Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 459 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Catco schreef:
06-05-2025 21:51
Guave, het hek staat op de erfgrens en is van ons beiden dus, de hedera hebben wij voordat zij kwamen al aangeplant, geen idee wat dan de regels zijn, maar ik vind het gewoon jammer, nu gehele doorkijk ook weer en kan ik overnieuw beginnen, al het dode eruit halen en nieuw planten.
Ze hebben er ook niet over gezegd verder.
Ik ga het ook gewoon mededelen soort van hek is van ons beiden dus even melding maken is dan zo netjes ;)
Hmm ja ik snap je ook wel. Balen zeg, dat dat zonder overleg gaat. Maar goed dat jij het wel meldt, misschien gaat er dan een lichtje branden bij de buren ;)

Wat een leukerd, dat brandkruid!
Mooi geel is niet lelijk. Ik kan alle boterbloemen in het gras ook erg waarderen. Manlief gaat morgen de zitmaaier proberen...
Mannen en zitmaaiers :lol:
Graafje zou een moord doen voor een gazon dat groot genoeg is om een zitmaaier aan te schaffen. Dan zou er geen madeliefje meer een kans krijgen, want dan werd het gras dagelijks gemaaid. Dus maar goed dat we daar niet genoeg gras voor hebben.

Brandkruid, mooi! Ik heb het nog niet in de tuin, zal eens kijken of ik er aan kan komen. Die botergele bloemen… :love: Maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik een toef geel her en der wel kan waarderen. En geel gecombineerd met roze vind ik ook geweldig, haha.

Ik heb nu echt de sproeier aan staan. Heb het steeds uitgesteld in de hoop op regen, maar er kwam niks. Nu moet t echt wel, het gras wordt geel en er hangt ook van alles.
Mooi ja, Brandkruid! Ik hou ook van geel hoor, haha. Hier viel me opeens op dat de meeste bloemen paars/blauwig zijn, misschien omdat het veel schaduwplanten zijn? Een beetje variatie zou wel leuk zijn. Wat is de hetze tegen geel hier :P ?

Die lampionplantjes komen hier ook echt ooooveral op! Vond ze eerst nog wel leuk maar nu nemen ze de boel over. Dus ga ze toch uittrekken anders dan het perkje waar ze mogen groeien.

Inmiddels komen ook de Gewone Salomonszegels op :heart: Het is een weinig spectaculaire plant, maar echt één van m'n lievelingsplanten voor in de schaduw. Toen ik ze geplant heb waren het dode knolletjes, gaat hard.

Heb een maand terug twee Kamperfoelies en een Clematis geplant in wat kale hoekjes. Die groeien echt als een gek! Hopelijk volgend jaar met mooie bloei. De kiwi zit ook al flink in knop, als die zomers in bloei staat zoemt het echt aan alle kanten van de bijtjes.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Gele bloemen en coniferen zijn hier ‘not done’, hahaha. Waarom? Geen idee. Een paar meeschrijfsters houden er niet van, en dan gaat de rest zich voor de lol excuseren dat ze die wel in de tuin hebben. Al geloof ik dat ik de enige ben met sympathie voor coniferen.
Salomonszegel heb ik ook. Geplant omdat mijn man ze mooi vindt. En dat komt dan weer omdat ze bij zijn oma in de tuin stonden en hij daar een leuke herinnering aan heeft. Die doen het hier ook goed in een hoekje met schaduw. Ik ben gek op lelietjes van dalen, maar ik zet ze niet in de tuin, die nemen echt alles over en groeien zelfs tussen de tegels door.
Ja sorry ik vind geel en oranje niks voor in de tuin.

Maar ik gun jullie alle geels!

Ik heb de app Plantnet geïnstalleerd want ik heb allerlei zaailingen die ik niet ken.

Leuke app.
Ik had coniferen, maar deze gingen dood van ouderdom. Had graag nieuwe geplant, maar ik vind onderhoud aan ruim 20 meter coniferen te intensief.

Ik heb gele voorjaarsbloeiers. Kan prima. Vooral gekocht omdat het een fijne bodembedekker is die slechts een paar jaar bloeit. Daarna is de plant nog steeds ijzersterk, naar dus zonder bloemen. Plant kan uitstekend omgaan met extreme droogte, maar ook met extreme nattigheid.

Ik heb ook gele tulpen en goudsbloemen in de tuin.
Ik hou niet van geel en toch heb een hele rij struikjes staan met gele bloemetjes. (Heesterganzerik) Gewoon voor de herinnering.

Ook hier veel aan het beregenen. Het regent hier al maanden niet. Op een heel enkel buitje na
Het is vast bad karma dat ik waarschijnlijk gele mosterd heb staan.

Ik had toch echt iets anders gezaaid!
Tuingravin schreef:
07-05-2025 10:22
Gele bloemen en coniferen zijn hier ‘not done’, hahaha. Waarom? Geen idee. Een paar meeschrijfsters houden er niet van, en dan gaat de rest zich voor de lol excuseren dat ze die wel in de tuin hebben. Al geloof ik dat ik de enige ben met sympathie voor coniferen.
Salomonszegel heb ik ook. Geplant omdat mijn man ze mooi vindt. En dat komt dan weer omdat ze bij zijn oma in de tuin stonden en hij daar een leuke herinnering aan heeft. Die doen het hier ook goed in een hoekje met schaduw. Ik ben gek op lelietjes van dalen, maar ik zet ze niet in de tuin, die nemen echt alles over en groeien zelfs tussen de tegels door.
TG, ik heb ook sympathie voor coniferen, we hebben aan de andere kant nu nog ca 8 meter staan, ik ben blij met het groen, beter dan een schutting.

Brandkruid vind ik een prachtplant, blijft groen in de winter en bloeit als eerste die mooie stengels in de winter als er vorst op zit, en een ideale opvuller in je border, nu staan ze super mooi, grote bladeren en bijna in bloei.

Ik ben klaar met de borders, haleluja, heel de tuin rond, een hele kar en big bag afgevoerd naar de milieustraat, nu kan ik het weer overzien en bijhouden, voor moederdag heb ik mijzelf op nog wat aanvulling getrakteerd en alle borders zijn nu schoon en staan proppie vol, ik ben een blij mens.

Man heeft de dode struiken uit de voortuin gehaald, nu even de rest maaien en dan ist het soort van weer toonbaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven