Hoe kan ik met hem verder?

01-08-2019 08:48 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 20 jaar samen met mijn man. We begonnen als vrienden en ik viel voornamelijk voor zijn karakter, niet zijn uiterlijk. Hij heeft altijd geworsteld met zijn gewicht, maar de laatste tijd heeft hij de strijd opgegeven. Hij wordt dus steeds dikker en leeft ongezond onder het mom van ‘lekker genieten’. Zijn libido is bijna nul en heel eerlijk de mijne ook onderhand.
We hebben hier al heel vaak over gepraat, maar niets helpt. Ik dring niet door tot hem en ik kom niet tot de kern. Ik vraag me af of hem iets dwars zit, maar hij zegt van niet.

Ik weet niet meer verder. Ik wil hem niet kwijt en ik voel me vreselijk oppervlakkig dat ik zo met zijn uiterlijk bezig ben, maar voor mij zijn uiterlijke verzorging en seks nou eenmaal belangrijk.

Iemand tips wat ik zou kunnen proberen om hier overheen te komen en hem weer een aantrekkelijke partner te gaan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Wat stoort er nu het meeste?

- zijn uiterlijk
- zijn gewicht
- zijn lage libido
- zijn ongezonde levensstijl
- of is zijn karakter van actief naar passief veranderd

Ga het gesprek aan dat jij je zorgen maakt over zijn gezondheid. Dat je nog steeds van je leven kan genieten, zonder elke avond te snacken, vette hap te eten, te snaaien, te drinken, etc. Vragen of dat hij een afspraak zou willen maken bij de huisarts.

Je levensstijl omgooien is niet zo makkelijk, zeker niet wanneer je dit alleen moet doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het bovenstaande heb ik al heel vaak geprobeerd, tot smeken aan toe. Ik heb hem ook verteld dat ik bang ben dat hij er ziek van wordt of vroeger komt te overlijden. In zijn familie komt bijvoorbeeld diabetes voor en ik zie aan hem bepaalde symptomen. Ik zou graag willen dat hij dat eens laat checken. Ik ben geen arts en misschien mankeert hij niets, maar ik maak me zorgen. Hij heeft regelmatig jicht aanvallen in zijn voeten.
Hij wuift alles lachend weg en zegt dan dat hij kerngezond is.

Goede vraag wat mij het meest stoort. Ik denk dat het vooral zijn passieve houding is.
Alle reacties Link kopieren
Praten werkt dus niet, wat als je hem activeert door leuke dingen te ondernemen (niet onder het mom van afvallen): wandelen op het strand, samen tennissen, etc?
En dan eten tegelijkertijd aanpakken zonder daar de nadruk op te leggen. Samen koken als hobby nemen of dat je gewoon gezondere dingen in huis haalt?
Is er niet een andere oorzaak voor zijn houding?
Ben je al een keer goed boos geworden? Laatst was hier ook iemand die dat deed (ik weet even niet meer wie het was) met de boodschap 'ik heb geen zin om weduwe te worden' en toen kwam hij eindelijk in beweging.
Misschien moet je er consequenties aan hangen: als dit niet verandert dan ga ik bij je weg.
Alle reacties Link kopieren
Wat RikM zegt dus. Dreigen om weg te gaan. Maar het wel menen dan hè? Tenminste, ik zou niet met iemand willen samenleven die ik niet ( meer ) aantrekkelijk vind en zonder seksleven.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker, ik heb in het afgelopen jaar twee keer gedreigd bij hem weg te gaan als er niets verandert en ik heb een poosje in de logeerkamer geslapen. Ook geroepen dat ik bang ben dat de kinderen zonder vader moeten opgroeien en ik alleen verder moet. Vind hij allemaal onzin. Hij zegt dan onder tranen dat hij mij en ons gezin niet kwijt wil. Maar vervolgens verandert er niets.

Wist ik maar wat de onderliggende oorzaak was, misschien kon ik hem dan helpen of mijn conclusies trekken.
anoniem_388784 wijzigde dit bericht op 01-08-2019 09:55
5.20% gewijzigd
NBH schreef:
01-08-2019 09:52
Ja zeker, ik heb onder tranen al twee keer gedreigd bij hem weg te gaan en ik heb een poosje in de logeerkamer geslapen. Ook geroepen dat ik bang ben dat de kinderen zonder vader moeten opgroeien en ik alleen verder moet. Vind hij allemaal onzin. Hij zegt dan onder tranen dat hij mij en ons gezin niet kwijt wil. Maar vervolgens verandert er niets.

Wist ik maar wat de onderliggende oorzaak was, misschien kon ik hem dan helpen of mijn conclusies trekken.

Sleep hem mee naar de huisarts.
Ga eens een paar dagen weg zodat hij ziet dat je het echt meent...
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een ander niet veranderen, alleen jezelf.
Dus: vind jij hem nog de moeite waard om bij hem te blijven? Of niet?

Mss gaat bij hem op een dag de knop om, mss nooit. Mss kun jij daaraan bijdragen, mss niet.

Hij is nu zoals hij is. Ga er maar vanuit dat hij zo blijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag eens weg willen gaan, maar wij hebben twee jonge kinderen die ik er niet mee wil belasten. De oudste vond het al heftig dat ik in de logeerkamer sliep. Ze maakt veel scheidingen mee om haar heen en was behoorlijk van slag.
Als ik echt zou willen scheiden zou ze er doorheen moeten, maar zo ver ben ik (nog) niet.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt en kunt dus niet weg. Dan gaat er ook niks veranderen, want dan dringt t niet tot je man door.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het klinkt alsof je vooral tegen hem praat, vanuit jouw bezorgde perspectief.
Maar heb je ook al eens naar hem geluisterd? Echt geluisterd, zonder het juiste antwoord al in je hoofd te hebben? Als er wel een onderliggende oorzaak is en als hij zijn gedrag wel als een probleem ervaart kan het zijn dat jouw manier van het gesprek aangaan, hem alleen maar laat dichtklappen.
Alle reacties Link kopieren
Gedrag wordt vooral beïnvloed door de beloning voor dat gedrag, en niet door de straf.
Zolang de beloning groter is dan de straf blijft gedrag in stand.

Jouw onvrede en argumenten, zijn mogelijke gezondheidsproblemen en fysieke en seksuele ongemakken zijn dus niet voldoende om de beloning die er tegenover staat weg te nemen. Daar meer en meer op hameren leveren bij hem alleen maar irritatie op en zijn in ieder geval geen beloning.

Welke winst/beloning/groot voordeel haalt hij uit dit gedrag?
En dan bedoel ik beloning niet letterlijk als iets tastbaars.
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Alle reacties Link kopieren
NBH schreef:
01-08-2019 09:52
Ja zeker, ik heb in het afgelopen jaar twee keer gedreigd bij hem weg te gaan als er niets verandert en ik heb een poosje in de logeerkamer geslapen. Ook geroepen dat ik bang ben dat de kinderen zonder vader moeten opgroeien en ik alleen verder moet. Vind hij allemaal onzin. Hij zegt dan onder tranen dat hij mij en ons gezin niet kwijt wil. Maar vervolgens verandert er niets.

Wist ik maar wat de onderliggende oorzaak was, misschien kon ik hem dan helpen of mijn conclusies trekken.

Ga niet dreigen, smeken of boos worden, het is je kind niet.

Behandel hem als volwassenen, en wees consequent. Dreigen met weg gaan, en niet doen, zal hem er niet toe zetten om te veranderen.

Jij bent zijn therapeut niet, laat hem een afspraak maken bij de huisarts. Erken dat het een moeilijk/lastig traject zal zijn om zijn levensstijl te veranderen. Dat je hem wilt steunen, maar dat het primair zijn verantwoordelijkheid is wanneer hij dit aangeeft jij hem graag wilt helpen.

Het zal voor de huisarts echt niet de eerste keer zijn dat er iemand op het spreekuur komt met een vergelijkbaar verhaal. Ga je dan niet bemoeien met dit consult. Vraag hoe het was en of dat het nuttig was, maar ga hem niet uithoren en adviezen geven. Geef alleen aan dat je hem wilt steunen.

Je man voelt zich waarschijnlijk toch al een loser. Het lukt niet om zijn oude ik terug te vinden, iemand met meer energie, plannen, gezonder, vrolijker, meer libido etc etc. Elke keer dat jij hem erop wijst, zal dit gevoel alleen maar bevestigen dat hij niet goed genoeg is. Geef hem vertrouwen dat hij wel goed genoeg is en dat hij wel kan veranderen in positieve zin. Alleen dat hij daar waarschijnlijk hulp bij nodig heeft, en die hulp kan heel breed zijn. De huisarts is dan een goede start
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dank je, hamerhaai, ik denk dat je gelijk hebt. Ik probeer me juist zo weinig mogelijk te bemoeien of hem het gevoel te geven dat hij niet goed genoeg is, want dat is hij wel. Ik wil heel graag samen verder en dat weet hij ook, maar ik kan het niet meer op deze manier. Misschien oppervlakkig, maar ik ben er ook nog. Ik wil kunnen genieten van en met mijn leuke man, maar dat wordt steeds moeilijker (ook van mijn kant uit).

De stap naar de huisarts is voor hem heel groot en tot nu toe weigert hij dat iedere keer. Volgende week gaan we op vakantie, misschien kunnen we dan nog eens rustig praten.
GV72 schreef:
01-08-2019 11:48
Gedrag wordt vooral beïnvloed door de beloning voor dat gedrag, en niet door de straf.
Zolang de beloning groter is dan de straf blijft gedrag in stand.

Jouw onvrede en argumenten, zijn mogelijke gezondheidsproblemen en fysieke en seksuele ongemakken zijn dus niet voldoende om de beloning die er tegenover staat weg te nemen. Daar meer en meer op hameren leveren bij hem alleen maar irritatie op en zijn in ieder geval geen beloning.

Welke winst/beloning/groot voordeel haalt hij uit dit gedrag?
En dan bedoel ik beloning niet letterlijk als iets tastbaars.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. De beloning kan ook zijn:
  • Dat hij niet ernstig ziek wordt.
  • Dat zijn kinderen ook straks nog een vader hebben.
  • Dat zijn vrouw hem niet verlaat voor de eerste de beste leukere vent waar ze verliefd op wordt.
Als je wil is er genoeg motivatie te vinden om iets aan je gezondheid te doen.
Alle reacties Link kopieren
En in plaats van de huisarts, samen naar een (goede) sportschool gaan? Bij onze sportschool krijg je een uitgebreide intake en is er ook de mogelijkheid om met een voedingscoach aan de slag te gaan. Mijn man (ook al sinds jaar en dag overgewicht) stond hier wel voor open.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Uiteindelijk uit elkaar gegaan, meerdere redenen. Half jaar later kreeg hij een hartaanval en daarna is hij eindelijk zijn leven aan gaan passen. Geen idee of hij dat volgehouden heeft. Maar familie, ik, huisarts en diëtist kregen het niet voor elkaar om hem wakker te schudden. Uit elkaar gaan ook niet, toen ik nog regelmatig spullen uit het huis kwam halen stonden er voornamelijk bierkratten en kant en klaar of afhaalmaaltijden.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat niemand vindt dat TO maar moet leren haar man te accepteren zoals hij is.
Allemaal tips om hem te veranderen.

Maar dat is nou juist het probleem: veranderen kan alleen als hij het zelf wil.

Daarbij: de man is dik, niet crimineel ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
01-08-2019 12:57
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. De beloning kan ook zijn:
  • Dat hij niet ernstig ziek wordt.
  • Dat zijn kinderen ook straks nog een vader hebben.
  • Dat zijn vrouw hem niet verlaat voor de eerste de beste leukere vent waar ze verliefd op wordt.
Als je wil is er genoeg motivatie te vinden om iets aan je gezondheid te doen.
Dat zijn wel goede argumenten, maar zeggen niets over de winst die hij nu boekt door niet te veranderen.
gv72 wijzigde dit bericht op 01-08-2019 14:00
Reden: foutje in de HTML
0.37% gewijzigd
Wat fijn dat alles steeds goed komt
Alle reacties Link kopieren
Solomio, als iemand zegt dat zijn partner zichzelf dood zuipt of drugs spuit vindt je ook dat de partner dat maar moet accepteren?!

Ik zeur niet over de vaatwasser uitruimen of de wc bril omlaag doen he. 😉

Waar haal je trouwens vandaan dat ik hem een crimineel vindt?! Een nogal ver gezochte vergelijking.
GV72 schreef:
01-08-2019 13:59
Dat zijn wel goede argumenten, maar zeggen niets over de winst die hij nu boekt door niet te veranderen.

O, bedoelde je het zo. Ik begreep je verkeerd.

Tja, de beloning nu zal zijn dat hij lekker kan genieten (zoals TO ook schrijft) en geen moeilijke dingen hoeft te doen, zoals sporten en minder eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier best heel erg vervelend van worden, ben prima in staat dan dus niks ongezonds meer in huis te halen.
De kinderen krijgen vast wel genoeg snoep en chips bij andere kinderen thuis en bij opa en oma en zelf vul ik mijn chocoladebehoefte dan wel aan op mijn werk.... fruit en nootjes is ook lekker zat trouwens.
Wil hij iets gedaan krijgen van me dan gaan we eerst een half uurtje hardlopen. De afstandsbediening raak ik kwijt en stofzuigen mag hij voortaan doen.

Als je trouwt trouw je in voor en tegenspoed maar wat mij betreft vervalt dat als iemand zijn best doet om tegenspoed eigenhandig voor elkaar te krijgen. En dan wil het oog ook wat. Volgens mij ben je geduldig genoeg geweest. Hij wil niet naar de huisarts, prima dan wil jij ook nergens meer heen. Ik zou zelfs op vakantie mijn eigen plan trekken. Niemand negeert mijn behoeftes ongestraft.
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven