Moet ik haar vertellen dat ze een kat in de zak koopt?

21-06-2019 19:05 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed of ik dit onder het kopje ‘thuis’ moest zetten of onder relaties, maar ik zit al een paar dagen met het volgende in mijn maag:

Wij zijn bevriend met twee stellen, die elkaar nog nooit ontmoet hebben maar wel van elkaar gehoord hebben via ons ( mijn man en ik). Wij wonen in de stad en allemaal in dezelfde wijk.

Nu is stel 1 al heel lang op zoek naar een huis. Veel biedingen al gedaan maar telkens pech gehad omdat in onze stad en wijk ontzettend veel concurrentie is. Zij is nu zwanger en de nood is nu extra hoog.

Nou kreeg ik een appje van haar dat ze een bod hebben gedaan op een huis en dat is geaccepteerd. Ik natuurlijk mega blij voor ze, maar toen kwam ik erachter dat het huis van stel 2 is.

Met stel 2 zijn we ook wel goed bevriend, ze waren op onze bruiloft, maar we zien ze maar een keer iedere 2 maanden ofzo. Nu weet mijn man van hem dat ze een huis hebben met funderingsproblemen, die kunnen oplopen tot 45000 euro. Daarom zochten ze een koper die zonder keuring het huis zou kopen en ik gok dat stel 1 dat ook gedaan heeft omdat ze anders geen kans zouden maken. Ontzettend stom natuurlijk, maar zo gaat het vaker in de wijk waar we zitten.

Ik wil het tegen haar vertellen zodat ze weet waar ze aan begint, maar mijn man zegt dat ik me niet ermee moet bemoeien omdat zij zelf het risico nemen. Ik denk dat zij zon hoge kosten niet kunnen betalen en ik zou het vreselijk voor ze vinden als ze straks in de problemen komen. Ik ben redelijk goed bevriend met haar en ik zie het gewoon als mijn plicht, toch? Jammer voor stel 2 maar in deze tijd is zoveel concurrentie dat er vast wel een andere koper komt. Wat zouden jullie doen?
Niet. De verkoper is verplicht dit soort grote zaken te vermelden. Doen ze dat niet zijn ze aansprakelijk. Komt de koper er achter is de verkoper alsnog financieel de sjaak. Het is verboden dit te verzwijgen
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 19:09
40.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kennen ze elkaar ook ?
Alle reacties Link kopieren
Vertellen.
Kunnen ze er überhaupt nog onderuit dan?
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
21-06-2019 19:08
Niet. De verkoper is verplicht dit te vermelden. Doen ze dat niet zijn ze aansprakelijk
Ja?
Ik zou het wel zeggen, maar als dit zo is... Kun je misschien de kosten verhalen, maar dan nog kriig je heel veel ellende en rompslomp.
Is niet leuk in je kraamtijd lijkt mij.
justagirly wijzigde dit bericht op 21-06-2019 19:10
13.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeker vertellen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vertellen. Ze gaat een vreselijke miskoop doen en jij kunt haar waarschuwen. Ik zou me ook vreselijk schuldig voelen als ik mijn mond zou houden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen volgende week pas Ee koopakte ondertekenen. Dus ze kunnen nog afhaken.
oei dat is een lastige. Volgens mij is de verkopende partij wel verplicht om zoiets groots te melden. Ik denk dat ik het wel zou zeggen...Zonder al te expliciet te worden zou ik zeggen dat je er in veel huizen funderingsproblemen zijn in deze wijk en dat het erg onverstandig is om een huis te kopen zonder keuring.
justagirly schreef:
21-06-2019 19:09
Ja?
Ik zou het wel zeggen, maar als dit zo is...
Maar dan nog kriig je heel veel ellende en rompslomp.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... en-verkoop

“De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken die hij kent mee te delen aan de (aspirant) koper.

Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:

Bij een ernstig gebrek
Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.”
Alle reacties Link kopieren
Vertellen, je hoeft niet de naam van de vrienden te vertellen. Gewoon zeggen dat jij weet dat die woningen problemen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal niks doen. Als zij willen kopen zonder bouwkundige keuring is dat hun eigen keus.
Pfff wat lastig! Ik zou het ook vertellen.
Orangetree schreef:
21-06-2019 19:11
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... en-verkoop

“De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken die hij kent mee te delen aan de (aspirant) koper.

Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:

Bij een ernstig gebrek
Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.”
Zit hier een verjaring op?
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
21-06-2019 19:11
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... en-verkoop

“De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken die hij kent mee te delen aan de (aspirant) koper.

Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:

Bij een ernstig gebrek
Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.”
:-] Ohja. Is natuurlijk ook wel logisch.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
21-06-2019 19:11
Ik zou helemaal niks doen. Als zij willen kopen zonder bouwkundige keuring is dat hun eigen keus.
Ben jij altijd zo?
Dat je nooit tips geeft aan je vrienden want alles is toch gewoon eigen keus?
Mensen weten toch niet altijd alles, vrienden zijn er toch ook om je te helpen, steunen enzovoorts?
Alle reacties Link kopieren
Vertellen TO.
Met mensen die een huis verkopen en zoiets fundamenteels bewust verzwijgen heb ik geen geduld noch compassie. En stel 1 verdient dat zo te lezen juist wel.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
21-06-2019 19:11
Vertellen, je hoeft niet de naam van de vrienden te vertellen. Gewoon zeggen dat jij weet dat die woningen problemen hebben.
Dit zeker vertellen en dat je het raar vindt dat verkopers geen technische keuring eisen en jij weet dat woningen in die wijk problemen hebben.

Ze kunnen ook tijdelijk (jaar) ofzo iets huren als kopen nu voor de bevalling niet lukt.

Jijzelf zou je toch ook vreselijk (financieel genaaid) voelen als je dat overkomt en dat de verkoper aansprakelijk is of niet, de koper moet aantonen dat de verkoper van het mankement af wist. Tja en hoe ga je dat als koper bewijzen.
Alle reacties Link kopieren
Weet het verkopende stel officieel van de funderingsproblemen? Als in: bouwkundig rapport? Zo nee, hoe bewijs je dan dat zij er al van wisten?
Mij is echt afgeraden door makelaars etc. om met mijn budget in een buurt te kopen waar funderingsproblemen bekend zijn.
Verder zou ik het ook vertellen, dit is gewoon onfatsoenlijk. Ongeacht of de kopers vrienden zijn of niet.
Ik zou van een vriendin verwachten dat ze het aan mij zou melden. Net als dat ik dat zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook vertellen.
Natuurlijk vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die vriendin van wie het huis nu is bellen en zeggen dat het jouw vrienden zijn die gaan kopen en dat je weet dat er problemen zijn en ze dat niet gunt.
Kunnen ze nu op voorhand alsnog zelf eerlijk zijn
Want ooit komen zij er ook achter dat het jullie vrienden zijn. En jij zal er niet op je gemak kunnen zitten. Of wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven