Ik wil een bloemenmuur!
dinsdag 9 maart 2010 om 12:13
Recht tegenover ons grote raam achter, aan de tuinzijde, ligt onze garagemuur.
Daar wil ik eigenlijk deze zomer een hele 'wand met bloemen' van maken. Nu merk ik, dat ik de vitrage dichthou, omdat ik dan tegen een kale muur aankijk.
Wat zijn snelgroeiende, groenblijvende, lang bloeiende klimplanten die goed tegen de volle zon kunnen?
Ik heb wel eens een clematis gehad, maar echt een succes was dat niet, en ook wel eens een klimroos gehad, maar na twee roosjes was het al voorbij...
Daar wil ik eigenlijk deze zomer een hele 'wand met bloemen' van maken. Nu merk ik, dat ik de vitrage dichthou, omdat ik dan tegen een kale muur aankijk.
Wat zijn snelgroeiende, groenblijvende, lang bloeiende klimplanten die goed tegen de volle zon kunnen?
Ik heb wel eens een clematis gehad, maar echt een succes was dat niet, en ook wel eens een klimroos gehad, maar na twee roosjes was het al voorbij...

dinsdag 9 maart 2010 om 12:18
dinsdag 9 maart 2010 om 12:19
Bruidssluier is echter zo agressief groeiend, dat de wortels je fundering kunnen vernielen. Als je het plant, dan in een kuip.
Wat je ook kan doen is een rek plaatsen en allemaal potten ophangen met fleurige bloeiers. Mits goed onderhouden (water, dooie bloemen er op tijd uithalen) blijven bijvoorbeeld geraniums en fuchsia's tot diep in het najaar bloeien. Ik heb al jaren op mijn ieniminie-achterplaatsje zo'n bloemenwandje en dat is het hele seizoen vrolijk.
Wat je ook kan doen is een rek plaatsen en allemaal potten ophangen met fleurige bloeiers. Mits goed onderhouden (water, dooie bloemen er op tijd uithalen) blijven bijvoorbeeld geraniums en fuchsia's tot diep in het najaar bloeien. Ik heb al jaren op mijn ieniminie-achterplaatsje zo'n bloemenwandje en dat is het hele seizoen vrolijk.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

dinsdag 9 maart 2010 om 12:28
Volle zon, dat betekend ook veel water geven. Zeker het eerste jaar.
Clematis is echt een snelle mooie klimplant, maar volgens mij nietgroen blijvend. Klimroos hebben je in verschillende soorten, ook niet groen blijvend.
Wat je kunt doen is als basis hedra nemen en daar klimplanten tussen zetten. Kamperfoelie is een mooie plant. Trompetbloem ook, de laatste is echt snelgroeiend.
Passie bloem groeit ook enorm snel, draagt mooie bloemen en is makkelijk te snoeien, maar niet groen blijvend.
Winerjasmijn is een gele plant die bloeit in de winter.
Clematis is echt een snelle mooie klimplant, maar volgens mij nietgroen blijvend. Klimroos hebben je in verschillende soorten, ook niet groen blijvend.
Wat je kunt doen is als basis hedra nemen en daar klimplanten tussen zetten. Kamperfoelie is een mooie plant. Trompetbloem ook, de laatste is echt snelgroeiend.
Passie bloem groeit ook enorm snel, draagt mooie bloemen en is makkelijk te snoeien, maar niet groen blijvend.
Winerjasmijn is een gele plant die bloeit in de winter.
dinsdag 9 maart 2010 om 12:28
Wat een creatieve ideeën!
Geranium is helaas niet mijn soort plant, en een bloemenzeil vind mijn vent denk ik helemaal niets. Net als bloemen erop schilderen... Heb net voor heel veel geld alles laten schoonmaken en opnieuw laten voegen.
Heb zelf nog wat gegoogled, en ik kwam op de
Lonicera H. 'Copper Beauty' ® Kamperfoeli
Deze bladhoudende klimmer bloeit van mei t/m augustus met geel/witte bloemen in de vorm van een trompetje. De bladeren zijn glanzend donkergroen en leerachtig. De jonge bladeren zijn koperkleurig/rood gekleurd.
Na de bloei krijgt de plant kleine zwarte vruchten/bessen. Op de bloemen van deze plant komen veel insecten af.
U kunt deze plant gebruiken voor het begroeien van een pergola, muur of schutting. Hij houdt van een humusrijke/normale grond.
Iemand ervaring mee?
Geranium is helaas niet mijn soort plant, en een bloemenzeil vind mijn vent denk ik helemaal niets. Net als bloemen erop schilderen... Heb net voor heel veel geld alles laten schoonmaken en opnieuw laten voegen.
Heb zelf nog wat gegoogled, en ik kwam op de
Lonicera H. 'Copper Beauty' ® Kamperfoeli
Deze bladhoudende klimmer bloeit van mei t/m augustus met geel/witte bloemen in de vorm van een trompetje. De bladeren zijn glanzend donkergroen en leerachtig. De jonge bladeren zijn koperkleurig/rood gekleurd.
Na de bloei krijgt de plant kleine zwarte vruchten/bessen. Op de bloemen van deze plant komen veel insecten af.
U kunt deze plant gebruiken voor het begroeien van een pergola, muur of schutting. Hij houdt van een humusrijke/normale grond.
Iemand ervaring mee?
dinsdag 9 maart 2010 om 12:53
Ik heb op onze saaie muur een fotoprint geplakt. Ik heb het opgegeven met die wand in de enorme zon. Ik bleef nieuwe planten kopen! Mijn man is hobby fotograaf en heeft een aantal mooie foto's gemaakt die ik heb besteld op buitendoek. Prachtig! En veel complimenten dat we krijgen!
Volg je hart. Dat klopt.
dinsdag 9 maart 2010 om 12:58
quote:Melpomene schreef op 09 maart 2010 @ 12:28:
. Heb net voor heel veel geld alles laten schoonmaken en opnieuw laten voegen.
Kijk wel uit dat je je planten dan niet echt aan de muur laat groeien want daar knappen je voegen niet van op.Vooral klimop is funest voor je voegen.
Hekwerk maken en daar je plant in laten klimmen.
. Heb net voor heel veel geld alles laten schoonmaken en opnieuw laten voegen.
Kijk wel uit dat je je planten dan niet echt aan de muur laat groeien want daar knappen je voegen niet van op.Vooral klimop is funest voor je voegen.
Hekwerk maken en daar je plant in laten klimmen.
dinsdag 9 maart 2010 om 13:04
Zelfs met een hekwerk gaat de klimop zijn eigen weg.
Ik heb kamperfoeli staan en die blijft mooi groen in de winter. Hij groeit redelijk maar heeft nog niet echt bloemen gehad. Maar dat kan komen omdat die plant bij mij helemaal in de schaduw staat.
Winterjasmijn lijkt mij ook erg mooi. Je kan bij voorbeeld ook een combinatie aanplanten. Bijvoorbeeld een clematis die in het voorjaar bloeit, de kamperfoeli die in de zomer bloeit en de winterjasmijn voor bloemen in de winter.
Wel moet je bij deze planten een hekwerk plaatsen zodat ze zichzelf ergens omheen kunnen laten groeien en slingeren.
Ik heb kamperfoeli staan en die blijft mooi groen in de winter. Hij groeit redelijk maar heeft nog niet echt bloemen gehad. Maar dat kan komen omdat die plant bij mij helemaal in de schaduw staat.
Winterjasmijn lijkt mij ook erg mooi. Je kan bij voorbeeld ook een combinatie aanplanten. Bijvoorbeeld een clematis die in het voorjaar bloeit, de kamperfoeli die in de zomer bloeit en de winterjasmijn voor bloemen in de winter.
Wel moet je bij deze planten een hekwerk plaatsen zodat ze zichzelf ergens omheen kunnen laten groeien en slingeren.

dinsdag 9 maart 2010 om 16:43
Het lijkt me het beste (ook het goedkoopste i.v.m. teleurstellingen) om de hoeveelheid zonuren te klokken en met die precieze gegevens naar een heel groot tuincentrum in de regio te gaan. In de regio omdat ze daar ervaring hebben met het regionaal klimaat. (Bijvoorbeeld aan de kust kan je andere planten houden dan in Brabant.) Behalve sjouwers en vakkenvullers hebben ze meestal ook zeer kundig personeel in huis en dan kan je meteen kijken hoe de plant eruit ziet.
woensdag 10 maart 2010 om 12:11
Wingerd zou ik niet doen. Groeit wel waanzinnig snel, die van ons deed vorig jaar (op een noordmuur) 5 meter in 2 1/2 maand. Maar hij bloeit niet, is niet groenblijvend en als je hem snoeit krijgt je heel moeilijk de voetjes weer van de muur.
Volgens mij is het het handigst om er van de plantenbakken voor te zetten met rozenrekken erin. Dan kun je er laagblijvende bloeiers inzetten met daarnaast bijvoorbeeld siererwten. Dan blijft in elk geval de muur mooi.
Volgens mij is het het handigst om er van de plantenbakken voor te zetten met rozenrekken erin. Dan kun je er laagblijvende bloeiers inzetten met daarnaast bijvoorbeeld siererwten. Dan blijft in elk geval de muur mooi.
zondag 14 maart 2010 om 16:58
Als je de muur intact wilt laten kan je ook overwegen een pergola voor de muur te zetten (evenwijdig aan de muur dus) en deze met blauwe (of witte) regen te laten begroeien. Ik heb dat zelf gedaan en heb er de hele zomer plezier van. Bij warm weer zit ik heerlijk tussen het groen op een bankje en de plant bloeit twee keer. Wel vanaf het begin heel strak leiden anders wordt hij rommelig. Er zijn twee soorten blauwe regen, de Chinese en de Japanse; de eerste bloeit in mei op het kale hout en krijgt daarna pas bladeren en de Japanse krijgt tegelijkertijd bloemen en blad. De japanse lijkt me voor jouw situatie het mooiste (vooral de witte is prachtig) en deze groeit ook iets minder hard. Wel ieder jaar goed snoeien (vooral na de bloei) om te voorkomen dat hij te hard gaat. Maar de plant is niet gevoelig voor luizen, slakken en ander ongedierte en is voorzien van prachtg groen blad. En is gek op zon!!
Ik ga in juli verhuizen maar er komt weer een witte regen, dat is zeker!! En hoewel kaal in de winter, de takken zijn mooi grillig en ik hang er altijd vetbollen en vogelvoer in, zodat er toch iets gebeurt buiten.
Ik ga in juli verhuizen maar er komt weer een witte regen, dat is zeker!! En hoewel kaal in de winter, de takken zijn mooi grillig en ik hang er altijd vetbollen en vogelvoer in, zodat er toch iets gebeurt buiten.
Dansen is leuker dan lopen