Ouder is binnenkort dakloos

26-02-2024 19:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht mijn verhaal wat onduidelijk zijn, excuses. Ik durf niet in detail te gaan ivm herkenbaarheid.

Ouder zal heel binnenkort dakloos worden. Momenteel een woning, zal gedwongen verkocht worden. Ouder heeft zelf een enorme puinhoop gemaakt, de situatie heeft ouder dan ook grotendeels aan zichzelf te danken. Maar toch, het is en blijft mijn ouder die ik wil helpen, maar niet kan helpen.

Ik ben zelf nog vrij jong (wel volwassen), maar voel mij momenteel in een situatie zitten waar ik niet de juiste levenskennis voor heb. Advies is welkom, al is ouder heel eigenwijs waardoor ik weinig tot geen actie kan ondernemen. Ervaringen van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Ik hoor het allemaal graag.

Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit topic wil. Maar heb erg de behoefte om het met iemand anders te delen dan met mijn partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al contact gehad met het sociaal wijkteam in de gemeente waar je ouder woont?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je klinkt als ouder van je ouder. Ik snap goed dat je wilt helpen maar als je ouder zo eigenwijs is, dan houdt het een beetje op.

Het klinkt als iemand die overvraagd wordt, met de nodige psychische problemen en niet meer helemaal voor zichzelf kan zorgen. Weleens aan ambulante hulp gedacht? Een indicatie hiervoor is aan te vragen bij de gemeente.
Deze kunnen ook meedenken in wat er voor jouw ouder nodig is.

Sterkte.

P.s. Ambulante hulp kan ook vanuit een sociaal wijkteam zoals de tip hierboven. Er is nog veel meer op dat gebied. Bel je gemeente hiervoor.
qiya wijzigde dit bericht op 26-02-2024 19:44
14.40% gewijzigd
Wil je ouder wel geholpen worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een trieste situatie.

Belangrijkste voor jezelf om te onthouden is denk ik; jij bent niet verantwoordelijk voor je ouder. Je kan wel helpen om hulp te zoeken. Bij de gemeente zijn vaak loketten die advies kunnen geven.
Je ouder moet dat overigens wel willen, uiteindelijk heeft die de regie over zijn/haar leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt nogal harteloos, maar ik zou in ieder geval opletten met het in huis nemen van je ouder.
Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen als je die hebt, of voor je belasting.
Verder moet je je niet mee laten trekken in de puinhoop die je ouder overal van maakt. Jij moet je hele leven nog opbouwen, dat gaat moeilijker vanuit puinhoop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad een goed idee om contact op te nemen met de gemeente. Misschien kunnen de medewerkers van schuldhulpverlening nog iets betekenen?
Gedwongen verkoop is qua regelgeving wel anders dan huisuitzetting bij niet betalen van de huur, maar in beide situaties raak je je dak kwijt. Wat moeilijk als het je ouder is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Qiya schreef:
26-02-2024 19:43
Weleens aan ambulante hulp gedacht? Een indicatie hiervoor is aan te vragen bij de gemeente.
Deze kunnen ook meedenken in wat er voor jouw ouder nodig is.

Daar moet de ouder zelf achteraan lijkt me. TO kan het advies hooguit doorgeven.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat een zorgelijke situatie.
Snap wel dat je als kind graag wil helpen, maar soms valt er echt niet op te helpen tegen iemand die er zelf een puinhoop van maakt. Hopelijk komt ouder in een situatie waarbij het zelf ook inziet dat het echt niet gaat en accepteert je ouder dan hulp. Sociaal wijkteam of huisarts kan dan goed startpunt zijn. Maar zal ouder helaas wel zelf moeten doen.

Wat ik nog wil meegeven, de ouder-kind relatie is geen gelijkwaardige relatie. Ouders dragen verantwoordelijkheid voor hun kinderen, niet andersom.
Hoewel je heus kunt helpen of verzorgen in sommige situaties is het denk ik wel helpend om helder voor ogen te houden dat het níet je verantwoordelijkheid is. Die last ligt op de schouders van de ouder.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Urgentie aanvragen bij de wbv als dat kan. Meer zit er niet op. Maar dat moet zij/hij zelf doen.
Ik snap dat je alles wil doen maar iemand die niet geholpen wil worden, is moeilijk te helpen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem aan dat als er sprake is van gedwongen verkoop van een huis dat er veel meer (financiële) problemen zijn en dat ouder al gekend is bij de gemeente?
Ik zou ouder daar veel meer naar doorverwijzen.

Natuurlijk kan je adressen van woningbouwen in de buurt gaan googlen (niet alleen van de eigen gemeente), maar de meesten hebben niet instant zomaar een huis vrij.
Kijken of je 't plaatselijk adres van 't Leger des Heils nog kan doorspelen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Begeleid wonen of in een groep met bepaalde ( zelfde problematiek) mensen misschien een optie?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties zo snel! Ik ben ondertussen ook aan het werk, maar heel erg de behoefte om even van mij af te typen dus reageer even in het algemeen.

Ik voel mij inderdaad (soms) ouder van ouder. Ik wil heel graag helpen, maar kan de problemen niet oplossen. Ik heb ouder in de afgelopen jaren echt van 'sterke ouder' naar een hopeloos stukje 'ouder' zien gaan, wat heel pijnlijk is om te zien. Ik help ouder op andere vlakken, maar dit is zo groot dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.

Ouder weigeert over het algemeen alle hulp. Ik krijg soms iets voor elkaar, maar dit lukt helaas vaker niet dan wel. Wijkteam heb ik niet gesproken, maatschappelijk werk is eerder opgestart maar ouder wou hier helaas niets van weten.

Ik denk dat ouder zich erg schaamt en daarom alles afhoudt, maar dat is een aanname.

Over ouder in huis nemen heb ik zeker gedacht. Ik weet dat dit geen optie is, maar diep van binnen zou ik ouder ook niet daadwerkelijk op straat kunnen laten staan... Of het uberhoud mogelijk zou zijn weet ik niet, ouder heeft medische beperkingen waarvoor mijn huis niet geschikt is.
Je zou de huisarts van je ouder kunnen contacten om je zorgen door te geven. Dan kan deze eventueel bemoeizorg etc inschakelen.

Wat een nare situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle tips! Dit noteer ik en ga ik proberen voor te leggen aan ouder.

Tips hoe hier zelf mee om te gaan zijn ook erg welkom. Mentaal ga ik er soms echt aan onderdoor.

Ouder heeft recent ook tegen familielid uitgesproken dat het leven voor ouder op deze manier niet meer hoeft. Ik zie ouder zich niet zichzelf iets aandoen, maar dit blijft wel in mijn hoofd spoken.

Gelieve dit niet te quoten.
pindaflip1996 wijzigde dit bericht op 26-02-2024 19:59
39.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-02-2024 19:53
Ik neem aan dat als er sprake is van gedwongen verkoop van een huis dat er veel meer (financiële) problemen zijn en dat ouder al gekend is bij de gemeente?
Ik zou ouder daar veel meer naar doorverwijzen.

Natuurlijk kan je adressen van woningbouwen in de buurt gaan googlen (niet alleen van de eigen gemeente), maar de meesten hebben niet instant zomaar een huis vrij.
Kijken of je 't plaatselijk adres van 't Leger des Heils nog kan doorspelen?
Bij de gedwongen verkoop van een eigen huis is de gemeente niet betrokken, dus dat is dan niet bekend.
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 19:57
Dank voor alle tips! Dit noteer ik en ga ik proberen voor te leggen aan ouder.

Tips hoe hier zelf mee om te gaan zijn ook erg welkom. Mentaal ga ik er soms echt aan onderdoor.
De POH voor jou!
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-02-2024 19:58
De POH voor jou!
Dit is misschien heel stom, maar voor mijn gevoel is mijn 'situatie' / 'mentale' gezondheid niet ernstig genoeg om iemand lastig te vallen met mijn problemen... Ik heb daar wel over nagedacht maar durf ergens niet de stap te nemen om een afspraak te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 20:02
Dit is misschien heel stom, maar voor mijn gevoel is mijn 'situatie' / 'mentale' gezondheid niet ernstig genoeg om iemand lastig te vallen met mijn problemen... Ik heb daar wel over nagedacht maar durf ergens niet de stap te nemen om een afspraak te maken.
Als dit niet ernstig genoeg is om even met de poh over te praten, wat dan wel?
Zorg ook voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gok ook dat ouder pas effectief ziet hoe immens het probleem is en er écht hulp van buitenaf nodig is en moet aangenomen worden als hij / zij effectief zo'n beetje op straat staat.

Voorlopig dringt de ernst en het "moeten aannemen" waarschijnlijk nog niet helemaal door.

In die zin zou ik ouder dus wel - hoe jammer ook - voor een groot stuk met zijn / haar hoofd tegen de muur laten lopen.

Je geeft gegevens door, doet ouder daar voorlopig niets mee ... ontdekt hij / zij vanzelf wel dat er straks overal wachtlijsten zijn. En dat er niets anders kan dan de gemeente, de huisarts, ...
wissewis wijzigde dit bericht op 26-02-2024 20:10
5.43% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 20:02
Dit is misschien heel stom, maar voor mijn gevoel is mijn 'situatie' / 'mentale' gezondheid niet ernstig genoeg om iemand lastig te vallen met mijn problemen... Ik heb daar wel over nagedacht maar durf ergens niet de stap te nemen om een afspraak te maken.
oh wow. Natuurlijk wel! Er gaan mensen voor veel minder complexe uitdagingen naar de POH, en ook dat is helemaal ok. Gewoon afspraak maken en onderzoeken of de POH iets voor je kan betekenen.

Hoewel je nu volwassen bent, kan het zijn dat je best iets herkent in de zorgen die KOPP kinderen hebben? Vooral ook omdat je aangeeft dat je ouder een fysieke beperking heeft. Misschien zijn de verantwoordelijkheden al langer niet helemaal in balans.
Dat gevoel wordt wel versterkt door het feit dat je niet zeker weet of jij wel hulp mag vragen/steun mag krijgen van een POH, want 'anderen hebben het erger'.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 20:02
Dit is misschien heel stom, maar voor mijn gevoel is mijn 'situatie' / 'mentale' gezondheid niet ernstig genoeg om iemand lastig te vallen met mijn problemen... Ik heb daar wel over nagedacht maar durf ergens niet de stap te nemen om een afspraak te maken.
Je kunt het ook zien als preventieve zorg.
Zorg voor jou én steun in zorg voor je ouder.

Mijn advies voor jou is je concentreren op waarheen jij je ouder kunt doorverwijzen. Doorverwijzen naar de juiste plaatsen (als dat mogelijk is) is ook hulp.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi TO,

Zorg goed voor jezelf.
Je krijgt veel tips dingen voor je ouder te gaan regelen.
Hierdoor kan je klem komen te zitten.
Bel anders even met korrelatie.
Zij kunnen met je meedenken wat je wel en vooral niet moet doen en kennen hulpverleningsland goed. Laat je coachen waar je verantwoordelijkheid ook echt ophoudt in het kader van goede zelfzorg, en dat zal soms schuren.
Succes/Sterkte

https://mindkorrelatie.nl/footer-contact/contact
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 20:02
Dit is misschien heel stom, maar voor mijn gevoel is mijn 'situatie' / 'mentale' gezondheid niet ernstig genoeg om iemand lastig te vallen met mijn problemen... Ik heb daar wel over nagedacht maar durf ergens niet de stap te nemen om een afspraak te maken.
Daar worden ze voor betaald, dus gewoon lekker gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit soort gevallen kun je het beste de GKB, de gemeentelijke kredietbank benaderen. Zij kunnen dan een breed moratorium aanvragen bij de rechtbank.

Dat is een periode van 6 maanden waarin de financiële situatie word bevroren en er geen uitzettingen gedaan mogen worden, afsluiten van gas, licht of water of aanmelden wanbetaler zorgverzekering.

In die 6 maanden gaan ze dan met je ouder aan de slag om de financiën op orde te brengen en uitzetting te voorkomen. Veelal met beschermingsbewind of misschien zelfs curatele, ter bescherming van je ouder.

Zeker als dit pas iets is van de laatste tijd, zou het zonde zijn om door schaamte en trots je te laten weerhouden.

En zelf ben je ook zorgmijdend, zeg ik met de liefste bedoelingen. Tuurlijk doe jij er ook toe! Dit geeft ontzettend veel kopzorgen en ook jij mag dan hulp vragen. Jij bent ook echt niet teveel!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven