Welke meuk laat jij nabestaande na?

03-12-2025 11:08 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Luchtig topic! In het Welke meuk ga jij erven topic delen forummers welke mooie erfstukken (maar ook welke achtergelaten rommel) zij aantroffen na het overlijden van een dierbare of bekende. Maar stel dat jij onverhoopt onverwacht komt te overlijden: wat laat jij dan eigenlijk achter?

Heb je een keurig opgeruimd huis vol waardevolle verzamelingen, prachtige sieraden en kwaliteitsmeubels waar je nabestaanden om strijden? Of staat je woning juist vol met gammele Seats & Sofa’s-banken en Kwantum-meubels? Bevat jouw berging alleen een fiets (en één bezem), of moeten je nabestaanden zich straks een weg banen door een doolhof van tot aan het plafond opgestapelde dozen vol rommel?

Hebben jouw nabestaanden weken nodig om jouw huis uit te ruimen of is dat in een enkele dag wel gepiept?

Kortom: hoe laat jij je nalatenschap achter?
Barnsteen schreef:
03-12-2025 14:28
Ben ik nou de enige die bij onverwacht overlijden een 18+ speelgoed-collectie nalaat waar de nabestaanden bij het opruimen misschien wel even van opkijken?

Als ik mijn dood tzt zie aankomen zal ik mijn collectie wel even discreet wegmoffelen.... mocht ik morgen per ongeluk onder een auto komen...tja, dan lukt dat discreet wegmoffelen natuurlijk niet :$
nee natuurlijk niet
maar dat komen veel nabestaanden tegen hoor, maar dat moffel je dan een beetje weg.
Barnsteen schreef:
Ben ik nou de enige die bij onverwacht overlijden een 18+ speelgoed-collectie nalaat waar de nabestaanden bij het opruimen misschien wel even van opkijken?

Ik hoop dat ik voor mijn overlijden nog de mogelijkheid om mijn 18+ speelgoed weg te werken. Niet helemaal hetzelfde want geen sterfgeval, maar een vriendin van mij belandde onverwacht in het ziekenhuis. Haar ouders die bij haar thuis wat kleding voor haar ophaalden keken toch even op van haar grote collectie, op meerdere planken uitgestalde, XXXL dildo's en vibrators in haar kledingkast.
Veel (tuin)gereedschap, auto's, cd's en verhuisdozen vol met meuk. Wij zijn te lui om ze weg te gooien, staan niet in de weg.

Een kluis met waardevolle papieren, maar de code weten ze niet :-D. Maar dat is geen meuk.
Ik laat een verpletterende indruk en een collectie playmobil poppetjes na
Frankly my dear, I don"t give a damn
Van mij: bakken met rommelmarkt / vinted spul. Deels uit de opruimwoede van mijn ouders 😀
Van mijn vriend: dvds, cds, lps, zijn ongesorteerde administratie.
Van ons samen: boekencollectie, samengeraapt servies, collectie kerstballen in allerlei kleuren uit de jaren 70 aangevuld met allerlei nieuw spul.

De ingredienten van een noodpakket: heel veel waxinelichtjes bijvoorbeeld.
Oei, ik ben bang dat dat wel een weekje fulltime opruimen wordt. Ik heb een kamer vol hobbyspullen, kasten vol van vloer tot plafond, mijn man heeft een kamer vol LEGO, maar dat krijg je makkelijk verkocht. Een kamer vol boeken, meeste boeken over bepaalde items. Ik heb een kersthuizenverzameling om U tegen te zeggen. Daar hebben we een speciale aanbouw voor laten neerzetten, is veel waard, maar van het soort “wat de gek ervoor geeft” . Wat niet meer paste staat op zolder.
Ik verzamel oude meuk, bijv. Bidstoeltje, oude spinnewiel, theekastje, veel jaren 50 spul. Dozen met kleding met de hoopvolle gedachte dat ik dat ooit eens ga passen. Maar ik ben bezig om op te ruimen, alleen ik kan zo moeilijk spullen wegdoen. Hoarder light hier.
"Boring conversation anyway"
Barnsteen schreef:

Mijn vader heeft toen een broer totaal plotseling overleed diens administratie opgeruimd. Hij vond daar (als ik het verhaal goed onthouden heb) bewijzen van een buitenechtelijke relatie. Hij heeft alles vernietigd en 40 jaar zijn mond gehouden tegenover iedereen. Dat soort dingen komt wel vaker voor maar veel mensen houden daar netjes hun mond over.
Harba lorifa
Barnsteen schreef:

Als ik mijn dood tzt zie aankomen zal ik mijn collectie wel even discreet wegmoffelen.... mocht ik morgen per ongeluk onder een auto komen...tja, dan lukt dat discreet wegmoffelen natuurlijk niet :$
Toen ik nog een dergelijke verzameling had en single was, had ik daar een afspraak over gemaakt met een goede vriendin. Als mij wat zou overkomen zou zij het weghalen...

Inmiddels een partner en geen indrukwekkende verzameling meer, dus nu zal het wel loslopen.

Wij zijn beide geen verzamelaars, dus weinig meuk. Uiteraard wel de gebruikelijke schuur/keuken etc. met inhoud. Geen waardevolle spullen op mijn camera/lenzen na. En ik laat een behoorlijke hoeveelheid TB aan digitale foto's achter. Die mogen ze weggooien van me.
Met heel veel dure muziekinstrumenten... waarvan ik denk dat ze nog wel veel waard gaan worden maar dan moet je wel weten hoe je ze verkoopt. En aangezien mijn kinderen deze instrumenten dan weer net niet spelen, heb ik geen idee hoe dat tzt gaat aflopen.

En ik erf er ook nog wel een paar van mijn ouders, niet al te snel hoop ik. Maar ik weet wel wat ik ermee moet ;-D

Oh en LPs en CDs. Niet omdat ik denk dat ze nog wat waard gaan worden maar omdat ik ze niet weg kan doen. Dus dat moet iemand na mijn dood doen denk ik
the_architect wijzigde dit bericht op 03-12-2025 16:00
17.09% gewijzigd
Barnsteen schreef:
Daar had ik helemaal niet aan gedacht... maar de dozen onder mijn bed moeten ze maar ongezien wegdoen denk ik....
Ik dacht eerlijk gezegd ook aan 18 plus ze zullen opkijken maar vooruit.

Wij zijn afgelopen tijd enorm bezig geweest met ontspullen en ik hoop dat dat ter zijner tijd enorm scheelt. We hebben geen kinderen en we laten vrijwel alles na aan onze neven en nichtje. Wie de boel gaat uitzoeken ligt er denk ik aan op welke leeftijd we overlijden.

Ik heb echt knetterveel knutselspullen als in bizar veel. Ik kom best uit een knutselfamilie dus ik hoop dat die de kamer mogen plunderen naar hartelust en de rest maar naar een opkoper.
Ik heb niets wat ik spijtig zou vinden als ze het weg doen ik ben immers dood en heb er geen zeggenschap meer over ook niet met terugwerkende kracht.

Er zijn een paar dingen die ik apart benoemd heb in het testament (o.a. dingen naar familie van mijn overleden echtgenoot) en voor de rest tja hopelijk heeft iemand er nog wat aan.
Mijn man heeft heel veel pennen/lucifer doosjes/kaarsen het meerendeel daarvan zal in de kliko eindigen.

Verder erven ze een vrij grote hypotheekvrije woning en een leuk geldbedrag dus er staat wel wat tegenover het opruimen van al die spullen 😅🫣🤣
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alles wat we niet opmaken, en dat lukt echt niet, gaat naar een aantal dierenfondsen. Dus het huis, het complete vermogen en alle meuk. Geen kinderen en zusjes krijgen echt niets of hebben het bij leven al gehad. Enige erfgenamen zijn dus een aantal dierenfondsen. Die krijgen een paar ton vermoed ik. Dat is wat overblijft. Met de onnodige meuk zorgen ze maar voor een opkopertje.
Een huis vol boeken, cd's en dvd's.

3 à 4 jaar aan mijn favoriete wekelijks tijdschrift.
2022 gaat binnenkort de papierbak in.
Ik herlees die dingen, maar ze zijn ook al van pas gekomen voor verzamelaars én kinderen die tijdschriften zoeken om te knutselen op school.

Genoeg sokken en genoeg badhanddoeken voor een half weeshuis.

De zolder staat vol met gekregen spul van ouders en schoonouders.
Er is een reden dat dat niet in 't zicht staat :-).

Ze gaan dus tijd nodig hebben. Of ze bellen maar een opkoper.
In ruil krijgen ze - aangezien we geen kinderen hebben - ook het huis en onze bankrekeningen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Barnsteen schreef:

Dat zit bij mij in twee koffers met cijfercode. Partner en beste vriendin hebben die code en weten dat ze die koffers uit mn huis moeten halen
Ik ben heel opruimerig dus hier geen verzameling beeldjes, geen boeken cd’s en lp’s, geen bergen kleding, weinig meubels en geen prullaria. Ze zijn snel klaar met opruimen hier denk ik.
Onze kinderen met de tijd de sieraden van mijn al overleden schoonmoeder en mijn moeder, maar dat duurt nog even hoop ik. En daarbovenop die van mezelf of man. In huis is het hier vrij karig. Alles wat waarde heeft weten ze inclusief alle codes van alles. Enige zooi voor hen is mijn atelier schat ik. 1000 soorten verf, doeken, heel veel boeken. En van man de schuur vol hobby materialen, beelden etcetera.
En het huis.
Afkoelen heeft gewerkt
Mijn hobby spullen. Klosjes garen, kantjes, bandjes, lintjes, knopen. Alles van mij, mijn moeder en mijn oma. Inclusief drie naaimachines.

Verder lapjes stof, lapjes vilt, bolletjes wol, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb er wel iets van.

Bijna alles keurig gesorteerd in bakjes, doosjes en laatjes dat dan weer wel.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Oh en tegen die tijd ook de in het andere topic genoemde handdoeken. Die mijn moeder al zestig jaar ongebruikt bewaard. Het zijn er zes. Drie sets van twee. Waarschijnlijk erven alle drie de kinderen dus één setje.

Die ga ik ook niet meer gebruiken, dus als ik oud ben erft mijn dochter dan de meer dan 80 jaar oude handdoeken. :popcorn:
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
freekenkaat schreef:
03-12-2025 18:53
Dat zit bij mij in twee koffers met cijfercode. Partner en beste vriendin hebben die code en weten dat ze die koffers uit mn huis moeten halen
Ha-ha. Ach, tegelijkertijd is het ook best normaal om zoiets in huis te hebben, toch? :$
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Wij zijn vrij opgeruimd, ook de zolder wordt regelmatig doorgespit. Spullen met echte waarde hebben we niet bijna niet.

Om te voorkomen dat nabestaanden alles af moeten zoeken naar waardevolle spulletjes achterin kasten enzo, heb ik een lijst gemaakt die ook regelmatig wordt geupdate indien nodig. Hierop staan alle instanties waar we zaken hebben lopen (abonnement enzo met klantnummers of polisnummers), maar ook waar ze belangrijke zaken kunnen vinden (zoals alle reservesleutels ect). En spullen van waarde staan daarop, maar dat is nu alleen maar een designertas en dus die verzameling LEGO. T.z.t. kan ik er ook wat uitvaartwensen op vermelden maar daar zijn we vrij open over, dus die zijn globaal wel bekend. Een aantal familieleden weten waar die lijst ligt.

Eigenlijk kan al het overige zo in 1x in de container, want er is verder niks van waarde en ik verwacht ook echt niet dat iemand mijn kleding of meubels nog wil (en anders moeten ze alsnog maar even die kasten door). Ik hecht sowieso zelf totaal geen waarde aan spullen, dus dat het allemaal weggaat vind ik prima.
freekenkaat schreef:
03-12-2025 18:53
Als je iets meeneemt van een overledene kan dit gezien worden als het zuiver aanvaarden van een erfenis. Niet dat je partner straks met 2 koffers vol dildo en heel veel schuldeisers zit ;)

Wel een goed begin van een film.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Mijn nabestaanden moeten zich eerst door belachelijk veel kasten vol kleding, make-up en knutselspullen heen worstelen, maar ze vinden ook heel veel goud en erven een mooi huis :)
Zoon zal mettertijd de trotse eigenaar worden van:
- heel veel bolletjes wol en katoen, een naaimachine en wat fournituren (mijn hobby)
- diverse antieke meubels
- fotoboeken van mijn jeugd
- tig kamerplanten
- heel veel boeken (van man en mijzelf), wel keurig in 1 grote kast
- een collectie hele dure gitaren (Gibson, Fender), collectie vintage gitaren, een collectie ukeleles, één sitar en een viool (man)
- heel veel grafische ‘kunst’ (niet echt duur, wel met zorg uitgezocht).

Afgelopen jaar heb ik de hele zolder en garage al uitgemest en zooi afgevoerd. Mijn mega schoenencollectie opgedoekt. En man heeft zijn verzamelingen van de categorie stofvreters (djembe’s) ook weggedaan. Kleding en linnengoed is teruggebracht tot het minimum dus dat scheelt ook al.
Nichtjes zullen zich wel ontfermen over de collectie parfums en sieraden. Al mijn armbanden heb ik al tussen hen twee verdeeld.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Heel veel Villeroy & Boch kerstspul. Adventkalender, borden, schalen, beeldjes, muziekdozen, snowglobe, kaarsenhouders etc. Geen idee of kind daar op zit te wachten 🙈
Verder een berg lego. Ook wel wat specialere sets en hoe langer je wacht, hoe meer ze opleveren (al had ik ze beter in de doos kunnen laten zitten want dan zijn ze helemaal veel geld waard).
En een geurkaarsencollectie! Al brand ik die hopelijk nog wel weg voor ik dood ga 😁
Oh ik hou van Villeroy en Boch kerst servies.

Onze dochter erft, als mijn man en ik nu zouden te komen te overlijden, een hypotheek-vrij huis in Londen en een spaarrekening. Maar we hebben beslist dat als ons iets zou overkomen dat ze dan naar mijn beste vriendin in NL zou gaan. Dus dat betekent dat een ander belast wordt met de verkoop van de woning en alle goederen… Daar hebben we eigenlijk niemand voor aangesteld bedenk ik mij nu :-?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven