Lijf & Lijn alle pijlers

Problemen plaatsen menstruatiecup

15-01-2019 19:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na alle positieve verhalen op het forum wilde ik ook aan de cup. Als eerste een beetje goedkoop ding besteld omdat ik gene idee heb van maat of wat dan ook.
Ik heb nu deze:
https://www.amazon.com/gp/product/B01FV ... UTF8&th=1
Vandaag voor het eerst geprobeerd in te brengen maar het ding lijkt veel te groot en ik heb geen flauw idee hoe hij ooit zou kunnen uitklappen.

Ik ben wel een beetje nauw, maar kan wel maxi tampons aan. Inbrengen lukt ook, maar dan voelt het of het ding platgedrukt wordt en ik krijg hem met geen mogelijkheid open. Hij schijnt niet zo hoog als een tampon te moeten zitten, maar schiet toch meteen door naar boven waar er tenminste een beetje ruimte is.

Het materiaal voelt redelijk stevig maar ik heb het idee dat die cup veel te groot is voor de beschikbare ruimte. Ik vloei best veel dus ben in eerste instantie niet voor de kleinste gegaan.
Moet ik misschien juist de allerkleinste proberen?
Of ben ik gewoon niet gebouwd op een menstruatiecup? Ik zie niet in hoe er maar iets kan zitten lager dan een tampon.
De maat van de cup moet je niet laten afhangen van de hoeveelheid bloed dat je verliest, maar hoe ruim je daar bent. Organicup bijvoorbeeld heeft 2 maten; 1 voor als je vaginaal bevallen bent en 1 voor als je dat niet bent.
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik ook, denk ik. Hij lijkt er in ieder geval op. Maar hij moet wel gewoon naar boven hoor, tot hij niet meer verder kan. Bovenin klapt hij uit.
Ik heb net mijn tweede menstruatie achter de rug met de menstruatiecup dus heb het nodige kunnen oefenen. Ik moet zeggen dat het steeds makkelijker gaat. Wat bij mij erg helpt is als je het een beetje nat maakt, en de cup als hij er in zit een beetje draait zodat hij op een gegeven moment open kan ploppen. Ook heb ik gemerkt dat ik het juist wel prettiger vind zitten als die hoger zit dan wat er wordt aanbevolen (lager dan een tampon). Ik zou gewoon nog even blijven oefenen.
Gewoon blijven oefenen. Ik gebruik de organicup. En ik vouw hem op als een L. Dan breng ik hem in zo ver als kan voor mijn gevoel en draai ik hem, dat lijkt te helpen met uitklappen. Ik heb overigens het steeltje er af geknipt want dit gaf me altijd het gevoel dat hij niet goed zat.

Succes, ik zou blijven oefenen want ik vind het persoonlijk echt levens verbeteren toen ik er aan gewend was.
Alle reacties Link kopieren
Maatje kleiner. Hij klapt nu niet volledig uit.

En ook met de kleine cup had ik in het begin dat ik hem blijkbaar zo had ik gebracht dat hij niet openklapte. Tegenwoordig laat ik hem eerder 'ontvouwen' en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Er zijn ook speciale cups voor 'korte' vagina's trouwens https://groenevrouw.nl/menstruatiecup-101/
Alle reacties Link kopieren
Ik vouw hem op als een C en duw hem naar binnen. Dat gaat. Maar eenmaal binnen zit hij muurvast. Draaien lukt echt niet.
Ik heb ook het gevoel dat ik hem nog hoger kan duwen maar dan raak ik dat steeltje bijna kwijt.
Natmaken maakt niet uit.
Voelt gewoon heel nauw daar binnen. Als ik 1 vinger naar binnen breng is die al nauw omsloten. Beetje suf, maar ik heb dus geen flauw idee hoe dat bij andere vrouwen is.
Net mijn man even gevraagd en die vindt wel dat ik erg nauw ben.
Alle reacties Link kopieren
Waarom probeer je niet gewoon een kleinere maat? Vaak zijn er twee maten en de grootste kan inderdaad te groot zijn.

Peinzen over hoe nauw je bent gaat je niet verder helpen. Ook een cup die goed past is trouwens nauw omsloten, het is immers niet de bedoeling dat ze uit zichzelf volledig naar beneden zakken , dan is de cup juist te klein.
Alle reacties Link kopieren
Als je een hoge spierspanning hebt kan een stuggere cup ook helpen.
Heb je hem wel eens geprobeerd anders te vouwen dan als C?
Welke maat heb je gekocht? Ben je al eens bevallen? Als hij niet past dan kun je een kleinere proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ben nooit bevallen. Kijk wel even of ik een significant kleinere kan vinden. Dit zelfde type heeft een small die slechts een halve cm kleiner is dan degene die ik nu heb. Dat gaat geen bal uitmaken.

Voor mijn gevoel is degene die ik nu heb al behoorlijk stug. Ik snap wel dat het ding omsloten moet zitten, maar in alle aanwijzigingen staat dat ie eenmaal binnen vanzelf moet openklappen en dat zie ik dus niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
@Pandax: hoe diep zit het steeltje dan bij jou?
Ik heb het gevoel dat ik hem nog veel hoger kan duwen maar dan is dat steeltje ook zo ongeveer weg.
Bij mij klapte hij in het begin ook niet goed uit. Veel oefenen en nat maken van tevoren. En anders een andere aanschaffen die stugger is?
Er zijn ook online testen om te adviseren welke het beste past: https://putacupinit.com/quiz/
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
16-01-2019 00:15
@Pandax: hoe diep zit het steeltje dan bij jou?
Ik heb het gevoel dat ik hem nog veel hoger kan duwen maar dan is dat steeltje ook zo ongeveer weg.

Dat hangt af van waar ik in mijn menstruatie zit. Aan het begin en het eind zit mijn baarmoeder hoog en moet ik graven naar het steeltje, dan kan ik hem niet zomaar voelen. Dat vind ik het prettigst zitten. Op de zware dagen zit mijn baarmoeder laag, dan komt het puntje van het steeltje net niet buiten - ik heb het steeltje niet afgeknipt, maar voor die dagen zou dat wel een optie zijn. Maar: ik ben wèl bevallen en ik denk dat dat veel verschil maakt. Ik gebruik nu driekwart jaar de cup en het was wel zoeken, hij vouwde bij mij ook niet altijd goed uit; inmiddels gaat het altijd goed. Ik combineer het nu met wasbaar maandverband, heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
16-01-2019 00:27
Er zijn ook online testen om te adviseren welke het beste past: https://putacupinit.com/quiz/
Fijne site. Ook deze Youtubes gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=cny51r22rHQ
https://www.youtube.com/watch?v=6FmKQ9wCQgE

De eerste is een schattig engels meisje wat een hele studie van menstruatiecups heeft gemaakt. :-)

Vandaag nogmaals geprobeerd met diverse vouwtechnieken. De meeste krijg ik niet eens naar binnen in die vouwvorm, en als het wel lukt dan zit het binnen muurvast. Heb ook een hoge baarmoedermond (kan het ding niet eens voelen) en was de cup 1x bijna kwijt.

Van wat ik van die videos zie is dat de meeste siliconencups toch best flexibel zijn. Bij nader inzien kwalificeer ik de mijne nu ook als behoorlijk zacht en flexibel. Voelt prettig binnenin, maar met geen mogelijkheid open te krijgen.

Moet misschien een rubberen proberen. Daar is alleen weinig keus in en lees daar van vrouwen die het ding er amper uit kunnen krijgen. Dat maakt me wat huiverig.
En vind de prijzen ook niet zo dat ik op de gok maar iets wil bestellen.
Ja, misschien toch een langere, hardere versie kopen? Heeft de test nog iets bruikbaars opgeleverd?
Alle reacties Link kopieren
Ja, t blijft gokken natuurlijk, dat is een beetje de ellende met die dingen. Ik had eerst een gemiddelde cup gekocht onder t motto dat de kans t grootst is dat je gemiddeld bent, maar die was te groot (klapte wel uit trouwens, maar ik voelde m zitten). Maatje kleiner gekocht en dat was veel beter.
Ik denk wel ook dat de kans groter is dat t een fijn ding is als je er wat meer voor betaalt, maar dat hoeft natuurlijk niet t geval te zijn..
Ik heb de kleine Claricup, die is heel zacht maar klapt toch goed uit, ook als je een wat hogere bekkenbodemspanning hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven