Lijf & Lijn alle pijlers

Luizen als volwassene

11-02-2017 20:07 24 berichten
Gewoon pure nieuwsgierigheid. Heeft iemand hier (ook) wel eens luizen gehad als volwassene?



TO trapt af. Ik heb een jaar of 4 geleden, op mijn 28e, luizen gehad van mijn zoon. Heerste toen bij hem in de klas.



En nu heb ik weer overal jeuk. Op mijn werk (speciaal onderwijs) zijn er weer luizen geconstateerd. Dus ik ga zo maar eens dat kammetje te voorschijn halen
Ja hoor.... meerdere keren sinds mijn eigen dochter naar school gaat.

En ook al eens van de kinderen uit mijn eigen klas (ben ook leerkracht).

Tip: gebruik een azzy kam. (Kun je bij de etos halen)

En vergeet niet om de tweede keer te behandelen, ook al denk je dat je echt alle neten er uit hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend, maar luizen vragen nu eenmaal niet om een ID

Laatst stond er online ook een artikel over Linda de Mol die er vlak voor een groot evenement achter kwam dat ze ze had
Alle reacties Link kopieren
*heeft onmiddellijk na het lezen van de OP jeuk...*



Mij is het bespaard gebleven. Ergens ook wel logisch, want ik vergiftig alles met verf, wax en haarlak . Maar ik was op de basisschool luizenmoeder en daar was er eentje die zelf lang haar had. En niet vast gemaakt tijdens het luizenpluizen. Dat was dus raak.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 21e na terugkomst van een festival vond ik wat neten. Toen die chemische shit gebruikt meerdere dagen lopen kammen maar verder niks te bespeuren.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Zelf gelukkig nooit. Van mijn 4 kinderen heeft er 1 luizen gehad, 1x.

Mijn zus wel toen ze op de Pabo zat en stage liep
Op m'n achttiende, gekregen van m'n zusje. Hoera. Heb heel veel heel lang haar en het was een ramp om eruit te krijgen. Heb vier van die flesjes nodig gehad, en van één merk (vergeten welke) wordt je haar dus moddervet. Hing in dikke slierten langs m'n hoofd, ook na zes keer wassen.
Nu niks gevonden met het kammetje. Hopelijk zit het gewoon tussen m'n oren
Alle reacties Link kopieren
Vorige maand nog, ook leerkracht...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook als volwassene (ook leerkracht), maar waarschijnlijk via mijn eigen kinderen opgelopen. We hebben er maar een "vernietig de luis" feestje van gemaakt met wassen en kammen
Paar maand geleden.....ben over de 40 . Geen leerkracht maar wel kinderen op de basisschool. Ik had het samen met mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog nooit. Afkloppen want we komen vast nog wel aan de beurt (kinderen zitten in groep 3 nu).
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook. Een kind op school, een op de crèche. Op beide heersten luizen. We konden met het hele gezin aan de chemische rotzooi. Plus nog een wormenkuurtje erbij, want oudste had ook voor de zoveelste keer wormen. Zucht...
Alle reacties Link kopieren
Als het heerst bij de school van je kinderen of waar je lesgeeft: gebruik tea tree olie. Op je vingertoppen en door het haar van je kind/jezelf halen. Sinds ik dat gebruik bij mijn kinderen hebben ze nooit meer luizen gehad. Daarvoor wel regelmatig een lichte besmetting wat met een weekje kammen volledig onder controle bleef.



Het ruikt sterk, sommigen vinden de lucht vies, anderen vinden het kruidig en schoon ruiken. Belangrijkste is dat luizen het vies vinden.



Het voorkomt trouwens ook teken bij je huisdieren of bij jezelf als je het bos in gaat.
Ik heb als kind nooit luizen gehad. Wel een keer toen de oudste net op school zat. Toen had de peuter ze ook en zelfs de baby had 2 neten



Gek genoeg daarna nooit meer luizen gesignaleerd in ons gezin. Terwijl er wel bij elke luizencontrole nog luizen en/of neten worden aangetroffen bij klasgenoten van de kinderen, ook bij vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
Toeval misschien boomklever. Er zijn wel dingen die helpen, zoals die teatree olie, lang haar vast, gebruik gel bij je kinderen met kort haar. Maar er is weinig peil op te trekken wie wel en wie niet.



Een van mijn middelste kinderen heeft het een paar keer gehad, terwijl de twee siblings er nooit last van hadden. Ik ben toen wel gestart mijn (hele) lange haar altijd strak op te steken als ik op school kom voor meer dan alleen halen/brengen.



Het komt tegenwoordig ook veel voor op middelbare scholen. De zo geheten selfie-luis. Echt, ik verzin het niet, Google maar eens.

Met name pubermeisjes knuffelen en omhelzen elkaar veel meer dan 15 jaar geleden, en steken iedereen keer de koppen bij/tegen elkaar om selfies te maken. Een feest voor luizen.
Tea tree olie hebben wij inderdaad een hele tijd gebruikt maar nu al jaren niet meer. De dames hebben bijna altijd staarten of vlechten, vooral tegen het klitten maar het helpt vast ook tegen het oplopen van luizen.



De selfie-luis had ik al ergens gezien ja.
quote:patchouli_ schreef op 11 februari 2017 @ 20:56:

Als het heerst bij de school van je kinderen of waar je lesgeeft: gebruik tea tree olie. Op je vingertoppen en door het haar van je kind/jezelf halen. Sinds ik dat gebruik bij mijn kinderen hebben ze nooit meer luizen gehad. Daarvoor wel regelmatig een lichte besmetting wat met een weekje kammen volledig onder controle bleef.



Het ruikt sterk, sommigen vinden de lucht vies, anderen vinden het kruidig en schoon ruiken. Belangrijkste is dat luizen het vies vinden.



Het voorkomt trouwens ook teken bij je huisdieren of bij jezelf als je het bos in gaat.



Dit is dus de reden dat luizen blijven heersen op (kinder)hoofden.

Lichte besmettingen bestaan niet. Je hebt ze, of je hebt ze niet. Doordat je kamt houd je het waarschijnlijk voor een groot deel tegen. Maar tea-tree olie werkt gewoon echt niet.

Wat jij doet is precies de behandeling van de ouders van de kinderen die altijd luizen hebben tijdens de controles.
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 12 februari 2017 @ 08:25:

[...]





Dit is dus de reden dat luizen blijven heersen op (kinder)hoofden.

Lichte besmettingen bestaan niet. Je hebt ze, of je hebt ze niet. Doordat je kamt houd je het waarschijnlijk voor een groot deel tegen. Maar tea-tree olie werkt gewoon echt niet.

Wat jij doet is precies de behandeling van de ouders van de kinderen die altijd luizen hebben tijdens de controles.





Onzin. Een lichte besmetting is dat je één of twee luizen vindt bij je kind, maar nog amper of geen neten. Dat is zo uit te kammen en weg.



En teatree olie werkt zeker wel. Het zit onder andere in (biologische) anti-luisprodukten. Hier op school raden ze het ook aan als preventie.

Mijn kinderen (4 stuks) hebben nooit meer last gehad, de kinderen van mijn vriendinnen die het gebruiken ook niet. Geen idee waar jij vandaan haalt dat dit precies de behandeling van de ouders is wiens kinderen altijd luizen hebben
Ik ben leerkracht en luizenmoeder op de school van mijn dochter. Er zijn altijd bepaalde gezinnen op een school die elke keer luizen hebben bij de controles. En dat zijn nu net altijd de ouders die werken met teatree olie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ontzettend veel last van gehad, zo'n twee jaar lang van mijn 19e tot mijn 21e. Ik had zo'n verschrikkelijke resistente hoofdluis; die gingen niet dood door de shampoo! Nu hebben ze een nieuwe shampoo ontwikkeld die de luis niet vergiftigd, maar verstikt. Die hadden ze toen nog niet. Ik bleef kammen, maar heb altijd heel erg veel haar gehad en lang...

Het ging pas weg toen ik mijn haren ging bleken en blonderen. Het werd dan zó heet op mijn hoofdhuid; dàt hebben ze niet aangekund, schijnbaar.



De kapster die het probleem had vastgesteld, schreeuwde het door heel de zaak heen: "Ieuw! Ik zie wat zitten in je haar! Je hebt luis!" Dat was zó vernederend! Alle kapsters en hun klanten keken allemaal mijn kant uit. Ik ben de zaak toen bijna huilend uit gerend. Ik durfde er daarom niet met anderen over te praten, bang voor nog meer van dat soort reacties. Ik heb 2 jaar lang nooit bij mensen durven slapen of hen bij mij laten slapen, uit angst dat zij het zouden krijgen via mijn beddengoed (al blijkt nu achteraf dat dat niet kan; ze lopen direct van hoofd naar hoofd).

Ik weet nog dat ik zo ontzettend bang was in de collegezaal dat studenten achter mij ze over mijn hoofd zouden zien lopen. Ik heb toen veel mutsen gedragen, ook tijdens de zomer.
Alle reacties Link kopieren
tea tree oil niets mis mee, al is de werking niet bewezen. Volgens mij doet het niks, maar als je het idee hebt zo minder snel luizen op te lopen: vooral gebruiken. Maar niet in plaats van bewezen effectieve methoden! Want als er eenmaal luizen zijn moet er gekamd worden. Twee weken. Elke dag. Ook als het maar één luis was (wat je natuurlijk nooit zeker weet).

Want die ene luis legt neten, en die komen uit na een dag of 11. Dus pas na dat weekje dat je hebt lopen kammen. (Die neten kam je er niet makkelijk uit, met de kam vang je vooral levende luizen).

Er zijn veel ouders die zeggen: ik heb maar één of twee luizen gevonden, en toen elke dag heeeel goed gekamd, en na een ruime week nog steeds niets, dus we zijn er vanaf. En bij de volgende controle hebben ze dan "alweer" luizen. Nee dus, niet alweer, je bent er niet vanaf geweest.



O, dat was niet de vraag... ja ik heb als volwassene luizen gehad. Gekregen van mijn kinderen op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk niet in plaats van kammen als er eenmaal luizen zijn. Als er een besmetting is, helpt teatreeolie niet. Het is preventief bedoelt.



South, je doet een persoonlijke aanname. Ik denk zomaar dat gezinnen waar vaak en veel luizen voorkomen, dat een heel andere oorzaak heeft, namelijk onvoldoende aandacht geven aan goed behandelen als er een besmetting is. Dat heeft niks te maken met het gebruik van teatree olie. Jij doet nu net alsof ouders die dat gebruiken, voor de rest er niks meer aan doen. En dat is pertinent onwaar.
Alle reacties Link kopieren
Kammen is goed te doen als je last van luizen hebt. Een shampoo heeft een wisselend effect. Het beste is voorkomen, maar dat blijft een moeilijk iets. Sinds vorig jaar gebruik ik nenuco lotion uit spanje vrijwel dagelijks, slechts een beetje door het haar doen is genoeg. Sinds toen heeft er slechts 1 bij ons luizen gekregen en de rest is vrij van luizen gebleven. het is lastig te vinden bij de drogist, maar ik bestel het meestal via www.supermercat.nl (met een fles doe je echt heel lang en het ruikt ook nog eens superrrr)
anoniem_351301 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 17:48
Reden: fotje in tekst
4.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven