Hou oud word een konijn?

20-07-2010 14:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
......
quote:jsztdaan schreef op 22 juli 2010 @ 00:09:

@ Iones; heb even vlug je post doorgelezen (nu even niet heel veel tijd), maar begrijp ik 't goed dat je nu een groep hebt van zowel voedsters als rammen, en waar rammen tussen zitten die nog niet gecastreerd zijn? Hoe oud zijn deze rammen?3 maanden en eentje van 9 weken. Die kun je helaas nog niet castreren anders liet ik het nu gelijk doen. Ik ga er ook wel eerdaags mee naar de dierenarts om te vragen wanneer het kan. Hoe later, hoe meer mannelijke hormonen, hoe moeilijker het gedrag wordt en dat is dan ook moeilijk om terug te draaien. Ik had ook kunnen wachten totdat ze gecastreerd zijn, maar als de dieren jong zijn, zijn ze nog bijzonder tolerant en gemakkelijk te mixen met andere konijnen.quote:jsztdaan schreef op 22 juli 2010 @ 00:09:

En er zijn maar heel weinig konijnen die echt niet te koppelen zijn... Meestal gaat het fout door een verkeerde manier van koppelen... (bijv. zomaar bij elkaar zetten) En 2 rammen bijv. gaat bijna altijd fout, tenzij ze voor hun puberteit gecastreerd zijn, dan heb je nog een kans van slagen. Hetzelfde geldt voor voedsters, 2 voedsters samen kan ook heel erg fout gaan. Daarnaast heb je ook onder de konijnen karakterverschillen waardoor het met sommige konijnen beter klikt dan met anderen.

Maar feit is en blijft dat konijnen op een zekere manier eenzaam zijn als ze zonder soortgenootje leven.

De voedsters die sociopaat zijn, heb ik niet zonder meer bij de andere konijnen gezet. Net als bij mijn franse hangoren zat daar gaas tussen. Maar op een dag kon ik ze allemaal los laten in de tuin. In het begin ging het goed en waren er geen problemen. Maar bij het ouder worden ontstonden die alsnog.

Mijn franse hangoren (en daarvan wordt verteld dat die voedsters toch wel vinnig kunnen zijn) vormen geen enkel probleem. Ik had ze dus ook achter een hekje maar dat staat inmiddels open en de dieren hebben elkaar onderling geaccepteerd. Vergeet niet dat ze bij mij in een hele grote ruimte zitten. Hoe meer ruimte, hoe gemakkelijker de acceptatie. Dit geldt voor ieder diersoort. Stop mensen bij elkaar in een kleine ruimte en ze worden net zo pikkerig als kippen dat kunnen zijn.
3 maanden kan al wel.

Voedsters kunnen enorm opknappen van een sterilisatie. En kunnen ook opknappen van een oudere gecastreerde ram. Maar je moet altijd beginnen op neutraal terrein. Het kan wel weken duren voordat je ze alleen kan laten. Er is echt geen konijn dat niet met een beetje moeite te koppelen is. Desnoods ga je er mee autorijden
quote:iones schreef op 22 juli 2010 @ 10:43:

als de dieren jong zijn, zijn ze nog bijzonder tolerant en gemakkelijk te mixen met andere konijnen.

Als konijnen jong zijn zijn ze nog niet weerbaar genoeg om ze te koppelen aan oudere dieren. Als het tegenzit kan een koppeling zoveel stress veroorzaken dat ze hieraan zelfs kunnen overlijden.

Verder (zoals steeds als het over konijnen gaat) helemaal eens met meds.
Je bedoelt dat met 3 maanden al gecastreerd kan worden? Is het zaakje dan goed ingedaald? Want dan ga ik gelijk een afspraak maken! Ik loop natuurlijk wel gevaar op bevruchting en ik wil niet meer konijnen.
quote:Capibara schreef op 22 juli 2010 @ 11:49:

[...]

Als konijnen jong zijn zijn ze nog niet weerbaar genoeg om ze te koppelen aan oudere dieren. Als het tegenzit kan een koppeling zoveel stress veroorzaken dat ze hieraan zelfs kunnen overlijden.

Hier is het geen enkel probleem.

En de sociopatische voedsters heb ik gekoppeld op de methode die jullie zelf voorschrijven. Zoals ik al zei, de problemen zijn later pas ontstaan en nog niet in het begin.

De jonge konijnen redden zich prima, zag ik echter dat ze opgejaagd werden, dan hield ik ze apart. Dat heb ik trouwens ook een tijd gedaan maar dat is niet meer nodig. De koppeling is intussen geschied en het gaat goed.
quote:iones schreef op 22 juli 2010 @ 11:50:

Je bedoelt dat met 3 maanden al gecastreerd kan worden? Is het zaakje dan goed ingedaald? Want dan ga ik gelijk een afspraak maken! Ik loop natuurlijk wel gevaar op bevruchting en ik wil niet meer konijnen.Dan had je ze beter nog even niet kunnen koppelen. Zodra de balletjes zijn ingedaald kunnen rammen gecastreerd worden, meestal vanaf zo'n drie maanden. Alleen doen niet alle dierenartsen dat al op die leeftijd. Het kan echter wel, zonder extra risico's.
quote:Capibara schreef op 22 juli 2010 @ 11:49:

[...]

Eens wat capibara zegt, een jong konijn is alleen te koppelen aan een ander jong konijn. Voor een voedster geldt dat eigenlijk alleen een wat oudere gecastreerde ram een optie is.

Rammen kunnen zeker met 3 maanden onder het mes, mits de balletjes zijn ingedaald. sterker nog, een aantal rammen kan zich al wel voortplanten vanaf 3 maanden
veel mensen maken de denkfout dat voedsters een jong wel zullen accepteren, maar vaak gaat dit mis. Voedsters zijn net vrouwen, ze willen echte mannen
waarom heeft RS haar OP weggehaald?
ja kan ook echt zien of de nijnen nog gaan vechten of dat de acceptatie volledig is
quote:meds schreef op 22 juli 2010 @ 13:48:

waarom heeft RS haar OP weggehaald?Inderdaad. Ik word er knijns van.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@ Iones; ik zou die ram zo snel mogelijk weg halen! Een ram is vanaf 3 maanden vruchtbaar namelijk... Dus heel hard hopen dat ie je voedsters nog niet bevrucht heeft. En inderdaad, een ram kan vanaf 12 weken al gecastreerd worden, alleen niet alle DA-en doen dat.

@ Very Cherry: inderdaad nooit wachten met dat soort dingen.. Dat zelfde geldt voor konijnen die niet eten en lusteloos zijn, veel mensen denken dat ze daar altijd nog even mee kunnen wachten of dat even aan kunnen kijken..Met als gevolg een dood(ziek) konijn.

Spijtig dat het bij jullie zo afgelopen is, terwijl jullie er zo vroeg bij waren!

@ Meds; die anti myasis spray schijnt niet echt te werken.. En buiten dat maakt die spray de huid ook vochtig en dat is juist een broedplek voor die vliegen...
Nou dat vochtig valt wel mee hoor. Het is zo droog. Ik weet uit de opvang dat het prima werkt
quote:Capibara schreef op 22 juli 2010 @ 12:06:

[...]

Dan had je ze beter nog even niet kunnen koppelen. Zodra de balletjes zijn ingedaald kunnen rammen gecastreerd worden, meestal vanaf zo'n drie maanden. Alleen doen niet alle dierenartsen dat al op die leeftijd. Het kan echter wel, zonder extra risico's.

Ik ben ben de dierenarts geweest. De balletjes zijn nog niet ingedaald. Helaas.

quote:meds schreef op 22 juli 2010 @ 13:49:

ja kan ook echt zien of de nijnen nog gaan vechten of dat de acceptatie volledig is

Inderdaad.

Kijk, een beetje conflicten houd je altijd wel. Ook konijnen doen aan rangordes en die moeten duidelijk worden gemaakt. Maar het kan uit de hand lopen en ik hou het in de gaten. Het voordeel is gewoon dat ze leven in een grote ruimte. Ze kunnen elkaar goed uit de weg gaan. Ook zie ik er een paar konijnen tussen die elk conflict uit de weg gaan en dat is fijn.

quote:jsztdaan schreef op 22 juli 2010 @ 19:30:

@ Iones; ik zou die ram zo snel mogelijk weg halen! Een ram is vanaf 3 maanden vruchtbaar namelijk... Dus heel hard hopen dat ie je voedsters nog niet bevrucht heeft. En inderdaad, een ram kan vanaf 12 weken al gecastreerd worden, alleen niet alle DA-en doen dat. Durf ik niet want dan ben ik bang dat ik ze straks niet meer terug in de groep kan plaatsen. Ik vind wel een oplossing mocht het zover komen. Ik heb al 2 rammen extra meegenomen, die zitten apart bij elkaar. De reden hiervoor is dat de fokster haar rammen niet allemaal kwijt kan en dan moet ze ze op de markt verkopen voor de slacht. Dat vind ik zo sneu, dus heb ik ze meegenomen. Ze worden samen met mijn ram gecastreerd en dan gaan ze naar een vriendin. Weners zijn zo zachtmoedig en ongecompliceerd dat je 2 rammen bij elkaar kan houden. Moeten ze wel gecastreerd zijn natuurlijk.
quote:iones schreef op 23 juli 2010 @ 11:05:

De reden hiervoor is dat de fokster haar rammen niet allemaal kwijt kan en dan moet ze ze op de markt verkopen voor de slacht. Dat vind ik zo sneu, dus heb ik ze meegenomen. Zo houd je het probleem dus alleen maar in stand. Je 'beloont' nu die fokster door haar konijnen over te nemen, terwijl er nog honderden andere leuke, lieve konijnen in opvangen zitten te wachten op een fijn nieuw thuis.
quote:Capibara schreef op 21 juli 2010 @ 00:04:

Sunny, ken je dit topic al?

Sorry lees het nu pas. Nee deze kende ik nog niet.

Dank je!
quote:meds schreef op 22 juli 2010 @ 11:26:

Er is echt geen konijn dat niet met een beetje moeite te koppelen is. Desnoods ga je er mee autorijden

Uhm...dus WEL! Ik moet mijn voedster in maart in laten slapen en had een nieuw vriendinnetje voor mijn ram gehaald. Nou... dit ging dus echt niet samen (ging zelf koppelen). NO WAY! De haren vlogen rond en mijn ram zag er niet meer uit. Ook had hij wondjes. Dit hoort echt niet.

Helaas moest het konijn terug (heb ik naar de konijnenopvang gebracht en een ander vriendinnetje gehaald) en heb ik de volgende koppeling door de konijnenopvang laten doen. Ram ging mee. De 1e 3 avonden heb ik ze apart laten "slapen" en vanaf toen zijn ze onafscheidelijk.
quote:Capibara schreef op 23 juli 2010 @ 13:53:

[...]

Zo houd je het probleem dus alleen maar in stand. Je 'beloont' nu die fokster door haar konijnen over te nemen, terwijl er nog honderden andere leuke, lieve konijnen in opvangen zitten te wachten op een fijn nieuw thuis.

wat maakt het uit wie die rammen overneemt? Ik of degene die ze slacht?

HEt zal haar niet ervan weerhouden dat ze fokt voor de tentoonstelling. En ze fokt goede en gezonde konijnen en ze haalt er de dierenarts bij als er iets mee is, laat ze vaccineren etc. En ik wil geen konijn uit de opvang. Ik wil een wener. En die zitten daar niet.

Daarnaast is konijnenopvang Goofy die hier in de buurt zit waardeloos: ze 3 dagdelen in de week open en allemaal op tijdstippen dat ik niet kan. Verder is het moeilijk om contact met ze op te nemen want ze reageren niet op email. En op de telefoon alleen als ze er zijn: en dat is dus op de tijdstippen dat ik niet kan.
quote:iones schreef op 24 juli 2010 @ 15:00:

En ik wil geen konijn uit de opvang. Ik wil een wener. En die zitten daar niet.

Wat een onzin, alle soorten en rassen konijnen worden afgestaan en weer opgevangen, ook Weners. Er heeft bij een opvang waarvan ik regelmatig de site bekijk maandenlang een blauw Wenerrammetje gezeten. Als je perse een bepaald ras wilt hebben moet je alleen wat meer geduld hebben (al hebben sommige fokkers ook wachtlijsten, dus dan maakt dan niet eens uit).

Bij elke opvang kun je op afspraak komen kijken als je niet op een ander tijdstip kunt. En je maakt mij niet wijs dat je in die drie dagdelen per week dat ze open zijn niet even een paar minuutjes hebt om even te bellen. Dus dat van die opvang is gewoon een smoes. Prima als jij je konijnen bij een fokker wilt halen, maar zeg dat dan gewoon en ga geen smoezen verzinnen waarom het niet uit de opvang zou kunnen.
Ik heb gekeken bij een naburige konijnenopvang en daar zaten geen grote rassen. DAarnaast heb ik al aangegeven dat die opvang niet te benaderen is.

Die drie dagdelen ben ik bezig met andere dingen, zoals werk! Zal ik vragen aan werkgever of ik effe een "paar minuutjes" naar de konijnenopvang mag?

HOezo heb ik trouwens aan jou verantwoording af te leggen voor mijn welbewuste keuze?????

Heb jij soms inzicht in mijn leven dat je denkt te kunnen oordelen wat wel kan en wat niet kan??? Wat een arrogantie ten top zeg!

Je zult wel heel er perfect zijn dat je denkt met je wijsvingertje in de lucht verwijten kan maken!
Op konijnengebied ben ik inderdaad heel erg perfect. Ik wil namelijk het allerbeste voor (mijn) konijnen. Als jij geen adviezen van anderen, die er veel verstand van hebben, wilt aannemen vind ik jou niet zo perfect voor je konijnen. Dan ben ik maar arrogant, ik denk dat ik dat op dit gebied wel mag zijn.

Daarnaast kun je beter proberen eens wat beter te lezen wat ik schrijf, in plaats van meteen zo tekeer te gaan (zowel hier als in het topic 'Konijn is ziek'.
quote:Capibara schreef op 26 juli 2010 @ 12:00:

Op konijnengebied ben ik inderdaad heel erg perfect. Ik wil namelijk het allerbeste voor (mijn) konijnen. Als jij geen adviezen van anderen, die er veel verstand van hebben, wilt aannemen vind ik jou niet zo perfect voor je konijnen. Dan ben ik maar arrogant, ik denk dat ik dat op dit gebied wel mag zijn.

Daarnaast kun je beter proberen eens wat beter te lezen wat ik schrijf, in plaats van meteen zo tekeer te gaan (zowel hier als in het topic 'Konijn is ziek'.

Ik vind jou helemaal niet perfect want jij weet niet met welk doel ik konijnen hou. Ik hou de dieren in groepsverband en ik kan niet zomaar van alles hier tussenzetten. Ik zoek vooral konijnenrassen op karakter, en karakter verschilt nu eenmaal per ras.

En ik vind jou helemaal niet veel verstand van konijnen hebben want dan zou je dat begrepen hebben.

Je zult wat meer aan die arrogante houding van je moeten veranderen, wil je dat mensen iets van jou aannemen, te beginnen niet met oordelen over anderen vanaf jouw veilige schermpje dat slechts beperkte inzicht in anderen biedt.

Ik zelf mis jouw arrogantie om mezelf perfect te noemen maar ik kan wel met zekerheid stellen dat ik heel wat meer van konijnen af weet dan de gemiddelde konijnenhouder.
quote:Capibara schreef op 23 juli 2010 @ 13:53:

[...]

Zo houd je het probleem dus alleen maar in stand. Je 'beloont' nu die fokster door haar konijnen over te nemen, terwijl er nog honderden andere leuke, lieve konijnen in opvangen zitten te wachten op een fijn nieuw thuis.Natuurlijk is het te hopen dat konijnen in de opvang 'n nieuw thuis vinden, maar daar zul je meestal geen jonge konijntje van 2 maanden oud kunnen halen, terwijl dat toch net dat stadium is wat leuk is om mee te maken van je konijn.
Ik hoef niet zozeer een jong konijn. Ik zoek een bepaald kararkter en ik weet dat ik die kan vinden bij bepaalde rassen.

Grote rassen zijn niet populair en worden dus niet zo snel gedumpt bij een opvang als de kleinere rassen die meestal een fellere aard hebben.

WAarom moet ik dan perse naar een opvang als ik een adres kan krijgen waar konijnen goed en gezond gefokt worden, niet met winstoogmerk maar voor de tentoonstelling?

Tentoonstellingsfokkers fokken nu eenmaal meerdere nestjes per jaar, houden daar een aantal voedsters en rammen van aan maar kunnen niet alles houden. Ze doen hun best om de overgebleven konijnen onder te brengen en geven ze desnoods gratis mee aan mensen waarvan ze weten dat ze goed terecht komen.
quote:elninjoo schreef op 26 juli 2010 @ 12:17:

Natuurlijk is het te hopen dat konijnen in de opvang 'n nieuw thuis vinden, maar daar zul je meestal geen jonge konijntje van 2 maanden oud kunnen halen, terwijl dat toch net dat stadium is wat leuk is om mee te maken van je konijn.O jawel hoor, ook in opvangen worden zwangere konijnen gebracht (die of zwanger zijn geworden bij de vorige eigenaar, of die gedumpt zijn en zwanger op straat gevonden zijn). Ik kan je zo een aantal links geven van opvangen die op dit moment jonge konijntjes hebben zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven