Levensbestendig wonen

27-02-2021 12:45 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op enige herkenbaarheid, zou ik graag wat reacties en tips willen.

Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.

Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.

Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.

De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.

Hoe denken jullie er over?

Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.

Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.

Tips! Graag
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb tegen mijn ouders wel gezegd dat ik er eerst over nadenk...maar ik ben zelf niet zo van de trage besluitvorming. Ik heb wel de neiging om in mogelijkheden te denken, maar ik moet hier nog wel een paar nachtjes over slapen en wat zaken uitzoeken. Het is een relatief geschift plan. Mijn leven loopt sowieso al niet volgens een conventioneel pad.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 17:29
9.88% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
27-02-2021 17:27
Ze kunnen ook wachten tot er wat anders vrij komt.
Ja, alleen ik vermoed dat het voor hun alleen niet betaalbaar is in dit pand. Daar zijn we al vaker tegen aan gelopen. Het is of te klein of te duur, servicekosten zijn ook vrij hoog.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Soms zijn die geschifte plannen, de beste en moet je gewoon je kans grijpen.
......
Ik sta er wat anders in dan de meesten hier. Het lijkt nu heel mooi, ze zijn nog gezond. Jullie band is goed. Hartstikke mooi.

Maar houd ook rekening dat dingen anders kunnen lopen, die jullie band vertroebeld. Ik heb in mijn omgeving gezien dat het op het laatst heel vervelend werd. Het kind wat er naast woonde werd geclaimd. En nee, zo was haar moeder nooit, maar het kan gebeuren. En veel meer ellende.

Kan je zelf goed je grenzen aangeven? Hoe zou het zijn als ze voortdurend je aandacht vragen. Je steeds dingen moet doen? Een van beiden erg angstig wordt en niet meer alleen durft te zijn. Het is doemdenken van mij, maar zorg in elk geval dat je hier over nagedacht hebt.

En zorg dat je nuchter blijft nadenken in je enthousiasme van nu.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 17:29
Ja, alleen ik vermoed dat het voor hun alleen niet betaalbaar is in dit pand. Daar zijn we al vaker tegen aan gelopen. Het is of te klein of te duur, servicekosten zijn ook vrij hoog.

Ook niet als er eerst gesplitst is? En jij eventueel eigenaar wordt van het grootste deel?
De servicekosten: na verwarmingskosten (leek mij een realistisch voorschot bedrag) gedeeld door twee huishoudens -ná splitsing- valt toch juist wel mee?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 17:18
Ja, ze willen wel kopen. Budget is bescheiden. We hebben meerdere dingen bekeken maar de markt is heel competitief en er worden weinig gelijkvloerse woningen met een lift aangeboden. Ze wonen in sociale huur, ons ouderlijk huis, een eensgezinswoning met 3 verdiepingen. Het wordt op termijn te groot en is nu al lastig bij te houden. Er staat alleen nog 50 jaar aan spullen alles van de eerste single van Sir Cliff Richard tot de laatste i-pod en alles wat daar tussen zit is ook bewaard :proud: Mijn 40 jaar oude barbies bijvoorbeeld.
Hebben jullie al eens contact opgenomen met de sociale verhuurder? Grotere en oudere woningen willen ze vaak wel terug om te verhuren aan gezinnen of nog liever om te verkopen.

Heeft de verhuurder geen leuke gelijkvloerse appartementen? Wellicht kunnen je ouders een deal met ze maken?
óu sont les neiges d'antan

Bij het andere appartement dat te koop staat wordt bij de servicekosten specifiek genoemd dat de verwarmingskosten daar niet bij zitten. Ik begrijp niet waarom dat dan wel geldt voor dit appartement. Als je kijkt hoe servicekosten zijn opgebouwd kan ik me het me nauwelijks voorstellen dat dat bedrag inclusief is.

Je zal trouwens aardig wat eigen geld mee moeten nemen om in aanmerking te komen voor een hypotheek. En dan moet je alles nog grondig verbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je voor je ouders veel wil gaan betekenen op hun oude dag.

Vergeet niet met hen te gaan praten over een levenstestament. Laat ze er nu over lezen, denken en beslissen.
Op het moment dat 1 van hen wilsonbekwaam zou worden door bv dementie hebben mantelzorgers het levenstestament nodig om dingen te mogen regelen op alle gebieden. Van het maken van grotere al dan niet medische beslissingen, woon- (bijv. weer verkopen woning als er naar een verpleeghuis verhuisd moet worden) of financiële zaken. Zelfs eenvoudige zaken als het geven van administratieve hulp, het overmaken van rekeningen, of een boodschap halen met de pinpas hoort hier al bij.


Een levenstestament is iets anders dan een testament dat in werking treedt na overlijden.

Groet
Alle reacties Link kopieren
Hoe reëel is het dat dit gesplitst kan worden? Je zit dan lijkt me niet alleen met de gemeente maar ook nog met de VVE. Lijkt me niet heel evident.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
27-02-2021 19:21
Hebben jullie al eens contact opgenomen met de sociale verhuurder? Grotere en oudere woningen willen ze vaak wel terug om te verhuren aan gezinnen of nog liever om te verkopen.

Heeft de verhuurder geen leuke gelijkvloerse appartementen? Wellicht kunnen je ouders een deal met ze maken?
Ze willen weg uit deze plaats omdat het verloedert. Ook wel de ongezondste gemeente van NL, goede tip Futz.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er als jij een relatie aangaat en wil samenwonen?

En als je gezamenlijk eigenaar bent ... kan er in 't contract bij de notaris een regel in dat jij (of zij) voorkeurspartner zijn / is om aan te verkopen als 1 van de 2 zijn deel wil verkopen?

Stel ... je ouders overlijden en je broer wenst zijn deel te verkopen ... dan ben jij tenminste eerst aan zet. Vooraleer het gewoon de markt op gaat en je met een wildvreemde te dealen hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zou het doen.

Klinkt goed :)
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik denk graag in mogelijkheden, maar bij deze constructie zie ik toch echt heel veel beren op de weg.... Je gaat een verplichting aan voor (hopelijk) een hele lange tijd. En in die tijd kan er heel veel gebeuren. In jouw situatie en wensen, in hun situatie.... En dan is deze constructie wellicht wel een enorme strop om je nek.....

Ik zou het alleen doen als het pand daarna gesplitst kan worden en jij eigenaar wordt van jouw deel en zij van dat van hun. Dan kun je daarna in de toekomst in alle vrijheid al je keuzes maken.
Wissewis schreef:
27-02-2021 20:45
Wat gebeurt er als jij een relatie aangaat en wil samenwonen?

Inderdaad, dit is iets om goed over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat splitsen, krijg je dan niet 2x servicekosten op je bordje? Want dan krijg je dezelfde situatie als dat ze een andere woning in het complex zouden huren?
Ik hoor regelmatig dat het lastiger is om zorg voor ouderen te krijgen als er een (potentiële) mantelzorger is. Ik zou dus van tevoren uitzoeken of dit voor jou risico met zich mee brengt, dat jij later niet alsnog de zorg op je moet nemen waar ze ander hulp voor zouden kunnen krijgen.
En verder zou ik het alleen overwegen als ik het leuk zou vinden drie weken met mijn ouders op te trekken zonder dat ik na een week weer blij ben dat ik naar mijn eigen plekje kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk. Maar in de praktijk ben jij in geval van problemen op de oude dag het aanspreekpunt. Je hebt 2 ouders die steeds ouder worden en steeds meer ernstige medische en mentale problemen krijgen. Je schrijft een drukke baan te hebben. Hoe ga jij dit combineren met iedere keer meegaan of rijden naar het ziekenhuis? En heb jij tijd om naast je baan en huishouden ook dat van hun over te nemen? Zie jij je ook het ondergoed en beddengoed van je ouder(s) wassen bijvoorbeeld? Of hebben ze genoeg geld om voor tal van zaken hulp in te huren?

En bedenk dat je ouders geen recht op hulp hebben omdat jij als inwonende mantelzorger dat hoort te doen. Dat jij werkt maakt geen verschil.

En vraag jezelf af of een toekomstige partner zit te wachten op schoonouders die inwonen en waar jij 24/7 voor klaarstaat.

En bij ouderdom kan ook gedragsverandering en problemen komen (door dementie maar ook door ouderdom of herseninfarcten). Dus gevaarlijke situaties in huis, agressie maar ook simpele vergeetachtigheid. En dan ben jij continu de persoon die dat moet regelen.
Alle reacties Link kopieren
Een deel van die problemen heb je sowieso, ook als je niet naast elkaar woont, maar het is dan wel prettig een eigen plek te hebben waar je echt even "los" kunt komen van degene voor wie je zorg hebt.

Overigens is het in mijn ervaring aan mensen die het zelf nog niet meegemaakt hebben bijna niet uit te leggen wat het overnemen van zorg en verantwoordelijkheid voor je ouders betekent.

En dat is maar goed ook. Dat je van te voren geen idee hebt wat je eventueel nog te wachten staat.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook blij met de kanttekningen. Ik weet niet of zij dan recht zouden hebben op 0 hulp. Zoals ik al aangaf, rijden kan ik sowieso niet, omdat ik maar zicht heb met één oog. Daarnaast heb ik zelf een neurologische aandoening waardoor ik niet altijd fit ben. Ik denk dat je hulp via de particuliere weg sowieso wel kan regelen of via een PGB.

Maar het kan inderdaad beter zijn om letterlijk en figuurlijk wat afstand te hebben, dat is waar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je geen recht hebt op zorg in natura dan heb je toch ook geen recht op PGB? ZIN of PGB zegt alleen iets over de betaling/organisatie, niet of je ervoor in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, ik weet niet hoe dat werkt. Nog nooit mee te maken gehad. Particuliere hulp kun je toch altijd zelf inschakelen en betalen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2021 08:36
Geen idee, ik weet niet hoe dat werkt. Nog nooit mee te maken gehad. Particuliere hulp kun je toch altijd zelf inschakelen en betalen?
Particuliere hulp kun je inderdaad altijd zelf inschakelen. Maar vergis je niet hoeveel dat kan kosten. Schoonmaakhulp is misschien nog te doen, maar als je ouder(s) elke ochtend aangekleed moet(en) worden en je krijgt daar geen indicatie voor dan is particuliere hulp daarvoor inhuren echt een rib uit je lijf. Mogelijk zelfs zoveel dat het niet te doen is.
Of je krijgt wel thuishulp maar ze zouden eigenlijk richting verpleeghuis moeten, maar wordt nog niet gedaan omdat er een inwonend kind is wat ook geacht wordt te helpen. Zoek dat soort dingen echt goed uit! Voordat je straks je ouder meer moet verzorgen dan je eigenlijk zou willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven