Vriendin sluit zich af

19-03-2019 17:27 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open dit topic, omdat ik hoop op adviezen hoe met deze situatie om te gaan. Ook vooral omdat ik me zorgen maak.
Ik woon sinds een paar maanden samen met een vriendin. Hartstikke fijn dat we de huur enz kunnen verdelen.. Gezellig ook dacht ik! ik vermoed echter dat mijn vriendin psychologische problemen heeft. We kennen elkaar al een paar jaar en het leek onschuldig. Af en toe sterke verhalen waarvan ik vermoed dat ze niet waar zijn. Ik dacht dat ze hier inmiddels over heen gegroeid was.

Nu we samenwonen sluit ze zich tegenwoordig ineens af in haar kamer en kan ze als ze niet hoeft te werken de hele dag op bed liggen. Ze is 28. Ook als ze een ochtendje gewerkt heeft, ligt ze direct na thuiskomst weer op bed. Ze doet geen sociale dingen. Ik vraag haar wel eens mee naar de stad of een feestje of een gewoon gezellige get together met vrienden. Maar ze heeft bijna nooit zin of is moe of niet lekker. Verder is haar leefstijl ook niet gezond. Ze eet niet gezond, rookt en beweegt amper. Ze heeft ook bijna geen vrienden (mij natuurlijk wel) en ook geen ambities of passies voor dingen.

Al een paar keer natuurlijk het gesprek aangegaan, maar ze ontkent dat er iets is. Ik wil haar graag helpen, maar geen idee hoe. Als ik iets vertel over mijn leven is ze amper geinteresseerd. Soms haalt ze me neer, omdat ik vermoed dat ze misschien jaloers is op me. Ik heb wel een sociaal leven en genoeg leuke dingen die ik regelmatig doe. Maar ik snap niet waarom zij daar geen enkele moeite voor lijkt te doen? Ik vraag haar vaak genoeg mee.
Naar de dokter is ze geweest, maar die kan niks geks vinden.... iemand tips?
De sfeer in huis komt hierdoor niet ten goede. Ik kook regelmatig lekker gezond en vervolgens wordt het niet opgegeten. Want dan heeft ze ineens trek in pizza bijvoorbeeld. Ik ben zelf recentelijk gestopt met roken, maar ook daar wordt niet altijd rekening mee gehouden. Ik hoop op goede tips x
Volgens mij had je heel andere verwachtingen toen ze bij je introk. Begrijpelijk :)

Echter, het enige waar je haar op kan aanspreken is mijn inziens dat ze je af en toe neerhaalt. Daar mag je best aangeven dat je dat niet leuk vindt/pikt.

De rest... tja... ze mag eten wat ze wil, slapen wat ze wil, niet mee willen gaan in de door jou georganiseerde tripjes wat ze wil... ze is immers volwassen.

Qua roken kan je misschien afspreken alleen buiten?

Succes! Ik snap dat dit tegenvalt voor je
Alle reacties Link kopieren
Misschien straal je iets te veel uit dat je haar wil fixen en werk je haar daarmee op de zenuwen. Het zinnetje "Ik kook regelmatig lekker gezond en vervolgens wordt het niet opgegeten. Want dan heeft ze ineens trek in pizza bijvoorbeeld" klinkt wel een beetje alsof je haar moeder bent. Vraagt ze er op die momenten om dat jij lekker gezond kookt? En dat zij nog steeds rookt, tja, het is ook háár huis natuurlijk, ik snap dat jij het niet prettig vindt, maar ik snap ook dat zij thuis wil kunnen roken.

Misschien dat als je haar mee uit vraagt, dat op haar ook meer betuttelend overkomt dan 'gezellig iets samen doen' en heeft ze het gevoel dat je jezelf boven haar zet. Want je komt wel over alsof je vindt dat je het in alle opzichten beter doet dan zij en ik kan me indenken dat zij dat ook wel een beetje proeft en dat het, hoe goed je bedoelingen ook zijn, op die manier averechts werkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jammer dat het niet is geworden zoals verwacht. Ik zou toch een eigen stekkie zoeken. samenwonen met vriendinnen is niet altijd bevorderlijk voor de vriendschap en zeker in dit geval niet. Jullie relatie verschuift nu al van vriendinnen naar moeder-kind. Je bent niet verantwoordelijk voor haar.
Het is een gewone vriendin? Niet een liefdesrelatie? Wat maakt het uit dan dat ze verder niets doet? Wat wil je precies van haar?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet zij aan jouw maatstaven voldoen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven