Hoe voorkom je dat contacten verwateren?

12-11-2017 23:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eens in de zoveel tijd als ik alleen op de bank zit borrelt deze vraag weer op, naast het wat doe ik fout etc natuurlijk.

Hoe voorkom je nou dat contacten/vriendschappen verwateren? Natuurlijk snap ik dat je in sommige gevallen "gewoon" een andere richting opgaat en daardoor het contact verwaterd. Maar een langdurige vriendschap moet toch mogelijk zijn? Zonder dat je het gevoel hebt er steeds achteraan te moeten lopen?

Als ik meerdere keren geprobeerd heb om af te spreken, laat ik het rusten.
Als ik steeds interesse toon in hun leven en het gebeurd andersom niet, stop ik ook met vragen.
Sommige contacten komen weer even terug als het niet goed gaat of relatie uit of dergelijke, maar zodra het goed gaat....

Verwacht ik gewoon teveel? Moet ik eindeloos blijven investeren zonder reply?
Wat is het geheim om verwatering te voorkomen?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Door te handelen omdat je het wilt en voelt zonder dat je er wat voor terug verwacht. En dat is best lastig om te gaan doen hoor, zo bedoel ik het niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het hoor. Geen gouden tip helaas.
Alle reacties Link kopieren
Dat gevoel ook gehad. Mijn geheim is nu al jaren om dit heel eerlijk aan te geven bij de mensen. Als de contact alsnog verwaterd dan haal ik me schouders op. Ik blijf niet achter dingen aan gaan.

Ik merk dat ik door mijn instelling wel nuchtere in sta. Minder vriendschappen gaan kapot door dat je heel eerlijk bent. Maar het helemaal verkomen dat zal je nooit lukken.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Soms kan je dat niet voorkomen.

Als ze niet willen, dan willen ze niet. En dat is okay.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
12-11-2017 23:23
Door te handelen omdat je het wilt en voelt zonder dat je er wat voor terug verwacht. En dat is best lastig om te gaan doen hoor, zo bedoel ik het niet.
Ik weet niet of het altijd perse terugverwachten is, maar meer als het eenzijdig voelt dat je ook het gevoel krijgt dat je geen enkele toegevoegde waarde hebt en je daarom wat meer terugtrekt? Ontzettend lastig uit te leggen :frusty:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Maar dat zegt tot nu toe echt alleen nog maar wat over jouw gevoel en hoeft dus echt niets te zeggen over hoe de vriend/vriendin in kwestie er in staat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik herken het ook, maar ik heb er nu geen last meer van.
Niet omdathrtniet gebeurt ofzo maar omdat ik het accepteer. Soms wordt iemand meer een kennis dan een hecht vriendin, en soms is er even weer wat meer binding. Zie het als golven. Als je maar genoeg mensen hebt die je nu en dan eens ziet dan kun je echt wel minstens een keer of 3 per maand iets gezelligs te doen hebben.
Maar wat verwacht je? Soulmate/ bff achtig contact? Of nu en dan eens bijkletsen, wat eten, iets ondernemen samen?
Sinds ik veel minder verwacht en ook alleen nog maar geef wat en wanneer ik dat echt wil, heb ik zoveel relaxter en leuker contacten, want ik hoef niet zo nodig. Op de 1 of andere manier komen dan juist mensen naar je toe ofzo, lijkt het. Ook als het goed met ze gaat.
Misschien is dit in andere woorden een beetje hetzelfde als dat Enn bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Af en toe een appje "hey hoe gaat het?" is genoeg lijkt mij. Voor alle soorten vrienden. Hebben ze iets te zeggen, willen ze hun hart luchten, dan was dit een uitnodiging en anders heb je aan je vriendenplicht voldaan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
13-11-2017 06:32
Af en toe een appje "hey hoe gaat het?" is genoeg lijkt mij. Voor alle soorten vrienden. Hebben ze iets te zeggen, willen ze hun hart luchten, dan was dit een uitnodiging en anders heb je aan je vriendenplicht voldaan. :)
Ik vind een appje zo nietszeggend. Pak zelf liever de telefoon en heb een echt gesprek. Maar goed, hierin zal ik redelijk alleen staan vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik eindeloos blijven investeren zonder reply?
Nee, als iemand totaal niet reageert niet, of het moet een persoon zijn waar jij van blijft houden ongeacht respons. Lijkt mij moeilijk vol te houden.

Maar wat je vermoedelijk bedoelt dat is dat je belangstelling had willen hebben. De ene is daar meer toe in staat dan de ander. Moet zeggen dat ik me er ook weleens schuldig aan maak dat ik vergeet naar die ander te informeren als iemand vraagt hoe het met mij is. In mezelf zoeken naar een passend antwoord op een onverwachte vraag kost dan een zekere concentratie en daarna overschakelen naar de ander verloopt daarna moeizaam. Het is vrij moeilijk uit te leggen maar als de ander zich daaraan gaat storen is het tijd voor makkelijker vriendschappen denk ik. Wantrouwen moet je echt vermijden; het kost bakken vol negatieve energie en levert niets op. Alles wat je tenslotte nog in de ander zoekt dat is de bevestiging dat wantrouwen ongegrond is en die ga je niet krijgen. Zet de ander op een waakvlammetje en ga nieuwe vriendschappen aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
13-11-2017 06:44
Ik vind een appje zo nietszeggend. Pak zelf liever de telefoon en heb een echt gesprek. Maar goed, hierin zal ik redelijk alleen staan vermoed ik.
Dat is ook prima maar sommigen zitten dan ergens middenin dus het kan ongelegen komen. Maar dat geldt voor beide kanten. Een appje komt altijd wel uit en aan het antwoord merk je dan wel of hij je wil spreken. Lijkt mij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
12-11-2017 23:34
Ik weet niet of het altijd perse terugverwachten is, maar meer als het eenzijdig voelt dat je ook het gevoel krijgt dat je geen enkele toegevoegde waarde hebt en je daarom wat meer terugtrekt? Ontzettend lastig uit te leggen :frusty:
Of je stopt met op die manier naar je contacten te kijken.

Als je echt het gevoel hebt dat een bepaald contact te eenzijdig geworden is ben jij de enige die daar iets aan kunt doen: bespreek het, beëindig het contact, of leg je er bij neer. Bij de ene persoon zul jij mss meer investeren dan de ander, bij een ander contact of op een ander moment is het juist weer andersom.

Ik heb werkelijk waar geen enkel idee of de investering in mijn contacten wel in evenwicht is. Ik ga met mensen om omdat ik dat wil.
En het kan per periode verschillen, afhankelijk van de omstandigheden.

Het gevoel dat je geen toegevoegde waarde hebt zit in jezelf. Als je van anderen daarin bevestiging nodig hebt loop je het risico om teleurgesteld te worden. Niet omdat je daadwerkelijk geen toegevoegde waarde hebt, maar omdat iedereen dat weer anders ervaart en laat merken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
13-11-2017 06:44
Ik vind een appje zo nietszeggend. Pak zelf liever de telefoon en heb een echt gesprek. Maar goed, hierin zal ik redelijk alleen staan vermoed ik.
Hierin sta je helemaal niet alleen. Is mss ook een leeftijdsdingetje, ik weet niet hoe oud je bent.
In mijn generatie (ik ben 53) hoor ik vaak dat mensen liever bellen. Ik heb vriendinnen die niet eens kunnen appen.
Dat ik de moderne communicatie-mogelijkheden juist enorm waardeer is eerder uitzondering, maar bij jongeren is dat denk ik heel anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hoezitdit schreef:
13-11-2017 06:44
Ik vind een appje zo nietszeggend. Pak zelf liever de telefoon en heb een echt gesprek. Maar goed, hierin zal ik redelijk alleen staan vermoed ik.
Ik heb dan weer een hekel aan bellen. Heeft met twee dingen te maken: als je afspreekt maak je tijd voor elkaar. Bel je iemand op, dan is dat vaak niet zo. Met andere woorden: 9 van de 10 keer komt het me slecht uit (ik ben aan het sporten, sta te koken, de was te doen, aan het werk of zit lekker met man op de bank). Daarnaast vind ik het bellen zelf echt vreselijk, altijd al gevonden. Ik heb dus echt 100 keer liever een appje en anders gewoon face to face-contact.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij persoonlijk weet ik dat ik dat soms zo ervaar omdat bepaald contact voor mij belangrijker is dan voor de ander (zonder waardeoordeel overigens). Daarom vind ik het dan bijvoorbeeld ook lastiger dan die ander wanneer iets verwatert. Ik denk dat je er meer pijn/verdriet van hebt wanneer het belang van bijvoorbeeld die vriendschap groter is, of wanneer je minder andere contacten hebt waar je close mee bent. Ik merk dat met mijn vriendinnen ook, en we kunnen het daar gelukkig heel goed eerlijk over hebben. Een aantal vriendinnen hebben bijvoorbeeld een partner en zussen waar zij close mee zijn en veel tijd mee doorbrengen. Ik ben enig kind en single, en 'moet' mijn contact dus vooral in vriendschappen zoeken. Ik 'verlies' dan dus meer bij het verwateren van vriendschappen dan zij. En ik vind het belangrijk om mij hiervan bewust te zijn, want het laatste wat ik wil is mijzelf aan mensen opdringen of verwachten dat vriendschappen voor anderen net zo belangrijk zijn als voor mij. Dat is lang niet altijd zo en dat is prima. Als je daar duidelijk in bent en het er met elkaar over kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Timetraveler post_id=27777097 time=1510560280 user_id=231565]
Bij mij persoonlijk weet ik dat ik dat soms zo ervaar omdat bepaald contact voor mij belangrijker is dan voor de ander (zonder waardeoordeel overigens). Daarom vind ik het dan bijvoorbeeld ook lastiger dan die ander wanneer iets verwatert.

Herkenbaar. Ik had dat bij mijn basisschoolvriendinnen. Jarenlang lukte het mij niet om nieuwe vriendschappen te sluiten. Ik groeide emotioneel niet mee met leeftijdsgenoten. Had andere interesses. Heel vaak heb ik terug verlangd naar vroeger, toen ik nog wel vriendinnen had. Toen de klassenreünie aangekondigd werd keek ik er naar uit. Het was leuk om ze weer te zien. Maar voor hen staat die tijd verder weg. Ze wisten veel minder dan ik te herinneren. Vrij snel zakte de heimwee. Tijdens het praten vond ik ze op sommige gebieden nog net als toen we 16-17 waren. Nogal outgoïng. Behalve dat ze dan nu gesetteld zijn met of zonder gezin. Vanaf mijn 16e werd het contact met hen al flink minder. Ik dacht: leuk om bij te kletsen, maar geen comeback meer. Wilde peilen of ik die meiden nog leuk vond. Maar ze leken voorgoed veranderd. We passen niet meer bij elkaar en iedereen heeft nu haar eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, het is in ieder geval stof tot nadenken. Ik ga het meer los proberen te laten en gewoon af en toe informeren bij radiostilte hoe het gaat denk ik.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Diegene die geen relatie hebben moeten doorgaans meer inleveren dan andersom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven