best wat gekwetst door uitspraak. Terecht of niet?

01-07-2021 17:46 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik ben best wat gekwetst door een opmerking van mijn moeder, maar ik weet niet of dit terecht is.
Ik heb een kleine handicap, waar ik over het algemeen weinig last van heb, maar af en toe een lichte beperking. Lange tijd ben ik daar best onzeker over geweest, ook in de liefde. Nu zit ik eindelijk op een punt waarop ik mezelf volledig accepteer en gelukkig met mezelf ben, mezelf voor volwaardig aanzie.
Mijn moeder en ik hadden laatst een gesprek over daten en jongens. ze zei toen dat het juist goed was om een "lieve jongen te vinden, want die accepteren je beperking waarschijnlijk makkelijker. Stoere jongens kunnen daar misschien moeilijk over doen of het niet accepteren. Kijk naar je ex, die was ook weg toen hij eenmaal te maken kreeg met je beperkingen."
en ik schrok toch wel even van deze uitspraak. Het voelde alsof mijn moeder denkt dat ik als minder aantrekkelijke optie gezien word, maar dat dat bij lieve jongens geen probleem is. Hoe vinden jullie deze opmerking overkomen?
Verschrikkelijk bot.
Ik weet ook niet of het terecht is. Vraag eens aan haar wat ze precies bedoelde.
anoniem_6925a2a793fac wijzigde dit bericht op 01-07-2021 17:51
2.47% gewijzigd
ik lees het als zoek een leuke vent . 1 die jou accepteert zoals je bent. Dat geldt nml voor iedereen

ik lees het niet als dat jij minder bent
Zoals het er staat is het bot, maar volgens mij missen we een stukje context. Val je op eikels?
Als iets wat je ene oor en andere oor uit moet laten gaan. Echt hoor.

Sommige mensen hebben nu eenmaal nooit geleerd dat ze hun klep gewoon eens moeten houden, zeker als er alleen poep uit komt, en helemaal tegen hun geliefden is zoiets nergens voor nodig.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 01-07-2021 17:52
21.08% gewijzigd
We hadden het over een jongen waar ik mee date nu die wel erg lief is, zo lief dat ik er soms een beetje kriegel van wordt. Ik zei dat ik soms wel meer tegengas zou willen. Toen kwam die opmerking.
Het lijkt me ook dat ze het niet bedoeld heeft zoals jij het opgevat hebt. Ze zal zich wel zorgen maken, heb je inderdaad geen leuke mannen uitgekozen tot op heden?
Ik snap dat het misschien bot geklonken heeft, maar ik denk niet dat ze het zo bedoelde als jij het opvatte. Ze bedoelde denk ik dat je gewoon een lieve jongen moet vinden die je accepteert zoals je bent, niet een stoere oppervlakkige jongen. Dat advies had ze je ook zonder beperking kunnen geven.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
K0koro schreef:
01-07-2021 17:49
Zoals het er staat is het bot, maar volgens mij missen we een stukje context. Val je op eikels?
Ex was kennelijk een eikel en die gebonden vent uit een ander topic ook. Als er meer van dat soort gasten zijn geweest, snap ik de opmerking van moeder wel. Bot? Ja misschien.
Klopt het dat je ex weg ging om die reden?

Misschien komt het er wat verrot uit, maar denk dat je moeder je vooral wil behoeden dat je weer gekwetst wordt en het dus wel lief bedoeld.
clivia52 schreef:
01-07-2021 17:48
ik lees het als zoek een leuke vent . 1 die jou accepteert zoals je bent. Dat geldt nml voor iedereen

ik lees het niet als dat jij minder bent
Zo zou ik het ook opvatten inderdaad. Niet negatief in ieder geval :)
Bieslook88 schreef:
01-07-2021 17:51
We hadden het over een jongen waar ik mee date nu die wel erg lief is, zo lief dat ik er soms een beetje kriegel van wordt. Ik zei dat ik soms wel meer tegengas zou willen. Toen kwam die opmerking.
In deze context komt het wel wat bot over. Alsof je maar genoegen moet nemen met die lieve jongen. Maar was je ex een oppervlakkige eikel? Want dan snap ik het weer beter.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Bieslook88 schreef:
Lesje geleerd, nooit je moeder om advies vragen over de liefde.
Aviendha schreef:
01-07-2021 17:52
Ik snap dat het misschien bot geklonken heeft, maar ik denk niet dat ze het zo bedoelde als jij het opvatte. Ze bedoelde denk ik dat je gewoon een lieve jongen moet vinden die je accepteert zoals je bent, niet een stoere oppervlakkige jongen. Dat advies had ze je ook zonder beperking kunnen geven.
Dit denk ik ook. Het lijkt me lief bedoeld, misschien wat onhandig geformuleerd.
Soumis schreef:
01-07-2021 17:53
Klopt het dat je ex weg ging om die reden?

Misschien komt het er wat verrot uit, maar denk dat je moeder je vooral wil behoeden dat je weer gekwetst wordt en het dus wel lief bedoeld.
nouja min of meer wel ja. Ik snap dat ze het bedoelde als advies, maar wat ik niet snap is waarom ze mijn beperking erbij haalt en benadrukt dat stoere/oppervlakkige jongens dat misschien niet accepteren.
Ik denk dat je moeder hoopt dat je een lieve vriend krijgt die helemaal voor jou gaat, zoals elke moeder dat voor haar kind hoopt.

Ze heeft iets benoemd wat gevoelig ligt, dat is alles.
Ik zou er niets achter zoeken.
Aviendha schreef:
01-07-2021 17:54
In deze context komt het wel wat bot over. Alsof je maar genoegen moet nemen met die lieve jongen. Maar was je ex een oppervlakkige eikel? Want dan snap ik het weer beter.
Nee, dat was hij niet, integendeel. Hij was juist een zogenaamde 'lieve jongen'
Aviendha schreef:
01-07-2021 17:54
Precies.
Bieslook88 schreef:
01-07-2021 17:55
nouja min of meer wel ja. Ik snap dat ze het bedoelde als advies, maar wat ik niet snap is waarom ze mijn beperking erbij haalt en benadrukt dat stoere/oppervlakkige jongens dat misschien niet accepteren.
Omdat alleen oppervlakkige figuren zich daardoor laten ‘afschrikken’?

Misschien is de huidige ‘te lieve’ vriend iemand waarmee ze jou wel gelukkig ziet worden en is ze ‘bang’ dat je deze man last lopen wegens te lief en weer op zoek gaat naar een oppervlakkige badboy die je tot op het bot kwetst.

Of het bot is... ligt er ook aan hoe je moeder normaliter praat.
Zie het als goed bedoelt. Heel veel mensen maken vaak opmerkingen uit onwetendheid, zonder de bedoeling je te kwetsen. Dan maak je het net een stuk makkelijker voor jezelf. Hoe vaak ik niet heb gehoord dat ik er goed uit zie. Vroeger dacht ik l.. of k.. vent, vrouw. Je weet toch dat ik een iva uitkering heb. Nu zeg ik vriendelijk dank je en geef ik het gesprek een andere wending.
Bieslook88 schreef:
01-07-2021 17:56
Nee, dat was hij niet, integendeel. Hij was juist een zogenaamde 'lieve jongen'
Zo lees ik dit niet:
Stoere jongens kunnen daar misschien moeilijk over doen of het niet accepteren. Kijk naar je ex, die was ook weg toen hij eenmaal te maken kreeg met je beperkingen
Maar als hij de zogenaamd lieve jongen was, waarom heb je toen niet direct tegen je moeder gezeg 'ja dat merk ik hoeveel ik aan zo'n lieve jongen had'. Ofzo.
Bieslook88 schreef:
Hoezo word je kriegelig van lief ? Je vindt bekvechten leuker ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar laten we wel wezen,....een handicap, of een schuld, of een kind, ....allemaal dingen waar je geen schuld aan hebt / hoeft te hebben maar die je op de datingmarkt net effe minder aantrekkelijk maken. Life sucks.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het erg onhandig geformuleerd van je moeder.
En daarbij geeft ze ook een zwart-wit beeld van mannen, alsof die alleen maar in te delen zijn in “lief” en het tegenovergestelde van lief.
Ik vind het kwetsend wat ze heeft gezegd en snap heel goed dat je je rot voelt erover.
Wat je er verder mee moet? Niks. Bedenken dat dit soort opmerkingen jou niet helpen, van wie ze ook komen. En in het vervolg dit soort opmerkingen lekker laten gaan, je hebt er totaal niets aan en je hoeft er zeker jezelf niet minder door te voelen dan wie dan ook. Jij bent niet iemand met een beperking, je bent gewoon jij en er hoeft niets geaccepteerd te worden, in een fijne relatie ben je goed en leuk om wie je bent en is een beperking niet iets om te accepteren maar is het gewoon geen issue.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven