Feedback

30-06-2018 01:15 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje ben ik bezig met aan mezelf te werken en heb hier m.b.v. coaching best wel grote stappen in gemaakt. Dit wordt ook door anderen erkend in mijn omgeving. Ook op mijn werk.

Nu heb ik een collega waar ik een tijdje verliefd op was, maar die ik nu meer zie als een mentor, iemand die veel voor me heeft betekend en me vooruit heeft geholpen. Hij weet ook dat ik bezig ben met ontwikkeling, dat ik het niet makkelijk heb gehad, zowel op werk als privé, maar dat ik wel doorzet en open sta voor feedback.

Sinds een paar maanden ben ik bezig met een cursus, dit gaat heel goed, ik heb niet veel moeite om de materie te begrijpen (WO niveau, dus was best pittig), vind het leuk en zie mij mezelf wel verder ontwikkelen in die richting. Het is ook iets waar veel toekomst in zit, dus zou ook bij een andere werkgever kunnen zijn.

Vandaag had ik een gesprek met de betreffende collega, dacht even bij te kletsen, maar vrijwel direct begon hij over dat hij vond dat ik in de afgelopen periode dingen niet goed had gedaan. Nu kon ik me nog enigszins verplaatsen in wat hij bedoelde, en gaf aan dat ik mede daarom ook bezig ben met omscholing en dat het ook deels met hoge werkdruk te maken had, maar volgens hem zou ik ook in dat nieuwe vakgebied mezelf meenemen en zou ik daar weer tegenaan lopen.

Later gaf hij aan dat ik de kennis van die cursus beter mee zou kunnen nemen in mijn huidige werk en daar verder op voort kon borduren, maar dat nieuwe vakgebied biedt kans op hoger salaris en om eerlijk te zijn voel ik me best wel gekwetst door het gebrek aan vertrouwen dat hij blijkbaar heeft in mijn kunnen. Het is iemand die ik best wel hoog heb zitten. Ik werk niet nauw met hem samen, hij weet ook eigenlijk niet wat ik precies leer in die cursus, daar vraagt hij namelijk nooit naar, maar kennelijk heeft hij wel een mening over mijn toekomst.

Ik heb er eerlijk gezegd best een nare bijsmaak aan overgehouden en vraag me af of ik het nu helemaal moet laten zitten en maar gewoon moet gaan bewijzen dat ik het wel kan, of dat ik hem er nog eens op moet aanspreken en vragen waar hij zijn oordeel op baseert. Ik wil ook niet de collega zijn die niet tegen feedback kan, dus vind dit best ingewikkeld.

Ik ben niet zo ver gekomen om me door een collega onderuit te laten halen, maar wil hier ook wel op een volwassen manier mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste impuls is dat ik liefst niks meer met hem te maken wil hebben en wellicht is dat wat te kort door de bocht... :-)
Feedback waar je jezelf niet in herkent van 1 persoon lekker laten afglijden.
Krijg je van meer mensen zoiets in dezelfde strekking... Dan is het vroeg genoeg om er iets mee te doen.
Is het mogelijk dat hij ook gevoelens voor jou heeft en wilt dat je blijft?
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
30-06-2018 01:17
Mijn eerste impuls is dat ik liefst niks meer met hem te maken wil hebben en wellicht is dat wat te kort door de bocht... :-)

Dat lijkt me zeker kort door de bocht. Je zegt dat hem als mentor ziet en dat hij je ook vooruit geholpen heeft, kan het dan niet zo zijn dat deze feedback van hem misschien daadwerkelijk iets zou kunnen zijn waar je later nog tegen aan loopt in de nieuwe functie? Waarom raakt dit je zo dat je eerste gevoel is om niks meer met hem te maken te hebben? Is dat omdat je negatieve feedback krijgt of dat het van hem komt? Of is het omdat je denkt dat het ongefundeerde kritiek is? Mocht het het laatste zijn, dan weet je zelf toch wel beter?
Alle reacties Link kopieren
Dat het me zo raakt heeft wel met hem te maken.

Ik mis misschien bepaalde competenties voor mijn huidige functie, maar waar ik nu voor studeer heeft daar volgens mij minder mee te maken. Is meer analytisch en dat ligt me beter. Volgens collega is er weinig werk in onze organisatie in de richting waar ik nu voor studeer. Ik gaf aan dat ik dan extern wilde zoeken. Hij reageerde daar helemaal niet positief of stimulerend op. Ik weet niet wat daar achter zit.

Hij was steeds heel positief over mijn vermogen om verder te komen en nu lijkt het wel of hij er niet echt vertrouwen in heeft en alleen maar teleurgesteld is in wat ik de afgelopen tijd niet goed heb gedaan. Ik begrijp er niet veel van.
Alle reacties Link kopieren
Had denk ik in dit gesprek toch ergens verwacht dat hij positief zou zijn over de opleiding die ik nu doe naast mijn werk. Maar ik vond het eigenlijk allemaal nogal zuur overkomen.

Vandaar mijn gevoel van 'laat maar even...'
Alle reacties Link kopieren
Zie het als je kans om te bewijzen dat je het wél kan.
Alle reacties Link kopieren
Als jij verandert, veranderen relaties mee. Voor sommige is dat positief maar natuurlijk niet voor alle. Als jij een goed plan hebt, je weet wat je kan en je wil dit, hoef je met zijn feedback niets te doen.

Mensen geven eigenlijk bijna nooit echte feedback, maar gewoon hun mening gebaseerd op hun wensen en verwachtingen van jou.
Zijn wensen en verwachtingen van jou sluiten niet aan bij jouw wensen en verwachtingen voor jezelf. Klaar.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Missschien heeft hij heimwee naar de tijd toen je nog zo duidelijk tegen hem opkeek en hem waardeerde en nodig had. En doet hij nu hetzelfde om dat gevoel weer te krijgen; hij zoekt naar wat verbeterpunten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet nauw met hem samen, hij weet ook eigenlijk niet wat ik precies leer in die cursus, daar vraagt hij namelijk nooit naar, maar kennelijk heeft hij wel een mening over mijn toekomst.
Vergeet niet dat je hem vroeger bewonderend naar de ogen keek en blij was met alles wat hij zei.
En nu zeg je (vermoedelijk non-verbaal): ik zoek het zelf wel uit. Wij staan nu op gelijke hoogte; ik heb je niet meer nodig.
Dat is een heel contrast voor die man maar hij raakt er wel aan gewend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vind je het erger dat je niet zijn waardering krijgt, of is het beangstigend dat zijn visie misschien de algehele visie van jouw collega’s op jou is?
Voor dat laatste zou je bijvoorbeeld een 360 graden feedback kunnen starten, voor het eerste zou ik nog een x een gesprek met hem aanknopen, doorvragen op de dingen die jij wil weten (concrete voorbeelden) en dan besluiten wat je er mee wil doen.
Dat besluiten of je er iets mee wil doen is namelijk een keuze, en die hoef jij alleen te maken.
Iemand kan een slechte dag hebben, zich geïntimideerd voelen omdat jij wel vooruit gaat, of gewoon even iets niet gunnen.
Of hij weet nu dat je evt. Extern verder gaat, en heeft hij nu het gevoel zijn " investering kwijt te raken.
Hij heeft het mischien altijd gezien dat straks hij en het bedrijf profijt heeft van jou ontwikkelingen.
Alle reacties Link kopieren
Is hij formeel je mentor?

Hoe vaak mensen tegen mij wel niet hebben gezegd dat ik iets niet zou kunnen.
Voelt hij zich door jou bedreigd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
zephora schreef:
30-06-2018 08:24
Zie het als je kans om te bewijzen dat je het wél kan.

Ik vind het doen voor iemand anders niet echt een goede motivatie. TO moet juist dan wat zij wil doen. Advies kun je meenemen en er soms van leren, maar moet zeker niet je drijfveer zijn. (Maar dat is mijn mening)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-06-2018 09:00
Missschien heeft hij heimwee naar de tijd toen je nog zo duidelijk tegen hem opkeek en hem waardeerde en nodig had. En doet hij nu hetzelfde om dat gevoel weer te krijgen; hij zoekt naar wat verbeterpunten.
Dit denk ik ook.

Vergeet ook niet dat je in het verleden veel afhankelijkheidsrelaties hebt gehad. Nu jij verandert, veranderen je relaties met die mensen ook.

Je kunt er op een later moment op terugkomen als je wil. 'Ik ben teleurgesteld na ons laatste gesprek. Ik merk dat jij geen vertrouwen hebt in mijn kunnen en dat je denkt dat ik hierin niet zal slagen. Ik voel mij daardoor ondergewaardeerd.' Ik had graag dat je wat positiever bent en mij positieve feedback geeft hoe ik mijzelf kan verbeteren in mijn functioneren'
Zoiets dan.
Ik denk ook dat hij het niet zo leuk vind dat je niet meer zo naar hem opkijkt als een verliefde bakvis. Heel egostrelend voor sommige mensen. Wellicht is hij ook bang dat jij hem straks overstijgd. Sommige mensen proberen je dan neer te halen. Mijd die mensen! Ga gewoon je eigen weg. Als meer mensen hetzelfde zeggen, ook die het beste met je voorhebben is het tijd voor kritisch naar jezelf kijken. Laat je niet klein maken!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-06-2018 09:00
Missschien heeft hij heimwee naar de tijd toen je nog zo duidelijk tegen hem opkeek en hem waardeerde en nodig had. En doet hij nu hetzelfde om dat gevoel weer te krijgen; hij zoekt naar wat verbeterpunten.
Ik denk dit ook.
Misschien is hij minder altruïstisch in zijn mentorschap als jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties en tips.

Ik kan het niet helemaal plaatsen, deels kan ik begrijpen wat hij bedoelt, maar dat stuk over mijn opleiding begrijp ik niet goed. Tijdens ons vorige gesprek riep hij al dat daar helemaal niet veel vraag naar is binnen de organisatie, wat dus totaal niet klopt. Vervolgens heb ik gezegd dat ik ook extern zou kunnen kijken en ook daar reageerde hij niet positief op. Alsof hij dat niet vond kunnen ofzo. Sindsdien lijkt er iets veranderd in ons contact. Hij viel een paar keer kribbig tegen mij uit, omdat ik iets niet wist. Hij gaf later aan dat ik dat niet persoonlijk moest opvatten en bood zijn excuses aan.

Hij bleek gisteren wat bij te draaien toen ik aangaf dat ik het geleerde ook in mijn huidige functie kon gebruiken, dat is ook wel zo, maar dan zou ik wel aardig overgekwalificeerd zijn en dat lijkt me niet zo logisch. Hij heeft altijd lauw gereageerd op mijn plannen voor de opleiding en dus ook nooit gevraagd hoe het gaat of gezegd dat hij het knap vindt ofzo. Dat laatste hoeft ook niet, maar hij was voorheen wel positief en vertelde mij dat ik veel meer kon dan ik dacht, pepte mij op en nu kreeg ik dus alleen maar lauwe reacties. Ik begrijp er niks van.

Hetzelfde geldt voor een vakantie die ik gepland heb voor het eerst alleen. Ik had het er een keer over en hij reageerde 'oh ja, dat...' op een wat denigrerende toon en vond het eigenlijk niet kunnen dat ik ging vliegen vanwege het milieu. Dus niet 'oh wat leuk dat je dat gaat doen etc.' zoals anderen.

We hebben een gezamenlijke hobby en daar reageert hij nog wel enthousiast en positief op dingen die ik doe.

Het lijkt bijna alsof hij geen vertrouwen (meer?) heeft in mijn capaciteiten. Alsof hij nu al roept dat het toch niet gaat lukken, dat is wat me het meest kwetst. Het vakgebied heeft meerdere richtingen waarbij er ongetwijfeld ook een richting is die mij ligt. Of hij begrijpt niet goed wat het inhoudt en roept maar wat.

Maar om dit nou allemaal aan hem te gaan vragen...
Alle reacties Link kopieren
Of misschien was hij altijd al zo maar zag je dat nooit door je roze bril. :lightbulb:

Als ik zo je voorbeelden lees, vind ik het niet heel gek klinken. Het kan toch dat hij die opleiding gewoon niet zo goed vind? Betekent niet dat die opleiding ook niks is, maar dat hij daar een mening over heeft. Vliegen is inderdaad slecht voor het milieu. Hij is nog wel enthousiast als jullie over leuke dingen praten. Nu kunnen wij vanaf hier de nuances niet zien natuurlijk, maar zo als platte tekst vind ik het niet heel slecht klinken.

Ik zou zijn gedrag niet te veel analyseren en ook niet nu al bespreken. Als je in de toekomst merkt dat hij niet positief is, kun je ter plekke zeggen dat het jammer vindt dat hij niet zo positief is als jijzelf bent, maar daar zou ik het bij laten. Het is een collega, geen goede vriend.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-06-2018 12:15
Of misschien was hij altijd al zo maar zag je dat nooit door je roze bril. :lightbulb:

Als ik zo je voorbeelden lees, vind ik het niet heel gek klinken. Het kan toch dat hij die opleiding gewoon niet zo goed vind? Betekent niet dat die opleiding ook niks is, maar dat hij daar een mening over heeft. Vliegen is inderdaad slecht voor het milieu. Hij is nog wel enthousiast als jullie over leuke dingen praten. Nu kunnen wij vanaf hier de nuances niet zien natuurlijk, maar zo als platte tekst vind ik het niet heel slecht klinken.

Ik zou zijn gedrag niet te veel analyseren en ook niet nu al bespreken. Als je in de toekomst merkt dat hij niet positief is, kun je ter plekke zeggen dat het jammer vindt dat hij niet zo positief is als jijzelf bent, maar daar zou ik het bij laten. Het is een collega, geen goede vriend.
Dat kan heel goed hoor, ik heb voor dat ik hem leuk begon te vinden ook wel een paar keer kleine aanvaringen met hem gehad. Reageerde hij heel onaardig omdat hij me een poosje niet kon bereiken, ik was toen vrij en heb ook redelijk bot terug gereageerd. Tja, op mijn vrije dag reageer ik niet. Het was ook niet iets dringends ofzo. Hij reageerde in de trant van 'nou hèhè, ben je er ook weer eens...' op onvriendelijke toon.

Op een gegeven moment bleek hij toch wel leuker te zijn dan ik dacht, we deelden een hobby en konden daar urenlang over praten, ook over andere dingen. Op een gegeven moment ook over relaties, hij vertelde wat over zijn vrouw, ik over mijn (nu) ex. Ik vond dat toen niet goed klinken, maar heb me er verder ook niet mee bemoeid, hij is met haar doorgegaan, mijn relatie is stukgelopen en ik heb besloten mij op mijn carrière te richten en eventueel ander werk te zoeken. Ook om hem los te kunnen laten. Heb ook op het werk afstand genomen, dat ging wel redelijk, met ups en downs. We spraken elkaar nu twee keer per jaar en meestal had ik er wel wat aan, maar vond het de vorige keer ook al niet zo'n fijn gesprek.
Het is niet dat hij de opleiding niks vindt, iemand anders heeft hem ook gedaan en daar reageert hij wel positief op. Het voelt gewoon alsof hij denkt dat ik het niet kan en bepaalde kwaliteiten mis. Ik riep gisteren op een gegeven moment zelfs vertwijfeld, maar wat zou ik dan moeten gaan doen. Daar reageerde hij ook niet op. Ik voelde me gekwetst, hij noemde ook helemaal niet waar wel mijn sterke punten liggen, het kwam gewoon over alsof ik het allemaal niet kan ofzo.

Maar ik zie het nu wel weer meer voor wat het is, gewoon een collega met een mening die niet hoeft te kloppen. En hij ligt met anderen ook regelmatig in de clinch, kan nogal een punt van iets maken als hij vindt dat dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan en kan dingen dan ook nogal opblazen.

Hij gaf aan het eind van het gesprek wel aan dat ik vooral moet doen wat ik leuk vind binnen het werk en dat ik van daaruit vanzelf een bepaalde richting uit ga. Hij vroeg wat ik van het gesprek vond en ik heb aangegeven dat ik het wel pittig vond, maar wel wat constructiever dan die paar keer dat hij chagrijnig reageerde.
Alle reacties Link kopieren
En anderen reageren dus niet zo negatief. Als dat zo was dan zou ik me ook wel even achter de oren krabben. Ik heb al wat van het geleerde toe kunnen passen en krijg daar positieve reacties op. Men vindt het erg nuttig en handig.
Alle reacties Link kopieren
Je mist zijn waardering, het hielp je. Nu je die niet meer krijgt ga je aan jezelf twijfelen. Waardering is natuurlijk fijn, maar het zou jouw mening over jezelf niet zo erg hoeven te beïnvloeden. Probeer het wat losser van elkaar te zien.
Je kunt hem nog steeds waarderen voor wat hij wél voor je gedaan heeft en daarin ook je eigen focus verleggen.

Uit mijn eigen ervaring; ik had ook een soort mentor/collega die altijd veel support gaf. Toen ik er voor koos om weer een studie te gaan doen werd het ook anders. Later hebben we het uitgepraat, het bleek dat zij eerst teleurgesteld was dat ik geen studie deed in haar richting. En ook wel wat baalde omdat ze de richting die ik heb gekozen eigenlijk wel beter / leuker vond. Het contact is nu gelijkwaardiger, en ook weer gewoon leuk.

Dus het kan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
En het klopt dat vliegen slecht is voor het milieu, maar hij heeft vorig jaar zelf ook gevlogen, dus vind het nogal hypocriet dat hij zo reageert... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het houdt me helaas best wel bezig.

Ik vraag me nog steeds af of het nou gewoon feedback was of meer een wanklank aan dingen die ik niet goed heb gedaan volgens hem. Het voelt meer als het laatste. En wat is het doel er van. Ik kan die dingen ook niet meer terugdraaien. Hij had me beter toen kunnen helpen denk ik dan. Ik was nieuw en kreeg direct veel te veel onderdelen op mijn bord. Had niet iemand die me kon inwerken, het betrof een nieuwe functie.

Waarom over iets van 5 jaar geleden gaan klagen dat ik dat anders had moeten doen.
Het is gewoon niet bepaald aardig, valt me heel erg van hem tegen en ben best wel boos en teleurgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven