hele grote spinnen in huis

19-09-2025 08:53 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week al meerdere hele grote spinnen in huis gezien. Kleine spinnen en langpoten geen problemen mee. Maar deze vind ik erg eng. Eerder ook niet zulke grote spinnen in huis gezien. Is er een bepaalde geur ofzo wat ik kan spuiten dat ze het niet aantrekkelijk vinden om binnen te komen?
Ah jekkes. Niet direct ervaring mee (wel in de tuin, ook van die joekels!) maar ik heb gelezen dat spuiten met pepermuntolie zou kunnen helpen om ze te verjagen.
Hier laatst ook eentje ja, dus ik volg even
Waarschijnlijk wil die spin liever binnen zijn. Ik dacht ook altijd: oh daar zit er weer eentje, even buiten zitten (ook omdat mijn partner altijd vraagt of ik ze buiten wil zetten) maar sommige spinnen komen nu bewust naar binnen omdat het kouder wordt. Ze zijn dus niet per ongeluk in je huis beland.
Vanuit de spin gezien, begrijp ik dat. Maar ik word er niet blij van. Ik geloof niet dat ik eerder zulke grote spinnen heb gezien (behalve dan een keer ergens anders een vogelspin, zo groot zijn ze gelukkig niet). En ook in grote getale. Ik zie ze vanaf deze week, en heb er al 6 gezien.

Vanmiddag ga ik kijken voor pepermuntolie, hopelijk houdt dat ze buiten de deur!
Hoe groot is groot?

Sinds dat ik de spinnen in mijn huis laat zitten heb ik veel minder ongedierte als muggen en zilvervisjes.
Mijn zoon (bang voor spinnen) liep tegen mij te klagen dat de spin in zijn kamer zo groot was als de helft van de vliegenmepper. Ik (ook bang voor spinnen) heb hem keihard uitgelachen en gevraagd of het soms een vogelspin was. Maar ze zijn dus echt zo groot? o_o
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik heb geen tips voor wat er tegen helpt maar misschien ook vooral zorgen dat je zo min mogelijk vliegjes in huis hebt (geen fruit op fruitschalen e.d.) zodat de voedselbron voor de spinnen beperkt blijft en je huis minder aantrekkelijker is voor hen?
De kans dat het echt tropische exemplaren zijn lijkt me trouwens vrij klein al zullen door de klimaatverandering wel andere exemplaren vaker hier voorkomen dan vroeger.
Moiren schreef:
19-09-2025 10:49
Mijn zoon (bang voor spinnen) liep tegen mij te klagen dat de spin in zijn kamer zo groot was als de helft van de vliegenmepper. Ik (ook bang voor spinnen) heb hem keihard uitgelachen en gevraagd of het soms een vogelspin was. Maar ze zijn dus echt zo groot? o_o
Zeker, die hoor je zelfs lopen over houten vloeren. Serieus
lemon_pledge wijzigde dit bericht op 19-09-2025 11:29
Reden: Spelfout
0.25% gewijzigd
Lemon_Pledge schreef:
19-09-2025 11:20
Zeker, die hoor je zelfs lopen over houden vloeren. Serieus
OMFG @(
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Jaaa wij ook al een paar joekels gespot, die hoor je inderdaad lopen (rennen!).

Gelukkig vier katten in huis, dus de helft van de tijd vinden we de spinnen als ze al dood zijn.
September is spinnenmaand inderdaad. Het wordt kouder buiten waardoor ze naar binnen komen en het is paartijd. Denk dat ze behalve met een glas buiten zetten, weinig aan te doen is.

Aanvulling: lees in dit artikel hieronder dat als je ze doodmaakt, ze zich nog sneller voortplanten o_o https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... egen-doen/
Kit_Kat schreef:
19-09-2025 11:31
September is spinnenmaand inderdaad. Het wordt kouder buiten waardoor ze naar binnen komen en het is paartijd. Denk dat ze behalve met een glas buiten zetten, weinig aan te doen is.

Aanvulling: lees in dit artikel hieronder dat als je ze doodmaakt, ze zich nog sneller voortplanten o_o https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... egen-doen/
Deed ik ook altijd maar achter een donkere kast vrijlaten is waarschijnlijk beter. Jij blij want je ziet haar waarschijnlijk niet zo snel meer (het is niet zo dat ze iedere avond de hele kamer rond gaat rennen op jacht naar voedsel) en zij blij want een donkere beschutte plek. Als je zo toch buiten wil zetten dan denk ik liever of bij in een schuurtje of een stapel stenen ofzo. Ik heb ze wel eens gewoon buiten gezet, bij een struik ofzo maar daar lopen ze dan zelf weer meer gevaar.
Het is paartijd inderdaad. Daarnaast hebben zich wat grotere spinnensoorten zich gevestigd in NL, zoals de valse Wolfspin. Hoewel de grote huisspin ook heel groot kan worden.
Normaal laat ik spinnen gewoon zitten en zolang ze niet dichtbij mij zijn, heb ik er weinig last van (overigens dit jaar wel veel last van muggen gehad…).
Maar naast dat deze spinnen eng groot zijn, zijn ze ook erg bewegelijk. Ze lopen rond in de keuken en woonkamer.
Hoe groot is groot? Ik denk vergelijkbaar met een handpalm ofzo
Moiren schreef:
19-09-2025 11:21
OMFG @(
Klopt.
Je hoort ze trippelen.

Hier ook veel spinnen en muggen. Ondanks de horren voor de ramen komen die "bloedzuigers" toch binnen
Frankly my dear, I don"t give a damn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven