Welke meuk laat jij nabestaande na?

03-12-2025 11:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Luchtig topic! In het Welke meuk ga jij erven topic delen forummers welke mooie erfstukken (maar ook welke achtergelaten rommel) zij aantroffen na het overlijden van een dierbare of bekende. Maar stel dat jij onverhoopt onverwacht komt te overlijden: wat laat jij dan eigenlijk achter?

Heb je een keurig opgeruimd huis vol waardevolle verzamelingen, prachtige sieraden en kwaliteitsmeubels waar je nabestaanden om strijden? Of staat je woning juist vol met gammele Seats & Sofa’s-banken en Kwantum-meubels? Bevat jouw berging alleen een fiets (en één bezem), of moeten je nabestaanden zich straks een weg banen door een doolhof van tot aan het plafond opgestapelde dozen vol rommel?

Hebben jouw nabestaanden weken nodig om jouw huis uit te ruimen of is dat in een enkele dag wel gepiept?

Kortom: hoe laat jij je nalatenschap achter?
TO trapt af: ik woon bescheiden op net 50 vierkante meter. Er is dus niet heel veel ruimte om spullen te verzamelen en op te slaan. Daarnaast ben ik van mezelf al best opgeruimd. Ik probeer alleen dat te kopen wat ik echt ga gebruiken en wat ik niet gebruik gaat naar de kringloop.

Als nabestaanden hier na de ochtendkoffie beginnen met opruimen & uitruimen dan zijn ze rond lunchtijd denk ik wel klaar.

Verder geen waardevolle spullen of juist troep hier. Alle kleding past in een kast. Geen dure kledingmerken of fraai vintage. Mijn meubels zien er leuk uit, met een leuk design en zijn van oké kwaliteit, maar het zijn géén ultra-prijzige 'echte' design meubels waar nabestaanden straks om vechten (of die je voor een leuk bedrag tweedehands kan verkopen).

Ik verzamel verder geen postzegels, stenen, of modeltreintjes (en dergelijke) dus ook daar is geen omkijken na. :-D
Ik niet, maar mijn man heeft een hoop merkkleding waar mijn kinderen over 45 jaar niet blij mee gaan zijn.
Mijn eigen topic ging ook over dingen waarvan mensen vroeger oprecht dachten dat ze later veel geld waard zouden zijn. Of waarmee ze zelf erfstukken wilden opbouwen (eerder genoemde Villeroy en Boch servies, dat door die AH actie inmiddels in het bezit van alle boomere in Nederland is).

Ik denk dat mensen van nu meer hun geld in andere dingen stoppen. iPhones, speciale make-up kwasten van Instagram enzo die je toch niet gaat doorgeven.
kipzonderkop wijzigde dit bericht op 03-12-2025 11:43
67.53% gewijzigd
Ik heb voorlopig geen plannen om te gaan eerlijk gezegd. Maar als die dag aanbreekt zijn mijn dochter (en als mijn man er dan nog is) erfgenaam.

Ik heb hier (vind ik) geen echte meuk. Wel veel en veel te veel schoenen (uit de tijd dat ik nog op kantoor werkte) en kleding.

Ik zou het fijn vinden als mijn dochter t.z.t. mijn sieraden houdt en mijn horloges draagt. Daar zitten serieuze stukken bij. Verder heb ik nog een collectie litho’s waar ik hoop dat die ooit een mooie bestemming krijgen.

Mijn dochter is nog maar 8 en ik zou het verschrikkelijk vinden als ik haar niet zou kunnen zien opgroeien, dus ik hoop nog wel even mee te kunnen gaan. Ik wil overigens wel in Nederland begraven worden als mij iets overkomt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Overigens heb ik ook designer meubels van Cassina, maar deze kunnen naar de veiling…

Verder ben ik redelijk opgeruimd. Wel veel spullen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik ben opgeruimd gelukkig. Heb wel wat design wat wat waard is maar de vraag is of dat door mijn kinderen ook zo gewaardeerd wordt. Ook mooie sieraden.
Maar natuurlijk ook een garage met tuinspullen/gereedschap. Een keuken met bestek, servies, pannen etc. Een zolder met kerstspullen. Een kast vol kleding, schoenen, ondergoed etc.
Dat gebruik ik maar weet ook uit ervaring dat het niet fijn is om op te ruimen.
Ik probeer zo opgeruimd mogelijk te zijn maar moet nu wel gewoon kunnen leven natuurlijk.
Veel meuk heb ik niet. Ik ben geen verzamelaar en kan makkelijk dingen weg doen.
Ik heb ook geen dingen van extreme waarde, ook niet van grote emotionele waarde.
Ze mogen zelf weten wat ze ermee doen. Verder laat ik ze wel prima verzorgd achter qua vermogen.
Baggal schreef:
03-12-2025 11:41

Ik zou het fijn vinden als mijn dochter t.z.t. mijn sieraden houdt en mijn horloges draagt. Daar zitten serieuze stukken bij. Verder heb ik nog een collectie litho’s waar ik hoop dat die ooit een mooie bestemming krijgen.
Waarom? Ik draag bijvoorbeeld geen horloges, waarom moeten die gedragen worden?
En waarom mag ze niet 1 sieraad houden en de rest verkopen. Of er een nieuw sieraad van laten maken?
Twee prachtige vintage leren banken van Leolux.
Kunst: aquarellen van Texel en litho's.
Heel veel Lundia (dat ik ook weer heb geërfd van mijn ouders).
Tegen de 40 goed verzorgde kamerplanten, waaronder een paar hele grote.
Twee dozen videobanden en een doos cd's op zolder (oftewel meuk).

En verder best wel wat spullen die mij dierbaar zijn. Dat varieert van een uilenbeeldjesverzameling (ook een erfenis van mijn ouders), houten en keramiek kattenbeeldjes, een miljoen boeken, vazen, glas in lood, keien/stenen en schelpen uit verschillende landen, manden etc. Mijn huis zal zeker niet binnen één dag zijn leeggeruimd, maar binnen een week zou toch wel moeten lukken.

Mijn familie erft dan een oude en kleine maar goed geïsoleerde en gezellige rijtjeswoning met een grote groene tuin vol bloemen, struiken en bomen (én een grote zitkuil :lol: ) dus ook een tuin vol vogels, insecten, salamanders en een egel.
Helaas erven ze dan waarschijnlijk ook mijn afgrijselijke buren erbij, dus zal ik ergens noteren dat het huis verkocht moet worden omdat ik er al kapot aan ben gegaan en dat mijn dierbaren niet aan wil doen.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Pelle schreef:
03-12-2025 12:11
Waarom? Ik draag bijvoorbeeld geen horloges, waarom moeten die gedragen worden? En waarom mag ze niet 1 sieraad houden en de rest verkopen. Of er een nieuw sieraad van laten maken?

Ook ik ben niet van plan om over mijn graf heen te regeren. Mijn nabestaanden mogen helemaal zelf weten of ze spullen willen hebben en hoe ze die spullen vervolgens gebruiken. Ik heb, vind ik, een heel leuk dressoir. Maar als een bestaande deze paars-met-groene-stippen wil verven: prima! En als sieraden worden verkocht of omgesmolten tot een nieuw sieraad: ook goed. Ik ben er niet meer, het zijn niet langer mijn spullen.
JVH puzzels

En genoeg kerstbomen, ballen (gesorteerd op kleur) en andere versiering plus buitenverlichting om een complete buurt mee in kerstsfeer te krijgen.

Ik heb geen dingen die echt veel geld waard zijn, voor zover ik weet.
Gewoon _melon met login problemen
Pelle schreef:
03-12-2025 12:11
Waarom? Ik draag bijvoorbeeld geen horloges, waarom moeten die gedragen worden?
En waarom mag ze niet 1 sieraad houden en de rest verkopen. Of er een nieuw sieraad van laten maken?
Omdat je het leuk vindt als het doorgegeven wordt. Zo draag ik de alliance ring van mijn moeder die mijn vader ooit voor haar kocht (en zij een upgrade kreeg). Dat vond zij een mooi idee.

Als je de sieraden laat omsmelten doe je in mijn geval aan kapitaalvernietiging. Ik hou bijvoorbeeld erg van Van Cleef & Arpels en Cartier. Mijn kettingen kun je dan nog beter verkopen dan omsmelten. Ik zou mij omkeren in mijn graf ;-D .
Ik denk dat het idee is dat ik het met zorg heb uitgezocht en het mij ook dierbaar is en ik op de een of andere manier hoop dat ze dat voortzet. En misschien wil ze dat helemaal niet :-D .
Sieraden, hoop kleding (trouwjurk heb ik ook nog bedenk ik me), heel veel wintersport en paraglide spullen en ook wel wat dingetjes antiek/design. Niet een heel huis vol, maar alles bij elkaar zeker niet weinig. Man heeft ook nog een garage vol staan met heel veel gereedschap en onderdelen. Zou zelf zo een groot gedeelte daarvan al weg willen doen, maar dat wil hij natuurlijk niet. En eerlijk, als er iets nodig is, heeft hij het ook altijd wel op voorraad en het juiste gereedschap daarvoor.

Liefst zou ik dingen die iemand graag wil hebben ook aan diegene nalaten en alles waar geen liefhebbers voor zijn, moeten ze maar mee doen wat ze zelf willen. Verkoop het, maar de kringloop, gooi het weg, maakt me niet uit.
Calamitycat schreef:
03-12-2025 12:16

En verder best wel wat spullen die mij dierbaar zijn. Dat varieert van een uilenbeeldjesverzameling (ook een erfenis van mijn ouders), houten en keramiek kattenbeeldjes, een miljoen boeken, vazen, glas in lood, keien/stenen en schelpen uit verschillende landen, manden etc. Mijn huis zal zeker niet binnen één dag zijn leeggeruimd, maar binnen een week zou toch wel moeten lukken.
Dit valt bij mij ook wel in de categorie meuk.
Sieraden gaan naar mijn dochters, een deel hebben zij al gekregen.
Verder wat spullen die ikzelf indertijd na het overlijden van mijn moeder/opa en oma heb.

Ik ben totaal geen verzamelaar, ik ruim jaarlijks heel veel op.
Onlangs mega veel ivm verhuizing.

Wel hebben we een heel groot huis maar vooral met spullen die bruikbaar zijn.
Waarmee ik niet zeg dat de kinderen alles maar klakkeloos willen hebben.

Veel meuk, als in planten, keukengerei, en eigenlijk alles wel wat in een huis staat.

Ik hoop ze vooral bij het leven te geven wat ze graag willen.
En de rest van waarde (huis) en banktegoeden zullen ze moeten verdelen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Baggal schreef:
03-12-2025 12:41
Omdat je het leuk vindt als het doorgegeven wordt. Zo draag ik de alliance ring van mijn moeder die mijn vader ooit voor haar kocht (en zij een upgrade kreeg). Dat vond zij een mooi idee.

Als je de sieraden laat omsmelten doe je in mijn geval aan kapitaalvernietiging. Ik hou bijvoorbeeld erg van Van Cleef & Arpels en Cartier. Mijn kettingen kun je dan nog beter verkopen dan omsmelten. Ik zou mij omkeren in mijn graf ;-D .
Ik denk dat het idee is dat ik het met zorg heb uitgezocht en het mij ook dierbaar is en ik op de een of andere manier hoop dat ze dat voortzet. En misschien wil ze dat helemaal niet :-D .
Maar als zij 2 sieraden laat omsmelten tot iets wat voor haar mooi is en ook dierbaar, want van jou. Dat is toch ook een mooi idee. Beter dan in een kluis laten liggen en weer doorgeven aan de volgende.
Jij hebt het met zorg uitgezocht, maar smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind iets niet automatisch mooi, omdat het van een bepaald merk is of dat het heel duur is. Waarschijnlijk vind ik jouw horloges helemaal niet mooi. Als mijn moeder veel dure sieraden zou hebben, zou ik er 1 of 2 houden die me het meest aan haar doen denken. De rest weg doen.
Pelle schreef:
03-12-2025 12:44
Dit valt bij mij ook wel in de categorie meuk.
Snap ik. Maar dat is het voor mij niet. Wat mijn nabestaanden ermee doen moeten ze zelf weten.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Ik heb wat "grote, stof vretende objecten" hier staan, die uit voorstellingen komen waaraan in heb meegewerkt.

Maar daar is al een wachtlijst voor.

Wat verder in aanmerking komt is mijn bordspel collectie en alles wat mijn moeder bij elkaar heeft gepottenbakt.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Pelle schreef:
03-12-2025 12:54
Maar als zij 2 sieraden laat omsmelten tot iets wat voor haar mooi is en ook dierbaar, want van jou. Dat is toch ook een mooi idee. Beter dan in een kluis laten liggen en weer doorgeven aan de volgende.
Jij hebt het met zorg uitgezocht, maar smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind iets niet automatisch mooi, omdat het van een bepaald merk is of dat het heel duur is. Waarschijnlijk vind ik jouw horloges helemaal niet mooi. Als mijn moeder veel dure sieraden zou hebben, zou ik er 1 of 2 houden die me het meest aan haar doen denken. De rest weg doen.
Dat snap ik wel, maar Cartier of VCA laten omsmelten is gewoon ontzettend zonde. Dan kun je het beter “onaangetast” verkopen en zelf iets uitzoeken. Ook ik vind niet iets mooi omdat het duur is trouwens.
Hobbymaterialen. Er kan flink geknutseld worden na mijn dood.

Voor de rest is het allemaal heel doorsnee denk ik, qua meubels en sieraden en zo. Wel veel kleding, want ik ben een jojo en heb kleding in zeker 4 maten.
Harba lorifa
Ik heb geen spullen van waarde. Ik hou niet zo van spullen, ook niet als ze luxe zijn. Dus alles kan denk ik weg. Er zijn nog wat interessante boeken, maar ook alleen maar voor mensen die van bepaalde literatuur houden (en dat zie ik bij mijn dochters nog niet zo).
Grote kans dat mijn voorraadkast intact blijft tot mijn heengaan. In dat geval erven ze in elk geval 90 flessen douchegel, 20 flessen woksaus, 60 flessen shampoo en genoeg macaroni om een weeshuis te voeren.
Si abra la puerta hay lobos.
Pelle schreef:
03-12-2025 12:08

[…]
Ze mogen zelf weten wat ze ermee doen. Verder laat ik ze wel prima verzorgd achter qua vermogen.
Hier ook. En tegelijkertijd hoop ik dat ze daar wel verstandig mee omgaat en de waarde van geld begrijpt.
Tegelijkertijd hoop ik ook dat ze kan genieten van wat er is, zoals mijn vader dat nooit gekund heeft (en mijn moeder nu een zak erfbelasting af moet dragen). Mijn vader leefde extreem zuinig en dat was ook een generatie ding (naast opvoeding van zijn vader). Zo wil ik zelf niet gaan: in je laatste pyjama zitten ook geen zakken tenslotte.
Meuk? ohja, heel veel boeken, lueke boeken hoor, maar qua waarde is het oud-papier.Een enkele met een 'waardevolle' handtekening.
1.500 lp's als je dat optelt is het vast wat waard, maar als je de echte dure eruit wil halen.... moet je er verstand van hebben. Een rotklus

En de echte vervelende meuk, is altijd de zolder en kelder enzo. Harken, gereedschap, oude tuinstoelen, slaapzakken etc.

We hebben wat enigszins waardevaste antieke kasten, oudste heeft al eens laten weten, dat wij maar naar Ikea moeten voor een kast, neemt zij mijn kledingkast wel over.
Ik heb geen kinderen, broers of zussen en in principe gaan mijn ouders hopelijk eerder overlijden dan ikzelf.
Maar wat ik achterlaat:
Een cd/dvd verzameling van de Backstreet Boys
Veel boeken
Enkele sierraden, maar niets van enorme waarde.
Ben ik nou de enige die bij onverwacht overlijden een 18+ speelgoed-collectie nalaat waar de nabestaanden bij het opruimen misschien wel even van opkijken?

Als ik mijn dood tzt zie aankomen zal ik mijn collectie wel even discreet wegmoffelen.... mocht ik morgen per ongeluk onder een auto komen...tja, dan lukt dat discreet wegmoffelen natuurlijk niet :$
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven