
Extra training toch? :biggrin:

Fijn dat je in ieder geval gezien hebt, dat je hartslagzones niet kloppen. Dat scheelt al weer. Maar verder, een schema gaan volgen. Vooral interval trainingen zijn heel nuttig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
20-08-2024 10:27
Extra training toch? :biggrin:

Fijn dat je in ieder geval gezien hebt, dat je hartslagzones niet kloppen. Dat scheelt al weer. Maar verder, een schema gaan volgen. Vooral interval trainingen zijn heel nuttig.
Ik heb intervalschema's op mijn fietscomputer, maar ja, zouden die dan wel kloppen? Ik zal mijn gegevens eens opnieuw invoeren, kijken of ik misschien iets verkeerd heb gedaan.

Maar ja, zeker extra training, haha! Verder was het natuurlijk prachtig weer, dus ik klaag niet.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
20-08-2024 10:15
De hartslagzones op horloges kloppen vaak niet. Gevoel is dat beter. Ben je aan het hijgen? Of kun je in zinnen spreken? Bij zone 5 beperkt praten zich meestal tot lettergrepen ;-D. Bij een rustige duurtraining moet je moeiteloos hele gesprekken kunnen voeren op de fiets.
Dit idd. Ik neem die zones op mn horloge niet serieus, maar ook de hartslag niet. Deze kan helemaal niet accuraat gemeten worden door een horloge. Als ik een cardio of interval training doe en mn horloge geeft 190/195 aan, maar ik praat nog gewoon, dan weet ik wel dat mn horloge niet klopt. Ik gebruik mn horloge vooral als mn eigen indicator, want ook al klopt het niet, je merkt wel of je afwijkt van je eigen patronen. Als ik krachttraining doe dan blijf ik altijd in de laagste zones.
Wel leuk om een x zo'n fittest te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
zwembad84 schreef:
20-08-2024 10:55
Dit idd. Ik neem die zones op mn horloge niet serieus, maar ook de hartslag niet. Deze kan helemaal niet accuraat gemeten worden door een horloge. Als ik een cardio of interval training doe en mn horloge geeft 190/195 aan, maar ik praat nog gewoon, dan weet ik wel dat mn horloge niet klopt. Ik gebruik mn horloge vooral als mn eigen indicator, want ook al klopt het niet, je merkt wel of je afwijkt van je eigen patronen. Als ik krachttraining doe dan blijf ik altijd in de laagste zones.
Wel leuk om een x zo'n fittest te doen.
Ik heb wel een sporthorloge, maar met fietsen gebruik ik een hartslagband i.c.m. een fietscomputer. Maar mijn horloge wijkt niet gek veel af van de hartslagband.

Ik vond die fittest echt verschrikkelijk. Die kap over je neus, wat naar was dat! Maar goed, het geeft je wel een inkijkje in je conditie en gezondheid. Ik heb overigens de meest uitgebreide sporttest gedaan, ben ervoor verzekerd.

Edit: de zones op mijn sporthorloge zijn dezelfde als op de fietscomputer. Die kun je (ik) dus met een korreltje zout nemen inderdaad.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
20-08-2024 10:30
Ik heb intervalschema's op mijn fietscomputer, maar ja, zouden die dan wel kloppen? Ik zal mijn gegevens eens opnieuw invoeren, kijken of ik misschien iets verkeerd heb gedaan.

Maar ja, zeker extra training, haha! Verder was het natuurlijk prachtig weer, dus ik klaag niet.
Heb je trouwens bij de inspanningstest gefietst of hardgelopen? Mij werd namelijk verteld dat het wel uitmaakt qua te behalen hartslag of je fietst of niet. Want met hardlopen ben je veel intensiever bezig, waardoor je een veel hogere hartslag kunt behalen, maar ook je omslagpunt zit op een net andere plek. Dat kan 5-10 slagen schelen. De mijne is daarom ook gecorrigeerd voor hardlopen, omdat ik een fietstest had gedaan, maar voornamelijk hardloop.

De intervalschema's op je fiets, zijn die gekoppeld aan zones? Zo ja, dan kan het inderdaad zijn dat ze momenteel nog niet kloppen, maar vaak kun je ze aanpassen. Maar ook, ik volg niet blind een schema. Als er bv zone 5 wordt gevraagd, dan vragen ze om een sprint. Het kan best zijn dat bij die sprint mijn hartslag niet zo hoog gaat als zone 5. Dan vind ik het belangrijker dat ik een sprint uitvoer, dan dat ik die hartslag bereik. Ik heb daar ondertussen wel gevoel bij, om het in te kunnen schatten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven