Vriend mantelzorger voor vader

29-12-2018 17:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds anderhalf jaar heb ik een relatie met mijn vriend, vanaf dat ik hem ken woonde hij al in 1 huis met zijn vader. Zijn moeder is 10 jaar geleden al overleden. Toen ik hem leerde kennen was het al bekend dat zijn vader darmkanker heeft. In het begin merkte ik daar nog niet zoveel van, maar in de loop van de tijd ging mijn vriend steeds meer zorgtaken op zich nemen. Inmiddels is mijn vriend gestopt met werken en zorgt hij fulltime voor zijn vader. Hierdoor komt hij ook nog erg weinig de deur uit en is het vaak lastig voor ons om elkaar te zien. Daar komt ook nog bij dat zijn vader mij niet moet, dus dat ik ook liever niet daar ben. Ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer moeite mee krijg met deze hele situatie, ik wil hem echt wel steunen, maar weet niet zo goed hoe. Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, misschien mensen die in een zelfde situatie zitten of hebben gezeten?
Niets is zeker en zelfs dat niet
Wat heftig voor je. Waarom moet die vader je niet? Want dat maakt het wel extra lastig om bij elkaar te zijn.
Welke prognose heeft zijn vader?
Zit er verbetering in en dus hopelijk ook een toekomst voor jullie twee?

En is er nog familie die een keer een avond kan inspringen?
Alle reacties Link kopieren
Gestopt met werken? Waarom geen thuiszorg ingeschakeld?
Zijn vader zal nu het belangrijkste zijn voor hem, daar moet je niet tussen willen komen. Hou gepaste afstand of ga verder met je leven zonder hem.
redbulletje schreef:
29-12-2018 17:26
Zijn vader zal nu het belangrijkste zijn voor hem, daar moet je niet tussen willen komen. Hou gepaste afstand of ga verder met je leven zonder hem.
Mooi beschreven en mee eens .
dolfje schreef:
29-12-2018 17:25
Gestopt met werken? Waarom geen thuiszorg ingeschakeld?
Sommige mensen willen graag bij hun vader zijn in dat laatste jaar.
Alle reacties Link kopieren
Thuiszorg kan jouw vriend toch af en toe ontlasten?
lila01 schreef:
29-12-2018 17:46
Thuiszorg kan jouw vriend toch af en toe ontlasten?
Maar t is niet gezegd dat hij zijn vrije tijd dan gezellig wil gaan daten met TO natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw vriend is gestopt met werken, hoe krijgt hij dan nog een inkomen?
Alle reacties Link kopieren
En hoe oud/ jong zijn jullie?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2018 17:47
Maar t is niet gezegd dat hij zijn vrije tijd dan gezellig wil gaan daten met TO natuurlijk.
Dan lijkt me een relatie ook vrij zinloos.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
29-12-2018 17:18
Wat heftig voor je. Waarom moet die vader je niet? Want dat maakt het wel extra lastig om bij elkaar te zijn.
Misschien "moet"vader haar niet omdat hij bang is dat ze zijn zoon aftroggelt.Vader steunt al 10 jaar op zoon denk ik, en die wil dat niet missen. heb zo het idee dat vader ook geen thuiszorg wil. Hoop dat ik me vergis want dat is een zwaar leven voor vriend. En is het allemaal niet zo liefdevol als RB het zich voorstelt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste nu is dat je je vriend in zijn waarde laat. Hij heeft een dappere keuze gemaakt en wil er voor zijn vader zijn.

Belangrijk voor jou is dat je los van deze situatie wel net hem verder wil. Als dat zones, kijk dan wat er in je mogelijkheden ligt om hem en zijn vader te helpen. Een keer voor hem koken, de was doen,....

Ik weet niet of wegblijven de beste keuze is. Door niet te komen geef je ook een signaal af.

Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
HTH schreef:
29-12-2018 17:56
Belangrijkste nu is dat je je vriend in zijn waarde laat. Hij heeft een dappere keuze gemaakt en wil er voor zijn vader zijn.
Ik vind dat niet zo dapper om je hele leven opzij te zetten om voor iemand te zorgen. Als diegene komt te overlijden heb je helemaal niks meer. Je kan er ook zijn op andere manieren ipv een verpleger te worden.
dolfje schreef:
29-12-2018 18:00
Ik vind dat niet zo dapper om je hele leven opzij te zetten om voor iemand te zorgen. Als diegene komt te overlijden heb je helemaal niks meer. Je kan er ook zijn op andere manieren ipv een verpleger te worden.
Als je de rest van je leven met 'was ik er maar wat vaker voor m'n vader geweest' rond blijft lopen, heb je ook niks. Laat die jongen z'n eigen beslissingen maken. Je kunt de tijd naar de dood van een dierbare maar één keer doen.
redbulletje schreef:
29-12-2018 18:10
Als je de rest van je leven met 'was ik er maar wat vaker voor m'n vader geweest' rond blijft lopen, heb je ook niks. Laat die jongen z'n eigen beslissingen maken. Je kunt de tijd naar de dood van een dierbare maar één keer doen.
Helemaal mee eens. Als je van hem houdt steun je hem daarin.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
29-12-2018 17:48
Als jouw vriend is gestopt met werken, hoe krijgt hij dan nog een inkomen?
Pgb voor mantelzorgers denk ik.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
29-12-2018 18:14
Helemaal mee eens. Als je van hem houdt steun je hem daarin.
Als je van hem houdt vraag je door, en probeer je er achter te komen waarom er geen thuiszorg is, en waarom zijn vader hem geen partner gunt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Praten met je vriend:
'ik wil hem echt wel steunen, maar weet niet zo goed hoe.' En dat je dat niet zo goed weet is heel menselijk en begrijpelijk. Dat vragen en erover praten dus.
'Daar komt bij dat zijn vader mij niet moet, dus dat ik ook liever niet daar ben.'
' Ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer moeite krijg met deze hele situatie.'
Dat kan je met hem bespreken? Zo niet, wat is er dan nog voor relatie?
Je vriend steunen is het belangrijkst en vraag hem hoe je hem het beste kan steunen. En ja, misschien krijg je een antwoord dat je niet prettig vindt.
Maar in een relatie zijn er nog altijd twee, en jij hoeft niet helemaal weggecijferd te worden. Mocht het zo zijn dat je vriend er eigenlijk helemaal geen relatie bij kan hebben, of het wel wilt maar het echt niet gaat door de intensieve zorg voor zijn vader, vind ik wel dat je vriend daar eerlijk over moet zijn naar jou.






'
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
29-12-2018 18:00
Ik vind dat niet zo dapper om je hele leven opzij te zetten om voor iemand te zorgen. Als diegene komt te overlijden heb je helemaal niks meer. Je kan er ook zijn op andere manieren ipv een verpleger te worden.
Ik vind het bewonderingswaardig dat iemand zo'n keus maakt.....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2018 18:10
Als je de rest van je leven met 'was ik er maar wat vaker voor m'n vader geweest' rond blijft lopen, heb je ook niks. Laat die jongen z'n eigen beslissingen maken. Je kunt de tijd naar de dood van een dierbare maar één keer doen.
Wie zegt dat het zijn eigen beslissing is, we kennen maar een kant van het verhaal, net dat, en misschien nog wel minder dan TO weet en zegt.Misschien is vader wel een dwingeland die zoon gedwongen heeft voor hem te zorgen. De erfenis naar een goed doel of weet ik veel waarmee je iemand kunt dwingen. En is zoon te slap om te zeggen; Pa alles goed en wel, ik zeg mijn baan op, maar ik verwacht wel dat je minimaal 1 dag in de week hulp van anderen accepteert.Ik ken iemand waar 5 jaar geleden darmkanker is geconstateerd, na allerlei behandelingen is hij er nog steeds,dus vriend van TO kan nog heel wat jaren thuis moeten blijven. Ik gok dat vader al 10 jaar geleden toen zijn vrouw is overleden al te veel op zijn zoon ging steunen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder dat je vriend zo voor zijn vader zorgt. Ik begrijp heel goed dat je het lastig vind dat je vriend nu niet zoveel met je kan afspreken.

Zorgt je vriend 24/7 voor zijn vader?
Is zijn vader 'terminaal'(levensverwachting korter dan 3 maanden)?
Wordt je vriend geclaimd door zijn vader?

Als zijn vader terminaal is, zou ik even doorbijten en er voor je vriend zijn, waar hij dat nodig vind.
Als je vriend door zijn vader geclaimd wordt, en je vriend dat prima vind. Kan je denk ik weinig doen.
Verder kan je misschien in gesprek met je vriend aangeven dat het belangrijk is dat hij ook af en toe iets voor zichzelf doet. Mantelzorger zijn kan namelijk erg zwaar zijn.
Als je ziet dat je vriend er doorheen zit, kan je misschien ook een dagje/avondje uit(met jou)geven. Misschien dat dat hem goed doet.
Als zijn vader niet alleen kan zijn, kan je misschien en vriend/kennis/vrijwilliger vragen of ze bij zijn vader kunnen zijn.
Ik ken iemand die t laatste jaar van z'n moeder bijna fulltime heeft gezorgd voor haar. Ze is nu overleden en hij heeft z'n leven weer opgepakt. Toch heeft hij geen spijt ofzo.

Ik denk dat je moet bedenken hoeveel je om hem geeft en of je dit kan opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een ww-uitkering en heeft nu met het uwv geregeld dat hij voorlopig geen sollicitatieplicht heeft. Deze regeling loopt tot en met september 2019 dus hoe het daarna moet is ook nog de vraag.
Zijn vader is niet terminaal, er is wel besloten om niet meer te opereren en voorlopig doet hij het op pijnstillers en poedertjes om de ontlasting zachter te maken. Ze hebben nu alleen thuiszorg geregeld die hem smorgens uit bed komen halen en helpen met aankleden. Verder wil zijn vader ook eigenlijk geen vreemden in huis, de enige die mijn vriend af en toe kan vragen is zijn zus. Wat nlies zegt klopt denk ik wel, ik pik de tijd van zijn zoon in, terwijl ze voordat zijn moeder overleed altijd met z'n tweeën waren (ze hebben een boerderij). Ik heb wel heel veel respect voor mijn vriend dat hij dit doet, maar krijg inderdaad het idee dat zijn vader hem teveel claimt, zoals dus dat hij zich niet door vreemden wil laten verzorgen.
Niets is zeker en zelfs dat niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven