Verhuizen de stad uit als stel zonder kinderen

19-02-2019 09:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer relevant.
anoniem_129224 wijzigde dit bericht op 20-07-2020 16:02
98.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
19-02-2019 11:45
Ze heeft het over Zeist... daar wonen ruim 50.000 mensen, dus ik hoop toch dat daar voorzieningen zijn. Ik moest er stiekem even om lachen, voor mij is het al een stad.
Maar kom jij echt uit zo’n klein dorp dan? Ik kom oorspronkelijk namelijk uit een dorp met 1000 inwoners en daar waren wel een toneelclub, damclub, tennisclub, korfbalvereniging, buurtvereniging, voetbalclub, dorpshuis, kerk.
Ja, zo’n klein dorp ja. Minder dan 1000 inwoners (mijn broertje zei altijd: wij wonen in het linker huis ;-) ). Wel een basisschool, maar die had maar twee klassen (gecombineerde groepen 3-4-5 en 6-7-8) die dan nog maar uit 15 kinderen bestonden.
En nee, er was (en is) serieus geen kerk. Zelfs niet een die niet meer in gebruik is. Ik kom er ook nu achter dat dat zeldzaam is, maar het bestaat, een dorp zonder kerk.
nausicaa schreef:
19-02-2019 12:11
Ja, zo’n klein dorp ja. Minder dan 1000 inwoners (mijn broertje zei altijd: wij wonen in het linker huis ;-) ). Wel een basisschool, maar die had maar twee klassen (gecombineerde groepen 3-4-5 en 6-7-8) die dan nog maar uit 15 kinderen bestonden.
En nee, er was (en is) serieus geen kerk. Zelfs niet een die niet meer in gebruik is. Ik kom er ook nu achter dat dat zeldzaam is, maar het bestaat, een dorp zonder kerk.
Hier hebben de dorpjes zelfs 2 kerken per kern: een katholieke en een protestantse. Niet dat ze nog druk bezocht worden maar er worden ook muziekuitvoeringen, lezingen over wereldse onderwerpen en boekenmarkten georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
gwenstar schreef:
19-02-2019 11:14
Ook al aangedacht. Tijdelijk huren, maar holy shit, dat is idd en duur en ook zo ongeveer onmogelijk zeg...
Ja, ik weet het. Maar weet je wat nog duurder is? Een verkeerd huis kopen en daar na een paar jaar weer weg willen. Ik heb een gebouw op het oog waar ik eventueel iets in zou willen kopen maar als ik dat echt serieus zou overwegen zou ik daar eerst gaan huren. En dan hebben we het over huren van 1000-1200 per maand. Idioot veel en een flinke hap uit mijn salaris maar als het niet bevalt kan ik met weinig kleerscheuren weer weg. Ik heb nu een koophuis op een plek die mij veel te druk is. Als ik het had geweten had ik het niet gekocht. Maar ja, ik heb het wel gekocht en ga het nu weer verkopen. Hopelijk met een klein beetje winst maar als ik quitte kan spelen met het oog op alle kosten die ik gemaakt heb en zal moeten maken ben ik tevreden. Continu in de lawaai zitten sloopt je compleet. Mensen die daar geen last van hebben begrijpen vaak niet wat het met je doet als je nooit kunt ontspannen.
Het is toch geen wedstrijd wat beter is, de stad of een dorp?

Sommige mensen voelen zich beter met de opties van de stad, andere met de rust van een dorp, dat is heel persoonlijk. Zeker als je niet lekker in je vel zit is het belangrijk om van jezelf te weten tot welke groep je behoort.

Ik krijg het persoonlijk Spaans benauwd van al dat lyrische gedoe over het verenigingsleven, iedere week dezelfde koppen, jaar in jaar uit. Dat moet maar net bij je passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet naar zeist of Houten of die randgemeentes gaan. Weet je wie daar gaan wonen? Gezinnen.
Daar ga je niet vinden wat je nodig hebt aan contacten en aansluiting.

Blijf nog een jaar zitten en kijk dan hoe de huizenmarkt ervoor staat. Of verkoop nu en ga dan tijdelijk huren tot de huizenprijzen beter worden. Met de overwaarde die je nu beurt kan je over een tijdje wat meer. Maar ik zou zeker in de stad blijven op een of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2019 11:49
50.000 is voor mij ook al een grote stad! .

Ja, Zeist is niet superklein maar ik ken Zeist. Dorpen naast zo’n grote stad als Utrecht trekken voornamelijk gezinnen aan en gezinsactiviteiten en -voorzieningen.
Als mensen kunst of café’s of single-activiteiten willen gaan ze namelijk wel naar Utrecht.
Dus Zeit is wel een groot dorp, maar ook een eenzijdig dorp.

En in de praktijk pak je niet even voor alles de bus naar de stad. Je wil wortelen in je woonomgeving.

Ik heb ook een tijd in een dorp gewoond om vervolgens voor bijna alles (van sociaal leven tot sportles) de auto naar de stad te pakken (30 minuten). Gewoon omdat in het dorp die voorzieningen of niet waren, of alleen bezocht werden door 50-plusserd.

Dat kan, in twee wwrelden leven, dat hou je best een tijd vol, maar het maakt wel dat je je nooit helemaal thuis voelt waar je woont. En als je dan even beperkt bent door ziekte of een kapotte auto of weet ik wat, dan zit je daar alleen. Ik vond het uiteindelijk niet bevredigend.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
19-02-2019 13:24
Ja, Zeist is niet superklein maar ik ken Zeist. Dorpen naast zo’n grote stad als Utrecht trekken voornamelijk gezinnen aan en gezinsactiviteiten en -voorzieningen.
Als mensen kunst of café’s of single-activiteiten willen gaan ze namelijk wel naar Utrecht.
Dus Zeit is wel een groot dorp, maar ook een eenzijdig dorp.

En in de praktijk pak je niet even voor alles de bus naar de stad. Je wil wortelen in je woonomgeving.

Ik heb ook een tijd in een dorp gewoond om vervolgens voor bijna alles (van sociaal leven tot sportles) de auto naar de stad te pakken (30 minuten). Gewoon omdat in het dorp die voorzieningen of niet waren, of alleen bezocht werden door 50-plusserd.

Dat kan, in twee wwrelden leven, dat hou je best een tijd vol, maar het maakt wel dat je je nooit helemaal thuis voelt waar je woont. En als je dan even beperkt bent door ziekte of een kapotte auto of weet ik wat, dan zit je daar alleen. Ik vond het uiteindelijk niet bevredigend.
Vind ik wel heel logisch klinken eigenlijk. Misschien, ondanks de weerstand die het oproept, is dan uitkijken naar een dorp dat niet kan terugvallen op 'stadse' voorzieningen binnen kleine afstand, wel veel verstandiger. Juist omdat in dorpen waar mensen zelf voor vertier moeten zorgen, of waar ondernemers opstaan zonder concurrentie van de stad, wel veel leefbaarder zijn overdag.
Misschien is verhuizen naar een kleinere stad, waar je dus wel kunt lunchen, theater bezoeken, goed winkelen, wel een betere keuze. Gorinchem of Veenendaal bijvoorbeeld. Ik weet het ook niet hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Gwenstar, Lunetten een optie? Zeker niet de mooiste wijk op aarde, maar vergeleken met andere delen van de stad krijg je er wel meer vierkante meters voor je geld. En omdat de wijk niet meer zo heel spiksplinternieuw is, is de tijd dat er alleen maar gezinnen met jonge kinderen zaten ook wel een beetje voorbij.
Naar het centrum fietsen gaat een stuk sneller dan vanuit Zeist.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2019 16:10
Gwenstar, Lunetten een optie? Zeker niet de mooiste wijk op aarde, maar vergeleken met andere delen van de stad krijg je er wel meer vierkante meters voor je geld. En omdat de wijk niet meer zo heel spiksplinternieuw is, is de tijd dat er alleen maar gezinnen met jonge kinderen zaten ook wel een beetje voorbij.
Naar het centrum fietsen gaat een stuk sneller dan vanuit Zeist.
Goeie tip! Vriendin van mij woont daar. Er is een klein centrum met wat horeca, inclusief een koffietentje. Relatief veel groen rondom, zeker voor een stadswijk, en met de trein ben je in een paar minuten in het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
19-02-2019 13:17
Ik zou zeker niet naar zeist of Houten of die randgemeentes gaan. Weet je wie daar gaan wonen? Gezinnen.
Daar ga je niet vinden wat je nodig hebt aan contacten en aansluiting.

Blijf nog een jaar zitten en kijk dan hoe de huizenmarkt ervoor staat. Of verkoop nu en ga dan tijdelijk huren tot de huizenprijzen beter worden. Met de overwaarde die je nu beurt kan je over een tijdje wat meer. Maar ik zou zeker in de stad blijven op een of andere manier.
Ik wil best bevriend worden met mensen met kinderen, maar 't ontmoeten ervan is lastiger.

We kijken al meer dan een jaar. Tijdelijk huren is echt niet gemakkelijk, ook naar gekeken, leek me namelijk ook een goed plan.

Ik baal gewoon, baal van de hele situatie. En met niks doen verandert er ook niets, ben alleen bang dat het voor een deel dan verbetert, maar iets anders dan weer verergert.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2019 16:10
Gwenstar, Lunetten een optie? Zeker niet de mooiste wijk op aarde, maar vergeleken met andere delen van de stad krijg je er wel meer vierkante meters voor je geld. En omdat de wijk niet meer zo heel spiksplinternieuw is, is de tijd dat er alleen maar gezinnen met jonge kinderen zaten ook wel een beetje voorbij.
Naar het centrum fietsen gaat een stuk sneller dan vanuit Zeist.
Het is niet m'n favoriet, maar ik kijk er zeker ook.
Alle reacties Link kopieren
Lunetten is inderdaad niet verkeerd, zou ik zeker eens naar kijken, maar ik dacht ook meteen, waarom niet een klein stadje, ik zou denken Amersfoort of Hilversum, je bent ook in een kwartiertje in Utrecht, maar ze hebben ook een echt gezellig eigen centrum en hele rustige woonwijken.
Zeist is heel gek verdeeld met hele erge tokkie wijken en grote villa wijken en het centrum is inderdaad vrij sfeerloos.
Alle reacties Link kopieren
gwenstar schreef:
19-02-2019 18:02
Het is niet m'n favoriet, maar ik kijk er zeker ook.
Snap ik helemaal, maar ik heb meerdere vrienden die er al lang wonen en zelfs binnen de wijk verhuisd zijn. Kennelijk is het als je er eenmaal zit wel goed wonen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb TO al veel argumenten zien geven waarom ze wel in Zeist wil wonen. Namelijk de rust en de ruimte t.o.v. drukke stad. Ik snap de angst, maar eigenlijk heb je voor mij gevoel de keus al gemaakt. Namelijk dat je niet op de plek wilt wonen waar je nu woont. Dat betekent dat het eng is om iets nieuws aan te gaan, maar wel dat het noodzakelijk is. Welke plek je ook kiest (ook al wordt het geen Zeist) zal nadelen hebben ten opzichte van nu. Dus wat je ook kiest ergens zul je de angst aan moeten gaan. Als je echt een “escape” wilt dan kun je huren op een rustigere plaats. Waarschijnlijk goedkoper en een periode om te wennen. Wellicht is juist wel de beste keuze ooit. Hiernaast eens met dat kleinere steden of dorpen die juist verder van een grotere stad liggen vaak meer voorzieningen hebben, omdat ze niet meer op de stad leunen. Dus daar kijken is ook een optie.

Nog een laatste tip, check eens hoeveel tijd je nu kwijt bent als je van je huis naar een van je snelle afleidingen gaat. Is dat echt zoveel korter dan die 20 min vanuit Zeist? Vaak voelen afstanden binnen steden veel korter dan ze lijken omdat je al in de stad begint, terwijl je ook een kwartier onderweg bent oid.
xxx-miej schreef:
19-02-2019 20:02
Ik heb TO al veel argumenten zien geven waarom ze wel in Zeist wil wonen. Namelijk de rust en de ruimte t.o.v. drukke stad. Ik snap de angst, maar eigenlijk heb je voor mij gevoel de keus al gemaakt. Namelijk dat je niet op de plek wilt wonen waar je nu woont. Dat betekent dat het eng is om iets nieuws aan te gaan, maar wel dat het noodzakelijk is. Welke plek je ook kiest (ook al wordt het geen Zeist) zal nadelen hebben ten opzichte van nu. Dus wat je ook kiest ergens zul je de angst aan moeten gaan. Als je echt een “escape” wilt dan kun je huren op een rustigere plaats. Waarschijnlijk goedkoper en een periode om te wennen. Wellicht is juist wel de beste keuze ooit. Hiernaast eens met dat kleinere steden of dorpen die juist verder van een grotere stad liggen vaak meer voorzieningen hebben, omdat ze niet meer op de stad leunen. Dus daar kijken is ook een optie.

Nog een laatste tip, check eens hoeveel tijd je nu kwijt bent als je van je huis naar een van je snelle afleidingen gaat. Is dat echt zoveel korter dan die 20 min vanuit Zeist? Vaak voelen afstanden binnen steden veel korter dan ze lijken omdat je al in de stad begint, terwijl je ook een kwartier onderweg bent oid.
Juist niet! Zeker in de randstad.

En verder vind ik in de stad ook juist de wandeling, fietstocht naar een terrasje al leuk (en meteen beweging). Met de auto of bus gaan heb ik dan weer niks mee en doe ik dus ook minder snel. Het gaat mij niet alleen om de reistijd (die bij mij overigens echt altijd wel korter is dan wanneer ik van buiten de stad zou komen) maar ook om de manier waarop.
.
anoniem_370992 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 22:59
Reden: Laat maar.
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker blijven en een vakantiehuisje of caravan kopen voor de ‘escape’ en de zomers. Niet te ver weg, op de heuvelrug. Kan je zo heen en weer. Best of both worlds.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al genoemd : heb je weleens aan Culemborg gedacht ? Het is maar 20 minuten met de trein naar Utrecht Centraal. Zelf ken ik het alleen oppervlakkig maar ik hoor weleens dat het een leuk stadje is. Mooi oud centrum ook, en aan een rivier.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Van welke woonplaats/woonwijk word jij wel gelukkig?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
19-02-2019 23:27
Van welke woonplaats/woonwijk word jij wel gelukkig?
Misschien flauw, maar waar ik woon, maar dan in een rustigere straat 🙄

Misschien komt t te vroeg, zie ik mezelf nergens echt. Blijft in Utrecht kunnen zijn een vertroebeling van m'n angst.
Moet ik eerst hier verder mee zijn. Voelt als kip/ei.

Ik was er gisteren nog en ik sprong geen gat in de lucht. Angst. Ondanks juist de rust.

En nu weer thuis werd ik weer gestoord van te weinig niks, bezorgscooters en deze ochtend al weer heel veel fietsers (scholieren) en klusbusjes enzo. En elke scooter vind ik nu al weer kut.

Enerzijds bedenk ik me maar gewoonte doen, de gok te wagen en gewoon gaan,zien hoe het gaat.
Anderzijds dus dat ik eerst iets meer vertrouwen in mezelf mag krijgen voordat ik daar iets mezelf aandoe ofzo.
gwenstar schreef:
20-02-2019 08:24
Misschien flauw, maar waar ik woon, maar dan in een rustigere straat 🙄

Misschien komt t te vroeg, zie ik mezelf nergens echt. Blijft in Utrecht kunnen zijn een vertroebeling van m'n angst.
Moet ik eerst hier verder mee zijn. Voelt als kip/ei.

Ik was er gisteren nog en ik sprong geen gat in de lucht. Angst. Ondanks juist de rust.

En nu weer thuis werd ik weer gestoord van te weinig niks, bezorgscooters en deze ochtend al weer heel veel fietsers (scholieren) en klusbusjes enzo. En elke scooter vind ik nu al weer kut.

Enerzijds bedenk ik me maar gewoonte doen, de gok te wagen en gewoon gaan,zien hoe het gaat.
Anderzijds dus dat ik eerst iets meer vertrouwen in mezelf mag krijgen voordat ik daar iets mezelf aandoe ofzo.
Sorry maar de problemen zitten echt meer in je hoofd dan dat ze er daadwerkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
gwenstar schreef:
20-02-2019 08:24
Misschien flauw, maar waar ik woon, maar dan in een rustigere straat 🙄

Misschien komt t te vroeg, zie ik mezelf nergens echt. Blijft in Utrecht kunnen zijn een vertroebeling van m'n angst.
Moet ik eerst hier verder mee zijn. Voelt als kip/ei.

Ik was er gisteren nog en ik sprong geen gat in de lucht. Angst. Ondanks juist de rust.

En nu weer thuis werd ik weer gestoord van te weinig niks, bezorgscooters en deze ochtend al weer heel veel fietsers (scholieren) en klusbusjes enzo. En elke scooter vind ik nu al weer kut.

Enerzijds bedenk ik me maar gewoonte doen, de gok te wagen en gewoon gaan,zien hoe het gaat.
Anderzijds dus dat ik eerst iets meer vertrouwen in mezelf mag krijgen voordat ik daar iets mezelf aandoe ofzo.
ik denk dat je beter niet kunt gaan verhuizen.
volgens mij moet je dan echt beter in je vel zitten.
zoals jij nu bent ga je overal dingen vinden jou enorm storen, want het is nergens volmaakt.
wij slapen nooit.
Heb je al een noise cancelling hoofdtelefoon? Dat zou wel eens een betere investering kunnen zijn dan een verhuizing.
valentinamaria schreef:
20-02-2019 09:04
ik denk dat je beter niet kunt gaan verhuizen.
volgens mij moet je dan echt beter in je vel zitten.
zoals jij nu bent ga je overal dingen vinden jou enorm storen, want het is nergens volmaakt.
Dat denk ik ook ja, plus dat de stress van een verhuizing je nog verder uit balans kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
20-02-2019 09:11
Heb je al een noise cancelling hoofdtelefoon? Dat zou wel eens een betere investering kunnen zijn dan een verhuizing.
Yes. Is alleen 's avonds met m'n vriend heel ongezellig wel...

Slaap ook met oordoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven