Lijf & Lijn alle pijlers

Fast-5 / eten binnen tijdsraam

15-12-2016 14:07 53 berichten
Sinds twee weken ben ik begonnen met het fast-5 dieet, of nou ja, de fast-5 levenswijze, want het is niet per se een dieet om af te vallen. Ik heb op het forum al diverse topics doorgespit over periodiek vasten, maar ik merk dat vooral het 5:2 (5 dagen normaal eten en 2 dagen vasten) erg populair is, en ik zou graag ervaringen willen uitwisselen met mensen die net als ik binnen een bepaald tijdsraam eten, en de rest van de dag vasten.



Een beetje achtergrondinformatie: de laatste jaren zijn er steeds meer positieve geluiden te horen over periodiek vasten. Dat houdt in dat je regelmatig voor korte tijd vast, en dus niets eet (drinken mag wel). Het schijnt veel te kunnen doen voor je gezondheid. Als je hier meer over wilt weten in Google je vriend (probeer 'intermittent fasting').



Je kunt het periodiek vasten op verschillende manieren invullen. Sommige mensen vasten 2 dagen per week, maar ik vast elke dag 18/19 uur en eet dan binnen een tijdsraam van 5/6 uur. Ik geloof dat je minimaal 16 uur achter elkaar moet vasten om de voordelen ervan te kunnen ervaren.



Tot nu toe ben ik er heel erg happy mee. Ik heb niet zoveel honger overdag, en merk dat ik nu binnen het tijdsraam gezonder eet dan ik voorheen deed (zonder daar al te veel over na te denken ), en ook zijn mijn cravings naar zoetigheid véél minder geworden.



Het lijkt me leuk om in dit topic te schrijven met mensen die op een soortgelijke manier aan periodiek vasten, en dus binnen een tijdsraam eten. (Ik weet dat er ook mensen zijn die 16 uur vasten en dan 8 uur eten.)



Dus, laat je vooral horen!
Waarom zou je het doen?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is het vasten hier helemaal niet populair
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
@nlies, ik bedoelde niet per se in het algemeen, maar in de topics over vasten.



@karin, zoals ik schreef heeft het gezondheidsvoordelen. Je kunt daarover van alles op het internet vinden. Dit topic is niet echt bedoeld om daarover te discussiëren, ik weet dat er veel mensen zijn die het niets vinden, en daar heb ik ook alle begrip voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 's avonds voor het laatst om uiterlijk 18.30uur. De volgende ochtend eet ik mijn ontbijt rond 8.30uur. Ben ik nu onbewust aan het vasten??
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 15 december 2016 @ 14:21:

Ik eet 's avonds voor het laatst om uiterlijk 18.30uur. De volgende ochtend eet ik mijn ontbijt rond 8.30uur. Ben ik nu onbewust aan het vasten??Dit idd
Alle reacties Link kopieren
quote:Haligh schreef op 15 december 2016 @ 14:21:

@nlies, ik bedoelde niet per se in het algemeen, maar in de topics over vasten.



@karin, zoals ik schreef heeft het gezondheidsvoordelen. Je kunt daarover van alles op het internet vinden. Dit topic is niet echt bedoeld om daarover te discussiëren, ik weet dat er veel mensen zijn die het niets vinden, en daar heb ik ook alle begrip voor.Dan lees jij die topics anders dan ik. Ik lees altijd een enthousiaste OP. en die wordt dan neergesabeld door de meerderheid. En dan probeert weer een ander een even enthousiaste post, en die gaat ook onderuit. Ik zie nooit een topic daarover dat een lang leven heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
er is toch een topic speciaal voor mensen die 5:2- eten?
@groenebroek en @muni, zoals ik schreef heeft het vasten volgens mij pas zin als je het minimaal 16 uur doet, dus misschien zitten jullie net op de rand. ;)



Maar eigenlijk vast iedereen doorgaans ja, terwijl hij of zij slaapt. Het Engelse woord breakfast komt ook van 'breaking the fast'. En misschien zijn jullie ook wel supergezond, maar dat kan ik vanaf deze afstand niet meten.
@lilanda, klopt, maar ik wil dus graag schrijven met mensen die fast-5 (of iets dergelijks doen) i.p.v. 5:2.
@nlies er zijn wel topics over 5:2 die meer dan 100 pagina's doorgaan, dus er zitten toch een paar fans, ook al zijn ze misschien goed verstopt.
Hoi,

ik weet niet precies wat fast5 is, maar ik eet van ongeveer van 12:00 tot 19:00, dus eet niet gedurende 17 uur.

Eigenlijk sla ik dus gewoon ontbijt over, en snack niet na het avondeten.

Ik voel me hier goed bij, denk dat veel meer mensen zo eten, maar tegenwoordig heeft het opeens een naam gekregen ; -)

De mythe dat je een ontbijt nodig hebt, is gelukkig al een tijd ontkracht.

Moet zeggen dat ik me niet verdiept heb in alle achtergronden, maar dat het bij mij gewoon zo gegroeid is omdat ik luister naar mijn lichaam, en dus alleen eet als ik trek/honger heb.

Ben overigens niet streng hierin, als ik met andere mensen eet oid, dan let ik echt niet op die tijden.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het grote voordeel van eten binnen een klein tijdsraam is dat je je maaltijden kunt vergroten. Stel dat je 2x op een dag eet (bijv. 12 uur lunch en om 18 uur avondeet) en 2000 kcal wil binnenkrijgen, dan kun je twee hele flinke porties eten. Zo volg ik een jongen op instagram die elke avond in 1 maaltijd 4000 kcal eet. Gewoon, omdat ie dat prettig vindt.

Er is verder ook geen geheim aan vasten, omdat je korter kunt eten, krijg je minder calorieën binnen (want, je slaat ontbijt over, net als een ochtend en avondsnack) en daardoor val je af.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof mijn ogen niet.
Al een account? Log dan hier in.
quote:heartsxdaggers schreef op 15 december 2016 @ 15:24:

Het grote voordeel van eten binnen een klein tijdsraam is dat je je maaltijden kunt vergroten. Stel dat je 2x op een dag eet (bijv. 12 uur lunch en om 18 uur avondeet) en 2000 kcal wil binnenkrijgen, dan kun je twee hele flinke porties eten. Zo volg ik een jongen op instagram die elke avond in 1 maaltijd 4000 kcal eet. Gewoon, omdat ie dat prettig vindt.



Oh dat lijkt me nou net vreselijk, 2 van die grote maaltijden, dat kan je lichaam toch niet prettig verwerken?





quote:Er is verder ook geen geheim aan vasten, omdat je korter kunt eten, krijg je minder calorieën binnen (want, je slaat ontbijt over, net als een ochtend en avondsnack) en daardoor val je af.Maar TO gaat het niet doen om af te vallen, blijkbaar doet ze het vanwege allerlei gezondheidsvoordelen.
@Fenarah, ja dat heilige huisje van het ontbijt is gelukkig al om. En fijn dat het voor jou werkt!



@Toiletrol, wat leuk dat jij er ook mee bezig bent. Grappig, die behoefte aan gezond voedsel lees ik overal en ervaar ik zelf ook. Gek toch hoe dat werkt. En net als jij beleef ik op deze manier ook veel meer plezier aan eten.



Ik had trouwens verwacht dat ik heel moe zou worden, maar dat heb ik totaal geen last van. Ik ervaar juist meer focus.



@heartxdaggers, vast jij ook?



@yasmijn, dat snap ik op zich wel, hoor. Ik had er eerst ook m'n bedenkingen bij. Maar toen ben ik research gaan doen. Dat hele idee dat zo leeft in onze maatschappij dat je ofwel 3 of 6 keer per dag moet eten is gewoon cultureel bepaald, daar zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor.
Ik doe het nu 1,5 jaar en eet tussen 18.00 uur en 24.00 uur. Ik ben er niet alleen vanaf gevallen maar ben ook veel energieker. Het schijnt vooral goed te zijn omdat je lichaam niet constant bezig is met verteren en afbreken van suikers maar ook de tijd krijgt om cel herstel e.d. Omdat ik maar 1 x per dag eet kook ik heel gezond en eet zoveel als ik wil. In het begin had ik nog wel eens honger maar als je het begin combineert met suikervrij eten en drinken heb je er geenlast meer van. Nu eet en drink ik alles wat ik wil maar alleen binnen dat tijdraam.



Dat er dan weer mensen hier zijn die het ongezond vinden en/of in het belachelijke trekken is prima toch? Ik ga niet meer terug naar 3 x per dag eten omdat je dat eenmaal geleerd hebt.
quote:Marana_ schreef op 15 december 2016 @ 15:49:

[...]





Oh dat lijkt me nou net vreselijk, 2 van die grote maaltijden, dat kan je lichaam toch niet prettig verwerken?





[...]



Maar TO gaat het niet doen om af te vallen, blijkbaar doet ze het vanwege allerlei gezondheidsvoordelen.



Klopt. Ik vind het niet erg als er een paar kilo afgaat, maar het is niet per se nodig. Als je genoeg eet val je niet per se af. Afvallen is heel simpel gewoon meer verbruiken dan je binnenkrijgt. Wanneer je eet heeft daar verder niet zoveel invloed op.



O, en over je andere opmerking... Ik denk dat elk lichaam gewoon anders. Wat voor de ene werkt, werkt niet per se voor de ander. Ik heb zelf als ik een paar kleine maaltijden per dag eet, de hele dag door honger en geen verzadigd gevoel. Ik eet liever een paar grote maaltijden. Daarnaast heb ik last van een spastische darm, maar sinds ik fast-5 doe gaat dat veel beter. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een ander juist prettiger is om het te spreiden.
Alle reacties Link kopieren
De eerste was leangains Martin Berkhan die het met krachtsport combineert. Ik heb het wel gedaan en het werkt geweldig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@Geronimo, leuk om te lezen dat je het al zo lang doet en dat het bevalt. En je hebt gelijk dat je gewoon je eigen plan moet trekken. Ik ben wel benieuwd hoe je omgaat met de meningen van mensen in je omgeving. Tot nu toe weet alleen m'n vriend het, en hij steunt me hierin. Maar dat betekent wel dat als ik met familie en vrienden ben, ik me er nu dus niet aan hou. Ik ben bang voor de bemoeienis. Maar toch zou ik me er prettiger bij voelen als ik het wél zou kunnen doen.

Natuurlijk, het is niet erg als je een keer buiten dat tijdsraam eet, maar ik heb het gevoel dat ik dat nu alleen doe voor anderen en dat het dus niet mijn eigen keuze is.
@viva-amber, over de lean gains methode heb ik ook veel gelezen, dat is 8/16, toch? Ik doe zelf ook aan krachtsport maar heb een paar weken terug een spier in m'n nek/schouder verrekt, dus ben er nog niet aan toe gekomen om te trainen sinds ik vast. Ben wel heel erg benieuwd, heb er positieve dingen over gelezen.
Alle reacties Link kopieren
.
@toiletrol, maar kijkt niemand daar dan gek van op? Ik weet zeker dat er mensen in mijn omgeving zijn die zich er mee gaan bemoeien en als ik het dan vervolgens uitleg, ze er kritiek op gaan leveren. Ach ja, aan de andere kant, het is mijn keuze en ik zou er ook een beetje schijt aan moeten hebben misschien,
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven