Bloemenzee in tuin maken

25-01-2020 14:01 42 berichten
Begin vorig jaar hebben wij een nieuw huis gekocht. Na een tijd verbouwen is de geldpot leeg en de tuin kaal. De zomer van vorig jaar heeft de hele brede borders om het huis en tuin geen goed gedaan en naast wat mooie bomen is het nu een kale boel.

Mijn plannetje was om de borders helemaal in te zaaien met van alles aan bloemen. Voor bloembollen is het nu denk ik te laat en lijkt mij op het oppervlak te duur. Over een tijd willen we wel de tuin echt aanpakken maar tot daar geld voor is wil ik wel blij worden van mijn grond.

Hebben jullie tips voor wat te zaaien en hoe? Mijn idee was bijvoorbeeld alle borders losschoffelen als het niet meer vriest, zaad (zonnebloemen etc) er op strooien, wat aarde er op en water geven.
Alle reacties Link kopieren
Oh zo leuk om te doen! Ik houd van mooie varianten van de papaver somniferum, korenbloem (centaurea), malva sylvestris, cosmos, Eschscholzia (slaapmutsje), zonnehoed en Verbena. En er is nog veel meer. Ik maak ieder jaar mijn eigen mix op basis van de hoogtes en kleuren, naast een aantal vaste planten.

Ik bestel al mijn zaad bij Vreeken. Goede kwaliteit. Ze zijn alleen niet zo goed in op tijd verzenden. Reken maar gerust op 1-2 maanden voordat je het hebt. Sowieso leuk om te neuzen in hun assortiment!
S-Meds schreef:
25-01-2020 18:36
nee potgrond is te vet, zaaien op volle grond, hoe schraler de grond hoe beter.
Ik heb behoorlijk schrale bosgrond, maar daar doet het 't dus ook niet op.
Het zaad moet in de grond, niet erop.
redbulletje schreef:
25-01-2020 18:49
Ik heb behoorlijk schrale bosgrond, maar daar doet het 't dus ook niet op.
bosgrond is absoluut niet schraal, daarnaast is het ook nog eens zuur. Veldbloemen doen het goed op zand/klei grond
Cateautje schreef:
25-01-2020 18:51
Het zaad moet in de grond, niet erop.
nou nee, je harkt het zaad door de toplaag
redbulletje schreef:
25-01-2020 18:49
Ik heb behoorlijk schrale bosgrond, maar daar doet het 't dus ook niet op.
azalea’s, rhodondendron, varens, dat kan allemaal wel bij jou
S-Meds schreef:
25-01-2020 19:00
nou nee, je harkt het zaad door de toplaag
Moet je dan eerst spitten of zo?
Kijk van het voorjaar eens op Marktplaats/Facebook voor gratis planten in de buurt. Heel veel mensen gaan aan de slag in de tuin en gooien soms de mooiste planten weg. Ik zie regelmatig advertenties voor gratis ophalen van tuinplanten en struiken.
Toen jaren geleden de parkeerplaats aangepakt werd op mijn werk moesten er ook heel veel planten eruit, die wilden ze zo weggooien en in ruil voor een taart mocht ik alle planten eruit halen die ik wilde hebben. Heb er nog steeds plezier van!
Ik kon me maar niet meer herinneren hoe de klimplant heette die het bij mij zo goed deed. Hij wordt hierboven ook genoemd, lathyrus, dat groeit heel mooi weelderig.
BosscheBol1984 schreef:
25-01-2020 19:05
Moet je dan eerst spitten of zo?
ligt wel aan je grond hoor, de grond om een nieuwbouwwoning is helemaal dichtgeklonken en arm, dat moet je twee steken diep spitten en soms ook ophogen met tuinaarde. niet freezen dat werkt niet. bij gewone grond alleen even de toplaag wat loswerken
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan ook zomerbollen.
Ik ben daar te lui voor, want die moet je ook weer uitgraven voor het winter is.

Ik zaai dus veel succesenredjezelfmaar-goed (*) en merk wel wat het doet. En koop bollen als het te laat is om ze te zaaien. Dan kosten ze niks + een beetje en kun je ze eind van het jaar planten. Dan doen ze het volgend jaar prima.

Bouwmarkten, Lidl en zelf zaadjes vangen waar ik iets moois zie. Ik koop ook wel in Duitsland, soms is dat goedkoper.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Cosmea kun je ook na carnaval zaaien, fijn blad met mooie bloemen.

Aan de zijkanten bijv lathyrus, lavathera, klimop, framboos ( ook al zo'n loper, dat is echt onkruid, framboos).

Ik vind een artisjok ook mooi, groot grijs blad. Die van mij komt twee meter hoog.

Gratis af te halen, ruilbeurzen bij de kinderboerderij of van Groei en bloei zijn redelijk vaste prik overal.
Dan krijg je een paar kleine geraniums die het in de buurt goed doen en die doen het bij jou dan vaak ook goed.
Ik heb zelfs eens in de lente op de stoep plantjes meegenomen. Iemand had ze gewied, ijsbloemen lijken het. En dat was over. Doen het prima bij mij.

Als je nu voor de mooi bollen koopt en je zet ze na de bloei in de tuin heb je ook bollen. Ik kwam er laatst achter dat mensen die gewoon weggooien.
feow schreef:
25-01-2020 19:33
Er bestaan ook zomerbollen.
Ik ben daar te lui voor, want die moet je ook weer uitgraven voor het winter is.

Ik zaai dus veel succesenredjezelfmaar-goed (*) en merk wel wat het doet. En koop bollen als het te laat is om ze te zaaien. Dan kosten ze niks + een beetje en kun je ze eind van het jaar planten. Dan doen ze het volgend jaar prima.

Bouwmarkten, Lidl en zelf zaadjes vangen waar ik iets moois zie. Ik koop ook wel in Duitsland, soms is dat goedkoper.
ja de knollen en wortelstokken, kan je ook heel goed in bloembakken en kuipen planten
Alle reacties Link kopieren
Wat de anderen al schreven,zakjes zaad kopen en strooien maar.
Ook kan je iets maken van lange takken of stokken en die in pyramide model zetten en daaronder bloemen zaad zaaien,bv lathyrus, tomaten of paprika.
Wat ik deed was aan familie,buren of soms vreemden om delen van vaste planten te vragen,zo heb ik veel gekregen en later ook weer uitgedeeld.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
redbulletje schreef:
25-01-2020 16:23
Bij mij komt het zaad van veldbloemen niet/nauwelijks op. Vorig jaar zelfs in een plantenbak gevuld met potgrond geprobeerd, maar nop.
Hier hetzelfde probleem.
Kameelperd schreef:
25-01-2020 19:16
Toen jaren geleden de parkeerplaats aangepakt werd op mijn werk moesten er ook heel veel planten eruit, die wilden ze zo weggooien en in ruil voor een taart mocht ik alle planten eruit halen die ik wilde hebben. Heb er nog steeds plezier van!
Eigenlijk ook raar.Ze wilden ze weggooien maar laten jou er een taart voor geven en ook nog zelf uitgraven.
ava75 schreef:
26-01-2020 02:31
Eigenlijk ook raar.Ze wilden ze weggooien maar laten jou er een taart voor geven en ook nog zelf uitgraven.
Ik heb zelf gevraagd of ze er iets voor wilden hebben want die planten zijn er ook niet gratis ingegaan. Toen zeiden ze bak maar een appeltaart waar we vervolgens met zijn allen lekker van gegeten hebben. Zei blij, ik blij met de planten die als ik die had moet kopen zeker 500 euro hadden gekost bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven