Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 3719 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker he Feow, als alles ‘los’ gaat. Hier is het inmiddels een grote bloemenzee, echt genieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
25-05-2024 23:29
@Rieneke, het klopt dat de kraai is aangereden, maar het voelt wel wat cru dat je 's morgens je kat staat te instrueren het beest wat op te jagen, en twee uur later het dier (al dan niet opgejaagd) is aangereden en overleden... :cry: Ik weet dat ik er geen invloed op heb natuurlijk, het is meer het toeval eromheen.

Egels eten dus niet veel slakken? Dat verklaart in elk geval waarom ik er nog zo veel heb! Zelfs mijn onkruid wordt door slakken opgegeten :biggrin: .

@ Love2Dance, je aardbeien zien er mooi uit! Om op te eten :P
Wat heb je mooi veel lavendel!!
Dat blad van de wit-groene hortensia (is dat niet de Annabelle?) is denk ik vorstschade? Kan verder geen kwaad - de bloemen zullen het straks wel maskeren denk ik.

Het blad van de roos is vermoedelijk Sterroetdauw - een schimmel. Daar is wel spul tegen, maar mijn ervaring is dat dat vooral veel werk is en weinig doet. De schimmel tast alleen de bladeren aan en heeft geen invloed op de bloei. Je rozen zullen dus gewoon uitbundig bloeien als ze verder in orde zijn! Om de Sterroetdauw te bestrijden zou je de aangetaste bladeren steeds weg moeten halen (écht weg, dus niet op de grond laten liggen, niet op de composthoop, maar echt verwijderen), omdat het zich nogal verspreidt. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb, na jarenlang proberen te bestrijden met "rommel" (bestrijdingsmiddelen) besloten niks meer te doen, en de rozen bloeien net zo mooi, enorm uitbundig, alleen het blad ziet er wat suffig uit.
Ik zou dus zeggen - lekker laten, maar dat is helemaal aan jezelf natuurlijk!


Kraaien blijken slim te zijn

TÜBINGEN - Kraaien blijken dus echt slimme vogels. Want uit nieuw onderzoek blijkt dat kraaien hardop kunnen tellen tot vier. Dat stellen wetenschappers van de Universiteit van Tübingen. Het onderzoek is gepubliceerd in vakblad Science.
Hier geen bloemenzee. Wel een Kalverstraat aan vogels waaronder spechten. Het is een drukte van belang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloemetjes van een niet gesnoeide ligusterhaag ruiken hier heerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fietsbel schreef:
26-05-2024 15:39
Hier geen bloemenzee. Wel een Kalverstraat aan vogels waaronder spechten. Het is een drukte van belang.
Hier ook niet maar enorm veel gezoem en gefluit.

En geglibber :whip:
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoemers en fluiters zijn een soort bloemetjes op poten.

De glibberaars vind ik intrigerend.
Gisteren vol schuldgevoel toe zitten kijken hoe een naakte glibberaar (volgens mij levend) opgevreten werd door twee huisjesglibbers.
Verder vreten de mafkezen hier liever papier dan plantjes.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
26-05-2024 18:06
Zoemers en fluiters zijn een soort bloemetjes op poten.

De glibberaars vind ik intrigerend.
Gisteren vol schuldgevoel toe zitten kijken hoe een naakte glibberaar (volgens mij levend) opgevreten werd door twee huisjesglibbers.
Verder vreten de mafkezen hier liever papier dan plantjes.
:-D
Alle reacties Link kopieren Quote
https://speld.nl/2024/05/26/steeds-meer ... sjesmarkt/

Ah, vandaar.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caaf, whahaha dat verklaart alles!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las ook een ander artikel op die site. 'Slakken merken op: als het droog is komen overal mensen tevoorschijn.' :mrgreen:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whahaha!

Ik heb net de inspectieronde gemaakt en er zijn 5 slakken naar het hiernamaals vertrokken.

Toch weer de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de de tip @vannelle. Heb zojuist de blaadjes eruit gehaald. In de andere roos die in achtertuin staat zat het ook. Blijft weinig blad meer over :cry:

De hortensia is geen anabelle trouwens maar wel dezelfde kleuren, eerst groen dan wit.. Was er een met zo’n speciale blauwe kweekpot. Maar geen idee meer welke. Hij blijft wel compact.
Heb er nog 2 staan die verkleuren van groen naar wit en daarna roodachtig. Die deden het slecht. Heb ik vorig jaar verplaatst naar de andere kant ( schaduw) en die beginnen nu weer bij te komen.. zijn jarenlang mishandeld door de vorige hond ..dus waren nog maar paar takjes. Nu beginnen het weer struikjes te worden.

Gisteren voor de 2 keer sinds 16 jaar in dit huis een specht gezien. Ik werd er helemaal vrolijk van ook al was hij er maar kort. Eens even opzoeken of ik die kan lokken….vorige keer probeerde hij de plantaan uit maar die werd afgekeurd geloof ik. :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal Vingerhoedskruiden beginnen te bloeien :heart: Zo mooi altijd.
Afbeelding

Deze framboos begint ook op te komen, een dit jaar geplant struikje lijkt helaas de geest te hebben gegeven. Die zit ook helemaal onder de mieren... Geen slakken hier trouwens.
Afbeelding

En het allerleukste nu, de kiwiplant staat in bloei en zit tot de nok vol met hommeltjes en andere bestuivers :heart: Je hoort hem helemaal zoemen! Echt te schattig, en fijn om zoveel wilde bijen te zien. Fijne plant ook, biedt hier schaduw over een zithoekje.
Afbeelding
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie, wat leuk, die kiwi! Ben benieuwd of je daar ook eetbare kiwi’s van gaat oogsten.
Mijn twee nieuwe vaste lupines zijn flink kaalgevroten door de slakken. De wilde blauwe staan nog zonder vraat recht overeind, dus die vinden ze dan kennelijk niet lekker. Dat is dan bye bye voor de witte en roze lupine, ik houd t wel bij de wilde blauwe. Er is er nu eentje aan het zaad zetten, dat strooi ik dan wel uit als het rijp is.

Mijn aardbeienrover is me iedere keer te vlug af. Ik zie een en ander een leuk rood kleurtje krijgen, denk dan mjam morgen… en dan is ie al (half) aangevreten. Ik heb nog niet 1 aardbei zelf kunnen eten. Maar netten spannen wil ik niet, de vogels komen er vast in te zitten, en dat vind ik zielig. Helaas, ik denk dat ik dit jaar geen aardbeien uit eigen tuin te pakken zal krijgen. (Sloft maar naar de supermarkt, balend😡)
Gister bij de kringloop een oud bakblik (springvorm) gescoord, da’s weer een mooie mal voor de kiezeltegels. Er stond ook een enorme bak met knikkers. Daarvan mocht ik voor niks een zakje meenemen. Dat is weer fijn spul voor in de tegels, haha. Man gevraagd of wij nog knikkers op zolder hebben liggen. ‘Vast wel, maar mooi niet dat ik de hele zolder op de kop zet voor knikkers. Je hebt stenen genoeg, maak die eerst maar op, grrrr’
Die enorme bult heb ik echt niet zomaar weg gewerkt, en al helemaal niet in mijn paadje. Ik zal toch met andere ideeën moeten komen, want anders brengt Graaf ze naar de puinbreker. Zijn vingers jeuken! Nu hij verder alles netjes heeft, zijn al die keitjes op een slordige bult hem een doorn in het oog. Snap ik wel, maar het gaat gewoon niet zo vlug. Arme man…
Alle reacties Link kopieren Quote
@Tuingravin heb je nog een terras wat aan vervanging toe is anders is dit misschien een idee voor de rest van je stenen? :lol:

Afbeelding

Verder staan er op pinterest nog heel veel leuke ideetjes om te maken met kleine stenen. ( potjes, bakjes, etc etc)
Alle reacties Link kopieren Quote
love2dance schreef:
28-05-2024 18:27
@Tuingravin heb je nog een terras wat aan vervanging toe is anders is dit misschien een idee voor de rest van je stenen? :lol:

Afbeelding

Verder staan er op pinterest nog heel veel leuke ideetjes om te maken met kleine stenen. ( potjes, bakjes, etc etc)
:flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
27-05-2024 23:22
Ik las ook een ander artikel op die site. 'Slakken merken op: als het droog is komen overal mensen tevoorschijn.' :mrgreen:
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat wordt vanavond op slakkenexpeditie met al die regen.



En Lafolie dat ziet er mooi uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaaaa, prachtig zo’n terras als op de foto! Zou ik zo willen. En heb ik ook wel aan gedacht om het zo te doen. Het nadeel is dat je dan een behoorlijk dikke laag cement moet storten op een heel goed bewerkte ondergrond en het is dan al een stuk lastiger om het in kleine delen te doen. En mocht ik plannetjes hebben om de tuin te veranderen, is het niet zo makkelijk te verwijderen, en het laat geen water door. Omdat ik nog wel veranderlijk ben qua tuinindeling, zijn losse tegels beter. Die wip je er zo uit om ze elders te gebruiken.
Het is nog wel een idee om achter het huis (waar we dus nooit zitten en dus eigenlijk ook weinig veranderen) stukken van de lelijke bestrating die er nu ligt uit te halen en daar wat vast mozaiek in te frummelen. Maar toch eerst mijn paadje afmaken, en dat is al werk zat. Er zullen nog heeeeel veel stapstenen geknutseld moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil ook zo’n prachtig mozaïek pad :love:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap het helemaal tuingravin maar vond het te mooi om niet te plaatsen dat paadje…
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinaasappelschil neerleggen en je kunt de slakken zo pakken

'Ook zijn slakken dol op watermeloen en sinaasappel. Leg de schillen ’s avonds in de tuin en enkele uren later kun je ze met slak en al in de groene container gooien. Is een enkeltje kliko geen optie? Breng de verzamelde slakken dan naar een natuurgebied in de buurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
love2dance schreef:
28-05-2024 19:52
Snap het helemaal tuingravin maar vond het te mooi om niet te plaatsen dat paadje…
Snap ik, zit zelf ook vaak likkebaardend te kijken op het www naar ‘pebble mosaic paths’. Heerlijk inspiratie opdoen en kijken naar projecten die hier de ballotage niet doorkomen :cry:
Maarja, ik woon hier niet in mijn uppie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat terras, hoe mooi is dat!

Geweldig een specht in de tuin! In de opvang aten ze kattenpate tegen een ruwe boomstronk gesmeerd, mss is dat een idee?

Mijn tuin explodeert, de schijnaardbei neemt alles over...maar iedere kaar als ik erheen wil regent het weer...dat is het fijne van een tuin aan huis, als het dan een uurtje droog is kan je snel even naar buiten rennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@rieneke , ja dat is ook een idee van die kattenpate. Ik had het idd ook al wel gelezen over vogelpindakaas smeren tegen een boom. Schijnen ze ook gek op te zijn.

Vrees alleen wel dat de eksters dan helemaal veel komen. En de kraai ( die vorige week een mus opgejaagd heeft en daardoor tegen het raam vloog….mus dood, ik hem opgeruimd vanwege de honden…en die kraai blijft maar terugkomen naar de plek waar ik dat musje vandaan gehaald heb)
Man zei al je had hem die mus moeten laten nemen nu ging hij vast weer op jacht naar nieuw musje :cry:
Het is de natuur zullen we maar zeggen….

Gisterenavond regende het zo hard dat ik niet meer op zoek ben gegaan naar slakken. Zag wel 2 dahlia’s uitkomen….( diegene die ik het laatst in de grond gezet had) ik vrees ervoor…heb er zolang 2 kweekpotjes overheen gezet. Hopelijk helpt dat eventjes.

Het waaide zo hard ook dat een paar rozen de blaadjes kwijt zijn. Ik wil wat zon ben klaar met de regen…..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven