Eerlijk zijn met de gevolgen van dien of maar doorhobbelen?

23-04-2018 20:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zoals jullie misschien al hebben gelezen: ik heb niet heel veel vriendinnen.
Ik zit momenteel echt in dubio. Ik zit in een ‘groep’ van 4. 1 van hen was/is altijd heel dominant (ik noem haar even X.) en egocentrisch. Ik ben zelf niet iemand die iemand anders gauw ergens op aanspreekt, vooral niet wanneer diegene dominant is. Soms ben ik te soft en dan ben ik geneigd mezelf weg te cijferen. Ik stelde vaak dingen voor aan onze ‘groep’ die X. schijnbaar niet zo leuk vond. Ze reageerde dan niet en ik had altijd sterk het gevoel dat de andere 2 haar daar dan in volgden en ook hun mond dicht hielden. In eerste instantie vond ik het zelf allemaal best, de laatste maanden staat me dit echter steeds meer tegen... ik vind andere dingen leuk dan haar, ik pas me altijd aan, maar andersom heb ik niet het gevoel dat ze zich weleens aan mij aanpast. Daarnaast ben ik me er de laatste tijd meer van bewust om dingen te doen die ík leuk vind en trek ik meer mijn eigen plan.
Naast het feit dat haar wil wet is, heb ik ook wel wat vervelende dingen met haar meegemaakt. Zo heeft ze mij eens staan afbekken omdat ik er als een ‘zoutzak’ bij stond, terwijl zij (een uur) bij een scharrel stond. (In eerste instantie wist ik mezelf nog wel te vermaken, maar na enige tijd werd dat toch wat lastiger gezien we met zijn tweeen waren.) Ik werd afgebekt en ik heb al huilend mijn excuses aangeboden. Nu ben ik mij er meer en meer bewust van wat een softie ik was/ben en ik ben daar beu van...
de laatste tijd heb ik geen contact meer met haar gehad, ook niet meer via WhatsApp. Ik vond het wel best, van mij mocht het wel doodbloeden...

Maar goed: nu zit ik in het volgende dubio.
Ik heb al weinig vriendinnen, zoals ik al zei. 1 van mijn andere vriendinnen belde mij net of ik NU kon komen want X. was bij haar (nadat zij ook lange tijd geen contact meer hadden en ook zij klaar met X. was) en er moest gepraat worden. Ik voelde me compleet overrompeld. Ik heb toen toch gezegd dat ik me niet laat opjagen (ik was overigens niet thuis), ook al vond ik dat heel moeilijk. De vriendin waar ze bij is geweest, is ontzettend lief, maar voegt zich ook snel bij X. Ze stelde voor om een avond af te spreken volgende week, want er moest gepraat worden.
Nu twijfel ik of ik dan eerlijk moet zijn door aan te geven dat ik er geen belang meer bij heb en daardoor het risico loop mijn andere vriendinnen ook te verliezen of maar weer op de ‘normale’ manier doorgaan, maar wel gegarandeerd ervan te zijn dat ik mijn vriendinnen houd (I know, zieke gedachte).. ik vind dit zo ontzettend rot. Vooral omdat ik al niet veel vriendinnen heb...

Ik hoor heel graag adviezen!
Waar moet over gepraat worden dan?
Alle reacties Link kopieren
Spreek je ook met die vriendinnen afzonderlijk af of is het altijd in een groep? Als je ze ook los van elkaar ziet zou ik aangeven geen behoefte meer te hebben aan een contact, en voortaan apart met die anderen afspreken. Dan kunnen zij zelf bepalen of ze nog met X omgaan, apart of met z'n drieën. Tussen jou en X werkt het duidelijk niet.

Gaat dat niet en zit X per definitie bij die andere twee inbegrepen, dan is het denk ik kiezen: of een keer héél goed van je afbijten (met ook hier weer het risico dat die andere twee partij kiezen voor X), of het laten verwateren en andere vriendinnen zoeken. Ik zou me in elk geval niet een contact laten opdringen met iemand die zo onaardig tegen me doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als er geen ruimte is voor jou of jouw wensen en belangen in deze vriendschap, dan is het ook geen echte vriendschap.. dus ik zou mezelf wel uitspreken. Of het komt goed, of er komt ruimte voor nieuwe vriendschappen..
Alle reacties Link kopieren
Wil je hen überhaupt wel als vriendin als ze zo over jou denken? En jij over hen?

Voor mij betekent vriendschap o.a. dat je alles tegen elkaar kan en mag zeggen. Als je steeds je woorden en daden moet gaan wikken en wegen, dan is er toch helemaal geen sprake van vriendschap, maar van 'please, vind mij alsjeblieft leuk'?

Als jij ook wilt praten, dan zouik dat zeker doen. En hou je niet in. Zeg hoe je je (soms) voelt als zij bepaalde dingen doen of zeggen. Kijk maar eens hoe ze reageren, dan weet je meteen of het echte vriendinnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch al niks....

Mogelijkheid 1: je bent eerlijk en andere 2 gaan mee met X

Mogelijkheid 2: je bent eerlijk en andere 2 zijn je eeuwig dankbaar en volgen jou

Mogelijkheid 3: je houdt je wat afzijdig en doet niks meer met de hele groep maar spreekt los af met die andere 2

Mogelijkheid 4-28: vul zelf maar in!
Alle reacties Link kopieren
@Lise: X. wil het weer ‘goed’ met elkaar hebben...
Alle reacties Link kopieren
Afzonderlijk met die meiden blijven afspreken en proberen om ook wat nieuwe contacten op te doen.
Alle reacties Link kopieren
@Susan: de laatste tijd hebben we geregeld met zijn drietjes afgesproken.
Yolo-Ono schreef:
23-04-2018 20:35
@Lise: X. wil het weer ‘goed’ met elkaar hebben...
Dan kun je allicht in gesprek gaan en jouw visie op het geheel weergeven. Kijk hoe het gesprek loopt en bepaal dan of er toekomst zit in de vriendschappen.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is alleen dat ik verwacht dicht te klappen op het moment we een gesprek aan te gaan.... ik ben totaal niet goed gebekt, al bereid ik me nog zo goed voor.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf dan al je punten op een briefje en stop die in je broekzak. Kan je dr in nood altijd even op spieken.
Het zijn je vriendinnen he, geen persconferentie voor een miljoenenpubliek ofzo.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
23-04-2018 21:04
Schrijf dan al je punten op een briefje en stop die in je broekzak. Kan je dr in nood altijd even op spieken.
Het zijn je vriendinnen he, geen persconferentie voor een miljoenenpubliek ofzo.
Dat laatste. Kom op meid! :lightbulb:
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk. Helemaal.
Ik wil er over het algemeen ook mee aan de slag om mijn mond los te trekken. Ik ben altijd druk met wat de ander dan wel niet van mij denkt en dat is doodvermoeiend.
Als het ftf niet lukt app je de baasspeler. Veel mensen vinden dat niet kunnen. Ik Vind dat prima kunnen bij mensen waar ik niets (meer) van wil.
Beleefd en netjes afwimpelen. Annie ik voel er weinig voor dingen te bespreken. We zijn wat uit elkaar gegroeit en ik heb andere interesses dan jij. Groetjes Yolo Is misschien te ditect. Maar dan ben je er wel echt gelijk vanaf.
Probeer aan je eigenwaarde te gaan werken. Huilend excuses maken omdat je zat te zoutzakken toen je je verveelde is niet heel aantrekkelijk. Je had na 10 minuten flikvlooien gewoon Annie moeten vragen wat de bedoeling was en je je verveelde. Dat je liever naar huis ging dan dit aan te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven