Ouder is binnenkort dakloos

26-02-2024 19:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht mijn verhaal wat onduidelijk zijn, excuses. Ik durf niet in detail te gaan ivm herkenbaarheid.

Ouder zal heel binnenkort dakloos worden. Momenteel een woning, zal gedwongen verkocht worden. Ouder heeft zelf een enorme puinhoop gemaakt, de situatie heeft ouder dan ook grotendeels aan zichzelf te danken. Maar toch, het is en blijft mijn ouder die ik wil helpen, maar niet kan helpen.

Ik ben zelf nog vrij jong (wel volwassen), maar voel mij momenteel in een situatie zitten waar ik niet de juiste levenskennis voor heb. Advies is welkom, al is ouder heel eigenwijs waardoor ik weinig tot geen actie kan ondernemen. Ervaringen van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Ik hoor het allemaal graag.

Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit topic wil. Maar heb erg de behoefte om het met iemand anders te delen dan met mijn partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
26-02-2024 19:43
Het klinkt nogal harteloos, maar ik zou in ieder geval opletten met het in huis nemen van je ouder.
Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen als je die hebt, of voor je belasting.
Verder moet je je niet mee laten trekken in de puinhoop die je ouder overal van maakt. Jij moet je hele leven nog opbouwen, dat gaat moeilijker vanuit puinhoop.
Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
26-02-2024 19:43
Het klinkt nogal harteloos, maar ik zou in ieder geval opletten met het in huis nemen van je ouder.
Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen als je die hebt, of voor je belasting.
Verder moet je je niet mee laten trekken in de puinhoop die je ouder overal van maakt. Jij moet je hele leven nog opbouwen, dat gaat moeilijker vanuit puinhoop.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een verdrietige situatie...

Speelt er bij ouder iets van psychische problematiek? Verslaving? Cognitieve problemen?

Hoe staat je ouder er zelf in t.a.v. de uit huis zetting?

Je kunt absoluut bij de POH GGZ van de huisarts een afspraak maken. Juist in jouw situatie kan het prettig zijn om af en toe met diegene hier gesprekken over te hebben.

Sterkte!
ginnydamrak wijzigde dit bericht op 26-02-2024 20:32
Reden: Typo
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogmaals dank voor alle (lieve) reacties.

Jullie hebben zeker gelijk omtrent de poh. Ik sta er eigenlijk altijd in dat ik niet moet zeuren, en moet doorgaan. Maar met iemand kunnen praten hierover zou wel erg fijn zijn. Ik ga morgen bellen als ik de stap daadwerkelijk durf te maken.

Er speelt omtrent ouder nog meer, verslaving waar ouder ook nooit hulp voor heeft willen zoeken.

Ik snap de reacties dan ook heel goed om ouder toch zelf het op te laten lossen etc. Maar ook hier komt dan weer mijn gevoel bij kijken dat het toch mijn ouder is, en ik ouder niet kan/wil laten vallen.

Ik neem morgen de tips allemaal door! Maar zoals iemand ook benoemde, ouder zal het zelf moeten accepteren en ik weet niet of ouder al op dat punt is.

Gelieve dit ook niet te quoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ouder kan van alles willen weigeren aan hulp maar dan ziet diegene er ook de noodzaak (nog) niet van in.

Als je ouder eenmaal in huis hebt genomen, is er voor allerlei instanties ook minder noodzaak om een woonruimte te regelen, ouder heeft dan ten slotte een dak boven het hoofd. Dan kan het wel eens heel lang gaan duren en draai je ondertussen zelf ook op voor de extra kosten.

Je mag voor jezelf ook echt wel hulp vragen om zelf overeind te blijven. Liever nu dan wanneer je maar aan blijft modderen en het alleen maar erger wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker hulp zoeken. En dan hoef je echt niet meteen in therapie of zo, maar een beetje coaching in hoe dit probleem te benaderen lijkt me heel raadzaam. Zeker omdat je ouder me nou niet in de oren klinkt als iemand die zelf heel snel hulp zal zoeken.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
als je alles doet met het argument "maar het is toch mijn ouder", dan denk ik dat je toch nog niet goed genoeg scherp hebt wat wel bij jou hoort, en wat op het bordje van de ouder moet liggen. Dat geldt ook voor ouders die er een potje van maken, om wat voor schrijnende reden dan ook.

Jij bent verantwoordelijk voor je eigen leven. Dat wil niet zeggen dat je nooit iets voor een ander doet, maar dat doe je op zo'n manier dat je ook oog houdt voor je eigen grenzen en je eigen welzijn.

Van alle relaties die je hebt met mensen in het leven, is de ouder-kind relatie de enige die niet gelijkwaardig is. Als het gaat om geven en nemen is deze relatie niet in evenwicht. Ouders zorgen voor hun kinderen, in ieder geval tot ze volwassen zijn. En kinderen hoeven daar niet dankbaar voor te zijn.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Je laat je ouder niet vallen als je voor jezelf zorgt.
Je laat je ouder niet vallen als je niet beschikbaar bent voor álle soorten hulp.

Ik denk dat het verstandig is om hulp te zoeken bij het uitzoeken welke hulp jij kunt en wilt bieden, en welke niet. En hoe jij de hulp die je kunt en wilt bieden kunt geven, en hoe niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een rotsituatie. Om dit alleen te dragen is heel zwaar, zoek daarom hulp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je broers/zussen/familie die je steunen of waarmee je de zorgen een beetje kunt delen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindaflip1996 schreef:
26-02-2024 20:42

Ik ga morgen bellen als ik de stap daadwerkelijk durf te maken.
Waarom durven? Die mensen zijn daarvoor he. Gewoon bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is dus sprake van verslaving, waardoor je ouder zo in de problemen is gekomen.
Onthoud dat een verslaving altijd sterker is dan wat dan ook.
Alle hulp die jij biedt maakt het voor je ouder mogelijk door te gaan met zijn/haar verslaving, immers: jij regelt het wel. Natuurlijk weigert je ouder hulp van buitenaf, want hij/zij beseft dondersgoed dat hij/zij dan gedwongen zal worden om af te kicken.
Een verslaafde kan alleen geholpen worden wanneer hij dat zélf inziet, wanneer hij letterlijk op straat staat.
Dit klinkt keihard, ik heb het moeten leren met een alcoholiste als moeder. Ik was altijd maar aan het regelen, schoonmaken, eten brengen totdat ik er zelf letterlijk bij neerviel ...
Laat dat niet gebeuren! Zorg voor jezelf, en laat de problemen van je ouder daar waar ze thuishoren: bij hem/haar. Er zijn hier goede tips gegeven, wijs je ouder op de mogelijkheden, maar laat het bij hem/haar. Je ouder zal zelf moeten beseffen dat hij/zij hulp nodig heeft en dat de verslaving de oorzaak is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je veel sterkte wensen. Je hebt hierboven al veel goede adviezen gekregen.

Staat je ouder wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
In veel gemeentes zijn er voor 55+ woningen een korte wachttijd.

Of is er na verkoop woning voldoende eigen geld over om nog iets te kopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
To meld je morgen bij de poh.
Die kan jou helpen deze zorgen het hoofd te bieden en je op weg helpen.
Juist ook een poh weet de weg in hulpverlenersland en kan je echt steunen hierin.

Juist zo'n poh kan je helpen met overzicht en rust bewaren en je kan even lekker van je af praten zonder ke schuldig te voelen. Het is nl een professional en hij/zij krijgt ervoor betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor jezelf de HA (en POH) en voor je ouder zou ik contact opnemen met bemoeizorg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ouder zeker niet in huis nemen. Niet alleen vanwege verslavingen/problemen, maar ook omdat instanties dan misschien denken ‘man/vrouw is niet dakloos, dus niet urgent (genoeg).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
26-02-2024 22:37
Ik zou ouder zeker niet in huis nemen. Niet alleen vanwege verslavingen/problemen, maar ook omdat instanties dan misschien denken ‘man/vrouw is niet dakloos, dus niet urgent (genoeg).
Dit denken ze niet alleen, dit is zo. Let alsjeblieft op TO, dat je ouder geen onderdak biedt. Zodra je dat wel doet is ouder namelijk niet langer dakloos en heeft het sowieso geen recht op een urgentie! Daarnaast is het heel moeilijk om ouder op straat te laten staan (voor oudere daklozen zijn gelukkig in de meeste steden echt wel opvangplekken), maar het is nog veel moeilijker om een ouder op straat te zetten wanneer jij het niet langer trekt. Een nachtje logeren zou zomaar uit kunnen lopen op een logé die een paar jaren blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad wijkteam/bemoeizorg, en voor jezelf naar de Poh-er. Niet in huis nemen hoor. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik een beetje mis in het verhaal... heeft ouder zelf een idee over hoe en wat na de uitzetting?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je hulp voor jezelf zoekt, misschien is Al Anon http://www.al-anon.nl/ iets voor je, net zoiets als AA, maar dan voor familie of vrienden van een alcoholist/verslaafde. Daar kun je ook ervaringsverhalen delen/naar luisteren en hulp krijgen in het omgaan met een verslaafde en dan vooral gericht op wat hierin goed voor jou is. Naasten van een verslaafde zijn geneigd om alleen te te focussen op de verslaafde en hun problemen op te lossen, maar je bent er zelf ook nog en je mag jezelf het belangrijkst maken.
Aan de praktische tips die hierboven gegeven zijn kan ik niets toevoegen (woon ook niet in Nederland).

Maar ik wil je even een virtuele knuffel geven. Ik vind het erg verdrietig voor je dat je met zoiets zwaars opgezadeld zit.
Voor je ouder vind ik het ook erg verdrietig. Niemand maakt met opzet een puinhoop van zijn/haar leven.
Ik hoop dat jullie de juiste hulp krijgen, en dat het misschien in de toekomst toch allemaal weer wat beter mag gaan.
Sterkte!
Joyce48 schreef:
26-02-2024 22:18
Een verslaafde kan alleen geholpen worden wanneer hij dat zélf inziet, wanneer hij letterlijk op straat staat.
Dit klinkt keihard, ik heb het moeten leren met een alcoholiste als moeder. Ik was altijd maar aan het regelen, schoonmaken, eten brengen totdat ik er zelf letterlijk bij neerviel ...
Wat vind ik dat erg voor je.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven