Aandacht voor vriendin die binnenkort bevalt?

17-06-2018 20:20 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zij is jarenlang mijn beste vriendin geweest.

In 2015 is ze gaan samenwonen, en nu haar vriend een vrij afstandelijk type is, is het contact met vriendin sinds dien ook minder geworden.

Nog steeds spreken we soms af om iets te drinken, al komt het initiatief wel voornamelijk vanuit mij.

Nu bevalt ze begin augustus van haar eerste kindje. Ik reageerde natuurlijk enthousiast toen ze mij mededeelde dat ze zwanger was. Ik ben ook nog een keer langs geweest en ben toen enthousiast geweest over het kinderkamertje dat al af was.

Maar verder vind ik het toch lastig. Zoals ik al zei : Sinds ze met haar vriend is, is ze best afstandelijk geworden. Ik ervaar het een beetje als een houding van : als we samen wat gaan drinken is het gezellig, maar verder schermt ze haar leven best af. Het viel me ook op dat ik, nadat ze gingen samenwonen, ook nooit meer bij hen binnen leek te mogen komen. Kwam ik haar ophalen, stond ze al buiten voor de deur.

Laatst fietste ik langs, maar merkte dat ik ook niet zomaar even zou aanbellen voor een kop koffie ofzo.

Ik vind het alleen, met hun eerste kindje op komst, moeilijk om duidelijk te hebben wat 'passend' is wat aandacht betreft. Ik heb haar nu bijvoorbeeld al een maand niet gezien, en merk dat ik verder ook niet heel veel betrokkenheid toon middels whatsappjes of belletjes ''hoe gaat het''?

Aan de andere kant : Ik ben niet degene die op een gegeven moment afstandelijk(er) is gaan doen. In 2014 sliepen we bij wijze van spreke nog naast elkaar in hetzelfde bed na het uitgaan. Maar sinds haar relatie is ze wel heel erg op zichzelf geworden en is er ook weinig interesse naar mij toe.

Aan de ene kant vind ik het daarom ook niet echt nodig om nu heel veel interesse/betrokkenheid bij haar zwangerschap te tonen. Aan de andere kant heb ik zoiets : Ze is wel al vanaf kinds af aan een vriendin, ze is nu zwanger en ik stuur nooit eens een app'je van hee hoe staat het er mee.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als zij al maanden zo afstandelijk tegen je doet en je een beetje afhoudt dan vind ik niet dat jij je nu schuldig hoeft te voelen omdat je weinig laat horen. Het moet van twee kanten komen, en de afstand die er nu is komt ook van twee kanten, het is niet zo dat jij daar nu opeens in je eentje verantwoordelijk voor bent omdat zij zwanger is. Zij kan jou ook een berichtje sturen.

Als je het contact graag weer een beetje op wil pakken dan kun je haar een berichtje sturen, maar dus nogmaals niet omdat het nu meer bij jou zou liggen. Als ze weer lauw reageert op een eventueel berichtje dan zou ik het er voorlopig ook bij laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-06-2018 20:24
Als zij al maanden zo afstandelijk tegen je doet en je een beetje afhoudt dan vind ik niet dat jij je nu schuldig hoeft te voelen omdat je weinig laat horen. Het moet van twee kanten komen, en de afstand die er nu is komt ook van twee kanten, het is niet zo dat jij daar nu opeens in je eentje verantwoordelijk voor bent omdat zij zwanger is. Zij kan jou ook een berichtje sturen.

Als je het contact graag weer een beetje op wil pakken dan kun je haar een berichtje sturen, maar dus nogmaals niet omdat het nu meer bij jou zou liggen. Als ze weer lauw reageert op een eventueel berichtje dan zou ik het er voorlopig ook bij laten.
Vind ik in eerste instantie ook hoor..

Maar een (eerste) kind krijgen is toch best wel een ding. En ergens heb ik het gevoel dat als ik nu niet wat betrokkenheid toon, ik onze vriendschap (of wat daar nog van over is) toch wel definitief een beetje blus.

Zij benadert mij weinig, maar in principe gebeurt er in mijn leven ook niet echt veel. Ik ben single, werk fulltime, ga af en toe op stap. Dat is het wel zo'n beetje. Zij kan zich altijd nog verschuilen achter 'hectische tijden' en dan ben ik straks degene die nooit interesse toonde en ligt het allemaal aan mij. Weet niet of het zo zal lopen, maar dat zou best zo geredeneerd kunnen worden.
Net als wat bij je andere topics ook al als advies is gegeven: soms verwateren vriendschappen omdat je bijv. uit elkaar bent gegroeid en/of hij/zij nu in een andere fase zit.
Vaak zijn anderen al helemaal niet meer bezig met jou en hebben de vriendschap al beëindigd maar is het nog niet uitgesproken.

Mocht hij/zij later weer contact opnemen, dan zie je tegen die tijd wel of je daar nog behoefte aan hebt.
En verder lekker je sociale netwerk uitbreiden, daar zijn al heel veel tips voor gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Goya schreef:
17-06-2018 20:29
Vind ik in eerste instantie ook hoor..

Maar een (eerste) kind krijgen is toch best wel een ding. En ergens heb ik het gevoel dat als ik nu niet wat betrokkenheid toon, ik onze vriendschap (of wat daar nog van over is) toch wel definitief een beetje blus.

Zij benadert mij weinig, maar in principe gebeurt er in mijn leven ook niet echt veel. Ik ben single, werk fulltime, ga af en toe op stap. Dat is het wel zo'n beetje. Zij kan zich altijd nog verschuilen achter 'hectische tijden' en dan ben ik straks degene die nooit interesse toonde en ligt het allemaal aan mij. Weet niet of het zo zal lopen, maar dat zou best zo geredeneerd kunnen worden.
Wil je alleen om deze reden interesse tonen?

Of ben je oprecht geïnteresseerd?

Wat wil je zelf nog met deze 'vriendschap'?
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik ook een vriendin kwijtgeraakt. Na huwelijksproblemen van haar kant is ze heel summier geworden met het delen van haar leven.
Ook toen ze zwanger werd en ik er naar vroeg had ik geluk als ik binnen twee maanden antwoord kreeg.

Het is ieders goed recht, het wel of niet delen van je problemen of leuke verhalen over zwanger zijn. Dat mag en wil ik haar ook niet kwalijk nemen.
Mij is duidelijk geworden dat ik geen prioriteit meer ben. Als ik het aankaartte werd het ontkent....ik heb het laten gaan.

Jammer to. Zo gaat dat. Ik geloof niet dat er één fout zit en de ander goed doet. Het gebeurt en is gewoon verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
17-06-2018 20:46
Wil je alleen om deze reden interesse tonen?

Of ben je oprecht geïnteresseerd?

Wat wil je zelf nog met deze 'vriendschap'?
Ik ben wel oprecht geïnteresseerd, maar vind het ook lastig om die interesse te tonen bij iemand die zich zelf best afstandelijk opstelt.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
17-06-2018 20:49
Zo ben ik ook een vriendin kwijtgeraakt. Na huwelijksproblemen van haar kant is ze heel summier geworden met het delen van haar leven.
Ook toen ze zwanger werd en ik er naar vroeg had ik geluk als ik binnen twee maanden antwoord kreeg.

Het is ieders goed recht, het wel of niet delen van je problemen of leuke verhalen over zwanger zijn. Dat mag en wil ik haar ook niet kwalijk nemen.
Mij is duidelijk geworden dat ik geen prioriteit meer ben. Als ik het aankaartte werd het ontkent....ik heb het laten gaan.

Jammer to. Zo gaat dat. Ik geloof niet dat er één fout zit en de ander goed doet. Het gebeurt en is gewoon verdrietig.
Het is voor mij ook geen kwestie van schuld.

Alleen mijns inziens zijn dit soort belangrijke fases wel die dingen die een vriendschap definitief kunnen maken of breken.
Andere vrienden zoeken, je bent er precies niet welkom
Blijf gewoon interesse tonen en ga braaf op kraamvisite en al die dingen. Mocht de vriendschap doodbloeden, dan weet je in ieder geval dat je je best hebt gedaan en zul je later niet denken: “had ik maar dit of dat”. Aan jou heeft het dan niet gelegen. Als ze een specifieke reden heeft, dan moet ze dat gewoon zeggen.

Het komt op me over als iemand die heeft besloten dat ze nu volwassen is en daarmee de periode van haar jeugd met uitgaan etc. definitief af heeft gesloten, zeker nu ze een kind krijgt.
Als het contact al 3 jaar voornamelijk vanuit jou komt en niet meer inhoud dan een vluchtige kop koffie buiten de deur drinken zou ik er niet meer moeite insteken dan normaal. Af en toe een appje met de vraag hoe alles met haar en de zwangerschap verloopt is toch voldoende? Kost je ook niet teveel moeite en zo blijf je toch een soort van betrokken. Ik zou er wel rekening mee houden dat de vriendschap nog wat afstandelijker wordt na de komst van de baby als ze al jaren ontwijkt dat jullie bij haar thuis afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Jaa wat moet je er dan nog mee? Laat gaan ze is niet meer met je bezig en blijkbaar ben je niet belangrijk voor haar sluit het af.
Alle reacties Link kopieren
Als zij een goede vriendin is, in gesprek gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven