Naaimachine voor beginners

22-12-2025 02:22 6 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 0,0 naai-ervaring maar zou graag willen leren werken met een naaimachine. Eigenlijk vooral geboren uit noodzaak, want ik ben dusdanig klein dat broekspijpen standaard te lang zijn en ik dus of met opgerolde pijpen of met afgeknipte exemplaren loop. Maar de ADHD-er in mij begint al meteen te fantaseren over hoe ik ooit een quilt ga maken met alle 300 bewaarde bebaykleertjes en zo, dus ik heb er wel plannen mee zeg maar. Geen geduld voor een cursus, geen vriendinnen met ervaring dus ik zal meer proefondervindelijk aan de slag gaan en met tutorials van YouTube en dergelijke. Wat is in mijn geval een leuke en goede naaimachine om mee te starten? En koop je dan enkel een naaimachine en van die klosjes (zijn die universeel?) of moet je er nog van alles bij kopen?
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Ik zou wel een cursus doen. Dat lijkt mij het handigst. Maar als je dat niet wil, kan je ook naar een fourniturenwinkel gaan en kunnen ze je vast wel tips geven over wat een goede starters machine is. Je hebt niet zoveel nodig bij een naaimachine, meestal zitten er al wat dingen bij, maar je hebt voornamenlijk naaigaren en spoelen nodig. Succes!
Ik heb een brother cs70s sinds ongeveer 4 jaar en ben er heel tevreden mee. Vooral lekker makkelijk om het spoeltje te vervangen, ik vond dat altijd toch een beetje een geklungel in het “ouderwetse” systeem. Spoeltjes (bedoel je die?) zijn niet altijd universeel maar ik kon die van m’n oude naaimachine en die uit de naaimachine van m’n moeder wel allemaal gebruiken dus er is wel zoiets als “meest gangbare type” denk ik. Paar reservenaalden en wat garen, meer heb je niet nodig in het begin.

Cursus kan handig zijn, heb ik nooit gedaan. Ik maak voornamelijk kinderkleding. Doe het wsl niet allemaal volgens de regels maar gebruik patronen met instructies erbij en daar leer ik ook veel van. Zijn allemaal leuke kleertjes die niet uit elkaar vallen ;)
Begin met een tweedehands machine van een goed merk. Ga naar een speciaalzaak, vertel wat je wilt een laat je adviseren. Er zijn veel goede merken voor dit doel.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Als je geen geduld hebt moet je niet gaan naaien. Een basiscursus is erg handig.
Ga naar een naaimachinezaak en laat je adviseren voor een tweedehands machine. Dan koop je voor hetzelfde geld meer kwaliteit.
En vaak hebben zij ook wel adresjes (oma’s uit de buurt) waar je een paar beginnerslesjes kunt volgen. Dat zou ik toch echt wel aanraden. Met YouTube kom je een heel eind, maar kun je ook veel tijd verliezen aan verkeerde stofkeuzes en verkeerde instellingen van de machine bij de stof etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven