Weinig geld en daten / sociaal leven

20-09-2018 20:35 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe andere singles met een laag inkomen dit doen!

In een notendon: Ik ben me aan het omscholen, woon tijdelijk weer bij m'n ouders op het platteland om kosten te drukken. Ik studeer in juni af. Ik weet dat het tijdelijk is :) Over een jaartje ziet mijn leven er waarschijnlijk heel anders uit

Mijn omgeving weet dat het allemaal krap is en denken veel mee.
M'n ouders nemen me mee uiteten, Vriendinnen organiseren filmavondjes thuis in plaats van een wijntje op het terras.
Ik ga niet meer mee naar de kroegavonden of hou het bij één cola. Dat soort dingen.

Alleen met daten is het lastig. Ik ben ook wel weer zo opgevoed dat je als vrouw je eigen broek moet ophouden (en dat lukt me momenteel eigenlijk niet). En er zijn vast ook viva-vrouwen die niet willen daten met een man die geen geld heeft, dus wat dat betreft vind ik niet dat je met twee maten moet meten.

Ik ben bijvoorbeeld dit weekend door een leuke man uitgenodigd om mee naar de film te gaan. En dat vind ik super leuk! Maar wel 11 euro (!) voor een kaartje, benzinekosten (want ik woon niet in de buurt van de bioscoop, en wil niet zo laat nog 17 km fietsen en de bus rijdt niet in het weekend), misschien nog een drankje daarna als het erg gezellig is. Ik schaam me er opzich niet voor om te zeggen: Sorry, wil heel graag maar heb geen geld. Maar weet dat zo'n man dan zegt: Ah joh, dan trakteer ik toch! En dat dat na een paar dates van beide of één van de kanten toch gaat knagen. Iemand bij mij thuis uitnodigen is momenteel ook niet echt een optie. En heb inmiddels ook ervaren dat mannen daar direct meer over denken, zeker als je bij een eerste date direct thuis afspreekt.;) Is soms ook niet erg natuurlijk!

Maargoed, ik ben dus wel benieuwd hoe anderen dit doen? Ik kan vast niet de enige vrijgezel zijn met een lege portemonnee. Kies je ervoor om -tijdelijk- niet te daten, zit je wel op tinder maar ga je een wandeling maken met je date? Of een ijsje eten nu het nog een beetje warm is buiten? Of andere leuke ideeën die geen / weinig geld kosten? Laten we elkaar helpen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Stel voor om te gaan wandelen of iets anders gratis. Op een gegeven moment kun je het wel gewoon vertellen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik gewoon eerlijk uitleggen waarom je tijdelijk niet zoveel geld hebt om uit te gaan. Je bent hard bezig met afstuderen, ik neem aan dat iedereen dat wel snapt. Verder zou ik niet op voorhand al een leuke man hierom laten lopen. Hij kan zelf wel bepalen of jouw tijdelijke geldgebrek en het feit dat je voorlopig voornamelijk vooral dingen kan doen die weinig kosten, voor hem redenen zijn om niet te daten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon daten natuurlijk.
Ergens een bakkie koffie drinken doe ik eigenlijk altijd op de eerste date, en kost niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Omdat jouw situatie van tijdelijke aard is zou ik gewoon redelijk snel open kaart spelen. Een man zal een vrouw die de ambitie heeft om wat anders te doen en daarvoor tijdelijk een offer moet brengen vaak aantrekkelijker vinden dan Miep die al 6 jaar in de bijstand zit en het wel zo goed vindt en daadoor niks te besteden heeft.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Toen ik net op mijzelf woonde, had ik het ook krap. Ik had een speciaal spaarpotje waar ik geld in deed voor dat soort dingen. En als ik een maandje niets had, had ik de maand daarna dus wat extra. En dat ging echt om tientjes-werk.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat als eerste date toch geen film kijken? (of zeg ik nou iets raars?)
Met een uur naast elkaar naar een scherm staren leer je elkaar toch niet kennen...

Edit: Sorry, compleet off topic
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij stikt het in Nederland van de mensen die heel voorzichtig moeten zijn met hun geld.
Creatief zijn en goed alle echt scherpe aanbiedingen / kortings acties van uitgaansdingen in de gaten houden

En idd gewoon vertellen, is niets om je voor te schamen vind ik
Het einde is in ieder geval in zicht! Zelf zou ik me focussen op mijn studie en inkomen/baan en daarna pas weer gaan daten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je helemaal geen inkomen dan?
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
20-09-2018 21:04
Je gaat als eerste date toch geen film kijken? (of zeg ik nou iets raars?)
Met een uur naast elkaar naar een scherm staren leer je elkaar toch niet kennen...

Edit: Sorry, compleet off topic
Nee hoor is geen eerste date haha! Ik date al een tijdje met deze man. En we gingen inderdaad tot nu toe een kopje thee drinken. Of iets kleins eten, zoals een soepje of een salade. Maar nu vind hij (en ik) het ook wel leuk om eens iets anders te doen dan thee drinken. :proud: vandaar dat ik benieuwd ben naar ideeën
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
20-09-2018 21:10
Nee hoor is geen eerste date haha! Ik date al een tijdje met deze man. En we gingen inderdaad tot nu toe een kopje thee drinken. Of iets kleins eten, zoals een soepje of een salade. Maar nu vind hij (en ik) het ook wel leuk om eens iets anders te doen dan thee drinken. :proud: vandaar dat ik benieuwd ben naar ideeën
Maar als je hem dus al kent kun je toch best thuis een film kijken? Als eerste date zou ik het niet doen nee, maar na een paar wel hoor. Lekker wijntje/biertje en wat hapjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
20-09-2018 21:12
Maar als je hem dus al kent kun je toch best thuis een film kijken? Als eerste date zou ik het niet doen nee, maar na een paar wel hoor. Lekker wijntje/biertje en wat hapjes erbij.
Dan wel bij hem thuis want TO woont bij d’r ouders.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
20-09-2018 21:07
Heb je helemaal geen inkomen dan?
Jawel hoor, ik werk naast school en stage in de zorg en in de horeca tegen minimumloon.
Maar omscholen is ook echt niet goedkoop (ik heb al een hbo-studie op zak) en ik doe daarnaast nog een aantal cursussen die erg duur zijn.
Plus studieboeken, reiskosten voor stage en school. En ik probeer ook nog iets te sparen voor als ik na mijn studie weer op mezelf ga en vloerbedekking, gordijnen en verf moet kopen. En leven an sich is ook niet gratis helaas ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
20-09-2018 21:14
Dan wel bij hem thuis want TO woont bij d’r ouders.
En dat vind ik dus lastig.
Hij vraagt: "Hey knapperd, vind je het leuk om dit weekend naar de film te gaan?"
Ik: "Sorry, ik heb echt geen geld het komende jaar. Misschien kunnen we bij jou thuis film kijken?"

Voelt toch een beetje... kut... en opdringerig...

Misschien moet ik gewoon zeggen dat ik geen geld heb, en verder het initiatief bij hem laten. Maar dan lijkt het net of ik er makkelijk vanaf wil komen. En ik weet dat hij dan wil trakteren op de film.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
20-09-2018 21:17
En dat vind ik dus lastig.
Hij vraagt: "Hey knapperd, vind je het leuk om dit weekend naar de film te gaan?"
Ik: "Sorry, ik heb echt geen geld het komende jaar. Misschien kunnen we bij jou thuis film kijken?"

Voelt toch een beetje... kut... en opdringerig...

Misschien moet ik gewoon zeggen dat ik geen geld heb, en verder het initiatief bij hem laten. Maar dan lijkt het net of ik er makkelijk vanaf wil komen. En ik weet dat hij dan wil trakteren op de film.
Als je hem echt leuk vindt en wel geld hebt om te sparen zou ik een tussenoplossing bedenken. Gratis dingen doen en af en toe iets goedkoops zoals naar de film of een kleine lunch.
Kit_Kat schreef:
20-09-2018 21:04
Je gaat als eerste date toch geen film kijken? (of zeg ik nou iets raars?)
Met een uur naast elkaar naar een scherm staren leer je elkaar toch niet kennen...

Edit: Sorry, compleet off topic
Oh, deed ik graag toen ik 20 was. Lekker een uurtje vozen in het donker. :smooch:
Alle reacties Link kopieren
Butterfly je reactie zet me aan het denken. Sparen doe ik zodat ik niet eeuwig bij m'n ouders hoef te wonen...
Ik heb natuurlijk ook nog geen garantie dat ik na deze studie wél een fatsoenlijk loon heb :proud: maar hoe dan ook moet ik tegen die tijd wel weer op mezelf, en dan moet er wel iets op de spaar staan zodat ik in elk geval de boel bewoonbaar kan maken :proud:

En ik kan heus weleens een keer naar de film. Maar zo alles bij elkaar tikt het wel aan. Want mijn vriendinnen vinden het ook wel leuk om eens wat luxer te koken, en de familie gaat op familieuitje, en de collega's (heb ik erg goed contact mee) een escape room... En als ik dan moet kiezen tussen een date of een verjaardagscadeautje voor m'n moeder... dat zijn gewoon echt niet makkelijke dingen. Ik heb ook het gevoel dat ik hier moeilijk over kan praten met mensen om mij heen, hoewel iedereen echt rekening houdt met mij hoor en dat waardeer ik enorm.
jempo wijzigde dit bericht op 20-09-2018 21:35
16.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
20-09-2018 21:30
Oh, deed ik graag toen ik 20 was. Lekker een uurtje vozen in het donker. :smooch:
Ik vind samen naar de film inderdaad heel leuk! Romantischer dan kopje thee drinken :-D maar wandelen vond ik ook een leuk idee, ga ik onthouden, kan volgens mij ook wel romantisch zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
20-09-2018 21:30
Butterfly je reactie zet me aan het denken. Sparen doe ik zodat ik niet eeuwig bij m'n ouders hoef te wonen...
Ik heb natuurlijk ook nog geen garantie dat ik na deze studie wél een fatsoenlijk loon heb :proud: maar hoe dan ook moet ik tegen die tijd wel weer op mezelf, en dan moet er wel iets op de spaar staan zodat ik in elk geval de boel bewoonbaar kan maken :proud:

En ik kan heus weleens een keer naar de film. Maar zo alles bij elkaar tikt het wel aan. Want mijn vriendinnen vinden het ook wel leuk om eens wat luxer te koken, en de familie gaat op familieuitje, en de collega's (heb ik erg goed contact mee) een escape room... En als ik dan moet kiezen tussen een date of een verjaardagscadeautje voor m'n moeder... dat zijn gewoon echt niet makkelijke dingen. Ik heb ook het gevoel dat ik hier moeilijk over kan praten met mensen om mij heen, hoewel iedereen echt rekening houdt met mij hoor en dat waardeer ik enorm.
Ik snap je ook wel hoor. Maar ik had een goede vriendin die op een gegeven moment ook zo was, duurde 3 jaar (misschien nu nog wel, maar ik heb de vriendschap verbroken). Ze had nooit geld om iets met mij te doen, inderdaad één kopje thee en dan naar huis, maar op een gegeven moment mocht het niets kostten of draaide ik er voor op. Ik hield er met liefde rekening mee. Terwijl ze wel vertelde over leuke dingen die wel geld kostten met anderen en leuke nieuwe meubels voor in huis. Op een gegeven moment is dat toch vervelend.... Ik denk dat als je met hem niet eens een keer naar de bioscoop wil maar met vriendinnen zulke dingen wel wil en doet, dat dat stuk loopt.

Dus mijn advies: desnoods een maandje langer bij je ouders uiteindelijk, maar doe af en toe iets leuks met je date dat een tientje kost (als je hem dat waard vindt natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
20-09-2018 20:55
Toen ik net op mijzelf woonde, had ik het ook krap. Ik had een speciaal spaarpotje waar ik geld in deed voor dat soort dingen. En als ik een maandje niets had, had ik de maand daarna dus wat extra. En dat ging echt om tientjes-werk.
Dit vind ik trouwens echt een goede tip! Ik heb twee banen met nuluren, dus mijn lonen verschillen nog weleens. Dat ik gewoon elke maand een x bedrag apart zet voor op mezelf gaan, een bedrag voor vaste lasten bewaar en dat wat ik overhou mag naar vrij te besteden leuke dingen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie alleen mag nog drie jaar. Tot nu toe alleen positieve reacties. Zat te doen ook voor minder geld. Goede wandeling en wat simpels gaan eten. Zelf wat meenemen. Voor elkaar koken. Tot nu toe was thuis bij de ander afspreken ook niet meteen een hint tot wat anders.
Maar ik ben een echt buitenmens met hond, dus zoek ook een buitenmens om activiteiten mee te ondernemen.

Daarbij ik heb flink wat moeten laten, offers moeten brengen en moet nu keihard bikkelen. Wel baangarantie hierna. Als de persoon die ik tegenkom dat niet een klein beetje mooi kan vinden i.p.v. de nadelen zien, loopt hij maar lekker door. Wanneer het echt klikt kom je dat jaartje krap doen ook wel door!
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon aangeven dat je het super leuk vind maar dat je op dit moment krap zit en dat je over een aantal x dagen of weken naar de film wilt? Ook heb je bij de Kruidvat nu een actie voor bepaalde dagen twee tickets voor 10 euro. Wel beperkte dagen en tijd maar je kan ook rekening houden met zulke acties. Social deal, vakantie veilingen?
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
20-09-2018 21:54
Ik snap je ook wel hoor. Maar ik had een goede vriendin die op een gegeven moment ook zo was, duurde 3 jaar (misschien nu nog wel, maar ik heb de vriendschap verbroken). Ze had nooit geld om iets met mij te doen, inderdaad één kopje thee en dan naar huis, maar op een gegeven moment mocht het niets kostten of draaide ik er voor op. Ik hield er met liefde rekening mee. Terwijl ze wel vertelde over leuke dingen die wel geld kostten met anderen en leuke nieuwe meubels voor in huis. Op een gegeven moment is dat toch vervelend.... Ik denk dat als je met hem niet eens een keer naar de bioscoop wil maar met vriendinnen zulke dingen wel wil en doet, dat dat stuk loopt.

Dus mijn advies: desnoods een maandje langer bij je ouders uiteindelijk, maar doe af en toe iets leuks met je date dat een tientje kost (als je hem dat waard vindt natuurlijk).
Bedankt voor je reactie! Ik ken jouw "ex"-vriendin natuurlijk niet. Maar ik kan best begrijpen dat je hierdoor uiteindelijk de vriendschap verbroken hebt, want leuk is het niet. Het heeft voor mij niets met willen te maken. Ik hoop het voor alle partijen zo prettig mogelijk te maken, en vooral ook voor mezelf. Het voelt lullig als ik af en toe wel wat met hem ga doen dat geld kost, maar dat niet kan opbrengen richting familie of vrienden. Maar wil mijn leven ook niet compleet on hold zetten, omdat ik even wat krapper zit, daar zou ik ook zwaar ongelukkig van worden.

Ik heb ook wel het gevoel dat ik me naar vriendinnen moet verantwoorden, in die zin kan ik me wel verplaatsen in jouw "ex"-vriendin. Want het komt heus weleens voor dat ik in iets duurs investeer bijvoorbeeld. Maar dan gaat het wel om dingen waarmee ik bijvoorbeeld inkomen kan vergroten, zoals een jurkje voor een sollicitatie, en niet voor een vakantie of iets dergelijks. Ik hoop toch dat mijn vrienden en familie begrijpen waarom ik bepaalde keuzes maak, maar er zijn wel sociale contacten die ik verlies, misschien terugkomen als ik weer wat geld heb, dat weet ik niet.

Een maand langer bij m'n ouders blijven wonen, omdat ik geld wil hebben voor de bioscoop en dergelijke? Zou jij dat zelf doen? Ik ben geen 18 meer en wil ook weleens iets gaan opbouwen voor mezelf zonder m'n ouders. Daarnaast is de band met m'n ouders ook belangrijk voor me en wil ik niet langer op hun lip zitten dan hoogstnoodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Totally off-topic, maar als je al een HBO hebt, waarom dan tegen een minimumloon gaan werken in de horeca? Zijn zat beter verdiende (bij)baantjes. Is echt niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven