Lijf & Lijn alle pijlers

Stoppen met roken, aankomen onvermijdelijk?

13-02-2019 10:26 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n anderhalve week gestopt met roken, iets wat ik mede door angst om aan te komen veel te lang voor mij heb uitgeschoven.

Nu toch eindelijk gedaan, en doe hard mijn best niet aan te komen. Alle frisdrank tegelijkertijd met de sigaretten geskipt (dat dronk ik ook best veel, ongeveer 3 blikjes per dag), niet extra eten of snoepen, en naast het sporten wat ik al deed nog eens een half uurtje extra wandelen per dag.

Toch zit er na 1.5 week al bijna 1.5 kilo op!!

Wie heeft hier ervaring mee? Is aankomen dan toch onvermijdelijk?
Roken zorgt voor een verhoogde stofwisseling, en als je stopt dan kom je dus aan.
Als je niet extra gaat eten of snoepen tussen de 1 en 4 kilo. Zelf vond ik dit verschrikkelijk, maar na ongeveer 'n jaar ging het er ook weer vanaf.
Geef je lichaam de tijd om te herstellen en probeer je stofwisseling te versnellen door meer te bewegen.

Succes!
Ik ben nu 3 keer gestopt met roken en elke keer kwam ik aan en ben niet meer gaan eten of snoepen omdat ik altijd wel op de lijn moet letten en makkelijk aan kom. Mijn huisarts zei dat het door de stofwisseling komt die veranderd. Ik kwam bij elke stoppoging gemiddeld zo'n 8 kilo aan. Maar ja wat dikker zijn is gezonder dan roken.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik stopte met roken ben ik ook wat kilo's aangekomen. Zal zeker 10 kilo geweest zijn maar dat had ook te maken met mijn nieuwe baan. Ik ging van een beroep met veel beweging naar een zittend beroep dus dat werkte natuurlijk ook tegen. Maar die kilo's heb ik na een tijdje met wat inspanning er ook weer afgekregen dus het is maar tijdelijk, daar moet je niet gedemotiveerd door raken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in een jaar 8 kilo aangekomen o.a door stoppen met roken. Maar er speelden ook wel andere factoren mee bij mij.
En ik had mijn eet en leefstijl niet aangepast. Zo te lezen doe jij dat wel heel goed dus denk dat het dan echt niet zo ver hoeft te komen.

Nog even een hart onder de riem: ik ben nog iedere dag blij dat ik ben gestopt! Ik zal niet zeggen dat ik nooit meer moeilijke momenten heb. Soms droom ik er zelfs nog over. Maar die momenten zijn altijd maar heel kort en daar kan ik gemakkelijk weerstand aan bieden. Ze wegen niet op tegen de opluchting die ik voel. Nu pas merk ik hoe erg ik altijd maar bezig was met dat roken: wanneer kan ik mijn volgende sigaret opsteken? Heb ik nog genoeg peuken? Is er nog wel tijd om te roken? Heb ik mijn sigaretten wel bij me? Enz enz. Nu ik die stress niet meer heb, merk ik pas wat een onrust het gaf.
En het is echt waar: mijn reuk is beter, ik proef meer, heb meer lucht, geen rokershoestje, mooiere huid, hou meer geld over voor leuke dingen en ik stink niet meer.
Heel veel succes TO :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Geef je lichaam de tijd om te herstellen en probeer je stofwisseling te versnellen door meer te bewegen.

Succes!
[/quote]

Dát doe ik dus al. Geen frisdrank meer en extra beweging. In kcal zullen dat denk ik per dag zo'n 300 a 400 schelen. Had gerekend op gelijk blijven qua gewicht, of misschien zelfs wel afvallen, maar in zo'n korte tijd al zoveel aankomen :-o
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
13-02-2019 10:33
Ik ben nu 3 keer gestopt met roken en elke keer kwam ik aan en ben niet meer gaan eten of snoepen omdat ik altijd wel op de lijn moet letten en makkelijk aan kom. Mijn huisarts zei dat het door de stofwisseling komt die veranderd. Ik kwam bij elke stoppoging gemiddeld zo'n 8 kilo aan. Maar ja wat dikker zijn is gezonder dan roken.
Is het er wel weer afgegaan?
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
13-02-2019 10:45
Toen ik stopte met roken ben ik ook wat kilo's aangekomen. Zal zeker 10 kilo geweest zijn maar dat had ook te maken met mijn nieuwe baan. Ik ging van een beroep met veel beweging naar een zittend beroep dus dat werkte natuurlijk ook tegen. Maar die kilo's heb ik na een tijdje met wat inspanning er ook weer afgekregen dus het is maar tijdelijk, daar moet je niet gedemotiveerd door raken.
Ik zal proberen er niet gedemotiveerd te raken, maar het helpt het moeilijke stoppen niet echt :-?
Alle reacties Link kopieren
Stippeltjesbehang schreef:
13-02-2019 10:51
Ik ben in een jaar 8 kilo aangekomen o.a door stoppen met roken. Maar er speelden ook wel andere factoren mee bij mij.
En ik had mijn eet en leefstijl niet aangepast. Zo te lezen doe jij dat wel heel goed dus denk dat het dan echt niet zo ver hoeft te komen.

Nog even een hart onder de riem: ik ben nog iedere dag blij dat ik ben gestopt! Ik zal niet zeggen dat ik nooit meer moeilijke momenten heb. Soms droom ik er zelfs nog over. Maar die momenten zijn altijd maar heel kort en daar kan ik gemakkelijk weerstand aan bieden. Ze wegen niet op tegen de opluchting die ik voel. Nu pas merk ik hoe erg ik altijd maar bezig was met dat roken: wanneer kan ik mijn volgende sigaret opsteken? Heb ik nog genoeg peuken? Is er nog wel tijd om te roken? Heb ik mijn sigaretten wel bij me? Enz enz. Nu ik die stress niet meer heb, merk ik pas wat een onrust het gaf.
En het is echt waar: mijn reuk is beter, ik proef meer, heb meer lucht, geen rokershoestje, mooiere huid, hou meer geld over voor leuke dingen en ik stink niet meer.
Heel veel succes TO :cheer:
Bedankt voor de bemoedigende woorden! Precies daar kijk ik naar uit, het onafhankelijk zijn van die peuken. Merk nu idd hoe erg ze je leven beïnvloeden. Het zien als ontspanning terwijl het het tegenovergestelde is.
Grootste reden om te stoppen is uiteraard mijn gezondheid, en het is haast niet meer te betalen. Ga aardig wat overhouden in de maand! (Hoop niet dat ik dat aan grotere kleding hoef uit te geven!)
Er is een relatie tussen stoppen met roken en vertraagde schildklierwerking die na ongeveer 2 jaar meestal wel weer normaliseert.
Het kan dus geen kwaad om daar alert op te zijn. Dus mocht je klachten krijgen zoals extra vermoeidheid en gewichtstoename dan is het zinnig om je bloed te laten controleren op schildklierwaarden.

Bron: https://www.henw.org/artikelen/hypothyr ... -met-roken
Kroonsteen schreef:
13-02-2019 11:22
Is het er wel weer afgegaan?
Ja, maar wel door flink te lijnen. Ik heb toen een koolhydraat arm dieet gevolgd. Bij mijn vriendin gaat het er vanzelf weer af zodra ze weer gaat roken maar dat is bij mij dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam ook 8 kilo aan. En het ging er niet af. Maar dat wilde ik ook niet, kon wel wat gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden gestopt met roken en niet aangekomen. Wel gelet op wat ik at en dronk en veel beweging. Veel succes
Alle reacties Link kopieren
wat drink je nu in plaats van de frisdrank?

mocht je het aankomen willen vermijden omdat je je daar minder mooi bij voelt, beloon jezelf dan met een schoonheidsbehandeling of de kapper of iets anders (nagels/tanden/wenkbrauwen laten tatoeëren whatever) waardoor je je weer mooier voelt...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Sport een of twee uurtjes extra in de week, misschien dat het dan meevalt. Of haal er wat extra kcal af van je dagelijkse behoefte.

Of accepteer dit en geef je lichaam de tijd. Het is al zwaar genoeg om te stoppen met roken en je levensstijl qua beweging en eten aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
In september gestopt en in januari zat er 7 kilo aan.
En nee, ben niet meer gaan snoepen of minder gaan sporten.

Nu nog 3 kilo eraf en dan en dan klopt alles weer
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Kroonsteen schreef:
13-02-2019 11:21
Geef je lichaam de tijd om te herstellen en probeer je stofwisseling te versnellen door meer te bewegen.

Succes!
Dát doe ik dus al. Geen frisdrank meer en extra beweging. In kcal zullen dat denk ik per dag zo'n 300 a 400 schelen. Had gerekend op gelijk blijven qua gewicht, of misschien zelfs wel afvallen, maar in zo'n korte tijd al zoveel aankomen :-o
[/quote]

Ik kwam in korte tijd ook ongeveer zoveel aan, maar dat is alleen in het begin... je lichaam heeft even tijd nodig.
Je bent goed bezig, dus uiteindelijk zal het meevallen en ben je niet alleen van het roken af maar ook weer op gewicht :yes:
Alle reacties Link kopieren
niet als je dat niet wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vanaf het moment dat ik begon met roken kreeg ik last van snelle hartslag, zweten, trillen, nervositeit en gebrek aan concentratie. Een groot bijkomend voordeel was dat ik lichtelijk misselijk werd en veel minder eetlust had.

Dit effect begon onmiddellijk vanaf de eerste trek en stopte een kwartiertje na het oproken, dus vermoedelijk had het niets te maken met schildklierhormonen. Ik dacht dat het door de nicotine kwam, maar anderen hadden deze verschijnselen absoluut niet. Die vonden roken juist rustgevend. Toen ik ophield met roken was het niet meer nodig om dit mysterie op te lossen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik at in die tijd zó weinig dat ik broodmager geweest zou zijn als ik ook nog een snel werkende schildklier had gehad, maar ik bleef toch een heel aardig gewicht van 54/57 kg houden. dus ik sluit schildklierproblemen wel praktisch uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zo'n 8 kilo aangekomen maar heb ook meer gegeten en gedronken in die tijd. Nu 1 jaar later bijna weer op m'n oude gewicht. 1,5 kilo aankomen kan ook gewoon een normale schommeling zijn of meer ontlasting oid vast houden. Als je zo doorgaat zoals je nu bezig bent zal het vast wel meevallen met het aankomen. En anders geef je het gewoon even een paar maanden de tijd totdat je door de ergste maanden heen bent.
1 jaar gaat heel snel, ook al lijkt dat in het begin niet zo :)
je lichaam moet ff wennen, zal even duren maar gaat er ook af...
Beter beetje ongezond door gewicht dan volledig ongezond door roken zeg ik altijd...snap het gewicht issue dan ook niet...prioriteiten zullen we maar zeggen hè :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven