Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.

Ik vind hier dingen van.
zondag 25 mei 2025 om 11:37
Goed bezig.
Ik las pasgeleden ergens dat phloxxen heel nuttig zijn voor insecten.
Ik had ze maar heb ze ooit vervangen en nu zag ik ineens toch zaailingen

Ik ben gaan kalken en moet nog bemesten dus goed dat je het aanstipt.
zondag 25 mei 2025 om 11:54
Phloxen staan op diverse plekken in de tuin, ben er gek op. Helaas wel geregeld bladziektes, dus is behandel ze daar wel geregeld voor. Bij de Welkoop een paar jaar geleden een middel gekocht dat niet schadelijk zou zijn voor insecten. Zodra ze bloeien zitten ze inderdaad vol met insecten.
Ze doen het trouwens niet op elke plek in de tuin goed, dat is wel jammer.
zondag 25 mei 2025 om 12:52
Ik bemest niet of nauwelijks meer sinds ik de 'natuur' zoveel mogelijk haar gang laat gaan. Te veel brandnetels of andere woekeraars haal ik wel deels weg. Verder zoveel mogelijk inheemse planten die bij mijn grondsoort passen.
Wel kwestie van trial and error
en voor sommige planten zal ik toch iets moeten bijmesten, denk ik.
Gazon ga ik niet meer bemesten etc. Met zomers van laatste jaren is het vechten tegen de bierkaai. Ga deel inzaaien met bloemenmengsel en aanplanten.
Vind het best lastig tuinieren op zeer droge zandgrond. En zowel achter- als voortuin hebben volop zon. Zeer beperkte schaduwplekken. Die moet ik creëeren door hogere struiken/boompjes.
Wel kwestie van trial and error

Gazon ga ik niet meer bemesten etc. Met zomers van laatste jaren is het vechten tegen de bierkaai. Ga deel inzaaien met bloemenmengsel en aanplanten.
Vind het best lastig tuinieren op zeer droge zandgrond. En zowel achter- als voortuin hebben volop zon. Zeer beperkte schaduwplekken. Die moet ik creëeren door hogere struiken/boompjes.
zondag 25 mei 2025 om 15:19
Ik heb me tot dit jaar nooit echt verdiept in bladziektes maar ik had nu bladluizen.Phlox24 schreef: ↑25-05-2025 11:54Phloxen staan op diverse plekken in de tuin, ben er gek op. Helaas wel geregeld bladziektes, dus is behandel ze daar wel geregeld voor. Bij de Welkoop een paar jaar geleden een middel gekocht dat niet schadelijk zou zijn voor insecten. Zodra ze bloeien zitten ze inderdaad vol met insecten.
Enige wat echt goed schijnt te helpen is zorgen voor veel biodiversiteit.
Dus ik zet daar maar vol op in en de bladluizen spuit ik met water van het blad af.
Gelukkig ook volop lieveheersbeestjes en mieren die hongerig zijn

zondag 25 mei 2025 om 15:21
Zorgen voor groenbemesters heb ik inmiddels wel geleerd.Sterrenstof74 schreef: ↑25-05-2025 12:52Ik bemest niet of nauwelijks meer sinds ik de 'natuur' zoveel mogelijk haar gang laat gaan. Te veel brandnetels of andere woekeraars haal ik wel deels weg. Verder zoveel mogelijk inheemse planten die bij mijn grondsoort passen.
Wel kwestie van trial and erroren voor sommige planten zal ik toch iets moeten bijmesten, denk ik.
En hier gelezen dat heermoes een hele goeie groenbesmester is dus die gaat ook in de border.
zondag 25 mei 2025 om 16:12
maandag 26 mei 2025 om 18:52
Snap ik.Sterrenstof74 schreef: ↑25-05-2025 16:12Klopt van heermoes, maar wil het echt niet in de tuin. Woekert en je komt er moeilijk weer vanaf.
Hier heb ik hem her en der nog en ik trek het er uit en gooi het terug.
Verder veel komkommerkruid en phacelia.
maandag 26 mei 2025 om 19:56
Hebben jullie milieuvriendelijke tips tegen bladluis die ik op de plant kan spuiten? Mijn twee prachtige vlinderstruiken zijn aangetast, maar de lieveheersbeestjes zijn nergens te bekennen!
Het lijkt dit jaar echt een probleem te zijn, want tijdens mijn wandelingen door het dorp zie ik overal sneue, aangetaste vlinderstruiken door bladluis!
Het lijkt dit jaar echt een probleem te zijn, want tijdens mijn wandelingen door het dorp zie ik overal sneue, aangetaste vlinderstruiken door bladluis!
maandag 26 mei 2025 om 20:32
Ervanaf spuiten met water en anders met water en azijn ( niet de schoonmaakazijn maar die je zelf gebruikt).trachemys schreef: ↑26-05-2025 19:56Hebben jullie milieuvriendelijke tips tegen bladluis die ik op de plant kan spuiten? Mijn twee prachtige vlinderstruiken zijn aangetast, maar de lieveheersbeestjes zijn nergens te bekennen!
maandag 26 mei 2025 om 21:20
Ik spuit ook met water, en als dat niet voldoende helpt dan gebruik ik Neemolie wat je moet verdunnen met water.trachemys schreef: ↑26-05-2025 19:56Hebben jullie milieuvriendelijke tips tegen bladluis die ik op de plant kan spuiten? Mijn twee prachtige vlinderstruiken zijn aangetast, maar de lieveheersbeestjes zijn nergens te bekennen!
Het is een plantaardige olie die wordt gewonnen uit de zaden van een neemboom.
Je kunt het voor veel verschillende soorten ongedierte gebruiken zoals bladluis, naaktslakken, spint en het behandeld ook schimmelziektes zoals meeldauw.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid
dinsdag 27 mei 2025 om 16:21
dinsdag 27 mei 2025 om 17:20
Ja zoiets .
Heel klein scheutje was effectief hier.
Die van het afwasmiddel ook een goeie.
dinsdag 27 mei 2025 om 17:21
Ik hoop dat het werkt!trachemys schreef: ↑26-05-2025 19:56Hebben jullie milieuvriendelijke tips tegen bladluis die ik op de plant kan spuiten? Mijn twee prachtige vlinderstruiken zijn aangetast, maar de lieveheersbeestjes zijn nergens te bekennen!
dinsdag 27 mei 2025 om 18:03
Ooit schreef ik hier een bericht, en nu een followup; we hebben onze stadstuin van 24m2 inmiddels helemaal onttegeld. Er zijn 2 ronde terrasjes (grote en kleine) aangelegd, een paadje en een halfrondje bij de deur. We hebben nu 12m2 border en 12m2 terras (met in de namiddag 2-3 uur zon, rond borreltijd). Het is een tuin op het noorden en we vullen de border nu stapsgewijs met inheemse schaduwplanten. Ook krijgen de schuttingen passende klimplanten. De regenbuien doorstaat de tuin met gemak, en het wordt in een jaar of twee een groene oase. Heel blij mee!
Een paar inspiratieplaatjes van pinterest van ons moodboard;

dinsdag 27 mei 2025 om 19:09
Ziet er goed uit Pimpelmeesje!
Welke planten heb je inmiddels in de tuin gezet?
Wij wonen sinds september vorig jaar in ons nieuwe huis en de tuin bestond uit tegels en kunstgras. Het kunstgras hebben we eruit gehaald en twee mooie borders aangelegd met een kronkelend grindpaadje ertussen. We hebben nu een mix van inheemse en uitheemse planten. Aankomend weekend ga ik aan de slag met nog meer ontregelen. De tegels ga ik hergebruiken voor een stapelmuur met daartussen planten. En ik heb oude tegels van marktplaats gehaald voor de achterkant van deze verhoogde border. Ook de tuinaarde kan ik bij iemand gratis afhalen.
Hebben jullie nog tips voor leuke Instagram paginas die over (biologisch) tuinieren gaan?
Wij wonen sinds september vorig jaar in ons nieuwe huis en de tuin bestond uit tegels en kunstgras. Het kunstgras hebben we eruit gehaald en twee mooie borders aangelegd met een kronkelend grindpaadje ertussen. We hebben nu een mix van inheemse en uitheemse planten. Aankomend weekend ga ik aan de slag met nog meer ontregelen. De tegels ga ik hergebruiken voor een stapelmuur met daartussen planten. En ik heb oude tegels van marktplaats gehaald voor de achterkant van deze verhoogde border. Ook de tuinaarde kan ik bij iemand gratis afhalen.
Hebben jullie nog tips voor leuke Instagram paginas die over (biologisch) tuinieren gaan?
♡
dinsdag 27 mei 2025 om 20:55
Op FB wel paar groepen over natuurvriendelijk inheems tuinieren en tuinieren met wilde planten van hier. Op Insta weet ik eigenlijk niet.diamantje123 schreef: ↑27-05-2025 19:09Ziet er goed uit Pimpelmeesje!
dinsdag 27 mei 2025 om 21:13
Erg mooi!Pimpelmeesje87 schreef: ↑27-05-2025 18:03Ooit schreef ik hier een bericht, en nu een followup; we hebben onze stadstuin van 24m2 inmiddels helemaal onttegeld. Er zijn 2 ronde terrasjes (grote en kleine) aangelegd, een paadje en een halfrondje bij de deur. We hebben nu 12m2 border en 12m2 terras (met in de namiddag 2-3 uur zon, rond borreltijd). Het is een tuin op het noorden en we vullen de border nu stapsgewijs met inheemse schaduwplanten. Ook krijgen de schuttingen passende klimplanten. De regenbuien doorstaat de tuin met gemak, en het wordt in een jaar of twee een groene oase. Heel blij mee!![]()
![]()
Leuke ideeën hebben jullie.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:14
Geen insta tips maar ik vind Gardeners world altijd leuk voor de tips en je hebt ook nog allerlei mensen van pluktuinen die tips geven.diamantje123 schreef: ↑27-05-2025 19:09Ziet er goed uit Pimpelmeesje!
dinsdag 27 mei 2025 om 21:15

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in