Na uit elkaar gaan: vrienden blijven of contact verbreken?

23-04-2019 19:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nadat een relatie uit ging, heb je toen het contact verbroken of ben je vrienden gebleven met je ex? Ik hoor hier namelijk nogal wat verschillende meningen over en vroeg me af hoe de dames op Viva het hier (hebben) ervaren.

To trapt af. Een tijdje uit elkaar na een relatie van plus 5 jaar. Vrienden proberen te blijven maar ik kan het niet en nu ga ik het contact verbreken. Ik had zo gehoopt dat ik het kon maar ik vind het te moeilijk dat hij opeens allemaal dingen zelf gaat doen. Tja logisch natuurlijk, en ik dacht ook dat ik het zou kunnen... maar helaas, het contact doet me pijn en maakt me verdrietig. Ik heb geen andere keus meer dan verbreken. De hele tijd ruzie en tranen heb ik ook geen zin in...

Toen ik uit elkaar ging/relatie ging uit

Totaal aantal stemmen: 65

Ben ik vrienden gebleven met mijn ex (20%)
Hebben we het contact verbroken (80%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook ooit geprobeerd en later het contact verbroken.
Dat was juist goed, toen kreeg ik ruimte voor andere mensen en dingen.
Alle reacties Link kopieren
Per relatie lijkt het mij verschillen wat de beste optie is.

Als er nog veel gevoelens zijn is het vaak beter even geen contact te hebben. Maar sommigen zijn al lang uit elkaar gegroeid voordat ze het officieel uitmaken.
Those who don’t believe in magic will never find it
Zolang je dat te moeilijk vindt, om te horen dat hij doorgaat met zijn leven zou ik contract verbreken. Over een half jaar ofzo kun je altijd eens vragen hoe het gaat. Maar dat is dan geen vriendschap. Vrienden kunnen alles delen. Ook als je op date gaat en eem leuk persoon tegengekomen bent. Dat is voor jou nu te pijnlijk en misschien blijft dat zo. Vriendschap lukt alleen als je echt de ander een heel fijn eigen leven gunt.
Ik vond het eerst te moeilijk en later had ik de behoefte niet meer. Op een gegeven moment heb je niks meer met elkaar en heb je ieder je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben goed bevriend met mijn ex, maar niet meteen na de breuk hoor. Dat kon pas toen er helemaal geen boosheid/verdriet of juist liefdesgevoelens meer waren. Daar zijn een paar jaartjes overheen gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb exen met wie ik na jaren wel weer vrienden ben geworden...vlak daarna zit 1 van de 2 vaak nog met gevoelens maar je weet nooit of je na jaren wel vrienden wil zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, alsjeblieft niet. Mijn ex hoef ik echt nooit meer te zien. Zal me worst zijn hoe het met hem is.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is idd waar welke reden er achter de breuk zit... wij hadden zeker nog gevoel maar we hadden andere ideeën over de toekomst en hoe verder... uiteindelijk besloten dat we dan beter uit elkaar konden gaan, maar het gevoel zit er zeker nog.
Alle reacties Link kopieren
Na wat jaren spreek ik ze als ik ze zie. Contact kan als we willen closer maar het is goed zo ook voor onze partners. Leuk om elkaar te zien maar ook fijn dat ik nadien weg kan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Altijd cold turkey het contact verbreken. Mijn recentste ex-vriend kon er wel niet tegen, omdat het voor hem te drastisch voelde. Dus elke maand kort wat berichtjes heen en weer gestuurd. Maar het maakte mij steeds aan het huilen
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Met mijn vriend daarvoor ben ik sinds kort bevriend. Gaat erg goed en doet me goed :)

(na heel wat maanden zonder enig contact)
Veritas vos liberabit
Op sommige momenten zie ik mensen die uit mekaar zijn gegaan, zo goed met elkaar opschieten, dat ik denk, waarom zijn die niet bij mekaar gebleven.

Ikzelf ben nog steeds met dezelfde getrouwd, dus wat moei ik mij hier weer! Maar mij LIJKT het, dat het weer een stevige modegril is om de dikste maatjes te blijven met diegene die je enkele maanden geleden nog zo haatte. Er is toch een reden waarom het gestopt is.

Of vergis ik mij? Kan ook hoor.
Je kunt iemand als persoon heel erg leuk en geweldig vinden, maar dat wil niet zeggen dat een relatie werkt.
Dan blijf je elkaar lief en leuk vinden en dan houd je contact.
1 van exen, degene waarmee ik mijn langste relatie heb gehad en waarmee ik ook heb samengewoond, is nog steeds 1 van mijn beste vrienden.
We waren al bevriend voordat we een relatie kregen. T uitgaan is eigenlijk heel geleidelijk gegaan, geen haat of nijd.

Laatste man waar ik mee te maken heb gehad...no way, dat ik daar nu contact mee wil, te toxic. Misschien ooit wel weer maar voor nu ben ik blij dat hij uit mijn leven is.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
23-04-2019 20:48
Op sommige momenten zie ik mensen die uit mekaar zijn gegaan, zo goed met elkaar opschieten, dat ik denk, waarom zijn die niet bij mekaar gebleven.
Omdat je niet met iedereen een (liefdes)relatie kunt hebben met wie je goed kunt opschieten, toch?
Na mijn lange relatie wel. Vanaf jonge leeftijd is hij zo'n belangrijke figuur in mijn leven en we kennen en snappen elkaar zo goed, ik zou hem niet willen missen. Met mijn laatste ex heb ik het ook geprobeerd maar we hadden steeds heel veel sex en ruzie dus er leek niet veel veranderd. Daar ben ik maar mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
23-04-2019 21:09
Omdat je niet met iedereen een (liefdes)relatie kunt hebben met wie je goed kunt opschieten, toch?
Dat dus
Veritas vos liberabit
mammezel schreef:
23-04-2019 20:48
Op sommige momenten zie ik mensen die uit mekaar zijn gegaan, zo goed met elkaar opschieten, dat ik denk, waarom zijn die niet bij mekaar gebleven.

Ikzelf ben nog steeds met dezelfde getrouwd, dus wat moei ik mij hier weer! Maar mij LIJKT het, dat het weer een stevige modegril is om de dikste maatjes te blijven met diegene die je enkele maanden geleden nog zo haatte. Er is toch een reden waarom het gestopt is.

Of vergis ik mij? Kan ook hoor.
Waarom zou je je ex automatisch moeten haten? Soms is het op. En dan hou je nog veel van elkaar maar is dat niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Contact verbreken of vriendschap, daar zit veel tussen natuurlijk.
Ik ben niet bevriend met mijn ex. Maar we zitten wel beide op LinkedIn, waar ik af en toe iets zakelijks van hem volg of deel en andersom.
Ook kom ik hem zo 1-3 keer per jaar tegen in de stad. Dan maken we soms een praatje. Over onze ouders, kinderen, werk. Hij is ook nog op de begrafenis van mijn moeder geweest om te condoleren.

Maar we komen verder niet over de vloer bij elkaar, we appen of bellen ook niet. Heb hem ook niet op fb en heb ook geen recent telefoonnummer meer denk ik.

Ik zou hem trouwens ook niet meer mijn ex noemen als hij ter sprake komt bij derden, maar eerder een kennis.
Alle reacties Link kopieren
Ach er zijn zoveel miljarden andere mensen waaruit je je vrienden kan kiezen..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het nu een maand geleden dat mijn relatie is verbroken. Contact is niet volledig verbroken maar wel flink verwaterd. Hebben elkaar nog op sociale media etc. en heb hem een paar keer kort gesproken op de app, maar het bleef toen wel oppervlakkig. Dit contact kan ik makkelijk aan. Het idee niks meer van hem te zien kwetste mij meer. Soms doet het pijn dat ik hem niet meer zoveel spreek, maar ik weet ook dat dit nodig is om hier overheen te komen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
23-04-2019 20:48
Op sommige momenten zie ik mensen die uit mekaar zijn gegaan, zo goed met elkaar opschieten, dat ik denk, waarom zijn die niet bij mekaar gebleven.

Ikzelf ben nog steeds met dezelfde getrouwd, dus wat moei ik mij hier weer! Maar mij LIJKT het, dat het weer een stevige modegril is om de dikste maatjes te blijven met diegene die je enkele maanden geleden nog zo haatte. Er is toch een reden waarom het gestopt is.

Of vergis ik mij? Kan ook hoor.
Ik haat mijn ex niet.
Ook niet toen we uit elkaar gingen. En ik was degene die de relatie verbrak.
Ik vind het een hele leuke man maar we kunnen beter geen relatie met elkaar hebben.
Modegrill of niet, we zijn goede vrienden van elkaar en hij is zelfs op mijn bruiloft gekomen. Ik ben blij met onze vriendschap want er zijn weinig mensen die me zo goed kennen als hij - en dat is wederzijds - en we durven elkaar de waarheid te zeggen als dat nodig is. Ik heb zelfs relatietroubles wel eens met hem besproken, en toen nam hij het heel terecht voor mijn vriend op.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met alle exen het contact verbroken. Vind ik wel zo handig, omdat her en der vaak toch nog gevoelens zaten of weet ik veel wat. Ik heb het idee dat ik een ex én mezelf dan bovendien meer kans geef om gewoon door te gaan met het leven, de liefde, de ruimte geven om onszelf te (her)ontdekken. Ik moet zeggen dat mijn relaties vaak niet de makkelijkste relaties waren en ook vaak op een vervelende manier uitgingen. Ik haat geen enkele ex, het waren niet voor niets mijn liefjes, maar er is ook geen enkele ex meer die ik nog in mijn huidige en toekomstige leven wil.

Er zijn ook genoeg mensen die wel contact houden met hun ex. Prima, zolang zij dat allebei willen. Maar ik kan dat niet ongecompliceerd en ik leef liever ongecompliceerd. Het leven kan al ingewikkeld genoeg zijn zonder exen.


Wat ik soms wel jammer vind van mijn strategie is dat ik met de overtuiging 'ex=exit' en boel levens, ex-vriendengroepen en ex-schoonfamilies achter me laat. Maar dat hoort bij mijn keuze. Het zou misschien anders kunnen, maar tot nog toe is dat me niet gelukt en ik hoop dat mijn huidige vriend nooit een ex wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het is per situatie verschillend. Het maakt wel een verschil of de relatie goed is uitgegaan of met ruzie en of er nog gevoelens zijn of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven