Belediging of feitelijke waarneming?

22-01-2019 12:00 65 berichten
Als reactie op een opmerking van mij over sfeer, ontbreken van saamhorigheid, en niet kunnen aarden, kreeg ik als reactie: ‘Ik vind jou ook best een kille persoonlijkheid.’
Is dat dan een belediging of slechts een feitelijke waarneming? Ik vond het niet zo’n aardige opmerking en heb dat ook gezegd. Daar kwam verder geen reactie op.
Alle reacties Link kopieren
Kil klinkt ook niet erg aardig nee, maar ik snap denk ik wel wat er bedoeld word. Maar handig verwoord is het niet.
het is een mening, als jij je er niet in herkent dan leg je dat naast je neer
Takkie1 schreef:
22-01-2019 12:02
Kil klinkt ook niet erg aardig nee, maar ik snap denk ik wel wat er bedoeld word. Maar handig verwoord is het niet.
Als tegenhanger van warm snap ik hem wel, maar kil klinkt niet fijn.
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 12:03
Als tegenhanger van warm snap ik hem wel, maar kil klinkt niet fijn.
de persoon die dat tegen je heeft gezegd vindt jou waarschijnlijk ook niet fijn. Maar dat is zijn of haar probleem
Gaat dit om een werksituatie?
Alle reacties Link kopieren
Geen belediging en niet per se een waarneming. Het is de mening van iemand.
Jij kunt het als een belediging opvatten, of niet. Het hoeft niet beledigend bedoeld te zijn door die ander.

Je mist overigens wel de boodschap van die ander. Die zegt in feite: ook jij draagt bij aan de sfeer en onderlinge saamhorigheid en door jouw manier van doen is dat niet per se een positieve bijdrage.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
22-01-2019 12:04
Gaat dit om een werksituatie?
Ja klopt. Had misschien beter bij Werk gekund.
S-Meds schreef:
22-01-2019 12:04
de persoon die dat tegen je heeft gezegd vindt jou waarschijnlijk ook niet fijn. Maar dat is zijn of haar probleem
Dat is zo raar. Ik ben altijd aardig en behulpzaam tegen hem. Het is geen kletsvriendje van me, misschien had hij dat gewild.
Ik zou het maar zien in het kader van de door jou geschetste sfeer. Wel rot, klinkt niet als een prettige werkplek.
Case-je schreef:
22-01-2019 12:05
Geen belediging en niet per se een waarneming. Het is de mening van iemand.
Jij kunt het als een belediging opvatten, of niet. Het hoeft niet beledigend bedoeld te zijn door die ander.

Je mist overigens wel de boodschap van die ander. Die zegt in feite: ook jij draagt bij aan de sfeer en onderlinge saamhorigheid en door jouw manier van doen is dat niet per se een positieve bijdrage.
Nee hoor, die had ik wel als zodanig opgevat. Ik ben het er niet mee eens, dat dan weer niet.
Kan het zijn dat de persoon tegen wie je dat zei, zich persoonlijk aangevallen voelde (want onderdeel van dezelfde groep) en daarom zo reageerde?
kennelijk straal jij volgens hem niet uit dat je graag wilt deelnemen aan een warme, saamhorige omgeving.
forsyth schreef:
22-01-2019 12:09
Kan het zijn dat de persoon tegen wie je dat zei, zich persoonlijk aangevallen voelde (want onderdeel van dezelfde groep) en daarom zo reageerde?
Het is ook wel lastig. Ik ga weg omdat ik me er niet thuis voel. Ik ben andere werkomgevingen gewend, waar anders met elkaar wordt omgegaan. Als ‘dit’ alles is wat je kent vind je dat misschien ook wel prima.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 12:20
97.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een mening van iemand over jou. Die mening ziet deze persoon tevens als onderdeel van het door jou aangebrachte probleem. Je krijgt idd niet de hele oorzaak in de schoenen geschreven maar een soort van verklaring waarom je weinig sfeer ervaart. Waarom zou je anders een mening over een persoonlijkheid als reactie geven op het door jou ingebrachte probleem?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 12:03
Als tegenhanger van warm snap ik hem wel, maar kil klinkt niet fijn.
ja precies.
Maar zo te horen zou ik me er niet teveel van aantrekken. Denk niet dat het perse iets over jou zegt als 1 iemand zo'n mening over je heeft.
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 12:07
Dat is zo raar. Ik ben altijd aardig en behulpzaam tegen hem. Het is geen kletsvriendje van me, misschien had hij dat gewild.
kan, als jij er niks in herkend dan kan je die opmerking gewoon naast je neerleggen. Je kan er ook niet zoveel mee
Alle reacties Link kopieren
Is tegen mij ook wel eens gezegd. Dat kwam voort uit de bedoeling om even lekker te roddelen over een collega. Ik zei dat het beter was om dat met de persoon in kwestie af te handelen.
Ze vond me kil overkomen, ik vond van niet.
Alle reacties Link kopieren
Kil wordt soms verward met zakelijk.
Jij deed misschien een redelijk directe constatering ipv een uiting van gevoelens (er is weinig saamhorigheid, want blablah of sommige mensen hebben moeite om hier te aarden). Dat is 'niet emotioneel verpakt' (ik voel weinig saamhorigheid, ik voel me niet thuis, etc) en kan daardoor kil overkomen. Niets meer en niets minder.

Een kille persoonlijkheid kan ook zelfs een compliment zijn (alhoewel ik dat hier betwijfel). Standvastig, zakelijk, emoties buiten beschouwing latend maar to-the-point en niet snel van je stuk laten brengen....

Kortom: hangt allemaal heel erg van de context af.
Ik zou me er niet druk over maken...
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 12:13
Het is ook wel lastig. Ik ga weg omdat ik me er niet thuis voel. Ik ben andere werkomgevingen gewend, waar anders met elkaar wordt omgegaan. Als ‘dit’ alles is wat je kent vind je dat misschien ook wel prima.
Was het je leidinggevende?

Bedrijfscultuur verander je niet in je eentje trouwens. Ik zou het zien als een bevestiging dat je vertrek de juiste keuze is.
Alle reacties Link kopieren
Het is een mening, net als dat jouw uitspraak over de sfeer en saamhorigheid een mening is. En diegene probeert je denk ik duidelijk te maken dat jij ook onderdeel bent van de sfeer.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
MinkeDeWit schreef:
22-01-2019 12:13
Het is ook wel lastig. Ik ga weg omdat ik me er niet thuis voel. Ik ben andere werkomgevingen gewend, waar anders met elkaar wordt omgegaan. Als ‘dit’ alles is wat je kent vind je dat misschien ook wel prima.
Dan klinkt het eerder als een verwijt naar jou toe omdat je weggaat. Ik zou het niet al te serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Of jouw opmerking werd als kritiek opgevat en schoot de ander in de verdediging.
Ik zou het opvatten als belediging.
Als je het zegt tegen iemand die daar graag is, heb je je opmerkingen tegen de verkeerde gemaakt. Hij heeft dat opgevat als kritiek. En dan gaat hij het je teruggeven.

Wat heb je gezegd tegen hem?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven