Advocaat om snelle afhandeling af te dwingen

23-09-2018 16:41 81 berichten
Mijn vriend heeft met vrijdagavond laten weten niet meer samen verder te willen. Het gaat al een hele tijd slecht tussen ons, maar toch had ik nog altijd hoop dat we er samen uit zouden komen.
Hij is hier al een hele tijd klaar mee en heeft geen gevoelens meer voor mij. Maar wil nu zo snel mogelijk alles afhandelen. Alhoewel ik dit aan had zien kunnen komen, ben ik echter nog niet zo ver. Ik zit nog volop in mijn emoties die nog alle kanten op vliegen.

Onze situatie: we hebben een jaar geleden de sleutel van onze nieuwbouwwoning gekregen en hebben een samengesteld gezin. Gelukkig hebben we geen gezamenlijke kinderen. Wel kinderen die elkaar echt als broer en zuszen zijn gaan zien en een hechte band hebben. We kunnen beiden de woning niet alleen betalen, dus die zal de verkoop in moeten.

Hij wil nu zo snel mogelijk alles afhandelen. Vooral de vraag wie waar gaat wonen. Hij wil dat een van ons tweeën zo snel mogelijk de woning verlaat. Vanmiddag al even over gepraat, maar de emoties zitten nog zo hoog dat dat natuurlijk escaleerde. Is ook veel te snel... voor mijn gevoel in ieder geval. Hij appte daarna dat hij deze week met een mediator samen wil zitten. Aangegeven dat ik dat niet wil. Zijn reactie daarop is dat ik binnenkort dan wel een uitnoding zie verschijnen.
Ik weet dat hij daarmee bedoelt dat hij een advocaat wil inschakelen.

Kan hij dit echt op deze manier zo afdwingen? Ik heb spaargeld, maar wil dat echt niet aan een advocaat uitgeven... Buiten dat het dan een gigantisch gevecht wordt. Dat wil ik voor mezelf niet, maar ook niet voor de kids. Hoop dat die elkaar af en toe kunnen blijven zien, maar die kans wordt heel klein als het een vechtscheiding wordt :"-(
Alle reacties Link kopieren
Wat schiet je er mee op om het gesprek te frustreren? Zolang dit speelt kom je toch ook niet aan verwerken toe. Je kunt beter gewoon meewerken zodat zaken inderdaad zsm geregeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst sterkte, wat een vervelende situatie.

Waarom wil je niet met een mediator om tafel?
Is er een ander in 't spel dat hij het zo snel wil laten gaan?

Als hij zo gejaagd is, is wat mij betreft hij degene die voorlopig uit huis kan.
Vraag is ook of je wel zo snel je huis kan verkopen zonder boetes en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de boel niet dwarsbomen, zet je emoties maar even aan de kant want je zult toch de dingen moeten regelen zonder woede uitbarstingen, gedraag je beide als volwassenen en als dat niet lukt dan gaat het idd via de advocaat en kost het geld.
Nummer*Zoveel schreef:
23-09-2018 16:43
Wat schiet je er mee op om het gesprek te frustreren? Zolang dit speelt kom je toch ook niet aan verwerken toe. Je kunt beter gewoon meewerken zodat zaken inderdaad zsm geregeld zijn.
Ik wil de boel niet onnodig frusteren, maar zit zo in mijn emoties dat ik nog helemaal niet helder kan denken.
Mediator kost een flinke smak geld per uur, dus dan wil ik op z'n minst weten wat ik zelf wil en kan. Ik heb me nog helemaal niet verdiept in de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen mediator dan? Dat is toch juist goed als jij op een beetje aardige manier uit elkaar wil?
En, inderdaad, als jullie gaan zitten wachten totdat jullie er allebei aan toe zijn, kan dat natuurlijk heel erg lang gaan duren!
Het heeft weinig zin om die zure appel voor je uit te schuiven. Ik zou hem gewoon gaan opeten. Des te sneller is het voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ja, waarom wil je geen gesprek onder leiding van een mediator? Lijkt me nu juist verstandig, die kan ervoor zorgen dat het gesprek niet door alle emoties gierend de bocht uit vliegt.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Tornacense schreef:
23-09-2018 16:44
Is er een ander in 't spel dat hij het zo snel wil laten gaan?

Als hij zo gejaagd is, is wat mij betreft hij degene die voorlopig uit huis kan.
Vraag is ook of je wel zo snel je huis kan verkopen zonder boetes en dergelijke.
Voor zover ik weet is er geen ander in het spel.

Nog geen idee of er boetes gekoppeld zijn aan de verkoop. Wat ik me kan herinneren van toen we de hypotheek aflsoten is dat niet zo.
Alle reacties Link kopieren
mievi schreef:
23-09-2018 16:47
Ik wil de boel niet onnodig frusteren, maar zit zo in mijn emoties dat ik nog helemaal niet helder kan denken.
Mediator kost een flinke smak geld per uur, dus dan wil ik op z'n minst weten wat ik zelf wil en kan. Ik heb me nog helemaal niet verdiept in de mogelijkheden.
Je kunt ook een tegenvoorstel doen en tegen hem zeggen dat je zeker wil meewerken aan een snelle afhandeling, maar dat je je nog nergens in verdiept hebt en bang bent voor de kosten van mediation. Stel dan voor dat je a.s. woensdag of a.s. vrijdag ofzo met een voorstel komt over hoe uit elkaar te gaan en vraag hem hetzelfde te doen. Daarna kunnen jullie altijd nog naar een mediator.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso best onverstandig om na een eerdere scheiding weer samen in een huis te gaan zitten met een ander gezin en weer afhankelijk te zijn van een ander, zoals je ziet geeft dat echt niet meer garantie dat je samen blijft en zit je weer in hetzelfde gedoe als bij een scheiding, arme kinderen..
Nummer*Zoveel schreef:
23-09-2018 16:43
Wat schiet je er mee op om het gesprek te frustreren? Zolang dit speelt kom je toch ook niet aan verwerken toe. Je kunt beter gewoon meewerken zodat zaken inderdaad zsm geregeld zijn.
Mag ze effe 2 dagen de tijd nemen om het feit te verwerken dat haar partner haar zowat zomaar uit het niets dumpt?

Een (ex-)partner met wie ze al een aantal jaar een relatie heeft, een koophuis, ... dus niet iemand die ze maar 3 maand kent.


Ik zou zelf toch ook eerst van de schok willen bekomen en het eerst minstens een week willen laten bezinken.
Je bent jaren samen geweest, dan zal die week het verschil niet maken.

Gaat ie die week maar op hotel of bij familie of vrienden logeren als ie niet met mij onder 1 dak wil.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 16:54
7.17% gewijzigd
Je zegt 'mijn vriend'. Jullie zijn dus niet getrouwd. Geen kinderen samen.

Waarvoor is die mediator nodig dan?

Jullie moeten toch gewoon het huis zo snel mogelijk in de verkoop gooien, één (hij, zijn keuze) gaat tot die tijd ergens anders wonen, kosten delen tot huis verkocht is en dan is het klaar, toch?
Mediator is niet bepaald goedkoop... wat ik nu kan vinden 300 euro per uur. Geld dat we (nou ja, ik...) wellicht nog hard nodig ga hebben.

Zou het liefst proberen om er (deels) samen uit te komen.

Maar kan hij op de tweede dag al dreigen met een advocaat als ik nog niet klaar ben om afspraken te maken over de praktische afhandeling?
Alle reacties Link kopieren
mievi schreef:
23-09-2018 16:54
Mediator is niet bepaald goedkoop... wat ik nu kan vinden 300 euro per uur. Geld dat we (nou ja, ik...) wellicht nog hard nodig ga hebben.

Zou het liefst proberen om er (deels) samen uit te komen.

Maar kan hij op de tweede dag al dreigen met een advocaat als ik nog niet klaar ben om afspraken te maken over de praktische afhandeling?
Alles kan, natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
Er zijn dan wel geen gezamenlijke kinderen in het spel, maar wel kinderen van ons ieder. En die zijn erg gehecht aan ons en elkaar... Dat maakt het extra moeilijk. Ik wil de impact voor hun zo beperkt mogelijk houden. Ze hebben al genoeg ellende op hun bordje gehad.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-09-2018 16:50
Je kunt ook een tegenvoorstel doen en tegen hem zeggen dat je zeker wil meewerken aan een snelle afhandeling, maar dat je je nog nergens in verdiept hebt en bang bent voor de kosten van mediation. Stel dan voor dat je a.s. woensdag of a.s. vrijdag ofzo met een voorstel komt over hoe uit elkaar te gaan en vraag hem hetzelfde te doen. Daarna kunnen jullie altijd nog naar een mediator.
Dit dus. De partner dreigt met een advocaat omdat er alleen “nee” uit TO komt.
Ik zou hem laten dreigen overigens.

Zo snel werkt het gerecht en advocaten nu ook weer niet.
Ik proef uit jullie reacties dat ik toch mee zou moeten werken aan mediation. Misschien dan maar een paar daagjes vrij nemen (wat sowieso geen kwaad kan) en versneld proberen na te denken wat ik wil.
Nummer*Zoveel schreef:
23-09-2018 16:57
Dit dus. De partner dreigt met een advocaat omdat er alleen “nee” uit TO komt.
Ik heb aangegeven te willen praten, maar dat ik het wel verstandiger vind om eerst even wat ruimte te nemen om emoties wat te laten bezinken.
Alle reacties Link kopieren
mievi schreef:
23-09-2018 16:59
Ik proef uit jullie reacties dat ik toch mee zou moeten werken aan mediation. Misschien dan maar een paar daagjes vrij nemen (wat sowieso geen kwaad kan) en versneld proberen na te denken wat ik wil.
Nee, dat vind ik niet per se. Ik zou in jouw situatie niet zo goed weten waar mediation überhaupt voor nodig is. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waar je zo lang over na moet denken? Het lijkt me dat ieder gaat waarmee ie de relatie in gekomen is, en de gezamenlijke spullen gewoon verdeeld worden. Wat valt er dan nog te regelen?

Wellicht kunnen we hier met je meedenken, zat vrouwen hier die ook gescheiden zijn / uit elkaar zijn gegaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
mievi schreef:
23-09-2018 17:01
Ik heb aangegeven te willen praten, maar dat ik het wel verstandiger vind om eerst even wat ruimte te nemen om emoties wat te laten bezinken.
Maar waar moet je dan over praten?

Edit: ik ben niet eens je vriend maar ook in mijn oren klinkt het alsof je tijd aan het rekken bent in de hoop dat er toch niet uit elkaar gegaan wordt. Ik snap dat dat irritatie bij je ex opwekt.
Am Yisrael Chai!
Wat zou een advocaat volgens hem kunnen doen dan?

Nogmaals, naast het emotionele gaat het praktisch gezien alleen om verkoop van het huis. Als hij haast heeft kan hij alvast afspraken regelen met wat makelaars om te inventariseren hoe en wat.

Qua bezoekregeling en omgang van de kinderen valt er in deze zaak voor een advocaat niets te doen.
Nergens voor nodig en zonde van het geld, vind ik ook. Kan een van jullie de ander uitkopen?
Het is lullig dat hij het allemaal zo snel wil regelen (klinkt toch alsof er een ander is), maar probeer voor jezelf te bedenken wat je wilt. Als jij elders wilt gaan wonen, neemt hij dan het huis of gaat het in de verkoop?
Hoe dan ook zou ik me niet het huis uit laten jagen als dat ook op mijn naam staat. Dan gaat hij maar tijdelijk elders logeren.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben dus samen een huis? Beiden eigenaar, denk ik? Verder samenlevingsovereenkomst, getrouwd, geregistreerd partnerschap (de laatste twee opties denk ik niet, aangezien je zegt dat het je vriend is). Testament? Ik vind het echt rot voor je, to, maar zonder deze info is er geen zinnig woord over te zeggen. Ook niet als jullie geen gezamenlijke kinderen hebben.

Met de informatie die je geeft zou ik denken dat een mediator alsnog goedkoper is dan een advocaat.
annbritt79 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 17:11
12.39% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven