Tips bij samenstellen van een Pax kast

15-02-2019 22:47 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net verhuisd en nu op zoek naar een mooie pax kast.
Leuk! Maar moet bekennen dat ik nu al door de bomen het bos niet meer zie.
Aangezien het een nogal dure aanschaf is zou het fijn zijn om goede keuzes te maken en ik merk dat ik daar een beetje hulp bij nodig heb.

Wie heeft er goede tips?
Welk onderdeel is een echte toevoeging?
Wat leek in het begin zo mooi maar is eigenlijk het geld niet waard?
Die broekhangers lijken mij niks maar misschien is dat wel de beste uitvinding ooit.
Ik vind schuifdeuren mooi maar misschien zijn echte deuren beter.
Melkplas heeft mijn voorkeur maar ik ben bang dat dit rommelig oogt omdat kleurige kleding daar doorheen schijnt.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 x een meter hang en dan daaronder lades ipv planken. Lijkt mij fijner maar klopt dit?



Vandaag bij de ikea geweest maar de medewerker die mij hielp vond alles geweldig.
Dat kan zo zijn maar het hielp mij niet echt.

Uiteindelijk wil ik een kast van 2,50 meter.

Iedere do or don’t helpt vast.
Ik heb 2 kasten van een meter, had liever 3 kasten van 75 cm gehad maar dat paste net niet. Op 75 cm kan ik precies 3 stapels kwijt naast elkaar.

Onderin draadmanden voor schoenen, daarna 2 brede laden en daarboven planken en/of hang. Bovenin nog een plank voor zooi die ik weinig nodig heb, zoals winterdekbed, want daar kom ik niet bij zonder trapje.

Nadeel vind ik dat de kasten helemaal open moeten om de lades te openen. Daarnaast heb ik een rechte kast in de hoek gemonteerd, en de deurgreep knalt tegen de muur aan als de deur helemaal open moet i.v.m. die lade. Iets van de muur af was handiger geweest, ook nu ik die muur eigenlijk wil overschilderen.

Hou bij het monteren even in de gaten waar je de scharnieren van de deuren monteert en waar de laden/planken: daarvoor gebruik je nl. dezelfde gaatjes.

Verlichting IN de kast leek me handig (met automatische schakelaar bij openen) maar het licht komt niet door de bovenste plank heen. Daar werd ik op geattendeerd door de medewerkster bij het bestellen van de kast.

Omdat ik gek ben op lades (en Kondo ;-D) had ik achteraf gezien liever ook een losse ladenlast gehad.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
16-02-2019 10:47
Marie Kondo :proud:
Ja dit dus! Ik heb zelfs mijn verhuisdozen Marie Kondo ingepakt. Ging hartstikke goed.
Ik vouw shirts ook Marie Kondo-stijl. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het hele huis pax kasten. Bij ons 2 grote schuifdeuren. Man eigen kant en ik een eigen kant. Van boven naar beneden bij man 2 lagen legplanken, 1 brede stang voor de overhemden. Dan half broekenrek, ideaal. Daarnaast 3 lades smal voor ondergoed en sokken en allerlei. Bij mijn helft 2 lagen legplanken halve kast hang met niets er onder ivm vesten en jurkjes daarnaast 2 smalle legplanken en 2 lades voor ondergoed en sokken. Wij zijn er erg blij mee. Bij de kinderen meer legplanken ook 2 lades en onderin half hang.
Alle reacties Link kopieren
Elizaar schreef:
16-02-2019 08:22
Allebei een eigen kast dus allebei een eigen meter.
Dan is er nog een kast van 50 cm over over de gehele hoogte. Weet nog niet helemaal hoe ik dat zou willen. Alleen laatjes maar dat is misschien saai?
Maar dan kun je met schuifdeuren dus nooit in één keer je hele kast overzien?
Maar hoe werkt dat dan precies? Laden Marie Kondo-stijl?
Nijn5 schreef:
16-02-2019 19:05
Maar hoe werkt dat dan precies? Laden Marie Kondo-stijl?
Even op YouTube vouwen kleding Marie Kondo zoeken.
Ik heb het sinds een paar weken en mij bevalt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie meter pax (2x1 en 2x0,5) in de hoogste variant.in de smalle kasten zitten vijf legplanken. In mijn brede deel bovenin een kledingroede en onderin een ladekast met drie lades. Deze zijn 1 meter breed en onderverdeeld met van die stoffen bakken. Ik kan ook jurken ophangen ( helemaal uithangen).
In het brede deel van man ook bovenin een kledingroede, daaronder twee legplanken en daaronder zo’n broekenrek. Ik vind dat rek handig en overzichtelijk, zowel mijn broeken als die van mijn man hangen erop. Het hanggedeelte van man is minder lang dan aan mijn kant maar bij hem hangen er dan ook geen jurken. Schuifdeuren met wit, niet doorschijnend glas. Op de legplanken staan ook mijn schoenen in dozen.

Wij hebben ook verlichting bovenaan de kast en in de kast. Gebruiken we zelden, ik zou dat achteraf bezien niet hebben gehoeven.
pos1980 wijzigde dit bericht op 16-02-2019 19:38
Reden: aanvulling
17.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Ik neem de tips mee en dan hoop ik volgende week te kunnen bestellen 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven