Ervaring Ikea Bestå als bankje (max. Belasting)

14-09-2020 22:04 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag mijn complete kamerwand willen voorzien van een zwevend ikea besta meubel. Daarvan zal een deel dienen als tv meubel en een deel als bank bij de eethoek.

Het liefst bevestig ik hem zwevend. De muur is van beton dus met een paar serieuze pluggen en goede schroeven moet je best een aardige draagkracht kunnen krijgen.
Maar officieel kan zo’n kast maar 50 kilo hebben.

Iemand ervaring?

Edit: *geen goed idee dus... ;)
trien30 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 13:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
14-09-2020 22:57
:rofl: Dus jullie zitten solide, maar het bezoek mag van de bank af flikkeren? :hyper:
(je bedoelt het vast niet zo, maar het stond er te leuk om te laten liggen)
.
Ja ik moest er ook al om lachen :lol:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Mócht je er pootjes onder plaatsen doe dit dan wel met passende pootjes van Ikea. De kasten zijn verder hol en bijna geen grip voor pluggen of schroeven. De Besta van 10 jaar terug was stukken steviger.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zelfde soort constructie als jij van plan bent.
Met Nannarp-pootjes eronder en in het midden van de kast een steunpoot wil dat echt prima.
Staat hier nu ruim een jaar. Probleemloos.
Gewicht geen probleem hier.
Gaat niet lukken. Het ophangsysteem van besta is een rail aan de muur waar je die kast aan hangt dmv 2 plastic beugeltjes die je erop schroeft. Hij hangt dus aan die rail met 2 schroeven. Dat is nooit stevig genoeg om mensen op te laten zitten. Ik heb er hier in huis spelletjes in liggen, maar zelfs dat vind ik al eng.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ikea.com/nl/nl/p/besta-steu ... -50293604/

"De steunpoot geeft de BESTÅ combinatie stabiliteit zonder dat dat van voren zichtbaar is."
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
14-09-2020 23:37
Gaat niet lukken. Het ophangsysteem van besta is een rail aan de muur waar je die kast aan hangt dmv 2 plastic beugeltjes die je erop schroeft. Hij hangt dus aan die rail met 2 schroeven. Dat is nooit stevig genoeg om mensen op te laten zitten. Ik heb er hier in huis spelletjes in liggen, maar zelfs dat vind ik al eng.
Oke, het ophangen is dan dus niet zo’n goed idee.

Gek dat het zo instabiel is. Want ik had eerst een kallax kast aan de muur hangen en die zat echt mega stevig. Vind het alleen niet echt mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de woonkamer 4 besta's geschakeld staan met daarop een eikenhouten plank van hornbach. Het voelt heel stevig.

We hebben geen zwevende kast, maar ik denk dat als je er een frame onder maakt dat het stevig genoeg zou moeten zijn. Dan mss afwerken met een plint?
Alle reacties Link kopieren
karzou schreef:
14-09-2020 23:56
https://www.ikea.com/nl/nl/p/besta-steu ... -50293604/

"De steunpoot geeft de BESTÅ combinatie stabiliteit zonder dat dat van voren zichtbaar is."
Betwijfel overigens nog steeds of dit stevig genoeg is hoor, maar goed... het bekijken waard :-D
Trien30 schreef:
14-09-2020 23:56
Oke, het ophangen is dan dus niet zo’n goed idee.

Gek dat het zo instabiel is. Want ik had eerst een kallax kast aan de muur hangen en die zat echt mega stevig. Vind het alleen niet echt mooi.
Maar wat noem je stevig vast zitten dan? Je hebt het toch over totaal verschillende belasting? Een kast die op de grond staat en tegen de muur is bevestigd is al heel wat anders dan een boekenplank. Een beetje wrikken aan een kast en voelen dat ‘ie lekker stevig zit zegt niets als het gewicht ook op de grond staat.

Wat jij wil kan echt niet met alleen plug en schroef. Voor een boekenplank die ook maar enigszins gewicht moet dragen zou ik er al keilbouten voor gebruiken. Maar om dan ook nog eens gewicht van neerploffende mensen te dragen is weer een heel andere berekening. Dat gaat gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat nooit vertrouwen en dan voortdurend argwanend zijn dat mijn tv de volgende dag in gruzelementen lag.

Ik heb al teveel meegemaakt op dat punt. Hele keukenplanken met panneninhoud kwamen in het holst van de nacht naar beneden. Toegegeven: het was beton maar eerder rommelbeton.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook van af hoe de druk- en trekkrachten op die pluggen zijn: simpel een tv aan de muur zorgt voor krachten die uitsluitend naar beneden trekken terwijl een hele kast of plank ook naar voren trekt. :rofl:

Ik ben overigens niet in spoken gaan geloven; sommige emo-types zouden daar wel een aanleiding in zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan je een meubel schijnzwevend maken door de plint zwart te verven of beter, met een spiegelstrook te beplakken. De finishing touch is dan een strook met ledlicht onder het meubel.

Eerst het effect uit te proberen voordat je een heel meubel koopt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij hebben van besta gewone kastjes 'zweven' en daar zou ik nooit op gaan zitten. Tv meubel is wat degelijker, met metalen beugel. Maar ook daar hebben we de schroeven vervangen door grote bouten en moeren zodat hij echt stevig hangt.

Ik zou sowieso voor de pootjes gaan! Dan is het echt wel stevig genoeg, al zou ik de elementen onderling ook aan elkaar bevestigen aan de binnenzijde. Die kasten zitten best degelijk in elkaar hoor.
Ik zou voor een officieel zwevend bankje gaan.

De horror als je bij vrienden op bezoek gaat, op hun mega hippe zwevende bankje gaat zitten en dan krak boem alles in elkaar stort....
Mijn vriend is op bezoek bij vrienden door zo'n constructie heen gezakt. Dat voelt lullig, terwijl hij er niets aan kan doen dat mensen zo'n stomme instabiele constructie aanbieden als zitplaats... Niet doen zou ik zeggen.
De kans dat het met 50 kg goed gaat acht ik al klein eerlijk gezegd. Sowieso daar niet boven gaan. Dat is vragen om problemen.
Lijkt me een top plan. En dan een camera erop met feestjes. Altijd leuk voor funniest home video's.
DS1971 schreef:
15-09-2020 09:31
De kans dat het met 50 kg goed gaat acht ik al klein eerlijk gezegd. Sowieso daar niet boven gaan. Dat is vragen om problemen.
Ja maar, ja maar, ja maar.... ze wil het zo graag.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-09-2020 08:11
Ik zou dat nooit vertrouwen en dan voortdurend argwanend zijn dat mijn tv de volgende dag in gruzelementen lag.

Ik heb al teveel meegemaakt op dat punt. Hele keukenplanken met panneninhoud kwamen in het holst van de nacht naar beneden. Toegegeven: het was beton maar eerder rommelbeton.
:rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bij iemand die net gaat zitten moet een constructie ook al een grotere klap opvangen dan het daadwerkelijke gewicht van de persoon.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
14-09-2020 22:57
:rofl: Dus jullie zitten solide, maar het bezoek mag van de bank af flikkeren? :hyper:
(je bedoelt het vast niet zo, maar het stond er te leuk om te laten liggen)
:HA:

Oke dat was een inkoppertje ;)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-09-2020 08:11
Ik zou dat nooit vertrouwen en dan voortdurend argwanend zijn dat mijn tv de volgende dag in gruzelementen lag.

Ik heb al teveel meegemaakt op dat punt. Hele keukenplanken met panneninhoud kwamen in het holst van de nacht naar beneden. Toegegeven: het was beton maar eerder rommelbeton.
Haha, hier gelukkig geen rommelbeton, er is alleen met een klopboor doorheen te komen. Maar ik ben inmiddels tot de conclusie dat wat ik wil misschien geen goed idee is. ;)

Ik ga een frame maken van balken en hem daar opzetten. Dan is hij voldoende verhoogd voor de zithoogte en lijkt het net een beetje of hij zweeft. :)
Ik heb pas een plank zwevend laten ophangen. Laten ophangen inderdaad, want ondanks dat ik zelf best handig ben, zag ik het niet zitten om maar liefst vier zware speciale plankdragers in de muur te bevestigen (plug nr. 10, ongeveer 8cm in gewapend beton en 10cm diep in de plank zelf). En dat wil je dan met zo'n flut IKEA-kastje doen met een paar schroeven waarbij er ook nog 2 mensen op moeten kunnen zitten?
Alle reacties Link kopieren
Hier wellicht nog wat inspiratie:
https://www.ikeahackers.net/2020/09/kit ... ating.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven