Zoon wil naar begrafenis van iemand die hij niet kent

25-09-2017 17:53 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zoon studeert geneeskunde. Nu is er een onderzoeker overleden die veel heeft betekend voor de tak van de geneeskunde waar mijn zoon zich op richt. Zijn eerste reactie was: ik wil naar de uitvaart, want het onderzoek van de man was baanbrekend.
De onderzoeker was erg oud en mijn zoon heeft hem nooit ontmoet, maar toch wil hij gaan. Ik zei tegen hem dat hij beter niet kon gaan omdat hij geen persoonlijke uitnodiging heeft gekregen en dan is het ongepast lijkt mij.
Zijn docent zegt dat hij welkom is bij de uitvaart want de man was altijd begaan met studenten. Bekenden van mijn zoon hebben de man dus wel gekend.

Zelf vind ik het twijfelachtig. Is dit wel gepast?
Het lijkt mij dat hij zich ongemakkelijk kan gaan voelen bij al die mensen die de overledene wel kenden.

Wilde jullie even peilen hierover.
Hij moet natuurlijk zelf weten wat hij doet maar ik wil hem natuurlijk behoeden voor evt vervelende situaties.
Het zou zelf niet in mij opkomen naar een begrafenis te gaan van iemand die ik nog nooit gezien heb.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij hij gaat speechen of de hele koffietafel verorbert lijkt het me niet zo'n probleem. Gewoon achterin gaan zitten en je netjes gedeisd houden, kan prima toch.
Ja en?
Hangt ervan af.

Wil de familie een besloten begrafenis en heeft ze echt alleen uitnodigingen gestuurd naar de familie?
Niet gaan.

Is er ook ander universitair volk en is de doodsbrief rondgegaan, heeft hij in de krant gestaan of is hij ergens opgehangen?
Laat maar gaan.
Wie weet komt hij nog bekenden tegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat snoooy zegt. Mooi toch dat die man zelfs invloed heeft gehad op jongeren die hij niet eens persoonlijk kende?
Als eerbetoon is het toch prachtig. En je gaat niet voor de overledene, die maakt het toch niet meer mee.
Tornacense schreef:
25-09-2017 17:56
Hangt ervan af.

Wil de familie een besloten begrafenis en heeft ze echt alleen uitnodigingen gestuurd naar de familie?
Niet gaan.

Is er ook ander universitair volk en is de doodsbrief rondgegaan, heeft hij in de krant gestaan of is hij ergens opgehangen?
Laat maar gaan.
Wie weet komt hij nog bekenden tegen.
Ik heb dit twee keer moeten lezen :facepalm: , maar je bedoelt natuurlijk die brief..
Het is in die kringen niet ongehoord om een belangrijke onderzoeker te eren op deze wijze. Tenzij de begrafenis besloten is.
Enora schreef:
25-09-2017 18:00
Ik heb dit twee keer moeten lezen :facepalm: , maar je bedoelt natuurlijk die brief..
:proud:

Uiteraard doelde ik op de doodsbrief.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een bekende wetenschapper was is de kans groot dat er een hoop mensen op de begrafenis zullen zijn die hem en de familie niet of nauwelijks hebben gekend.

Mijn opa is ook wetenschapper geweest en heeft in zijn jonge jaren een faculteit aan een universiteit opgestart. Er zijn ook nog zaken aan die universiteit naar hem vernoemd. Op zijn begrafenis was er ook een grote delegatie van zijn universiteit ook al was hij daar al bijna 30 jaar weg. Ik denk dat mijn opa de toenmalig decaan al amper gekend heeft en zeker de studenten die er waren niet. Bij ons was de begrafenis ook openbaar en zeker mijn oma heeft het heel bijzonder gevonden dat er zoveel mensen waren, er waren zelfs mensen die buiten moesten blijven staan en de kerk niet in konden.

Als het een openbare begrafenis betreft zal je zoon niet de enige zijn.
Een onderzoeker die baanbrekend is (geweest) is toch een soort publieke figuur, al is zijn publiek dan wellicht wat beperkt. Ik zie er dus geen enkel probleem in, mits de familie niet heeft bepaald dat de uitvaart in besloten kring plaatsvindt. Maar in dat geval zou je zoons docent niet hebben gezegd dat je zoon welkom is, lijkt me.

En buiten dat: je zoon studeert en is dus een soort van volwassen, laat hem het dan lekker zelf uitzoeken. Hij heeft blijkbaar al navraag gedaan of hij welkom is, dus hij gaat echt niet over één nacht ijs. Een beetje vertrouwen in je kind kan ook geen kwaad toch.
Een begrafenisdienst is openbaar toegankelijk tenzij de familie een besloten dienst heeft geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je zelf al zegt hij moet het zelf weten.
Ik kan me niet voorstellen dat hij zijn mening gaat veranderd omdat de viva dames zeggen dat het ongepast zou zijn.
Persoonlijk zie ik het probleem ook niet zo als hij wel zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel mooi dat hij dat wil doen, ik zou best trots zijn op mijn kind eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon is geen 6 meer, neem ik aan.
Ik zou hem overigens wel vertellen dat als ie dan toch wil gaan hij dat niet in een afgesleten jeans en een t-shirt met gaten doet.
Niet elke student weet / beseft dat.
QueenArachnia schreef:
25-09-2017 18:05
Ik vind het heel mooi dat hij dat wil doen, ik zou best trots zijn op mijn kind eigenlijk.
Ja ik ook. Het duidt er toch op dat hij echt betrokken is bij zijn vak.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is overleden en de opkomst op zijn begrafenis vond ik echt overweldigend. Ik herinner me juist nog dat ik het heel prettig vond om zoveel mensen te zien op de begrafenis waar hij iets voor betekend heeft en was er echt niet mee bezig of ik die mensen allemaal kende of niet.

Dus ik zou zeggen: check even of het besloten is of niet, en als dat niet zo is: gewoon gaan.
anoniem_328063 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 18:07
10.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga vraag jij je dit soort dingen af voor je volwassen zoon? Als hij zegt dat het gebruikelijk en gepast is vertrouw je daar niet op, maar als wij het zeggen wel?
Als het geen besloten dienst is, kan hij gewoon gaan. Het is toch mooi dat hij zo betrokken is? Ik vind dit heel bijzonder.
Doe mij in de toekomst jouw zoon maar als mijn arts!
sneeuwwitje86 schreef:
25-09-2017 18:07

... check even of het besloten is of niet ...
Dat heeft zoon zelf al gedaan, bij zijn docent. Wat een getuttel zeg, die jongen is achttien of zo.
snoopylynn schreef:
25-09-2017 17:55
Tenzij hij gaat speechen of de hele koffietafel verorbert lijkt het me niet zo'n probleem. Gewoon achterin gaan zitten en je netjes gedeisd houden, kan prima toch.

Dit.
Alle reacties Link kopieren
ik dacht dat je het over een kind had, dat net iets begon te begrijpen van doodgaan, en nu wel eens wilde gaan kijken.Maar het gaat dus om een volwassen man die opkijkt tegen de overledene. dat is heel wat anders en helemaal niet gek om te gaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Een volwassen zoon moet dat toch lekker zelf weten. Hij klinkt als iemand die begaan is met zijn (toekomstig) vak.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
25-09-2017 18:05
Ik vind het heel mooi dat hij dat wil doen, ik zou best trots zijn op mijn kind eigenlijk.
Dit.
En het kind is volwassen neem ik aan.
Je hebt als moeder geen veto recht meer.
anoniem_288431 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 18:24
8.78% gewijzigd
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
25-09-2017 17:55
Tenzij hij gaat speechen of de hele koffietafel verorbert lijkt het me niet zo'n probleem. Gewoon achterin gaan zitten en je netjes gedeisd houden, kan prima toch.
Nou dit dus. En je zoon is vermoedelijk 20 plus, dus waar maak je je nog druk om?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven