Quooker…welke?

14-03-2025 09:49 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er uit ik ga het mijzelf gewoon gunnen en ga een Quooker aanschaffen.
Ik vind de Quooker Front erg mooi.

Ik weet alleen niet voor welke reservoir ik moet gaan, 3 liter of toch 7?
Ik wil de Quooker vooral gebruiken om thee te zetten of water op te zetten voor pasta e.d.

Voor welke reservoir zijn jullie gegaan en waarom? Had je achteraf genoeg gehad aan een grotere of kleinere?

Gebruik je echt het kokende water coor thee zetten of is het warme water van ik geloof 60 graden ook prima?
Klein reservoir. Hoe groter het reservoir, hoe meer energie dit kost.
Lady_Day schreef:
14-03-2025 10:55
Wij gebruiken het ook om thee mee te maken. Nooit een witte waas overigens.

Nee maar het gaat over die zin in de OP dat er ook 60 graden water mogelijk is en of dat lekker is voor thee.
TAFKAPML
Strawberry_shortcake schreef:
14-03-2025 10:23
Waar is de heel warm water functie dan goed voor….waar gebruiken anderen dit voor? Want je eigen kraan heeft ook warm water wat is dan de meer waarde?
afwassen ;). Ik doe bepaalde pannen en glazen niet in de vaatwasser en daarvoor dus warm water, of emmer sop

En echt..koop een quooker en niet een b merk
kokend water voor thee en opzetten water voor pasta/rijst/groenten etc. scheelt tijd
poldervrouw schreef:
14-03-2025 13:11

Ik ben echt heel tevreden over mijn B-merk anders.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
14-03-2025 13:12
Dan heb je mazzel
De meeste b merk kranen zijn namelijk ruk
Wij willen een nieuwe keuken en waren ook aan het denken aan een Quooker hierin.
Dit hebben wij gevonden:

(Het energieverbruik van een Quooker hangt af van het model, het gebruik, en de energietarieven.)

Een Quooker verbruikt energie voor twee hoofddoelen: het water opwarmen en het warm houden. Het reservoir van een Quooker is vacuümgeïsoleerd, waardoor het weinig energie nodig heeft om het water op temperatuur te houden, meestal rond de 10 watt in stand-by modus. Dat komt neer op ongeveer 0,24 kWh per dag alleen voor het warm houden, wat overeenkomt met zo’n €0,05 tot €0,07 per dag bij een gemiddelde stroomprijs van €0,27 per kWh (gebaseerd op recente schattingen voor 2025).

Voor het opwarmen van het water hangt het verbruik af van hoeveel kokend water je gebruikt. Een gemiddeld gezin van drie personen gebruikt ongeveer 10 liter kokend water per dag. Volgens Quooker kost het opwarmen van deze hoeveelheid ongeveer 423 kWh per jaar, en het warm houden nog eens 87,5 kWh per jaar. Dat brengt het totale jaarlijkse energieverbruik op ongeveer 511 kWh. Bij een tarief van €0,27 per kWh komt dit neer op zo’n €138 per jaar, ofwel ongeveer €11,50 per maand.

Ter vergelijking: een waterkoker verbruikt per liter kokend water zo’n 0,1 kWh. Als je dagelijks 10 liter kookt, kom je op 1 kWh per dag, oftewel 365 kWh per jaar (€98,55 bij €0,27/kWh). Een Quooker lijkt dus duurder, maar biedt precisie (je kookt exact wat je nodig hebt) en bij de COMBI-modellen ook warm water, wat weer bespaart op een traditionele boiler.

samengevat:

Stand-by verbruik: 0,24 kWh/dag (€0,05-€0,07/dag).
Totaal jaarverbruik (gem. gebruik): 511 kWh/jaar (€138/jaar).
Kosten per dag (gem. gebruik): ~€0,38.
Dank voor het overzichtje Yahooo! Ik raakte al in de war van die '10 watt per dag' die eerder werd genoemd (vermogen meet je niet per dag).

Ik raak nog steeds wel een beetje in de war. Waarom kost het de Quooker méér om het water op te warmen terwijl het preciezer gaat?

En 10 liter kokend water per dag? 10 volle waterkokers voor één gezin van 3 personen? Dat klinkt als enorm veel. Wat doet iedereen met al dat water?
Ja, thee en pasta/rijst/groente/soep, ik snap het, maar het klinkt wel als echt veel.
In ons nieuwe huis zat al een quooker, met gekoeld en bruiswater optie.
En echt wat een fijne toevoeging.

Niet alleen het snelle kopje thee, maar ook het bruiswater is echt niet meer te missen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wombat schreef:
14-03-2025 14:06
Dank voor het overzichtje Yahooo! Ik raakte al in de war van die '10 watt per dag' die eerder werd genoemd (vermogen meet je niet per dag).

Ik raak nog steeds wel een beetje in de war. Waarom kost het de Quooker méér om het water op te warmen terwijl het preciezer gaat?

En 10 liter kokend water per dag? 10 volle waterkokers voor één gezin van 3 personen? Dat klinkt als enorm veel. Wat doet iedereen met al dat water?
Ja, thee en pasta/rijst/groente/soep, ik snap het, maar het klinkt wel als echt veel.

Hier gaat de waterkoker voor veel aan. Liters thee en de pubers maken vaak noodles en gemaksvoer, maar 10 liter lijkt me ook veel. Alhoewel; als je water pakt voor soep, rijst/pasta/aardappels, groente en evt afwas, zit je er denk ik toch wel gauw aan. We gebruiken de vaatwasser, maar de wok en braadpannen doen we met de hand. En ik kook water om drinkflessen om te spoelen bijvoorbeeld. De voer en drinkensbakken van huisdieren. Als ik de Quooker zou hebben zou ik ook kokend water gebruiken, gemengd met wat koud om te poetsen.
Mijn man rekent nog even door.
Waar hij net op uitkwam is dat een Quooker vaste stand-by kosten heeft van €0,072 per dag, dat is dan ± €26,28 op jaarbasis.
Het lijkt me gewoon handig, ook denk ik dat we sneller koud water pakken om te drinken.
Die koolzuur zullen wij niet gebruiken.
Purrmaid schreef:
Mag ik vragen welk B-merk jij hebt? Wij zijn ook op zoek.
pina schreef:
14-03-2025 10:13
Thee kun je niet zetten met water dat niet kookt, dan krijg je echt een vieze smaak. Je ziet het ook meteen, dan zitten er bellen op.
Of niet.

Bij temperatuur boven de 80C komen de bittere stoffen uit de thee vrij.
Je kunt zelfs thee zetten met koud water, alles wat je dan nodig hebt is meer tijd - een uur trekken bijvoorbeeld. De smaak is dan heel mild, niet bitter.

(hangt er ook vanaf wat voor thee het over gaat: zwarte, groene en rooibos is wel heel anders)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
De Quooker is mijn keukenkraan. Kokend voor alles dat moet koken. Pasta, rijst, groenten etc. En voor thee.

Warm voor afwassen, of sopje maken etc.

Ook het warme water in de bijkeuken komt uit de Quooker. Volgens de installateur kon dat waarschijnlijk niet, maar is dus gewoon wel mogelijk.

Wij hebben wel zeven liter anders te kort.
Nija schreef:
14-03-2025 16:06
Mag ik vragen welk B-merk jij hebt? Wij zijn ook op zoek.

Een Gülser. Ook te koop onder merknaam Howat.
TAFKAPML
Hier ook een 7 liter, maar wordt ook gebruikt als warm waterkraan. Ik ben er enorm blij mee.

Verder hebben wij de opening van de kraan bovenop (lijkt op biertap). We hebben daardoor nooit meer een plasje water achter de kraan liggen.
Ik heb zowel de 7 liter gehad in m’n vorige huis en ik heb nu de 3 liter quooker. De 7 liter heb ik destijds gekozen omdat die ook direct warm water gaf. Dat vond ik handig omdat het warme water vanuit de cv ketel er ietwat lang over deed om uit de kraan beneden te komen.

In mijn nieuwe huis en keuken heb ik voor een 3 liter gekozen. Reden hiervoor is dat het warme water uit de ruimte direct naast de keuken komt en dus niet van de eerste of tweede verdieping van het huis. Dit was ook het advies van de keukenboer. Ik heb nu niet meer zo snel warm water als eerst, maar het is zeker wel acceptabel. Geen spijt van deze keuze.

Ik vond het installeren trouwens niet makkelijk. Heb wel de handleiding en een youtube filmpje bekeken, zag er niet ingewikkeld uit, maar toch kwam ik er niet uit. De aannemer heeft het uiteindelijk gedaan en die is daar toch zeker meer dan een uur mee bezig geweest.
Wombat schreef:
14-03-2025 14:06

Een waterkoker is zuiniger, máár: alleen als je elke keer al je kokende water gebruikt. De meeste mensen zetten de waterkoker aan, koken ruim een liter water, zetten 1 of twee koppen thee. Tijdje later waterkoker weer wat bijvullen, weer aan, en de helft van het water wordt nogmaals gekookt. Oftewel: met een waterkoker kook je heel vaak water meerdere malen. Of mensen vergeten het, zetten hem een half uur later weer aan, enz. En dan is het dus niet meer zuiniger, omdat je bij een Quooker water 1 keer opwarmt, en dan onder druk op temperatuur houdt. Dat kost minder energie dan herhaald opwarmen. Voor mensen die echt al het hete water uit de waterkoker helemaal opmaken als het gekookt heeft, is dat zuiniger. Voor de meeste mensen zal het in praktisch gebruik nauwelijks verschil maken qua verbruik.

Die liters water hangen er van af welke je hebt. Ik heb alleen de kokend water kraan, en heb genoeg aan 3 liter. Maar als je hem ook gewoon als warm water kraan gebruikt, gaat het veel harder natuurlijk. Met een paar pannen afwassen ben je zo een paar liter verder. Pan met aardappelen of pasta opzetten, weer 1.5/2 liter. Hele gezin twee koppen koffie/thee, nog een keer 1.5 liter. Dan zit je zo aan 10. Maar dat is dus inclusief gewoon warm (niet kokend) water.

TO: hou er rekening mee dat de bruiswater optie nog weer meer ruimte nodig heeft dan zonder. Voor sommigen zal dat het waard zijn, voor anderen niet.
Bruiswater optie neem ik er niet bij, vind dat zo een groot ding. Ik heb daar de ruimte ook niet voor…helaas

Ik denk toch dat ik voor de 3 liter reservoir ga 1. voor de ruimte en 2. heb nu een waterkoker van 1,5 liter en dat is nu ook genoeg dus waarom zou 3 liter niet genoeg zijn?

Ik vind de Quooker Front erg mooi, iemand hier zei dat het op een biertap lijkt, is ook zo, maar wel een mooie luxe biertap hoor :) hebben meer mensen de Quooker Front.
Het enige nadeel van de Quooker front vind ik trouwens dat het knopje voor kokend water heel laag lijkt te zitten…
Strawberry_shortcake schreef:
14-03-2025 19:50
Het enige nadeel van de Quooker front vind ik trouwens dat het knopje voor kokend water heel laag lijkt te zitten…
Ik zei dat van die biertap, maar hij is echt super! Dat lage valt mee hoor. Fijne kraan.
Purrmaid schreef:
Nooit een echte gehad gok ik.
Ik heb ook de Grohe Red gehad maar die was echt veel minder heet (en de thee dus minder lekker)
Ben-ik-weer schreef:
14-03-2025 21:33
Nooit een echte gehad gok ik.
Ik heb ook de Grohe Red gehad maar die was echt veel minder heet (en de thee dus minder lekker)

Wat jij wilt :roll:

Mijn zus heeft een Quooker en haar kokend water is hetzelfde als mijn kokend water.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
14-03-2025 17:43
Een Gülser. Ook te koop onder merknaam Howat.
Dankjewel!
poldervrouw schreef:
14-03-2025 13:11
afwassen ;). Ik doe bepaalde pannen en glazen niet in de vaatwasser en daarvoor dus warm water, of emmer sop

Bij mijn man op het werk hebben ze een quooker en daar hebben ze echt zoveel gedoe mee gehad. Telkens het bruisend water dat het niet deed, dan weer kokend wat stuk was. Inmiddels is hij 2 keer vervangen en deze lijkt het te blijven doen. Maar ook bij quooker kan je gewoon pech hebben ermee.
Wij hebben vorig jaar een quooker in onze bestaande keuken laten plaatsen. Ik ben er erg blij mee, zo handig!

Wij wilden eigenlijk ook de Front maar deze paste helaas niet: je hebt daarvoor een wat grotere spoel bak nodig, bij ons zou de kraan niet in het midden van de spoelbak uitkomen maar op 2/3 van de bak, wat niet handig is als je iets wil afwassen/om spoelen. Het is handig om dat bij jullie ook even te checken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven