Gezocht: Tijdbesparende lifehacks

18-12-2025 17:17 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komend jaar ga ik heel veel tijd besteden aan mijn sport, omdat ik een megadoel heb gesteld voor mezelf. Denk 6/7 dagen per week trainen en dan vaak ook nog eens twee trainingen per dag. Ik werk 4x9 uur in de week, al ga ik op enig moment wel wat uren opnemen om te kunnen herstellen of makkelijker mijn training in te kunnen plannen (voor sommige trainingen zit ik vast aan openingstijden van sportlocaties). Eigenlijk zit mijn dag dus steeds al vol met werken/trainen/eten/slapen, maar daarnaast heb ik natuurlijk gewoon een huis met klusjes, de was, eten te maken en dat soort dingen. Mijn sociale leven gaat op minimumstand, vrienden en familie weten dit en steunen me erin.

Nu ben ik op zoek naar slimme tips om tijd te besparen en ook om mijn hoofd wat leger te krijgen/houden, zodat ik het allemaal kan bolwerken straks. Wie wil er meedenken, of heeft een gouden tip?

Ik de eerste reactie op dit bericht heb ik gezet wat ik al doe/heb bedacht, om de openingspost niet te lang te maken.

Dit topic had natuurlijk ook onder Sport geplaatst kunnen worden, maar ik ben vooral op zoek naar slimme trucs voor thuis, vandaar dat ik het hier heb gezet. Als het verplaatst wordt vind ik dat uiteraard prima.
minimalista wijzigde dit bericht op 18-12-2025 17:19
40.06% gewijzigd
Wat ik al doe/heb bedacht:
- Trainingen staan in mijn agenda ingepland, zodat ik niet hoef na te denken wat wanneer te doen. Ik sta vaak vroeg op om voor werk te trainen. Ik ga mijn twee rustigste trainingsdagen op kantoor werken en de andere twee thuis, om reistijd te besparen.
- We hebben een droger gekocht, scheelt veel was ophangen, vooral in de wintertijd. Ik ben wel veel tijd kwijt aan was vouwen en daardoor stapelt het soms op.
- Er komt elke twee weken een schoonmaakhulp, zelf doen we weinig aan schoonmaken tussendoor, al is het niet helemaal te voorkomen natuurlijk.
- Ik twijfel of boodschappen bezorgen nou echt zo handig is. Ik eet veel vers en moet echt wel twee keer per week halen. Ik doe nu wel af en toe een grote bestelling met houdbare spullen, zodat ik snel even met de fiets de verse dingen kan halen. Wat me tegenstaat aan vast bezorgen is dat je dan dus ook thuis moet zijn in dat blok en ik dan flexibiliteit verlies.
- Drogisterijspullen heb ik bulk van besteld en daarmee voor het hele komende jaar genoeg, daar heb ik geen omkijken meer naar.
- Mijn man wil graag meer doen om mij te helpen (ik doe nu meer dan de helft en qua mental load zit ik helemaal hoog), ik denk erover om af te spreken beiden een deel van de week verantwoordelijk te zijn voor eten bedenken/inkopen/koken. En dan eens per week even zitten om te kijken wat handig is, want hij sport en werkt ook veel. Ik merk ook wel dat ik het moeilijk vindt om dan ook los te laten wat er op tafel gaat komen, maar dat is dan mijn leerpunt.
Eten bedenken/inkopen/koken/ keuken opruimen en vaatwasser in- en uitruimen hoort daar ook bij dan.

Niet te krap kijken is een hele goeie, qua schoonmaken.

Waarom moet je de was vouwen? Kun je het niet op ieders kamer gooien en enkel je eigen was vouwen als je dat belangrijk vind?

Laat de schoonmaakster ook je bed verschonen en wassen.

Pakketjes op een vast moment op een vast bezorgadres laten bezorgen. Dus niet dan thuis/dan bij de buurvrouw/dan bij een postnl punt, maar altijd direct naar postnl en enkel bezorgen op een vaste dag

Vaste sets kleding maken, zodat je daar niet over na hoeft te denken en dan niet op wat het leukst staat, maar hoe je het het makkelijkst gewassen krijgt. Dus de ene week donkere kleding (is 1 was) en de volgende week lichte kleding (ook 1 was)

Lees Het Rosie Project, dat gaat over een autistische man die zijn hele leven gepland heeft tot op de minuut. Ik denk dat je daar nog wel wat handige tips uit kunt halen.
Koop 10 paar sokken, 10 slips en een paar Bh's extra.
Dan grijp je minder vaak mis.

Ik weet niet welke sport je doet, maar een extra setje sportkleding is waarschijnlijk ook handig.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Maaltijden ‘preppen’, zoals dat zo mooi heet: een zondag (bijvoorbeeld) nemen om grote hoeveelheden eten te koken en in porties in te vriezen, zodat je ‘s avonds (en eventueel ook voor ontbijt en lunch) niet meer hoeft na te denken of te koken.

Ook: een ‘mealplan’ maken zodat je weet wat je gaat eten en je genoeg van de juiste voedingstoffen binnenkrijgt.

Voor tussendoor kun je eventueel (voor noodgevallen tussendoor, als je geen tijd hebt om iets voedzaams te maken) proteïnerepen kopen.
Ha, goeie tips al, super!

Waarom ik de was vouw: ik krijg schone handdoeken niet in de la gepropt en niet vouwen levert kreukels op. Ik ga wel proberen meer op de hanger te laten drogen, dat scheelt wel handelingen.
Kleding voorraad heb ik ook, veel ondergoed en ook sportkleding bij de vleet, dus als ik eens achterloop gaat dat niet mis.

We koken heel vaak dubbele porties, zodat we op volle dagen alleen maar hoeven opwarmen, dus wat dat betreft is er al wat meal prepping gaande. Maar ik ga op zoek naar meer, ik heb ook weleens filmpjes gezien met ovenschotels die dan volledig geprept de vriezer in gingen, ook handig.
Dat boek ga ik lezen, die heb ik in mijn ereader volgens mij. Dank voor de tip. Dat heb ik Ook bedacht, de dag afsluiten met een paar bladzijdes lezen. Mijn dagen en hoofd zijn zo vol dat ik ook even moet omschakelen aan het eind van de dag. Nu heb ik vaak de rust daar niet voor, ik ga nadenken over een avond routine voor bedtijd.
- Gebruik vervoer als training, als je op het werk een douche hebt. Of doe het alleen op de terugweg (fietsen/hardlopen).

- Strijken en vouwen laten, lekker mooie manden vullen met schoon wasgoed. Er bestaan zelfs dekbedden en kussens die je geheel in de wasmachine kunt kiepen. Scheelt opmaakwerk.

- Op weg naar training hardlopen = duurtraining.

- Kook inderdaad grotere hoeveelheden van maaltijden. Kan ook gecombineerd worden met vers, bijvoorbeeld een Mexicaanse bonensaus ingevroren, maar volkoren wraps en sla vers.

- Verzamel simpele gezonde recepten op fora en bij vrienden.

- Doe een opruimsessie. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk tierlantijntjes opgeruimd zijn of weg. Scheelt met opruimen en afstoffen in de toekomst.

- Alle belangrijke administratie in één bak. Af en toe opruimen om te zorgen dat er niet toch onnodig papierwinkel in ligt. Dan ligt het niet op tafel / in de gang / waar dan ook.

- Af en toe een leuk actief uitje als crosstraining gebruiken (of je eigen training dan iets inkorten). Dus met een vriend/vrienden gaan boulderen, trampolinespringen, schaatsen, naar klimpark gaan, skeeleren, lange wandeling maken, fietstocht/mountainbiken, avondje flink dansen.
Plan af en toe een dagje (of wellicht een avond) sauna, lekker de spieren ontspannen en ook mentaal:)
Heb je schalen met deksel die ingevroren én opgewarmd in de oven kunnen worden?
Doe wat je in drie of vier minuten kan doen, als je het ziet. Op die manier stapelt het zich niet op en kost het minder tijd.
Bijvoorbeeld meteen na gebruik iets in de vaatwasser in plaats van opstapelen en dan aan het einde van de dag.
Of even het aanrecht afnemen als je iets ziet wat vies is, anders moet je de dag erna boenen.

Zo worden klusjes ook minder snel klussen.
Laat boodschappen bezorgen op een thuiswerkdag. Kan ook 2x per week.
Als je de ruimte hebt: was niet aan een rekje te drogen hangen, maar op hangers. En dan ook in de kast op hangers.
Dat bespaart je twee handelingen: was afhalen en was opvouwen.

Als hardlopen deel van je training is: naar dingen toe hardlopen. Vaak kost dat nauwelijks meer tijd dan een ander transportmiddel, en dan heb je je training in soort van 'gratis' tijd.

Qua mental load: het is misschien saai, maar hoe meer routine, hoe minder mental load. Wassen op vaste dagen (dan machine maar een keer minder vol), vaste maaltijden op vaste dagen van de week, vaste outfit-combinaties, je haar op vaste dagen wassen, dat soort dingen. Scheelt in mijn opinie echt voor hoeveel denkwerk klusjes kosten!
Geen life-hack, maar weet je zeker dat je zoveel wilt trainen? Je lichaam krijgt dan helemaal geen tijd om te herstellen. En van dat herstellen wordt je lichaam sterk.
Een handdoek opvouwen is toch een seconde of 10 werk?
En je man kan dat natuurlijk ook doen.

Ondergoed kan je zo in je la kieperen als je het teveel werk vindt om het op te vouwen.
Ik vouw het meestal meteen op als ik het van de lijn haal, leg het in een krat en ruim het in de kasten.

En zet The Rosie Project op als luisterboek als je de was opvouwt ofzo. 2 vliegen in 1 klap.

Maar wat hierboven al wordt gezegd: wat doe je lichaam aan met zoveel trainen?
En mentaal: met zoveel moéten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Knap als je dat kan, intensief sporten met 4x9 werk.

Evt 1 keer per week boodschappen doen en dubbele eenpansgerechten maken die je de tweede helft van de week kunt opwarmen.
Ik eet ook veel bonen, gewoon uit blik afspoelen met avocado, ei, gerookte zalm, noten, cottage, evt met gekookte spinazie of wortels erdoor… gezond en snel klaar.
Van het forum af.
Van de socials af
Whatsapp van je telefoon gooien
Nieuws beperken tot 1 x per week
Koop een robotstofzuiger.
En als je boodschappen bezorgen onhandig vindt, ophalen bij een pick-up point.
Robotsrofzuiger+dweil
Dagelijks opruimen
(sport)kleding een dagje langer aan
Schoonmaakhulp elke week laten komen
Look me in the eyes and tell me what you see.
Koop een goede koelkast, dan kan je voor een week vers bestellen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Over het vele sporten: zes dagen trainen is de gangbare insteek voor dit project, ik sport nu ook al vijf dagen in de week. Het is niet elke keer vol gas, ook herstel trainingen en niet belastende trainingen zitten erin. En het trainen bij vermoeidheid is een belangrijk trainingsdoel, want dat is precies waarop ik voorbereid moet zijn.

Over hardlopen als vervoer, dat zou ik dan wel moeten uitvogelen met spullen. Want als ik dan zou lopen naar een sport locatie moet ik wel de spullen voor daar meenemen en dat past niet in een racevest. Ik doe wel al binnen sporten, dat scheelt voorbereidingstijd en ook was, want binnen draag ik veel minder kleding dan buiten.
Ik word heel blij van alle tips, bij sommige moet ik nog wel wat uitzoekwerk doen om te zien hoe het zou kunnen werken voor mij. Zoals een ovenschaal volledig in de vriezer, dat neemt veel meer plek in dan hoe ik nu voor anderhalve week eten erin heb (alles behalve de pasta of rijst in een tupperwarebak en dan een hele lade vol)
Minimalista schreef:
18-12-2025 20:42
Ik word heel blij van alle tips, bij sommige moet ik nog wel wat uitzoekwerk doen om te zien hoe het zou kunnen werken voor mij. Zoals een ovenschaal volledig in de vriezer, dat neemt veel meer plek in dan hoe ik nu voor anderhalve week eten erin heb (alles behalve de pasta of rijst in een tupperwarebak en dan een hele lade vol)

Ik vind het ook niet per se handiger dan onderdelen invriezen. Een schaal lasagne uit de vriezer duurde langer om af te maken dan lasagne maken met alleen de saus uit de vriezer.

En je verbaast je wat je allemaal kan invriezen. Mijn moeder deed vroeger besmeerde boterhammen in de vriezer (met boter en vleeswaren). 's Ochtends uit de vriezer halen en tijdens de lunch is het ontdooid.
jorchugh_jor schreef:
18-12-2025 20:26
Van het forum af.
Van de socials af
Whatsapp van je telefoon gooien
Nieuws beperken tot 1 x per week
Dit.
En geen televisie kijken.
Wat eten we vanavond?
Als partner van een voormalig topsporter en wereldkampioen, het werkt alleen als je helemaal, behalve je sport en je werk, ontzien gaat worden voor verder alles wat moet. Dus je partner moet meer doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven