Gezocht: Tijdbesparende lifehacks

18-12-2025 17:17 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komend jaar ga ik heel veel tijd besteden aan mijn sport, omdat ik een megadoel heb gesteld voor mezelf. Denk 6/7 dagen per week trainen en dan vaak ook nog eens twee trainingen per dag. Ik werk 4x9 uur in de week, al ga ik op enig moment wel wat uren opnemen om te kunnen herstellen of makkelijker mijn training in te kunnen plannen (voor sommige trainingen zit ik vast aan openingstijden van sportlocaties). Eigenlijk zit mijn dag dus steeds al vol met werken/trainen/eten/slapen, maar daarnaast heb ik natuurlijk gewoon een huis met klusjes, de was, eten te maken en dat soort dingen. Mijn sociale leven gaat op minimumstand, vrienden en familie weten dit en steunen me erin.

Nu ben ik op zoek naar slimme tips om tijd te besparen en ook om mijn hoofd wat leger te krijgen/houden, zodat ik het allemaal kan bolwerken straks. Wie wil er meedenken, of heeft een gouden tip?

Ik de eerste reactie op dit bericht heb ik gezet wat ik al doe/heb bedacht, om de openingspost niet te lang te maken.

Dit topic had natuurlijk ook onder Sport geplaatst kunnen worden, maar ik ben vooral op zoek naar slimme trucs voor thuis, vandaar dat ik het hier heb gezet. Als het verplaatst wordt vind ik dat uiteraard prima.
minimalista wijzigde dit bericht op 18-12-2025 17:19
40.06% gewijzigd
Klinkt allemaal wel heel heftig, het beperkende deel. Vrienden van ons sporten ook net zoveel en intens, maar doen niet alles wat je zegt of zetten hun sociale leven op een minimum. Ontspanning is voor hen ook erg belangrijk. Ik zou dat aspect echt niet vergeten.

Edit: een van hen heeft ook een sportopleiding gedaan
wotah wijzigde dit bericht op 19-12-2025 10:54
Reden: Extra
13.57% gewijzigd
Ik snap dat je partner niet alles kan over kan nemen, maar als jij 1x zo'n doel aangaat, lijkt het me ook logisch dat je partner wel meer oppakt dan tot nu toe? Je geeft zelf aan dat jij meer doet, en de mental load bij jou ligt. Daar zou ik wel wat in veranderen. Als hij je steunt moet hij daarin opstappen. Maar dan moet jij het ook loslaten.

Als jij wel verse boodschappen wilt, dan kan je partner dat bijv goed doen. Hij kan ook net even een wasje meer opvouwen dan normaal.

Verder inderdaad maaltijden plannen en zoveel mogelijk preppen op momenten waar je tijd hebt.

Maar je werkt 4x9, je hebt dus ook 3 dagen weekend? Dan kan je daarin toch ook veel huishoudelijke klusjes oppakken? Zodat je op je werkdagen echt goed kan focussen op sporten en werken? Maak je het niet te groot?
Eigenlijk vind ik dit een beetje een merkwaardig topic. En dat komt denk ik door het wat dwangmatige wat er uit spreekt. Kan het ook gewoon wat meer go with the flow? Kan je sportdoel ook een doel zijn in plaats van dat het gedefinieerd moet worden als een "megadoel"? Zo idioot is je programma niet, maar dat je anderen al in kennis stelt dat je sociale leven op een laag pitje gaat en je je afvraagt hoe je doodnormale dingen als eten maken en huishouden in kunt passen, vind ik wel ver gaan. Het klinkt vooral alsof er normaalgesproken veel te veel op jouw bord ligt, of dat het veel te veel van je vraagt, en je nu een kans ziet dat anders te doen, onder het mom van dit "megadoel".
It-is-joysjuhhh schreef:
19-12-2025 09:54
Toch ben je sportief KamilleT ;)

Ik sport zelf 3X per week, soms vier, vaak nog een wandeling ernaast en zorg dat ik qua vervoer ik de fiets pak en alle trappen meeneem waar mogelijk. Mensen vinden mij ook sportief en met dit schema heb ik al 3x een marathon volbracht en nogal veel halve marathons, 10 km enzo.
Ik denk dat TO ook een bepaalde superprestatie op het oog heeft, dus ergens de beste in worden of een gigazwaar iets met meerdere sporten ineen zoals een hiwrocks (of hoe noemjehet, dit is fout gespeld of niet?) of triathlon.
Haha, ik ga echt nooit van mijn leven een marathon uitlopen. Mijn zwemmen ziet er zo uit dat ik 50 baantjes van 25 meter zwem in 47 minuten en bij de krachttraining doe ik dapper mijn bicep curls met 7 kilo. Maakt niet uit, ik ga nog steeds in beetjes vooruit en mijn doel is om redelijk fit 80 te worden.
Ik denk dat TO een hyrox gaat doen. Dat lijkt mij ook leuk en de krachtonderdelen zou ik redden, maar 8 km ga ik echt niet redden onder het uur.
Oh en echt no way dat ik structureel mijn wekker voor 7 uur ga zetten. Als dat twee keer per week noodzakelijk is, loop ik al op mijn tandvlees.
Lori schreef:
19-12-2025 13:07
Eigenlijk vind ik dit een beetje een merkwaardig topic. En dat komt denk ik door het wat dwangmatige wat er uit spreekt. Kan het ook gewoon wat meer go with the flow? Kan je sportdoel ook een doel zijn in plaats van dat het gedefinieerd moet worden als een "megadoel"? Zo idioot is je programma niet, maar dat je anderen al in kennis stelt dat je sociale leven op een laag pitje gaat en je je afvraagt hoe je doodnormale dingen als eten maken en huishouden in kunt passen, vind ik wel ver gaan. Het klinkt vooral alsof er normaalgesproken veel te veel op jouw bord ligt, of dat het veel te veel van je vraagt, en je nu een kans ziet dat anders te doen, onder het mom van dit "megadoel".
Dat vind ik dus ook
Lori schreef:
19-12-2025 13:07
Eigenlijk vind ik dit wel een merkwaardige reactie, ik begrijp ook niet goed waarop je dit nu baseert. Ik vraag om slimme tips om tijd te besparen of minder te hoeven nadenken over dingen, zodat ik meer ruimte heb in mijn agenda en in mijn hoofd. Die extra ruimte is zeer welkom, omdat ik weet dat ik straks krap in de tijd kom. Ik heb al gezegd dat ik dit geheel uit vrije wil doe, er is geen dwangmatigheid bij. Het doel is wel heel hoog, weinig mensen beginnen hieraan en ik heb niet de illusie dat ik dit 'even' ga fixen en daarom kijk ik nu naar hoe ik het straks slim ga regelen, zodat ik dan juist nog ruimte heb om dingen te doen die ik belangrijk vind en ook om goed te herstellen. En daarom weten vrienden en familie dat ik niet meer bij elk etentje of feestje zal komen, ik heb mijn vrijwilligerswerk voor komend jaar neergelegd en ik neem er vrije uren voor op op mijn werk als de trainingsuren toenemen.

Het is geen excuus om mijn leven anders in te delen, het is nu het moment om dit te doen, want met onze ouders die zichtbaar achteruit gaan verwacht ik dat dit plan over een jaar of wat (of als het tegenzit nog eerder) gewoon onhaalbaar is. Nu sport ik 12 uur per week en dat gaat prima, maar ik onderschat echt niet wat een verdubbeling gaat doen.
Moet je persé 4 x 9 blijven werken?
Ik zou toch echt een jaar gaan zakken naar 4 x 7 of 3 x 9 om niet na je doel een giga burn-out te hebben.

Jij doet het eerste setje boodschappen op je vrije 5de dag. Je man doet de rest van de boodschappen.
De strijk is voor de poetsvrouw. Die voorlopig elke week komt.

Hou boodschappenlijstjes bij op jullie telefoon zodat man niet kan komen met "dat hij niet wist dat de tomaten of de kip op waren". Die kip die jij dus nodig hebt om te recupereren en waardoor je weer zelf naar de supermarkt kan.

Neem het een jaar voor lief dat dingen zoals cadeautjes kopen in de soep draaien als man ervoor moet zorgen. Je maakt dit volgend jaar wel goed met familie en vrienden. En als die tandarts-afspraak niet geboekt is ... so be it, dan maar geen tandarts.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben nu eigenlijk vooral heel benieuwd wat voor hoog doel, waar weinig mensen aan beginnen, is. Zou je dat willen delen?

En verder zijn er denk ik al goede tips gegeven.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Het hele hebben van het doel is al dwangmatig. Je schema klinkt krankjorum, waar je zin in hebt zeg. Dit kan ook echt alleen als partner alles oppakt en dan nog is het gekkenwerk. Ik kan hier ook geen bewondering of zo voor opbrengen. Wat doe je jezelf aan? En waaaaarom? Is je leven zonder dit doel zó ellendig?
1 keer per week boodschappen bestellen. Blijft prima vers als je een beetje nadenkt dat je bijvoorbeeld tauge niet na 6 dagen pas gaat gebruiken. En tomatenblokjes uit blik zijn helemaal super lang houdbaar en erg lekker en gezond.
Weekmenu maken natuurlijk voor je boodschappen.

Schoonmaker elke week laten komen, zodat je niets meer hoeft te doen aan schoonmaken behalve na het koken.
Man minimaal de helft van de mental load geven.
Met 4 keer sporten per week en 4 dagen fietsen naar werk (45 minuten enkele reis) heb ik ook een forse belasting qua beweging. En wij hebben een zoon en mijn man reist regelmatig voor werk.
Lookie schreef:
19-12-2025 15:09
Ik ben nu eigenlijk vooral heel benieuwd wat voor hoog doel, waar weinig mensen aan beginnen, is. Zou je dat willen delen?

En verder zijn er denk ik al goede tips gegeven.

Ik neem aan de Iron Man oid

TO, het begint met 12 uur per week en bouwt uit naar 25. Ik denk dat met die geleidelijke uitbouw van uren je niet echt in de knel komt. Het is lastiger om ineens 15 uur extra in de week vrij te plannen, maar als het steeds een beetje meer trainen wordt voelt dat niet zo.

Jullie hebben geen kinderen? Dan is er toch niet zoveel meer te doen in het huishouden als je een poets hebt? Doe weekboodschappen (dan eet je nog steeds vers), laat man 50% van alles doen (en zorg dat hij dat blijft doen na afloop van je grote doel).

Je vrije dag zou ik niet aan het weekend plakken maar op dinsdag, woensdag of donderdag. Dan kun je je lange trainingsdagen wat meer spreiden over de week.
Ik dacht ook meteen aan een iron man. Dan train je op een gegeven moment wel richting de 20 u per week (of misschien wel meer). Ik zou eerlijk gezegd een tijdje wat minder werken dan en volledige focus hierop richten. Anders wordt het misschien wel erg veel. Wel cool dat je zoiets gaat doen, heb ik veel bewondering voor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven