Schoonfamilie sores wie schrijft mee?

27-10-2017 11:35 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees soms wel meer verhalen over schoonfamilies: dat de dynamiek lastig en/of het niet klikt. En nee meestal is het niet zo zwaar, maar je wil toch liever dat het allemaal makkelijk gaat, immers jouw partner is een van de leukste personen op aarde maar, zijn vader/moeder/broer/zus soms snap je niet dat ze familie zijn. o_o .

Daarom een topic voor de kleine ergernissen, zodat we onze partner er niet mee lastigvallen. Wie heeft er zin om mee te schrijven?

Naar goed gebruik trapt TO af: ik heb weer discussie met schoonmoeder over kerst: wij gaan daar kerstavond en 1e kerstdag naar toe. Vanwege de afstand naar mijn ouders (meer dan 200 kilometer) is 2e kerstdag niet handig om dat ik de dag daarna moet werken, dus gaan we zaterdag/zondag voor kerst.

Nu wil schoonmoeder dat om 16:00 daar zijn op kerstavond het is immers toch zondag dus kunnen we lekker op tijd beginnen. Betekent dat wel rond 12:00 al bij mijn ouders weg moeten om daar op tijd te zijn, willen we nog even langs huis kunnen om om te kleden etc. Pfff ik heb gezegd dat we er niet voor 18:00 zijn, wil even tijd tussen die bezoeken in.
Bedenk dat je zelf ooit ook eens schoonfamilie wordt.
Mijn schoonvader geeft altijd heel veel groente mee uit zijn moestuin. Tot dusver niets aan de hand. Maar als de oogst te rijk is, leeft hij zich uit in maffe jams, geleis en chutneys. Voor mij vooral, want ik ben de makkelijke eter in zijn ogen. En stiekem de worteljam weggooien is er niet bij, want hij vraagt mijn goudeerlijke kinderen altijd of ik het wel braaf opgegeten heb.
Dat tripje naar huis tussen de bezoeken in snap ik eerlijk gezegd niet. Waarom het jezelf nog extra moeilijk maken als je ook gewoon je spulletjes mee kunt nemen en van ouders naar schoonouders kunt gaan. Ik snap wel dat het niet leuk is om pas om 18.00 uur binnen te schuiven. Van een gezellig borrel uurtje is dan al geen sprake meer.
Kun je nagaan hoe zwaar ik het heb.....twee schoonfamilies en mijn eigen.

Gelukkig zijn we open en eerlijk en is alles in overleg bespreekbaar. Soms kan ik ze achter het behang plakken maar dat zal omgekeerd ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonfamilie is alles behalve vervelend gelukkig. Ook wederzijds niet de behoefte om te claimen.
Mijn familie vindt het leuk als we komen maar als we niet kunnen is het ook geen probleem.
Waarom kerstavond en 1e kerstdag bij je schoonouders TO?
Is 1 dag niet genoeg?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Het enige vervelende aan mijn schoonouders is dat ze nu echt oud en vergeetachtig (dement?)aan het worden zijn en dat geeft irritaties. Verder zijn ze heel lief.
Over mijn familie kan ik een boek schrijven met ergernissen dus dat doe ik niet.
Alle reacties Link kopieren
@ladyvintage ik heb dat gewoon even nodig, mezelf opladen voordat we daarheen gaan. Ik moet helaas de hele avond letten op wat ik zeg en stekelige opmerkingen negeren dat kost mij veel energie.

@saveangie dat is traditie bij schoonouders omdat 2 kinderen ver weg wonen en blijven slapen. Dan is er ‘s ochtends brunch van 12:00 tot ongeveer 15:00, liefst nog langer.
Alle reacties Link kopieren
,
pipo* wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:45
99.22% gewijzigd
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_355015 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 15:05
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
27-10-2017 11:49
Dat tripje naar huis tussen de bezoeken in snap ik eerlijk gezegd niet. Waarom het jezelf nog extra moeilijk maken als je ook gewoon je spulletjes mee kunt nemen en van ouders naar schoonouders kunt gaan. Ik snap wel dat het niet leuk is om pas om 18.00 uur binnen te schuiven. Van een gezellig borrel uurtje is dan al geen sprake meer.
Ook niet echt leuk om om 12 uur al bij de ene ouders weer snel weg te moeten, want andere ouders wachten, waar ze overigens de volgende dag ook nog zijn naar ik begrijp...
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Jeetje gemalto zou toch niet meer mogen voorkomen, sterkte!
Gelukkig geen last meer van.
Mijn "schoonvader" is een ontzettende egoïstische zak!
Wat hij allemaal heeft geflikt bij mijn partner..Nee, dat is geen vader te noemen.
Gemalto schreef:
27-10-2017 12:05
Mijn verhaal: mijn vriendin heeft 2 kinderen uit haar huwelijk en reeds 3 jaar gescheiden; wij hebben (noodgedwongen) een LAT-relatie (puberkinderen langs beide kanten, etc.).

Haar mama vindt dat een getrouwd koppel getrouwd hoort te blijven (en als je weet dat de ex van mijn vriendin haar al 3 jaar bedroog en uiteindelijk gekozen heeft voor zijn minnares ...). Ik voel me dus al heel 'welkom' in de familie.

Enkele keren per jaar komt haar mama voor enkele dagen logeren bij haar dochter (mijn vriendin dus) tijdens de examenperiodes van de kids van haar dochter. Op die dagen ben ik niet welkom; ik mag hooguit eens passeren om goedendag te zeggen; blijven eten, laat staan blijven slapen, is dan uit den boze.

Yep, heel welkom...
Zucht.
Moeder. Haar moeder.

Raar dat zij niet voor jou opkomt. Mensen nemen de ruimte die ze krijgen. Ik zie regelmatig topics voorbij komen over (schoon)familie van wiens gedrag mijn mond openvalt, maar het (schoon)kind pikt het gewoon en komt niet voor de partner op. Tja, dan zal er weinig veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders had ik wel als ouders gewild. Ik heb absoluut geen zin om over ze te klagen, getverderrie.
Bring a vampire around, people start discovering religion.
Gemalto schreef:
27-10-2017 12:05
Mijn verhaal: mijn vriendin heeft 2 kinderen uit haar huwelijk en reeds 3 jaar gescheiden; wij hebben (noodgedwongen) een LAT-relatie (puberkinderen langs beide kanten, etc.).

Haar mama vindt dat een getrouwd koppel getrouwd hoort te blijven (en als je weet dat de ex van mijn vriendin haar al 3 jaar bedroog en uiteindelijk gekozen heeft voor zijn minnares ...). Ik voel me dus al heel 'welkom' in de familie.

Enkele keren per jaar komt haar mama voor enkele dagen logeren bij haar dochter (mijn vriendin dus) tijdens de examenperiodes van de kids van haar dochter. Op die dagen ben ik niet welkom; ik mag hooguit eens passeren om goedendag te zeggen; blijven eten, laat staan blijven slapen, is dan uit den boze.

Yep, heel welkom...
Zucht.
Maar jouw vriendin gaat daar dus helemaal in mee? Ik zou daar, als volwassene, dus totaal anders mee omgaan! Mijn leven, mijn keuzes, mijn relatie.......
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_355015 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 15:05
0.00% gewijzigd
Mijn schoonouders leven al 65 jaar precies hetzelfde en precies zoals hun ouders ook leefde. Affectie hoort alleen getoond te worden van kinderen naar hun ouders, andersom is er volledige desinteresse en over een nieuwe eettafel denken ze 20 jaar na.

Als ik eens iets voorstelde om iets anders te doen, dan keken ze mij flabbergasted aan met een blik van 'Maar? Zô doen wij het áltijd?' :blond:


Ik ben opgehouden met verbale communicatie met mijn schoonouders. Op verjaardagen ga ik alle beeldjes en prullaria in de vensterbank zitten tellen en lach ik als de rest lacht. Mijn inbreng is ongewenst.


Dat mijn lieve, attente, meevoelige en intelligente man uit dat nest komt is een godswonder. :)
Haar mama?! Zeg gewoon haar moeder alsjeblieft. Je vriendin is toch geen kleuter van 4 die over haar ‘mama’ praat?!

TO, Kerst is druk, maar ik lees geen rare dingen. Wellicht vindt jouw schoonfamilie jou wel erg moeilijk doen. Volgens mij maak je een probleem van niets. Accepteer die drukte voor een keertje en pas je gewoon even aan. Zulke rare eisen worden er niet gesteld, dus ik snap je probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een beetje geven en nemen is met ouders en schoonouders. En tja, handig is anders, maar het is maar één keer per jaar kerst, dus slik even je keutel in. De rest van het jaar kun je het precies zo doen als je wil. Zowel mijn familie als de familie van mijn man woont ver bij ons vandaan, dus de kerstdagen zijn bij ons meestal reis- en logeerdagen. Tja, echt blij word ik er niet van, maar ja, zo lang we nog familie hebben, doen we het er maar mee.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
27-10-2017 12:39
Haar mama?! Zeg gewoon haar moeder alsjeblieft. Je vriendin is toch geen kleuter van 4 die over haar ‘mama’ praat?!
Ze spreekt altijd over haar 'mama'; moeder wordt er niet gebruikt. Kwestie van gewoonte zeker. Maakt mij niets uit.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
27-10-2017 12:39
Haar mama?! Zeg gewoon haar moeder alsjeblieft. Je vriendin is toch geen kleuter van 4 die over haar ‘mama’ praat?!

Misschien is Gemalto Belgisch,en aan de rest van het woordgebruik te zien, zou ik daar wel een weddenschap op af durven sluiten, daar is het heel normaal om mama te zeggen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
27-10-2017 12:45
Misschien is Gemalto Belgisch,en aan de rest van het woordgebruik te zien, zou ik daar wel een weddenschap op af durven sluiten, daar is het heel normaal om mama te zeggen
Inderdaad! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gemalto schreef:
27-10-2017 12:47
Inderdaad! ;-)
te vroeg toegegeven, daar gaat de weddenschap :-x
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wij zouden vorig jaar met kerst bij mijn schoonouders gaan eten op hun uitnodiging. Anderhalve dag van tevoren belt mijn schoonvader ons af: het is te druk voor ze als wij ook komen.

Dit terwijl hun andere twee kinderen met gezinnen plus de schoonmoeder van mijn schoonzus (in totaal 10 man) wel gewoon mochten komen. En als je zou denken dat onze kinderen erg druk en vervelend zijn: nee, het zijn twee rustige meisjes met goede tafelmanieren die als ze zich vervelen een boek pakken.

Mijn schoonouders flikken vaker van dit soort pijnlijke dingen en ook ik vraag me eerlijk gezegd al jaren af hoe mijn lieve, consciëntieuze man uit dit gezin heeft kunnen voortkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven