Goedkoper wonen voor en nadelen

17-09-2020 11:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik woon al 10 jaar in een vrije sector huurwoning, eerst met partner, daarna met huisgenoten en sinds kort zonder huisgenoot. De huisgenoten waren een aantal jaar echt nodig om de huur te kunnen betalen, nu niet meer. Ik sta nu eindelijk lang genoeg ingeschreven om kans te maken op een sociale huurwoning in mijn stad. En nu twijfel ik.... Hieronder de vergelijking, dingen die gelijk blijven zoals OV en parkeren niet genoemd alleen de verschillen)

Huidige voordelen:
Groot huis, alle ruimte, geweldige keuken, bad en aparte douche, garage, dicht bij stad (maar wel een buitenwijk), fietsafstand van station. Ik voel me echt thuis in dit huis.

Huidige nadelen:
Veel geld (1050pm), niet in de buurt van basisschool waar rozetje over een jaar naar toe gaat, grote tuin (ben slecht in onderhoud, vind ik niet leuk ook). geen speeltuin in zicht

Voordelen verhuizen:
350 euro in de maand goedkoper. loop/fiets afstand van school rozetje. speeltuin voor de deur/in zicht

Nadelen verhuizen:
Wennen aan nieuw huis, gedoe van verhuizen, geen bad, kleine dichte keuken, wijk die niet bij iedereen goed staat aangeschreven (een intake gesprek is ook onderdeel van de procedure, dus ze zijn bezig de balans/sfeer van de wijk aan te pakken)

De hoofdvraag lijkt te zijn, is 350 euro per maand voldoende om net minder fijn te gaan wonen. En hoe belangrijk is dat dicht bij school wonen nou?
Qua budget zou ik het goed kunnen gebruiken ik kan mn schuldaflos verdubbelen (stomme dingen uit verleden, in huidig tempo nog 4 jaar en dan 2) en iets meer besteedbaar inkomen overhouden.

Ik sta nog niet als eerste op de lijst trouwens, 6e voor de woning die nu beschikbaar is, kan heel goed zijn dat deze het sowieso niet wordt dus, maar ik ben er zo druk mee in mn hoofd!

Wat denken jullie?
---

Eind conclusie: ik heb mijn interesse in de woning terug getrokken. Niet verhuizen.
-rosings- wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:03
2.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van al je reacties, zeg ik helemaal: niet verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
En dan heb ik het er nog niet eens over dat ik momenteel helemaal niet goed in mn hoofd/vel/energie zit en er niet aan moet denken om over 6/8 weken te verhuizen.

Ik heb mijn interesse in de woning teruggetrokken.

Fijn om even te kunnen 'overleggen' zo.
Ik ben ooit verhuisd voor mijn opgroeiende zoon naar een goed bekend staande , maar saaie wijk en mijn zoon had het er ook heerlijk naar zijn zin, ik daarentegen ging langzaam dood van binnen.
Beetje hetzelfde schuitje. Alhoewel ik particulier nu niet super veel betaal, maar sociaal zal nog goedkoper zijn (woon niet in een duur gebied).

Woon nu prachtig rustig en in een “fijne en goede” buurt. Echter niet groot en geen tuin. Laatste vind ik juist fijn.

Ik blijf nog even 2 jaar doorsparen en ga dan; of een huis kopen (als dat kan) of tegen die tijd via de woningbouw echt iets moois huren (dan heel veel punten).
Alle reacties Link kopieren
Als je 500,- meer per maand hebt over 4 jaar, en je bent van plan om ook nog eens een huis/appartement te gaan kopen? Dan zou ik zeker nu niet gaan verhuizen. Verhuizen brengt ook extra kosten met zich mee. (naast alle regelstress)
Alle reacties Link kopieren
PassingThrough schreef:
17-09-2020 15:13
Als je 500,- meer per maand hebt over 4 jaar, en je bent van plan om ook nog eens een huis/appartement te gaan kopen? Dan zou ik zeker nu niet gaan verhuizen. Verhuizen brengt ook extra kosten met zich mee. (naast alle regelstress)
das een of/of plan, of nu die sociale huur, of tegen die tijd kijken of er iets leuks te kopen valt. En/en sowieso niet nee! (ben niet gek hahaha)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, dat dacht ik al wel. Ik zou dan echt gaan voor een koopwoning als dat tot de mogelijkheden behoort!

Huren blijft toch weggegooid geld, en als het kan zou ik het dan ook zeker aanraden om te gaan kopen.
Huren biedt je natuurlijk een aantal zekerheden en vangnet. Als je qua inkomen in aanmerking komt voor een sociale huurwoning (onder de huurtoeslaggrens bedoel ik daarmee) dan heb je niet zulke hele grote marges. Dan een is een sociale huurwoning echt niet altijd zo'n gekke keuze. Huren is niet per definitie "geld weggooien", als huurder heb je rechtsbescherming en ben je niet verantwoordelijk voor groot onderhoud aan een woning.

Heb je financieel genoeg vlees op de botten en ben je redelijk zeker van je inkomen, dan zou ik altijd kopen. Al was het maar om het onbetaalbare gevoel dat jij degene bent die alles rond je eigen stek bepaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven