Andijvie: badkamer poetsen

06-08-2025 09:53 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stomme vraag misschien, maar waarmee poetsen jullie de badkamer? Momenteel gelukkig geen kalkaanslag in de douche. Maar dat wil ik graag zo houden. In mijn oude douche gebruikte ik altijd HG (daar was wel al opbouw van kalk), maar dat is best duur dus ik vroeg me af wat andere gebruiken. Ik heb wel al wat merken geprobeerd, geen idee meer welke eerlijk gezegd. Maar voor alsnog was HG de enige waar ik echt resultaat bij zag.
Het bad en de wasbak poets ik gewoon met een sopje en een handborstel en de kranen met een sopje en een microvezeldoekje. We hebben geen aparte douche en na elk gebruik van bad of wasbak worden die even droog geveegd met een handdoek. Is zo gebeurd en daardoor ben ik niet langer dan 10 minuten bezig met het schoonmaken van de badkamer: Bad, wasbak en kranen doen, doekje over blad en kastjes, even stofzuigen en klaar.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Badkamerspray van verschillende merken. Net wat er in de aanbieding is. Ajax, Dubro, Dettol etc.
Driehoek vloeibare zeep. Werkt prima.
HG is echt super agressief, totaal niet nodig als er nog geen aanslag is en je het bij houdt.
Na elke douchebeurt worden hier de muren, douchewanden en kraan droog gemaakt met een doek. Dat scheelt al veel. En wekelijks wordt de badkamer gepoetst. Dat met een spray van azijn en een beetje allesreiniger, aangevuld met water. Maar vooral zorgen dat water zich niet hecht scheelt het meeste
Als je veel kalkaanslag hebt (dat krijg je als je hard water hebt en dat verschilt per woonplaats), kan je elk merk kalkverwijderaar wel gebruiken. Het gaat erom dat het zuur is want daarin lost kalk op. Dus Viakal kan, maar eigen merk of schoonmaakazijn doen het net zo goed.

Voor zeep- en vetresten lossen ook prima op in zuur dus daar is kalkverwijderaar ook prima voor.

Badkamerreiniger is volgens mij ook zuur en met een geurtje en wellicht nog iets van chloor om te ontsmetten en schimmel te verwijderen.

Goed nadrogen na het schoonmaken en na het douchen voorkomt heel veel vuil en kalkaanslag. Dus dat is eigenlijk het best.

Oh, en schoonmaken terwijl je zelf aan het douchen bent, vind ik handig, anders word ik kleddernat.
Ik heb net die 2 producten gehaald vd Wibra voor oa je douchewand. ben benieuwd. En idd voor ik ga douchen doe de badkamer schoonmaken.
It’s 5 o clock somewhere
WC eend werkt erg goed tegen kalk, lekker dik ook, keukenrol erover en lekker even laten inwerken, daarna afspoelen en drogen.
Maar mensen gaan voorbij
Om kalkaanslag bij te houden is schoonmaakazijn echt prima. Geen dure en agressieve HG spullen nodig. Je kunt ook extra geconcentreerde azijn kopen, is nog steeds niks anders dan azijn maar dan zuurder en daardoor meer ontkalkend.

Als je de geur van azijn vies vindt is citroenzuur ook een goed alternatief.
Cillit bang werkt bij mij het beste.
margreetder schreef:
06-08-2025 10:06
Badkamerspray van verschillende merken. Net wat er in de aanbieding is. Ajax, Dubro, Dettol etc.
Hier ook zo.
angelfish666 schreef:
06-08-2025 10:30

Oh, en schoonmaken terwijl je zelf aan het douchen bent, vind ik handig, anders word ik kleddernat.
Ja dat doe ik ook altijd.
Ik gebruik de kalkreiniger van AH. Meestal op zondagochtend. Douchekabine inspuiten, vervolgens tanden poetsen, kleding klaar leggen voor na het douchen. Dan even met een doek het schoonmaakmiddel uitwrijven en dan douchen en tegelijkertijd de wanden schoon spoelen.
Joppie schreef:
06-08-2025 11:42
WC eend werkt erg goed tegen kalk, lekker dik ook, keukenrol erover en lekker even laten inwerken, daarna afspoelen en drogen.
Deed mijn schoonmaakster ook. Vast goed voor de tegels, maar op de rvs douchekoppen zitten daardoor twee ingevreten plekken.
stokbootje schreef:
06-08-2025 12:20
Om kalkaanslag bij te houden is schoonmaakazijn echt prima. Geen dure en agressieve HG spullen nodig. Je kunt ook extra geconcentreerde azijn kopen, is nog steeds niks anders dan azijn maar dan zuurder en daardoor meer ontkalkend.

Als je de geur van azijn vies vindt is citroenzuur ook een goed alternatief.
Ik zie dat er ook azijn is met lavendel geur. Ga dat eens proberen!
Verdunde schoonmaakazijn in sprayfles en voor de waskommen, kranen en douchekop Dettol spray. Zo een keer in de drie maanden een prop keukenpapier gedrenkt in schoonmaakazijn om de douchekop/uitloop kranen om extra te ontkalken.
LemoosGaatDoor schreef:
06-08-2025 15:09
Verdunde schoonmaakazijn in sprayfles en voor de waskommen, kranen en douchekop Dettol spray. Zo een keer in de drie maanden een prop keukenpapier gedrenkt in schoonmaakazijn om de douchekop/uitloop kranen om extra te ontkalken.
Dit!
Ik heb een plantenspuit met verdunde schoonmaakazijn in de badkamer. Als ik wil gaan poetsen spray ik de wanden van de douche etc. daarmee in. Dan eerst de wasbak schoonmaken en vervolgend dus de douche. Na zes jaar nog steeds mooi schone glazen douchewanden! Op de onderkant moet ik wel altijd even iets meer poetsen, daar vormt zich de meeste kalk.
Na het douchen doen we de wanden (meestal, want: kinderen die het nog wel eens vergeten) af met een trekker.
Iemand hier tips voor een douchewand met witte aanslag die er al jaren op zit? (Cadeautje van de vorige bewoner.)

Ik heb een antikalk product van de Aldi geprobeerd, maar helaas zonder succes.
Butterfly_fly schreef:
06-08-2025 16:16
Iemand hier tips voor een douchewand met witte aanslag die er al jaren op zit? (Cadeautje van de vorige bewoner.)

Ik heb een antikalk product van de Aldi geprobeerd, maar helaas zonder succes.
Inspuiten met een anti-kalk reiniger of schoonmaakazijn, theedoeken drenken in datzelfde spul en tegen de wand 'plakken'. In laten trekken. Afnemen. Repeat.
Wij hebben relatief veel kalk in het water dus na iedere douchebeurt sowieso alles goed afdrogen maar dan nog had ik altijd veel kalk op de douchewand en kranen.

Alle soorten kalkverwijderaars al geprobeerd maar ging nooit helemaal weg.

Onlangs via Facebook in aanraking gekomen met de producten van FRM, ik was zeer sceptisch omdat het te mooi leek.
Maarrrr het werkt wel, alle kalk weg en de wand en kranen blijven blinkend.

Is niet goedkoop in eerste aanschaf maar je doet ongeveer een jaar met de grote flacon.
Wat mij betreft niks anders meer.
Ik gebruik in de basis groene zeep. Soms poets ik de voegen even extra goed met The Pink Stuff. Maar heel af en toe gebruik ik HG, als de voegen & afvoerputjes & gootstenen (afvoer daarvan) eraan toe zijn. Dan ziet het er allemaal weer glanzend & als nieuw uit. Maar dat hoeft echt niet wekelijks, groene zeep vind ik uitermate geschikt voor de wekelijkse schoonmaak.
Schoonmaakazijn heb ik laatst groot ingeslagen bij de Action, dus dat ga ik binnenkort uitproberen ter vervanging van HG. :)
Antikal vind ik echt het meest fijne.

Verder gebruik ik ook graag Pink stuff.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Dasty kalkreiniger € 2,99.

Ook de randen om kranen bij de spoelbak haal je er mee weg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven