Overkapping/tuinhuis

02-03-2021 10:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn eind 2020 verhuisd naar een nieuwbouwwoning.

Gaan nu verder met plannen maken qua tuin.

In onze wijk heeft echt IEDEREEN een overkapping. Maar hij staat bij sommigen juist in de zon, andere in de schaduw, eettafel eronder of juist de loungebank of een lobbes/daybed.
Glazen wand tegen wind, of juist open?

Mijn man wil graag een overkapping. Ik heb er vragen over. Ik vind het vooral vaak een heel donker hoekje. Schaduw kan je ook met een goed parasol creëren.

Kortom: heb jij zoiets in je tuin, vertel me dan waarom en wat je er doet ;-)
Is het juist met eten fijn? Of drink je liever een kopje koffie in de zon uit de wind?

Nog andere must haves tips voor in de tuin?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral fijn dat je 's avonds als het al afkoelt nog lekker buiten kan blijven zitten na het eten. In het voorjaar zit je eerder buiten en in het najaar langer. Zeker het afgelopen jaar heel veel gebruik van gemaakt. Mijn schoonouders voelden zich dan veel meer op het gemak.

Wij hebben een grote tuin met verschillende terrassen, en één van die terrassen hebben we overkapt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook plannen voor een overkapping van Douglas hout. Wij plaatsen hem waarschijnlijk in de hoek van de tuin op het zuiden (hoekwoning). Onze buren hebben een aluminium overkapping tegen hun huis aangebouwd vol met glas en dat is een broeikas. Dus wij kiezen vóór een open overkapping met 2 zijwanden tegen de schutting aan. Zelf weet ik verder niet of dit de ideale plek is, wij denken van wel. Ik lees graag nog even mee want we twijfelen nog over de plek...
Wij hebben er ook één in de tuin. Zelf gemaakt door mijn man, het is tevens een schuur met zoldertje erin. De overkapping is gemaakt van Douglas hout, zwart geschilderd en de eerste laag van de schuur is gemetseld met stenen. Op het dak liggen rode dakpannen.

Onze loungeset staat eronder. Wij zitten er graag onder, uit de zon. Wij hebben de schuur met daaraan dus de overkapping zo geplaatst dat we nog wel goed de tuin in kunnen kijken, ivm onze nog jonge kinderen. We hebben spots laten aanleggen door de hele tuin dus als het donker wordt gaan de spots aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier een overkapping. Heerlijk, zit al snel buiten. De overkapping is aan 3 kanten dicht, zodat de koude oostenwind er niet doorheen waait. Wel veel ramen voor goed licht. Achterwand is een deur, als het te warm wordt zetten wij deze open.

Wij hebben er een ruime bank staan, geen lounchebank overigens. Wij zitten er vaak, zowel overdag als 's avonds. Ook als het regent, wij zitten droog. Wij hebben er verlichting in hangen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het niet maar wil het heeeeel graag. Ik zou kiezen voor iets waarbij je de wanden naar keuze open of dicht kan doen en zo mogelijk aan het huis of zo dicht bij mogelijk, dan kan je ook bij een klein beetje regen maar lekkere temperatuur toch buiten zitten en hoef je niet door de regen naar je overkapping;-).
Hoe groot is de tuin en hoe gelegen?

En neem een overkapping omdat jullie dit willen en niet omdat iedereen in de buurt dit ook heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een overkapping achter in de tuin. Tuinhuis (schuur) er aan vast. Wij hebben er een tuinset onder staan waar we ook aan kunnen eten. We hebben ook wel een loungeset, maar die staat op ons andere terras. We eten onder de overkapping, maar zitten er ook wel te koffiedrinken ed. Mijn zoon parkeert zijn skelter er ook onder, daar is anders geen plek voor. Als de skelter er staat kunnen we er niet zo makkelijk zitten, maar als we er gaan zitten is het wel mooi weer en dan speelt zoon met de skelter of hij kan ergens anders staan (gewoon buiten).

We kunnen een groot deel van de dag onder de overkapping zitten, alleen aan het eind van de dag schijnt de zon er zo onder dat het niet altijd fijn is.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-03-2021 10:33
Hoe groot is de tuin en hoe gelegen?

En neem een overkapping omdat jullie dit willen en niet omdat iedereen in de buurt dit ook heeft.
Huis/Tuin ligt op het Oosten. De ochtend zon schijnt dus ons huis in en savonds hebben we de zon achter in de tuin.
Tuin is zo groot (18x28m diep is de achtertuin) dat er voldoende zon is de hele dag

Uitzicht is op golfbaan dus we willen de overkapping iig niet helemaal achter in de tuin zetten aangezien dat zicht belemmerd.

Nee i uiteraard nemen we geen overkapping omdat iedereen dat hier heeft maar het zet je wel aan het denken hoe fijn het wellicht is. Man wil er iig 1 dus daarom zou hij er komen. Ik twijfel nog en vooral dan aan huis, dichtbij huis of achter in de tuin en hoe gelegen tov zon
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een overkapping aan ons huis, van douglas hout. Niet dichtgezet met wanden, het is echt een stukje schaduw in onze tuin op het zuiden, totale afmeting 5,5x5.
Wel met een grote lichtstraat erin ( 3 meter bij 1,5 meter), omdat we anders van een mooie lichte keuken met openslaande deuren, naar een donkere keuken zouden gaan. Tuin op het zuiden, keuken op het zuiden, met overkapping nam dat heel veel zonlicht weg.
En zonder schaduw kun je gewoon niet zitten op het terras wat direct is aangelegd bij de openslaande deuren ( logisch), dus we moesten iets verzinnen. En dat werd dus een overkapping, met lichtstraat.

Ik ben heel erg blij met de overkapping, we zitten veel vaker buiten ( ook omdat onze kinderen veel buiten zijn en nog niet zonder toezicht kunnen spelen), we hebben het ons makkelijk gemaakt met een tv en een hele fijne tuinset en door de lichtstraat hebben we toch fijn natuurlijk licht in onze keuken.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:48
37.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken hem vooral s avonds of aan het einde vd dag. Als het eigenlijk te koud wordt en je naar binnen zou moeten, kan je nog heerlijk lang blijven zitten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hem achter in de tuin, en dan een houten overkapping in de hoek met de schutting (dus zonder zijwanden, maar tegen de schutting aan). Wij hebben er de loungeset onder gezet. Ik vroeg me eerst ook af of het een meerwaarde had maar we zitten er supervaak onder. In de zomer laten we de tuinkussens ook gewoon liggen, die liggen dan uit de regen, en als het goed weer is kunnen we er zo gaan zitten. Dat vind ik het grootste voordeel. Verder in de zomer 's ochtends veel schaduw, in de middag schijnt de zon er onder door (precies tussen het huis en de overkapping). Dat is wel jammer als het heel erg heet is, maar verder ben ik er heel blij mee.

Overigens hebben we niet voor een overkapping aan huis gekozen omdat dat de lichtinval in de (toch al wel donkere) keuken verder zou beperken en ik geen glazen overkapping wilde (te veel gedoe met schoonmaken/zonwering etc).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wij laten er ook 1 zetten van 6 bij 4. Onze tuin is groot zat, dat dat wel past zonder dat het een bakbeest wordt. Hij komt op een plek in de tuin waar op het laatste moment van de dag nog de laatste zon in de tuin valt. Overdag geeft hij dan schaduw en aan het einde van de dag piept de zon nog even binnen.
We laten hem van hout maken. Ga hem niet zwartverven van binnen, dat vind ik zo deprimerend. Ik laat het hout, of eerder lichtblauw ofzo, beetje meer strandhuis uitstraling.

Wat we er straks in gaan doen? Er komt een loungehoek in en een eettafel en een bbq eiland (op verzoek van partner). We willen er in kunnen hangen op warme dagen, we hebben geen andere plek in de tuin waar schaduw is, dus uit de zon kunnen zitten is gewoon fijn. Nu hebben we dat geprobeerd met een parasol (maar die moet je steeds verzetten en is gewoon niet groot genoeg) of met een losse partytent, maar bij iedere stevige wind moet je dat ding half afbreken want anders gaat hij er vandoor. Wat dus al verschillende zomers gebeurt is.

Verder dus een BBQ eiland, waar partner zichzelf ieder weekend ziet staan (ik wacht het rustig af haha). En dan kunnen we ook lekker daar eten. We hebben nu een plekje in de tuin waar we eten, maar dan zit er een schutting tussen en dan zitten de buren op dezelfde hoogte te eten. Dus we kunnen elkaar horen. Of nouja, wij horen de buren vooral want de buurman praat nogal luid.

Verder vind ik het ook handig dat je het wasrek er neer kunt zetten, op dagen dat het misschien wel/niet gaat regenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er eerst een jaar gaan wonen voor je keuzes maakt. Je woont er nog maar 2 maanden, die ook nog in de winter vielen.

Wacht tot je de zomer hebt doorgemaakt. Dan hoor je vanzelf wat je hebt verzucht hoe je het graag wilt / had gewild. En daar kun je dan een keus op maken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hier tuin op het volle zuiden, altijd de zon op het huis en een parasol is echt niet handig, die moesten wij steeds veschuiven of dekte de volledige tafel niet.
Achterin de tuin nu een overkapping met schuurtje en een lounchehoek. Van de zomer echt heel veel gebruikt, zowel met vrienden als zelf. Ideale plek om lekker in de avond te genieten van een wijntje of netflix. Aan het huis hebben we nog een groot terras met picknicktafel waar we vooral in voorjaar heel lekker kunnen zitten en in de zomer met of parasol of als zon is weg gezakt. Ik zou dus vooral een overkapping nemen als extra zitplek, maar niet als primaire zitplek

Voor onze zuidentuin echt onmisbaar, al kan ik me voorstellen dat als je een tuin hebt op andere richting je van nature schaduwrijke plekjes hebt.

voordeel is wel dat je ook lekker droog zit (afgelopen zomer met enige regelmaat s avonds onder de overkapping gezeten met een plensbui) en uit de wind. Ik zou in ieder geval niet meer zonder kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op 1 van de terrassen een aluminium overkapping met glas. Is in een hoek van de tuin, 2 kanten zijn dicht door een muurtje die daar staat. Voordelen: in het vroege voorjaar en najaar is het al lekker aangenaam onder de overkapping en er valt minder troep van de bomen achter het huis op het terras. Ook blijft het gewoon licht, wat je met een houten overkapping niet hebt.
Nadelen: glas schoonmaken (laten we doen met de rest van de ramen hier) en je hebt in de zomer wel zonwering nodig anders wordt het heet!
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een aluminium overkopping met witte lichtdoorlatende platen aan de bovenzijde. Hij stond al tegen het huis toen we deze kochten. Zelf zouden we hem denk ik niet hebben laten plaatsen, want in onze tuin komt bijna geen zon, maar toch zorgt het er nu wel voor dat we vaker en langer buiten zitten. Maar vooral in de herfst en winter vinden we het ook fijn dat we niet direct in regen of sneeuw naar binnen of buiten hoeven te stappen, wat binnen minder rommel geeft.

Wij hebben er een loungebank onder staan, en onze fietsen, want minimale berging en kleine tuin.

Denk dat je vooral helder moet hebben wat je er mee wilt. En wat al geopperd werd, kijk het eerst eens een zomer aan en beslis dan!
Succes!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Wij hebben een serre/wintertuin/overkapping aan ons huis, met van die glazen wanden die je dicht kan schuiven. Daar zit je vanaf februari al buiten in de zon.

We gaan nu ook achter in onze tuin een overkapping maken. We zijn nu de meuk van de vorige eigenaar aan het afbreken. We hebben daar 9 meter te besteden. Het wordt deels overkapping en deels tuinhuis. Ik heb een ontwerp gemaakt in de stijl van ons huis en de serre die we al hebben. Het wordt meer een poolhouse dan een overkapping, qua stijl. Die houten palen en planken er tegenaan worden wij niet zo gelukkig van. Het kan een stuk stijlvoller en origineler. Wij maken er een gashaard in, dicht plafond met spotjes en achterwanden van fijn rabat.

Voor ons is dit de schaduwplek in de tuin. Er komt een lounchehoek in en misschien een bar. Geen eethoek want het is veel te ver gesjouw met spullen van de keuken naar die plek. Ik vind het ook zonde van de ruimte. Dat ik er lekker kan liggen en chillen met een paar mensen vind ik veel belangrijk dan er te kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Hier niemand met een overkapping. En gelukkig maar eigenlijk, want als ik zo lees van mensen met de tv buiten en daar avonden hangen dan ben ik blij dat de buren hier vooral gewoon niet zo veel buiten zitten. Een tv geeft overlast, als deze in een tuin met alleen een schutting ertussen staat. Net zoals avonden geouwehoer in de tuin. Onze dochter slaapt aan de achterkant, die zou daar echt last van hebben en dan moet ik hoogzomer haar ramen dicht houden. Wel iets om rekening mee te houden lijkt me. Maar als alle buren het doen dan zullen ze er vast geen last van hebben.
Wij hebben een zonnescherm. Vind ik zelf prettiger dan altijd een overkapping aan het huis. In de winter gewoon ingerold, komt er toch veel licht binnen nog. In de zomer rond een uur of 3 doen we hem uit, dan komt de zon de kamer in. Geeft ook veel verkoeling en ook met een zonnescherm kan je tot laat buiten blijven zitten want de warmte blijft er onder hangen. Maar wij zitten niet veel buiten, ik zit liever gewoon op de bank met een ventilator aan en bij de tv :)
Ik zou eerst eens een zomer bekijken wat een overkapping zou toevoegen voor jullie. Omdat de hele wijk het heeft of dat het nu in is om je tuin als tweede woonkamer in te richten vind ik nou niet zo'n doordachte redenatie.

Wij hebben een hoektuin op het zuidwesten en echt niet dat ik er zo'n bouwwerk in wil hebben, ik heb liever wat meer groen en een goed breed zonnescherm.

Hoeveel tuin houden jullie over met een overkapping?
Ik heb geen vaste overkapping, maar een frame gebouwd, waar ik een schaduwdoek aan kan hangen. Dat is nodig, omdat je anders van mijn dakterras affikt in de zomer.

Ik ben anti parasol, want die kunnen wegwaaien, omwaaien, moet je de hele tijd bijdraaien.

Als ik een nieuwbouwhuis zou bouwen en toch met geld aan het smijten was, zou ik direct aan het huis zo'n harmonica-ding neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Hier een tuin op het zuiden, en de overkapping aan de schuur vast. Bij het huis is het veel te warm. Daaronder staan de loungestoelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hebben een tuin op het zuiden. We zijn voornemens om er een tuinkamer aan te bouwen, dus met polycarbonaat dak, glazen schuifwand voor en beide zijdes dicht (in ons geval, want rijtjeswoning). Bovenzonwering voor de zomermaanden. Voordeel is dan dat de zon het heerlijk opwarmt en je tuinseizoen verlengd wordt, en je praktisch een extra ruimte in huis hebt. Alleen als het heel koud is niet.
In de zomer is het een sauna, of dat een voordeel is of niet ligt aan je voorkeuren neem ik aan ;)
Met de bovenzonwering hopen we dat het in de zomer wel koeler blijft.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-03-2021 11:47
Wij hebben een tuin op het zuiden. We zijn voornemens om er een tuinkamer aan te bouwen, dus met polycarbonaat dak, glazen schuifwand voor en beide zijdes dicht (in ons geval, want rijtjeswoning). Bovenzonwering voor de zomermaanden. Voordeel is dan dat de zon het heerlijk opwarmt en je tuinseizoen verlengd wordt, en je praktisch een extra ruimte in huis hebt. Alleen als het heel koud is niet.
In de zomer is het een sauna, of dat een voordeel is of niet ligt aan je voorkeuren neem ik aan ;)
Met de bovenzonwering hopen we dat het in de zomer wel koeler blijft.
Met een tuin op het zuiden wordt het in je huis toch nog veel warmer als je er een soort kas tegenaan bouwt? Wij zijn mede verhuisd vanwege de hitte in de tuin en de achterzijde (woonkamer) van ons huis met tuin op het zuiden. In de zomer altijd het zonnescherm uit, maar dat hielp maar minimaal. Met een glazen aanbouw wordt het daar ontzettend warm, zelfs met zonwering en warmt het huis ook nog meer op.
We hebben nu een tuin op het noord/westen en dat is ideaal. Er is altijd zowel zon als schaduw in de tuin (hoekhuis met zijtuin) en alleen ‘s avonds staat de zon echt in de woonkamer. Dat is met het zonnescherm goed tegen te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
02-03-2021 11:20
Ik zou eerst eens een zomer bekijken wat een overkapping zou toevoegen voor jullie. Omdat de hele wijk het heeft of dat het nu in is om je tuin als tweede woonkamer in te richten vind ik nou niet zo'n doordachte redenatie.

Wij hebben een hoektuin op het zuidwesten en echt niet dat ik er zo'n bouwwerk in wil hebben, ik heb liever wat meer groen en een goed breed zonnescherm.

Hoeveel tuin houden jullie over met een overkapping?
hierboven ergens beschreven - achtertuin Is 18x28

Dus 504 m2 min een overkapping bijv 8x6 houden we nog 456 m2 over

Kortom das het probleem niet.

Ook niet dat buren er wel een hebben en eventuele overlast want al die kavels zijn ze groot en achter vrij uitzicht dus alleen zij buren.

Weet niet of ik een tv onder m’n overkapping wil - al teveel beeldschermen in huis 😂

Even aankijken is zeker een goeie tip- hoewel ik graag asap die tuin wil doen want wordt nu al gek van de blubber 😬

Alle tips zijn super, dankjulliewel! Heel fijn om ervaringen van anderen te lezen
jonesboro wijzigde dit bericht op 02-03-2021 12:33
0.18% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven