Lijf & Lijn alle pijlers

Bodemloze put

02-08-2018 19:47 33 berichten
Ondanks dat mijn BMI prima is en ik er niet mollig uitzie, probeer ik een paar kilo af te vallen. Ik hou niet van muffin tops en rugvetjes, en zou graag wat strakker willen zijn. Dus: minder eten meer bewegen. Helaas heb ik de hele dag honger! En ik honger mezelf echt niet uit. Ik denk dat ik vergeleken met andere vrouwen zelfs nog steeds best veel eet.
Bijvoorbeeld: vanmorgen yoghurt met aardbeien, frambozen en bramen en toen ik op werk aankwam nog een banaan. Na een uur weer honger. Sterk gebleven, niet gesnackt, 12:15 lunch. Lunch wordt op werk geregeld dus kan uit veel dingen kiezen. Ik had een croissant met een plak ham en kaas. Een maisbolletje met 2 plakjes fricandeau. En nog een bruine boterham met 2 plakjes runderrookvlees, en een glas bananensmoothie. En alsnog heb ik vanaf 15:00 honger en rond 17:00 val ik bijna om (serieus). Terwijl ik gewoon achter een computer zit (voor de scherpe lezer: het omvallen is dus na werk, als ik naar mijn fiets loop). Ik lunch natuurlijk ook wel eens wat anders, bijvoorbeeld twee boterhammen met gekookt ei en rundvlees, een gevulde soep en nog een bakje rauwkostsalade, zelfde verhaal! Als avondeten eet ik gewoon dezelfde dingen als hiervoor, maar dan schep ik maar 1 keer op en eet ik rustiger zodat ik ook eerder weer stop. Ik sport twee keer per week. Naar mijn idee eet ik echt niet weinig en beweeg ik ook niet excessief. Ik drink veel water en groene thee overdag of ik eet fruit als ik honger heb, maar ik ben gewoon een onverbeterlijke hongerlap. Normaal kon ik als ontbijt makkelijk 2 boterhammen eten, om 10:00 weer twee, als lunch 4 verschillende broodjes met soep, yoghurt, en salade, en bij het avond eten ook makkelijk 2 keer opscheppen. Wel at/dronk ik al amper snoep/koek/frisdrank, waardoor ik dus niet dik word ondanks dat ik veel eet.

Mijn vraag: heeft iemand misschien tips om die honger te stillen? Niet in de vorm van dieet-pillen. En fruit of wortels helpen niet. Ik doe dit nu een paar weken. Misschien gaat je lichaam ook vanzelf wennen aan minder eten en gaat die honger op den duur weg?
Die yoghurt in de ochtend valt me op. Ik zou daar niet op door kunnen en koolhydraten nodig hebben. Kan het niet zo zijn dat je te weinig eet voor ontbijt en dat je daardoor de hele dag 'achter de feiten aanloopt'? Probeer eens een stevigere bodem te leggen, wellicht heb je daar heel de dag profijt van. Of als je 's ochtends geen trek of geen tijd hebt om een uur of 10/11 nog twee boterhammen extra eten.
Normaal kon ik als ontbijt makkelijk 2 boterhammen eten, om 10:00 weer twee, als lunch 4 verschillende broodjes met soep, yoghurt, en salade, en bij het avond eten ook makkelijk 2 keer opscheppen. Wel at/dronk ik al amper snoep/koek/frisdrank, waardoor ik dus niet dik word ondanks dat ik veel eet.
En wat bedoel je hiermee? Normaal kon je dit, en nu niet meer? Omdat je nu ervan aankomt? Als je er niet van aankomt en geen echt overgewicht hebt (zoals je al schrijft) zou ik hier gewoon mee doorgaan, blijkbaar heb je het nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis een tussendoortje rond 10.15 en 15.00.
Neem als ontbijt gewoon 2 boterhammen en bewaar de yoghurt voor 10.15.
RégineFilange schreef:
02-08-2018 19:50
Die yoghurt in de ochtend valt me op. Ik zou daar niet op door kunnen en koolhydraten nodig hebben. Kan het niet zo zijn dat je te weinig eet voor ontbijt en dat je daardoor de hele dag 'achter de feiten aanloopt'? Probeer eens een stevigere bodem te leggen, wellicht heb je daar heel de dag profijt van. Of als je 's ochtends geen trek of geen tijd hebt om een uur of 10/11 nog twee boterhammen extra eten.
Dit is wel een goede tip, misschien moet ik er havermout doorheen doen oid of toch een boterham erbij eten inderdaad. Ik eet nu wel juist bewust wat minder koolhydraten (zoveel tegenstrijdige info vind je over dit soort dingen, pfff), en meer groente, fruit, en eiwitten. Misschien moet ik die anti-koolhydratenhype maar aan me voorbij laten gaan.
RégineFilange schreef:
02-08-2018 19:55
En wat bedoel je hiermee? Normaal kon je dit, en nu niet meer? Omdat je nu ervan aankomt? Als je er niet van aankomt en geen echt overgewicht hebt (zoals je al schrijft) zou ik hier gewoon mee doorgaan, blijkbaar heb je het nodig.
Hiermee bedoel ik voordat ik wat minder ging eten. Omdat ik normaal dus vrij veel eet, dacht ik dat als ik gewoon 'normaal' (wat gemiddelde mensen eten) ging eten, ik makkelijk ging afvallen. Hoef niet super dun te worden of zo hoor, maar iets minder kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Je ontbijt vind ik aan de magere kant. Je zou voor kwark kunnen kiezen ipv yoghurt, dat vult meer. En iets van havermout/muesli erdoor?

En bij de lunch niet alles opeten, maar wat bewaren voor een uur of 15:00 uur? Dan verdeel je het eten meer over de dag en heb je wellicht minder trek?
Sorry maar een croissant? Dat snap ik niet helemaal als je op je eten wilt letten.

Verder: ontbijt met vet en koolhydraten. Bijv kwark met havermout of müsli (van die kale zonder suiker ed). Fruit erbij. Evt handje ongebrande noten.

Lunchen niet van die loze calorieën als een harde (mais) bol, dat vult niet. Zoveel vlees is ook niet gezond en zeker ham ed niet. Neem een stevige (bio) boterham (van die echt zware, ze zijn klein maar 3x zo zwaar als dat luchtige supermarktbrood) en daarop vetten en eiwitten zoals avocado, humus, gekookt eitje. Of een salade met linzen of kikkererwten en evt avocado.

Geen geperst fruit, zitten veel calorieën in en je hebt je fruit al gehad. Bovendien kun je beter fruit eten ipv persen door werkzaamheid speeksel etc.

je verhaal is wel herkenbaar hoor. Ik heb ook altijd honger als ik niet een avocado op m'n brood doe of geen noten / havermout door m'n kwark gooi. Ook ben ik van dat luchtige brood afgestapt. Zo heb ik nooit meer honger en het is nog veel gezonder ook. (En ben er ook van afgevallen)
anoniem_296953 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 20:09
7.46% gewijzigd
Helemaal eens met RegineFilange. Te weinig eten in de ochtend zet mij de hele dag op achterstand. Probeer eens een stevige bak havermout met vruchten, of yoghurt met ongezoete muesli en die banaan er ook alvast in. Dan eet je maar een ander stuk fruit op je werk.
@Wildeperzik: I know I know maar is zo lekker. Ik snoep de hele dag niet dus dat gun ik mezelf dan, haha. Ik ga eens kijken naar die bio-boterhammen, en meer humus en avocado.
Alle reacties Link kopieren
Hongergevoel kan je voorkomen door veel water te drinken. Wordt je ook niet echt dikvan.
Niet geschoten is altijd mis
Het geheime recept ?

Jezelf leren accepteren hoe je bent. Nobodys perfect !
Je zegt ook dat je minder gaat eten en meer gaan sporten, maar misschien moet je gewoon alleen meer sporten en eten hetzelfde houden? Dat je wel strakker en fitter wordt maar wel gewoon nog normaal kan eten.

Ik herken me best in jou hoor, ik heb ook áltijd honger en minder eten kan ik gewoon bijna niet. Meer bewegen is voor mij denk ik belangrijker om af te vallen (maar ik ben lui).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij word je niet strakker maar juist slapper als je vet verliest (die lege vetcellen flubberen nogal) maar als ik mijn eetlust wil stillen neem ik een grote eetlepel magere ongezoete franse kwark.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie bekers magere kwark die binnen twee dagen opmoeten volgens de houdbaarheidsdatum dus ik weet wat mijn ontbijt, lunch en toetje gaat worden. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik vind het nogal onevenwichtig, je eet voor lunch heel veel en ontbijt amper.
retrostar schreef:
02-08-2018 20:38
Volgens mij word je niet strakker maar juist slapper als je vet verliest (die lege vetcellen flubberen nogal) maar als ik mijn eetlust wil stillen neem ik een grote eetlepel magere ongezoete franse kwark.
Bijzonder
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die croissant wel wegstrepen uit je menu, TO. Dat is niet goed voor de lijn. Eet ik zelfs nooit.

Banaan zou ik ook voorlopig vervangen door appel, aardbeien of bessen.
Rauwkostsalade alleen met beperkt vet erin.
's Avonds twee keer zoveel groente en maar hooguit de helft van je aardappelen en van pasta of rijst hooguit een derde. Jus vetarm.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-08-2018 20:46
Bijzonder
Vind ik van niet. Er is minder spanning van binnenuit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zie is een weinig vullend ontbijt en veel snelle koolhydraten als lunch. Avondeten; wat eet je dan zoal?
Ik at een tijd koolhydraatarm en daarvan zat ik echt vol, terwijl ik daarvoor altijd honger of trek had. Van brood en pasta krijg je meer honger. Fruit vult ook niet voldoende.

Ik at als ontbijt bijvoorbeeld een goed gevulde groente omelet of bananen pannenkoekjes, hier kon ik makkelijk de hele ochtend op teren. Echt het verbaasde mij ook.

Als lunch een maaltijdsalade (en dan echt met veel groenten) eventueel bacon of wat bonen of een omelet wrap met zalm en roomkaas.
En avondeten normaal maar ipv aardappels of pasta extra groenten. Of lasagne maken met courgette ipv lasagnevellen.

Je bent sowieso al goed bezig met minder eten (als ik lees wat je voorheen at, vind ik echt veel!) maar ik denk dat je daarbinnen een paar dingen kunt vervangen voor meer vullende producten.

Edit: als je dan al koolhydraten wilt eten zoals een boterham, doe het dan in de ochtend. De rest van de dag heb je die niet meer perse nodig.
retrostar schreef:
02-08-2018 20:52
Ik zou die croissant wel wegstrepen uit je menu, TO. Dat is niet goed voor de lijn. Eet ik zelfs nooit.

Banaan zou ik ook voorlopig vervangen door appel, aardbeien of bessen.
Rauwkostsalade alleen met beperkt vet erin.
's Avonds twee keer zoveel groente en maar hooguit de helft van je aardappelen en van pasta of rijst hooguit een derde. Jus vetarm.
Dat is allemaal totaal niet nodig als je een gezond BMI hebt, ik zou erbij omvallen. Laat staan als je sport.
retrostar schreef:
02-08-2018 20:52
Ik zou die croissant wel wegstrepen uit je menu, TO. Dat is niet goed voor de lijn. Eet ik zelfs nooit.

Banaan zou ik ook voorlopig vervangen door appel, aardbeien of bessen.
Rauwkostsalade alleen met beperkt vet erin.
's Avonds twee keer zoveel groente en maar hooguit de helft van je aardappelen en van pasta of rijst hooguit een derde. Jus vetarm.
Waarom ook vet wegstrepen uit je dieet? Je kunt toch prima eiwitrijk en vet eten en dan de koolhydraten wat minderen? Het hoeft toch niet alleen maar vetarm te zijn? Ik weet er het fijne niet van maar ik herinner me iets dat als je koolhydraatarm gaat eten dat je vetinname dan omhoog moet. Dit weet Meds waarschijnlijk beter, maar ik vind een dieet van enkel groenten óók niet evenwichtig.
JonathanStrange schreef:
02-08-2018 21:20
Waarom ook vet wegstrepen uit je dieet? Je kunt toch prima eiwitrijk en vet eten en dan de koolhydraten wat minderen? Het hoeft toch niet alleen maar vetarm te zijn? Ik weet er het fijne niet van maar ik herinner me iets dat als je koolhydraatarm gaat eten dat je vetinname dan omhoog moet. Dit weet Meds waarschijnlijk beter, maar ik vind een dieet van enkel groenten óók niet evenwichtig.
mensen die koolhydraatarm eten eten meer vet en eiwit. niet echt gezond. uiteindelijk gaat het erom dat je minder eet dan je verbruikt
Bedankt voor jullie tips. Als ik dit zo lees ligt mijn probleem voornamelijk bij het karige ontbijt. Dat heeft vooral met luiheid te maken; blijf liever nog wat langer in mn bed liggen en dit schuif ik in vijf minuten naar binnen. Ik zou voortaan 's avonds brood kunnen smeren of als ik echt een goede bui heb die pannekoekjes of omelet maken, heb daar vaker goede dingen over gehoord!
Als avondeten eet ik echt gewoon wat de meeste mensen eten, steeds verschillende dingen wel. Pasta pesto met kip en groente, aardappels groente vlees, curry, wraps. Ook af en toe courgette pasta of bloemkoelrijst. Dus wel gevarieerde dingen.

Ben inderdaad niet van plan om vet rigoreus te schrappen al zou ik dat croissantje wel kunnen laten; ik wil gewoon overall wat minder eten.
retrostar schreef:
02-08-2018 20:44
Ik heb drie bekers magere kwark die binnen twee dagen opmoeten volgens de houdbaarheidsdatum dus ik weet wat mijn ontbijt, lunch en toetje gaat worden. :proud:
Jeetje, hopelijk neem je dan wel heel lekker avondeten!
Ik vind je tussendoortjes en lunch ongezond klinken. Banaan, croissant, maisbolletjes, allemaal snelle koolhydraten die je bloedsuiker laten pieken en weer snel dalen (en dan heb je weer een hongergevoel). Persoonlijk bevalt koolhydraatbewust eten mij erg goed. Kies in ieder geval voor volkorenbrood en niet voor croissants en maisbolletjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven